Voetbal kijken

Kijk jij de WK voetbawedstrijden?

Ik kijk alle doordeweekse wedstrijden
3
6%
Ik kijk af en toe een wedstrijd
14
27%
Ik kijk elke wedstrijd, ook zondags
3
6%
Ik kijk principieel niet en kan niet begrijpen dat andere refo's het wel doen.
20
39%
Ik kijk principieel niet maar ik heb begrip als andere refo's daar een andere keuze in maken.
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

parsifal schreef:
Simon0612 schreef:
parsifal schreef:
Simon0612 schreef: 3. Hoe uit jij jezelf bij een doelpunt? Of juist bij een achterstand? Of als men wint of verliest? Allen neutraal, zonder emotie? Lijkt me zeer sterk.
https://youtu.be/zp2UOdrMSr8

Hier stonden de Ieren met 4-0 achter. Het kan best om samen door te zingen.
Uhh, het ligt waarschijnlijk aan mij maar ik snap deze reactie niet echt. Kun je het toelichten?
Mijn reactie is dat de Ieren hier heel goed gedrag vertonen (samen zingen met woorden die veel voor het land betekenen) terwijl ze hard verliezen en zonder vijandig te zijn naar de tegenstander.
Ja maar daar ging mijn reactie niet over. Het ging erom hoe je jezelf uit bij het kijken van een wedstrijd. Als christen, achter de buis of in het stadion.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Voetbal kijken

Bericht door Mannetje »

MePaul schreef:
Zita schreef:
MePaul schreef:Gisteren hoorde ik in een preek dat we het vooral over het Wk moeten hebben. De Wederkomst van Christus. Zorg dat je in vak C zit!
Ik vind dat allemaal geen plezierige beeldspraak. Heilig en onheilig op zo'n banale manier vermengen vind ik niet fraai.
Ik wel, want iedereen snapt wat er bedoelt wordt. Dit is voor iedereen begrijpelijk en je kan nooit zeggen dat je deze vergelijking niet begrijpt. Precies wat Jezus ook deed; aansluiten bij de kennis, de leefwereld en het niveau van de hoorders.
Vak C zegt mij werkelijk niets.
-
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken

Bericht door merel »

Mannetje schreef:
MePaul schreef:
Zita schreef:
MePaul schreef:Gisteren hoorde ik in een preek dat we het vooral over het Wk moeten hebben. De Wederkomst van Christus. Zorg dat je in vak C zit!
Ik vind dat allemaal geen plezierige beeldspraak. Heilig en onheilig op zo'n banale manier vermengen vind ik niet fraai.
Ik wel, want iedereen snapt wat er bedoelt wordt. Dit is voor iedereen begrijpelijk en je kan nooit zeggen dat je deze vergelijking niet begrijpt. Precies wat Jezus ook deed; aansluiten bij de kennis, de leefwereld en het niveau van de hoorders.
Vak C zegt mij werkelijk niets.
Christus ;)

Ik heb in dit topic @huisman ook deze vergelijking zien maken. Zo'n rare vergelijking is het m.i. niet en het sluit wel aan bij de beleving van vandaag.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voetbal kijken

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik ben blij dat @Zita en ook @Mannetje dit zeggen. Ik kan me ook niet voorstellen dat @huisman het hiermee eens is. Het zou op dit forum geen gemeengoed mogen zijn dat zulke goddeloze wereldse taferelen vergeleken worden met de wederkomst van Christus. Daar is God te heilig voor. Bovendien wordt dan ook vergeten dat Hij als Rechter van hemel en aarde zal terugkomen.

Laten we het maar Bijbels houden. De heiligheid en de majesteit des HEEREN wordt al genoeg oneer aangedaan.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voetbal kijken

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:Daar is God te heilig voor. Bovendien wordt dan ook vergeten dat Hij als Rechter van hemel en aarde zal terugkomen.
Deze argumenten zijn dan weer net niet van toepassing op dit voorbeeld. Dat kan ik me zo indenken. Het gaat om een beetje klankexegese waar je de afkorting wk wel niet voor kunt gebruiken. Net zoals het w w w of de drie B's Daar zullen geen diepzinnige gedachten achter zitten, maar zoals we dan zeggen 'het bekt wel lekker'.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:Ik ben blij dat @Zita en ook @Mannetje dit zeggen. Ik kan me ook niet voorstellen dat @huisman het hiermee eens is. Het zou op dit forum geen gemeengoed mogen zijn dat zulke goddeloze wereldse taferelen vergeleken worden met de wederkomst van Christus. Daar is God te heilig voor. Bovendien wordt dan ook vergeten dat Hij als Rechter van hemel en aarde zal terugkomen.

