Maatregelen kerk ivm coronavirus

Zeeuw

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:@Zeeuw, vind jij risico's mitigeren ook een teken van angst voor de mogelijke gevolgen?
Angst heeft een negatieve connotatie, maar op zich heeft het een goede signaalfunctie, namelijk om voorzichtig te zijn.
Ja, dat is het uiteindelijk wel. Zoals je je laatste zin uitlegt, dat bedoel ik eigenlijk ook.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ararat schreef: Soms heb je te maken met uiterst voorzichtige mensen, soms is een maatregel geen maatregel meer, maar het begin van een nieuwe traditie
Uiterst voorzichtig, of uiterst angstig en daarmee toch inderdaad wel iets minder dankbaar/afhankelijk lijkend dan je wellicht zou (mogen) verwachten?
Klets. Van angst is geen sprake. Wel van wijs beleid. We hoeven geen Russische roulette te spelen. Dat is echt iets anders dan leven uit de hand van de Heere. Leven uit de hand van de Heere betekent ook zorg dragen voor anderen en hen beschermen.
Dus is er wel sprake van angst voor mogelijke gevolgen. Ik begrijp dat je het anders wil uitleggen, maar dat is wel de basis waaruit het voortkomt. Dat is niet erg, want inderdaad moeten we ook zorg dragen voor elkaar. Maar daar zal niet iedereen hetzelfde in handelen.
Nog een keer. Van angst is geen sprake. Ik begrijp dat je het anders wil uitleggen maar angst is niet de basis waaruit het voortkomt. Het is duidelijk dat je de situatie hier niet kent. Toen Urk en Krimpen aan den IJssel negatief in het nieuws kwamen omdat ze de adviezen van de overheid naast zich neerlegden werden de mensen hier er op aangesproken. "Die kerk van jou is net zoals die op Urk en in Krimpen!" Dan wordt de Naam van de Heere gelasterd door het gedrag van mensen die de naam christen dragen en de eenlingen komen zwaar onder druk te staan. In combinatie met het feit dat deze plek zwaar getroffen was door corona maakt dat wij geen aanleiding wil geven tot lasteren van de Naam van de Heere. Dat jij daarvan maakt dat de mensen hier niet dankbaar zijn laat ik graag voor jouw rekening. Je kunt dat vanuit een reformatorisch bolwerk heel makkelijk roepen. Veilig tussen honderden andere refo's en zonder enig risico op vervolging. Hier staan mensen alleen en belijden blijmoedig van hun geloof in de Heere Jezus Christus met alle gevolgen van dien.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:bij ons in de kerk is ook een gedeelte van de kerk waar de collectezak niet wordt doorgegeven omdat sommigen er moeite mee hebben.
Angst, nee, wel de ander uitnemender achten dan jezelf.
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit wel wat naiëf allemaal, de mensen die er moeite mee hebben houden die nog 1,5 meter afstand? Blijven ze altijd nog thuis? Ik zou als kerkenraad wel eerst deze vragen stellen voordat je zo'n maatregel invoert. Dan zitten ze op die speciale plek, maar je ziet ze wel vrolijk kletsen met iedereen en je ziet ze daarin geen afstand houden, dan zou ik zoiets hebben van: Waarom hebben we deze maatregel bedacht. Het kan best zijn dat er nog uiterst-voorzichtige mensen zijn.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Nog een keer. Van angst is geen sprake. Ik begrijp dat je het anders wil uitleggen maar angst is niet de basis waaruit het voortkomt. Het is duidelijk dat je de situatie hier niet kent. Toen Urk en Krimpen aan den IJssel negatief in het nieuws kwamen omdat ze de adviezen van de overheid naast zich neerlegden werden de mensen hier er op aangesproken. "Die kerk van jou is net zoals die op Urk en in Krimpen!" Dan wordt de Naam van de Heere gelasterd door het gedrag van mensen die de naam christen dragen en de eenlingen komen zwaar onder druk te staan. In combinatie met het feit dat deze plek zwaar getroffen was door corona maakt dat wij geen aanleiding wil geven tot lasteren van de Naam van de Heere. Dat jij daarvan maakt dat de mensen hier niet dankbaar zijn laat ik graag voor jouw rekening. Je kunt dat vanuit een reformatorisch bolwerk heel makkelijk roepen. Veilig tussen honderden andere refo's en zonder enig risico op vervolging. Hier staan mensen alleen en belijden blijmoedig van hun geloof in de Heere Jezus Christus met alle gevolgen van dien.
Jammer dat je altijd zo de kaart van 'reformatorisch bolwerk' etc trekt en daarmee doet alsof het in jouw situatie allemaal zoveel ingewikkelder is dan bij anderen.

Als het puur en alleen gaat over het wel of niet lasteren van Gods Naam, gaat dan denk je echt de manier waarop je het Heilig Avondmaal viert de wereld om je heen over een streep trekken? Dat geloof ik dan weer niet.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Ararat schreef:
huisman schreef:Op mijn vraag heb ik nog geen antwoord. Het gaat mij dus niet om de vraag over de hoeveelheid bekers of bekertjes maar waarom er blijkbaar in sommige kerken nog steeds Covid maatregelen zijn terwijl die in de maatschappij al 6 maanden zijn afgeschaft?
Ik vind dat onbegrijpelijk en niet getuigen van dankbaarheid.
Soms heb je te maken met uiterst voorzichtige mensen, soms is een maatregel geen maatregel meer, maar het begin van een nieuwe traditie
Uiterst voorzichtig, of uiterst angstig en daarmee toch inderdaad wel iets minder dankbaar/afhankelijk lijkend dan je wellicht zou (mogen) verwachten?
Vaak is het ook voorzichtigheid op basis van een uitgangspunt dat niet getoetst wordt. In onze gemeente kwamen we na inventarisatie tot welgeteld 1 persoon die voorzichtiger zou zijn dan alle anderen. In de totale afweging hebben we toen besloten alle maatregelen rondom het avondmaal te laten varen en de voorzichtigheid ingekleed door een paragraaf in onze gemeentegids op te nemen waarin staat dat als je vanwege medische of andere oorzaken niet uit de gezamenlijke beker wenst te drinken, dat de kerkenraad dan in een oplossing voorziet.
Ararat

