Protestantse dominee met katholieke opleiding?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Protestantse dominee met katholieke opleiding?

Bericht door Apologeet »

Via een katholieke collega het verhaal gehoord van een protestantse predikant die zich bekeerd heeft tot het rooms katholiek en in het ambt van priester is beëdigd.
Praten we al wel over veertig jaar terug.

Zijn deze opleidingen ondanks de theologische verschillen vergelijkbaar?
En zou het omgekeerd ook kunnen dat iemand met een rooms katholieke priesteropleiding na bekering beroepbaar kan worden als predikant in een protestants/ reformatorische gezindte?
Zij het met of zonder aanvullende elementen?
Laatst gewijzigd door Apologeet op 10 okt 2022, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Protestantse dominee met katholieke opleiding?

Bericht door CvdW »

Interessante vraag.
Theologische opleiding in Tilburg heeft uitwisseling met theologische opleiding in Utrecht.
In hoeverre er aanvulling nodig is mij niet bekend.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Protestantse dominee met katholieke opleiding?

Bericht door Ditbenik »

Apologeet schreef:Via een katholieke collega het verhaal gehoord van een protestantse predikant die zich bekeerd heeft tot het rooms katholiek en in het ambt van priester is beëdigd.
Praten we al wel over veertig jaar terug.

Zijn deze opleidingen ondanks de theologische verschillen vergelijkbaar?
En zou het omgekeerd ook kunnen dat iemand met een rooms katholieke priesteropleiding na bekering beroepbaar kan worden als predikant in een protestants/ reformatorische gezindte?
Zij het met of zonder aanvullende elementen?
Dag kan ja. Dick Juijn is protestant opgevoed, RK geworden en pastoor geweest in Elst, daarna weer lid geworden van de PKN en als predikant bevestigd in Velp. De RK kerkhistoricus Peter Nissen stapte in 2010 over naar de Remonstrantse broederschap en werd daar in 2014 dominee. Inmiddels is hij weer Rooms Katholiek.
De onder ons meest bekende priester die dominee werd is ds Herman Hegger, de oprichter van stichting 'In de Rechte Straat'.
Een RK-priester zal binnen de PKN of HHK bijvoorbeeld een aantal vakken moet volgen voordat hij als dominee bevestigd kan worden maar de theologische Rooms katholieke opleidingen zijn zeer gedegen. Door mijn werk ken ik een aantal RK-theologen en geestelijken persoonlijk en daar zitten enkele zeer geleerde mensen onder zoals Peter Nissen en Erik Borgman.
Ik heb een paar keer een theologendebat meegemaakt tussen een RK-theoloog en een van protestantse huize waaronder Prof. W. van Vlastuin. Dat is van een behoorlijk wetenschappelijk niveau.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Protestantse dominee met katholieke opleiding?

Bericht door -DIA- »

Ooit was er een zeker ds. H.J. Hegger. Hij was ooit een katholiek priester.
Hij sloot zich later aan bij de Gereformeerde Kerken. Of hij daarvoor weer een soort van toelatingsexamen moest doen weet ik niet. Hij richtte dan de stichting "In de rechte straat" (IRS) op.
Ik citeer nu Wikipedia:
De Gereformeerde Kerk was toen nog een orthodox-protestants kerkgenootschap, dat in de loop van de jaren 60 en 70 meer ruimte liet voor vrijzinnige opvattingen. Uit onvrede over deze ontwikkeling stapte Hegger rond 1980 over naar de Hervormde Kerk, hoewel hij stelde dat hij zich "geestelijk helemaal een voelt met de Gereformeerde Gemeenten". Omdat hij oordeelde dat kerkelijke afscheiding moet worden afgewezen, werd hij lid van de Hervormde Kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Protestantse dominee met katholieke opleiding?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Ooit was er een zeker ds. H.J. Hegger. Hij was ooit een katholiek priester.
Hij sloot zich later aan bij de Gereformeerde Kerken. Of hij daarvoor weer een soort van toelatingsexamen moest doen weet ik niet. Hij richtte dan de stichting "In de rechte straat" (IRS) op.
Ik citeer nu Wikipedia:
De Gereformeerde Kerk was toen nog een orthodox-protestants kerkgenootschap, dat in de loop van de jaren 60 en 70 meer ruimte liet voor vrijzinnige opvattingen. Uit onvrede over deze ontwikkeling stapte Hegger rond 1980 over naar de Hervormde Kerk, hoewel hij stelde dat hij zich "geestelijk helemaal een voelt met de Gereformeerde Gemeenten". Omdat hij oordeelde dat kerkelijke afscheiding moet worden afgewezen, werd hij lid van de Hervormde Kerk.
Die noemde ik ja.
Plaats reactie