Christen en vuurwerk
Re: Christen en vuurwerk
Daarnaast zijn dieren en ook mensen ontzettend bang en van slag ervan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Dat woord 'christen' doet het 'm. Dient zo'n iemand zich met christelijk vuurwerk bezig te houden?Tiberius schreef:De laatste dagen hebben we lekker gediscussieerd over voetbal. Tijd voor een ander onderwerp; ik zag in mijn Twitter tijdlijn weer berichten opduiken over vuurwerk.Luther schreef:Even een oudjaarsdag-topic met een pittige oudjaarsstelling (voor sommigen):
"Een christen kan / mag geen vuurwerk afsteken."
Eens, oneens, en waarom?
Hoe staan jullie tegenover de stelling van deze oud-forummer?
Je kan je afvragen: wat is christelijk vuurwerk? Discussies op refoforum?
Ik hoop echt dat we nog eens komen tot een landelijk vuurwerkverbod. Daar zijn talloze argumenten voor te bedenken waarvoor je niet eens een christen hoeft te zijn:
- Onnodige milieu- en luchtvervuiling
- Onnodig dierenleed
- Onnodig mensenleed door angst
- Onnodig mensenleed door letsel, zowel van afstekers als mensen die daar in de buurt zijn
- De hoeveelheid vandalisme / vernieling die hiermee gepaard gaat en die nauwelijks preventief te handhaven is.
Daarnaast denk ik persoonlijk dat een totaalverbod veel eenvoudiger te handhaven is als een half-half verbod van nu. Als elke vorm van vuurwerk verboden is en dat langdurig, zal dat de algemene animo om in te slaan sterk verminderen, verwacht ik.
En dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid geld die je in een paar minuten letterlijk in rook kunt zien opgaan, al snap ik dat je daar genuanceerd over kunt denken en daar talloze tegenargumenten voor kan inbrengen die misschien nog wel ergens hout snijden ook.
En dan heb ik het ook niet over hoe je als christen het jaareinde zou moeten zien. Met de Heere het jaar in- en uitgaan en de vraag of dat echt samen kan gaan met deze traditie. Daar zal vast wat over te nuanceren zijn hier.
En ook niet over eventuele heidense oorsprongen van dit cultuurverschijnsel (verdrijven van geesten enz.) omdat je ook daar weer eindeloos over kunt nuanceren omdat waarschijnlijk praktisch niemand dat vandaag nog doet met het oog daarop.
Bij de katholieken zou dat het branden van kaarsjes kunnen wezen denk ik
- Onnodige milieu- en luchtvervuiling
- Onnodig dierenleed
- Onnodig mensenleed door angst
- Onnodig mensenleed door letsel, zowel van afstekers als mensen die daar in de buurt zijn
- De hoeveelheid vandalisme / vernieling die hiermee gepaard gaat en die nauwelijks preventief te handhaven is.
Daarnaast denk ik persoonlijk dat een totaalverbod veel eenvoudiger te handhaven is als een half-half verbod van nu. Als elke vorm van vuurwerk verboden is en dat langdurig, zal dat de algemene animo om in te slaan sterk verminderen, verwacht ik.
En dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid geld die je in een paar minuten letterlijk in rook kunt zien opgaan, al snap ik dat je daar genuanceerd over kunt denken en daar talloze tegenargumenten voor kan inbrengen die misschien nog wel ergens hout snijden ook.
En dan heb ik het ook niet over hoe je als christen het jaareinde zou moeten zien. Met de Heere het jaar in- en uitgaan en de vraag of dat echt samen kan gaan met deze traditie. Daar zal vast wat over te nuanceren zijn hier.
En ook niet over eventuele heidense oorsprongen van dit cultuurverschijnsel (verdrijven van geesten enz.) omdat je ook daar weer eindeloos over kunt nuanceren omdat waarschijnlijk praktisch niemand dat vandaag nog doet met het oog daarop.
Tiberius schreef:Je kan je afvragen: wat is christelijk vuurwerk? Discussies op refoforum?

