Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1771
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Wat je hier typt, is inderdaad de basis onder de theorie van de homiletische driehoek.
In de preek gaat niet het alleen om het Woord, maar om het samenspel tussen prediker, hoorder en de tekst.
Het Woord is het uitgangspunt, en de prediker dient dit actueel te maken voor zijn hoorders.
En om in jouw voorbeeld te blijven: een Rotterdams publiek zal een andere aanspraak nodig hebben dan een Veluws publiek.
Evenals de Filippenzen bijvoorbeeld anders aangesproken werden dan de Galaten, terwijl het evangelie hetzelfde is.
Hoe zit dat met de Zeeuwen? Ik ken predikanten die hier niet erg worden gewaardeerd maar een dorpje verder op handen worden gedragen.
Ik draag alle Zeeuwse predikanten van ons kerkverband op handen :huhu
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Staat het ook niet in de nieuwe handreiking voor het indelen van de preekbeurten?
Klopt inderdaad.
Is die handreiking ergens in te zien?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

rian schreef:Mooie SB deze week!
Er staan een paar goede stukken in!
Mooi ook dat stuk over die predikantendag. Bijzonder dat de sprekers zich zo open/kwetsbaar opstellen tijdens die lezingen.
Inderdaad! Ook mooi over Thomas à Kempis als rolmodel en het artikel over de "zwarte pedagogiek".
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Vandaag bevestiging (door ds. D. de Wit) en intrede van kand. M.G. van Middendorp, te Leerdam.

De diensten worden gehouden in het kerkgebouw van Tricht-Geldermalsen, aanvang 14.30 en 19.00 uur.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/13 ... 2209211430
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vroeg mij wel af: Ik hoor weleens dat er in de GG doordeweeks op erediensten na niet veel andere ontmoetingsgelegenheden en dingen zijn. Zijn er hier GG'ers die dat jammer vinden en dingen anders hadden gezien? En is het zo dat er mensen zijn die voor doordeweekse activiteiten naar de buurgemeente gaan?
MGG
Berichten: 3517
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef:Ik vroeg mij wel af: Ik hoor weleens dat er in de GG doordeweeks op erediensten na niet veel andere ontmoetingsgelegenheden en dingen zijn. Zijn er hier GG'ers die dat jammer vinden en dingen anders hadden gezien? En is het zo dat er mensen zijn die voor doordeweekse activiteiten naar de buurgemeente gaan?
Gezien de vaak teleurstellende opkomst bij doordeweekse diensten ga ik er vanuit dat de behoefte voor ontmoetingsgelegenheden niet zo heel groot is. Wij hebben gemeenteavonden, een Bijbelstudievereniging en een vrouwenvereniging. Bij zowel weekdiensten als gemeenteavonden komt er een vaste groep leden. Ik denk dat de meeste mensen vanuit een behoefte naar de verkondiging van Gods Woord naar een weekdienst in buurgemeente gaan.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

MGG schreef: Ik denk dat de meeste mensen vanuit een behoefte naar de verkondiging van Gods Woord naar een weekdienst in buurgemeente gaan.
Over welke groep heb je het hier? De meeste mensen in jou gemeente? En hoe heb je er zicht op dat deze groep naar andere weekdiensten gaan?
MGG
Berichten: 3517
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

FlyingEagle schreef:
MGG schreef: Ik denk dat de meeste mensen vanuit een behoefte naar de verkondiging van Gods Woord naar een weekdienst in buurgemeente gaan.
Over welke groep heb je het hier? De meeste mensen in jou gemeente? En hoe heb je er zicht op dat deze groep naar andere weekdiensten gaan?
Het is een vermoeden, ik vraag niet aan mensen waarom ga je naar een weekdienst in een andere gemeente. Hoe ik daar zich op heb, is door mijn twee ogen (en oren) open te houden ;). Van een dominee hoorde ik ooit 'weekdiensten zijn voor de liefhebbers en daarom zie je over het algemeen dezelfde mensen'.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