Laten we het maar Bijbels houden. De heiligheid en de majesteit des HEEREN wordt al genoeg oneer aangedaan.
huisman schreef:
Het argument dat je zo’n wedstrijdje op het WK neutraal kunt bekijken gaat er bij mij dus niet in. Laten wij ons maar richten op de WK die er echt toe doet: De WederKomst!
;)
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Voetbal kijken

Bericht door MePaul »

GerefGemeente-lid schreef:Ik ben blij dat @Zita en ook @Mannetje dit zeggen. Ik kan me ook niet voorstellen dat @huisman het hiermee eens is. Het zou op dit forum geen gemeengoed mogen zijn dat zulke goddeloze wereldse taferelen vergeleken worden met de wederkomst van Christus. Daar is God te heilig voor. Bovendien wordt dan ook vergeten dat Hij als Rechter van hemel en aarde zal terugkomen.

Laten we het maar Bijbels houden. De heiligheid en de majesteit des HEEREN wordt al genoeg oneer aangedaan.
Dat wordt niet vergeten, want de nadruk ligt er juist op dat je voorbereid moet zijn op Zijn Wederkomst.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voetbal kijken

Bericht door helma »

Als Paulus de sport van die tijd gebruikt in zijn onderwijs dan mogen predikanten dat nu ook doen lijkt mij.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Voetbal kijken

Bericht door MePaul »

helma schreef:Als Paulus de sport van die tijd gebruikt in zijn onderwijs dan mogen predikanten dat nu ook doen lijkt mij.
Zeker helemaal mee eens, bijvoorbeeld 1 korinthe 9 vers 24. Het gaat over een "loopbaan" maar ook over een "prijs". De prijs duidt op de prijs die je kon winnen bij de wedstrijden in het stadion als je won met vechten of of worstelen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Voetbal kijken

Bericht door Ad Anker »

Al werd Paulus geïnspireerd en zijn het de woorden van de Heilige Geest, en zijn de huidige preken dat niet. De leuke woordspelingen zoals hier genoemd kun je inderdaad maar beter achterwege laten.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Voetbal kijken

Bericht door MePaul »

Ad Anker schreef:Al werd Paulus geïnspireerd en zijn het de woorden van de Heilige Geest, en zijn de huidige preken dat niet. De leuke woordspelingen zoals hier genoemd kun je inderdaad maar beter achterwege laten.
Ik geloof dat een predikant ook geleidt wordt door de Heilige Geest in zijn werk. Niet zo rechtstreeks zoals in de Bijbel, maar een dienaar is wel afhankelijk van en verbonden met de Drie-enige God!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Voetbal kijken

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:Al werd Paulus geïnspireerd en zijn het de woorden van de Heilige Geest, en zijn de huidige preken dat niet. De leuke woordspelingen zoals hier genoemd kun je inderdaad maar beter achterwege laten.
Interessante gedachte. Ik heb mij dat wel eens afgevraagd. Waar bestaat de inspiratie van de Heilig Geest uit. Is dat in het uitspreken of opschrijven van de teksten, of juist door de verzameling van die teksten, of de bewaring en openbaring van die teksten? Of de combinatie van deze zaken?

Was Paulus anders geïnspireerd dan huidige predikers?

Dit zou best eens een draadje waard zijn om over door te denken, ik ben hier niet zo in thuis.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Voetbal kijken

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het ook wel interessant.
Ja, pas luisterde ik naar een predikant die voor de Schriftlezing sprak: We gaan luisteren naar wat de Heilige Geest ons door Lukas zegt in Handelingen 17...

Een preek is bestudeerd en voorbereid door een predikant. Als we dat als 'geïnspireerd' gaan zien krijgen ze een tamelijk onschendbare status. Dat hoorde ik pas ook bij een predikant: 'Ik heb gezegd wat de Heere me ingaf.' Dat vind ik ver gaan. Ik weet niet of dat zo is. Alsof dat het einde van alle tegenspraak is.

Dus: Ik geloof in leiding en bediening door de Geest op de kansel, al kan daar makkelijk 'misbruik' van gemaakt worden. Dat maakt dat ik voorzichtig ben.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken

Bericht door Tiberius »

Dit zegt Wikipedia er over:
'De organische inspiratie gaat uit van de gedachte dat de Bijbelschrijvers bewust en zelfstandig hebben geschreven.
Toch heeft God hen in hun schrijven zo geleid en bestuurd dat zij Gods woorden hebben opgeschreven. Bij de organische inspiratie wordt onderscheid gemaakt tussen een goddelijke en een menselijke factor. In deze gedachte heeft God de menselijke factor gestuurd en voor fouten behoed.'

Het door mij onderstreepte geldt voor de Bijbel, maar niet voor preken.
Ik geloof vast dat God de menselijke factor stuurt in preken, maar niet zodat deze foutloos zijn. Het moet aan de Schrift getoetst (kunnen) worden. Zo niet, dan is het menselijke praat. En zeker zo'n massieve claim zou ik eerder wantrouwen, dan dat het vertrouwen wekt.
Plaats reactie