Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door deschpin »

pierre27 schreef:
Voornamelijk zie ik een verschuiving op het vlak van homoseksualiteit. Waar in het begin van de methode helder en duidelijk homoseksueel gedrag inclusief het hebben van deze relaties afgewezen werd, is dat nu veel minder helder en duidelijk. Het gesprek aangaan is het nu vooral het devies. De angst rondom het gebeuren op het Gomarus speelt mijns inziens een grote rol. Ik mis in deze methode gewoon het klip en klaar afwijzen van elke vorm homoseksueel gedrag op grond van de Schrift. Belangrijk voor mij is dat dit samen gaat met liefde voor de persoon zelf. Bij de andere themas vind ik over het algemeen een aansprekende methode. Qua voorbeelden spreken ze wel de taal van de jeugd inclusief songteksten bespreken die seksueel gedrag promoten.
Is het niet meer een verschuiving in de zin van het accepteren van het hebben van een homofiele geaardheid van mensen enerzijds en anderzijds het praktisch handelen?
Vroeger was beeldvorming het hebben van homofiele/homosexuele neiging/geaardheid is zondig en daarbij werd ook gelijk de gehele mens afgeschreven.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door deschpin »

Herman schreef:
pierre27 schreef:Het gesprek aangaan is het nu vooral het devies.
Ik snap niet dat velen niet inzien dat dit de emancipatorische werking heeft, waarvoor we beducht moeten zijn.
Wat voor optie zou er anders moeten zijn? iemand afwijzen en de deur uitgooien of zo!

Volgens mij is dat altijd de beste pastorale benadering bij iedereen, luisteren en praten met elkaar.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door J.C. Philpot »

In de docentenhandleiding lees ik ook bijvoorbeeld het volgende over zelfbevrediging:

Als christenen spreken over zelfbevrediging
wordt dit in veel gevallen bijna direct
gekoppeld aan zonde. Voor veel jongeren is
zelfbevrediging echter de eerste seksuele
ervaring. Wanneer dit direct gekoppeld wordt
aan zonde zal deze ervaring overschaduwd
worden door schuld, schaamte, zondebesef
en falen tegenover de Heere God. Dat is
jammer omdat zoveel jongeren daardoor hun
eerste ontluikende seksualiteit zwaar negatief
kwalificeren.

Bron: https://docplayer.nl/144769190-Be-loved ... -vmbo.html

Ik vind dat ook wel heel relativerend. Zelfbevrediging is onlosmaakbaar met begeren verbonden. Hoe verhoud een dergelijke benadering zich met de (absoluut niet vage) woorden van de Heere Jezus? (Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aanziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan. Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.)

Dat is overigens een tekst waar wij als volwassenen ook schuldig aan staan. Zo eerlijk moeten we ook naar jongeren durven zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Herman »

deschpin schreef:
Herman schreef:
pierre27 schreef:Het gesprek aangaan is het nu vooral het devies.
Ik snap niet dat velen niet inzien dat dit de emancipatorische werking heeft, waarvoor we beducht moeten zijn.
Wat voor optie zou er anders moeten zijn? iemand afwijzen en de deur uitgooien of zo!

Volgens mij is dat altijd de beste pastorale benadering bij iedereen, luisteren en praten met elkaar.
Niet als dat het enige is wat in de maatschappelijk discussie wordt gedaan. Want dan gaan we Gods wet vergeten.
Plaats reactie