MGG schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vroeg mij wel af: Ik hoor weleens dat er in de GG doordeweeks op erediensten na niet veel andere ontmoetingsgelegenheden en dingen zijn. Zijn er hier GG'ers die dat jammer vinden en dingen anders hadden gezien? En is het zo dat er mensen zijn die voor doordeweekse activiteiten naar de buurgemeente gaan?
Gezien de vaak teleurstellende opkomst bij doordeweekse diensten ga ik er vanuit dat de behoefte voor ontmoetingsgelegenheden niet zo heel groot is. Wij hebben gemeenteavonden, een Bijbelstudievereniging en een vrouwenvereniging. Bij zowel weekdiensten als gemeenteavonden komt er een vaste groep leden. Ik denk dat de meeste mensen vanuit een behoefte naar de verkondiging van Gods Woord naar een weekdienst in buurgemeente gaan.
Toch snap ik wel dat de weekdiensten niet erg drukbezocht zijn.
Er is echt van alles te doen in de kerk. Elke avond kan je bij ons in de kerk wel terecht voor een activiteit.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
MGG
Berichten: 3517
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Mistig schreef:
MGG schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vroeg mij wel af: Ik hoor weleens dat er in de GG doordeweeks op erediensten na niet veel andere ontmoetingsgelegenheden en dingen zijn. Zijn er hier GG'ers die dat jammer vinden en dingen anders hadden gezien? En is het zo dat er mensen zijn die voor doordeweekse activiteiten naar de buurgemeente gaan?
Gezien de vaak teleurstellende opkomst bij doordeweekse diensten ga ik er vanuit dat de behoefte voor ontmoetingsgelegenheden niet zo heel groot is. Wij hebben gemeenteavonden, een Bijbelstudievereniging en een vrouwenvereniging. Bij zowel weekdiensten als gemeenteavonden komt er een vaste groep leden. Ik denk dat de meeste mensen vanuit een behoefte naar de verkondiging van Gods Woord naar een weekdienst in buurgemeente gaan.
Toch snap ik wel dat de weekdiensten niet erg drukbezocht zijn.
Er is echt van alles te doen in de kerk. Elke avond kan je bij ons in de kerk wel terecht voor een activiteit.
De levendige verkondiging van Gods Woord is in mijn ogen veruit het belangrijkste activiteit. Is het niet vaak een kwestie van andere prioriteiten hebben? Een weekdienst kost je circa 2 uur in de x aantal weken of een x aantal keer per jaar. Als daar geen tijd voor is, dan moet een agenda wel heel vol staan met erg belangrijke afspraken.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Daar denk ik anders over. Die weekdiensten zijn mijns inziens juist erg ongewenst. Op zondag duren de preken meestal al veel te lang. Het gebeurt zelden dat je de hoofdlijn niet in een kwartier kunt vertellen en vaak is het daarbij niet eens nodig om iets over te slaan. Dominees die veel weekdiensten doen, zijn daarin helaas geen positieve uitzondering.

Het is veel beter om in de vorm van een bijbelkring of in een andere didactische vorm het geloof te versterken. Niet alles wat belangrijk is, moet je zoveel mogelijk doen. Dat geldt voor de lichamelijke basisbehoeften, en dat geldt ook voor de geestelijke basisbehoeften.
MGG
Berichten: 3517
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef:Daar denk ik anders over. Die weekdiensten zijn mijns inziens juist erg ongewenst. Op zondag duren de preken meestal al veel te lang. Het gebeurt zelden dat je de hoofdlijn niet in een kwartier kunt vertellen en vaak is het daarbij niet eens nodig om iets over te slaan. Dominees die veel weekdiensten doen, zijn daarin helaas geen positieve uitzondering.

Het is veel beter om in de vorm van een bijbelkring of in een andere didactische vorm het geloof te versterken. Niet alles wat belangrijk is, moet je zoveel mogelijk doen. Dat geldt voor de lichamelijke basisbehoeften, en dat geldt ook voor de geestelijke basisbehoeften.
Wat is telang? Bij de wonderbaarlijke spijziging heeft Jezus uren geleerd/gepreekt. Ook de methodisten in Engeland, de convenanten in Schotland en de hagepredikers in Nederland en België preekte gerust uren en ook door de weeks. De wens van minder en kortere diensten is onder behoudende christenen relatief nieuw. Ik vraag mij af waar komt die wens vandaan e zijn er Bijbelse voorbeelden van deze wens?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Wat te lang is, verschilt per persoon. Ik vind alle preken van meer dan 40 minuten te lang.
MGG
Berichten: 3517
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef:Wat te lang is, verschilt per persoon. Ik vind alle preken van meer dan 40 minuten te lang.
Alle? Dan hebben veel Bijbelse personen inclusief Jezus dus telang gepreekt?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mister »

MGG schreef:
DDD schreef:Wat te lang is, verschilt per persoon. Ik vind alle preken van meer dan 40 minuten te lang.
Alle? Dan hebben veel Bijbelse personen inclusief Jezus dus telang gepreekt?
Ik vraag me af of de Bergrede meer dan 40 minuten heeft geduurd.
Plaats reactie