Bij de katholieken zou dat het branden van kaarsjes kunnen wezen denk ik

Ik ben ook voor een fikse beperking qua tijd/afsteekplek en zwaarte. Helemaal afschaffen is nog een stap te ver. Vooral omdat ik vind dat Nederland naar de knoppen wordt geholpen met de meest bizarre regel en wetgeving op het gebied van milieu en klimaat.HersteldHervormd schreef:Ik snap dat er mensen een hoop lol van hebben. Ik sta er zelf neutraal in. Eigenlijk mag het van mij best beperkt worden, maar helemaal afschaffen vind ik te ver gaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Ik ben niet voor een verbod, kan elk jaar wel genieten van de 4 tot 5 potten die we afsteken. Maar vanaf de rust van het platteland is het misschien makkelijker praten dan vanuit de stad.
Nee hoor, ik ben zwaar tegen vuurwerk en wat mij betreft mag er een verbod komenhuisman schreef:Als christen maar vooral als militair ben ik zeer voor een landelijk vuurwerkverbod. Als je ziet hoe defensie met zeer strenge veiligheidsvoorschriften met explosief materiaal omgaat vind ik de vuurwerkregels in Nederland belachelijk.Tiberius schreef:De laatste dagen hebben we lekker gediscussieerd over voetbal. Tijd voor een ander onderwerp; ik zag in mijn Twitter tijdlijn weer berichten opduiken over vuurwerk.Luther schreef:Even een oudjaarsdag-topic met een pittige oudjaarsstelling (voor sommigen):
Eens, oneens, en waarom?
Maar een paar dodelijke slachtoffers, veel oogletsels en geamputeerde vingers of soms zelfs handen zijn blijkbaar bij de feestpret inbegrepen.
Maar het RF zal wel weer een nuance op mijn mening aanbrengen vermoed ik.
-
We hoeven geen superieure samenleving te worden waar het risicofactor ongeveer teruggebracht dienen te worden naar 0,1%.Tiberius schreef:Want?HersteldHervormd schreef:Ik snap dat er mensen een hoop lol van hebben. Ik sta er zelf neutraal in. Eigenlijk mag het van mij best beperkt worden, maar helemaal afschaffen vind ik te ver gaan.
Als je gewoon je verstand gebruikt met vuurwerk zijn denk 90% van alle ongevallen al verdwenen, denk je niet? In principe komen de problemen vaak omdat er onverstandig met het vuurwerk omgegaan word. Als het vuurwerk op zichzelf mega gevaarlijk zou zijn zou het voor massale problemen moeten zorgen, en dat is niet het geval.
Het stukje fijnstof wat in het milieu komt is misschien 1% op het totaal, dat lijkt me nou niet heel erg groot. Ik ben wel voor het goed en netjes opruimen van het afval. Richt als gemeente een verzamelplek op waar je je oude vuurwerk kan dumpen en dat soort zaken.
Als je het vuurwerkgebruik wat inperkt hebben dieren en mensen er ook al weer minder last van.
Kortom, ik denk dat er na wat scherpe aanpassingen nog steeds wel iets vuurwerk afgestoken kan worden, en door de aanpassingen kan je ook de risico's/problemen wat inperken. Iedereen blij lijkt me.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-
Dan word het weer zo'n hard tegen hard discussie, lijkt mij niet wenselijk, jou wel?pierre27 schreef:Vooral omdat ik vind dat Nederland naar de knoppen wordt geholpen met de meest bizarre regel en wetgeving op het gebied van milieu en klimaat.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Ook mooi om te zien dat we het roerend eens kunnen zijn.merel schreef:Nee hoor, ik ben zwaar tegen vuurwerk en wat mij betreft mag er een verbod komenhuisman schreef:Als christen maar vooral als militair ben ik zeer voor een landelijk vuurwerkverbod. Als je ziet hoe defensie met zeer strenge veiligheidsvoorschriften met explosief materiaal omgaat vind ik de vuurwerkregels in Nederland belachelijk.Tiberius schreef:De laatste dagen hebben we lekker gediscussieerd over voetbal. Tijd voor een ander onderwerp; ik zag in mijn Twitter tijdlijn weer berichten opduiken over vuurwerk.Luther schreef:Even een oudjaarsdag-topic met een pittige oudjaarsstelling (voor sommigen):
Eens, oneens, en waarom?
Maar een paar dodelijke slachtoffers, veel oogletsels en geamputeerde vingers of soms zelfs handen zijn blijkbaar bij de feestpret inbegrepen.
Maar het RF zal wel weer een nuance op mijn mening aanbrengen vermoed ik.

Wat heb ik er vroeger veel plezier aan beleefd.
Hele sloffen astronauten gingen er doorheen.
Maar nu kan ik het wel missen en vind ik het zonde van mijn geld.
Ik denk dat ik wat kleine sierpotjes koop om voor de kinderen af te steken maar dat is het dan wel.
In ons dorp is er veel (illegaal) siervuurwerk. Dat is wel echt heel mooi en hoort toch wel een beetje bij oud en nieuw.
Wij hebben in ons dorpje rond de jaarwisseling meestal wel grotere problemen dan wat vuurwerk.
Hele sloffen astronauten gingen er doorheen.
Maar nu kan ik het wel missen en vind ik het zonde van mijn geld.
Ik denk dat ik wat kleine sierpotjes koop om voor de kinderen af te steken maar dat is het dan wel.
In ons dorp is er veel (illegaal) siervuurwerk. Dat is wel echt heel mooi en hoort toch wel een beetje bij oud en nieuw.
Wij hebben in ons dorpje rond de jaarwisseling meestal wel grotere problemen dan wat vuurwerk.
Wat zeg je dat netjesBourdon16 schreef:Wij hebben in ons dorpje rond de jaarwisseling meestal wel grotere problemen dan wat vuurwerk.

Klopt hoor, daarom hield ik me nog wat in:)HersteldHervormd schreef:Dan word het weer zo'n hard tegen hard discussie, lijkt mij niet wenselijk, jou wel?pierre27 schreef:Vooral omdat ik vind dat Nederland naar de knoppen wordt geholpen met de meest bizarre regel en wetgeving op het gebied van milieu en klimaat.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik vind het prima om vuurwerk te verbieden, als het over mijzelf alleen gaat. Maar ik vrees dat er veel domme mensen zullen zijn die onmiddellijk reden zien om in een nieuw complot te geloven, de overheid te wantrouwen en wat niet allemaal meer.
Dus het is voor nu niet zo verstandig. Als je ziet hoe mensen al op het afschaffen van Zwarte Piet en op de stikstofdiscussie reageren, dan is dat vuurwerk denk ik voor nu een belangrijk houvast.
Dus het is voor nu niet zo verstandig. Als je ziet hoe mensen al op het afschaffen van Zwarte Piet en op de stikstofdiscussie reageren, dan is dat vuurwerk denk ik voor nu een belangrijk houvast.
Christelijk vuurwerk bestaat niet, en ook geen christelijke kerstbomen, kerstkransjes, kaarsen, enz.Tiberius schreef:Je kan je afvragen: wat is christelijk vuurwerk? Discussies op refoforum?
Als kinderen hebben we wel iets gedaan met klapperpistooltjes en 'sterretjes', maar ik denk ongeveer na ons 15e levensjaar niet meer mee bemoeid.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«