Bericht door Ararat »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Ararat schreef:Soms heb je te maken met uiterst voorzichtige mensen, soms is een maatregel geen maatregel meer, maar het begin van een nieuwe traditie
Vaak is het ook voorzichtigheid op basis van een uitgangspunt dat niet getoetst wordt. In onze gemeente kwamen we na inventarisatie tot welgeteld 1 persoon die voorzichtiger zou zijn dan alle anderen. In de totale afweging hebben we toen besloten alle maatregelen rondom het avondmaal te laten varen en de voorzichtigheid ingekleed door een paragraaf in onze gemeentegids op te nemen waarin staat dat als je vanwege medische of andere oorzaken niet uit de gezamenlijke beker wenst te drinken, dat de kerkenraad dan in een oplossing voorziet.
Er wordt best gereageerd op het eerste deel van mijn post, maar ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de meningen over het 2e, dikgedrukte deel.
1. zijn er blijvende aanpassingen, sinds corona?
2. Wat maakt dat dit wel/niet mag of (on)wenselijk is?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Jammer dat je altijd zo de kaart van 'reformatorisch bolwerk' etc trekt en daarmee doet alsof het in jouw situatie allemaal zoveel ingewikkelder is dan bij anderen.

Als het puur en alleen gaat over het wel of niet lasteren van Gods Naam, gaat dan denk je echt de manier waarop je het Heilig Avondmaal viert de wereld om je heen over een streep trekken? Dat geloof ik dan weer niet.
Jammer dat je weer meent mijn woorden te moeten verdraaien. Ik schrijf nergens dat ik de wereld om heen over de streep denk te trekken door de manier waarop hier het Avondmaal wordt gevierd. Ook jammer dat je het verschil in situatie tussen een refo-omgeving of een puur anti-christelijke omgeving niet serieus wilt nemen en ontkent dat dit verschil er is. Maar goed, ik gun je het idee dat jullie dankbare, afhankelijk levende christenen zijn en wij slechts ondankbare, angstige, onafhankelijke wezens. Ik wens je een fijne dag verder.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik vind het helemaal niet zo vreemd.
Het corona tijdperk heeft ons er bij bepaald hoe snel mensen besmet kunnen worden en zijn er nieuwe hygiëne regels ingevoerd.
Je ziet dat door heel de maatschappij heen. Handen worden nog steeds vaker gewassen. Zo maar iedereen zoenen is echt veel minder geworden. Thuis blijven bij verkoudheidsklachten is veel vanzelfsprekender dan aantal jaar terug.
En zo zie ik ook het gebruik van cupjes bij HA.

Zelf had ik vooraf er nooit bij nagedacht. Ooit eens in Roemenië een dienst meegemaakt enkele tientallen jaren geleden waar toen al cupjes gebruikt werden. Maar in NL was het altijd het doorgeven van de beker.
Toch is dat best onhygiënisch als je er goed over nadenkt. Thuis aan tafel willen kinderen elkaars mes soms niet eens gebruiken. Dat zit gewoon in de mens.
Wat mij betreft vind ik die cupjes een prima oplossing en is het blijvend.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Heb totaal geen zin om mee te gaan in deze discussie maar wil wel antwoord geven op de vraag.
Normaal hebben we 4 borden en 4 bekers die rond gaan aan de tafel, maar in de coronatijd zijn ze dus overgegaan op het uitdelen van het brood en cupjes wijn.
Zondag werden voor het eerst sinds lange tijd dus weer gewoon de borden doorgegeven aan de tafel maar de wijn nog wel rondgedeeld in cupjes.
Onze kerkenraad is gewoon nog lang voorzichtig geweest, veel ouderen en zwakkere in de gemeente vonden dat nog erg fijn. Het aparte 1,5 meter stuk is ook pas sinds een paar weken afgeschaft en collecteren bleef bij de uitgang tot nu aanstaande zondag.
Ik was veel te dankbaar dat het avondmaal zo gewoon door kon gaan in coronatijd, vind het totaal niet belangrijk of er uit 1 beker word gedronken en van 1 bord word gegeten. Maar ja ieder zijn mening.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb met regelmaat de bediening van het heilig avondmaal mogen meemaken in andere culturen. In streken waar diverse bij ons onbekende ziekten en aandoeningen nog aanwezig zijn heb ik het drinken van de wijn altijd uit cupjes meegemaakt, of dat na iedere teug de beker met een doekje gereinigd werd. Even los van de effectiviteit van deze werkwijze is het dus niet vreemd om na te denken over hygiene en de gevolgen.

Zelf hecht ik er overigens veel waarde aan om met elkaar uit één of twee bekers te drinken. Het geeft verbondenheid met elkaar. Maar dat is puur een persoonlijke gevoelskwestie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel

Bericht door merel »

Ik vind het gezamenlijk drinken uit een beker onhygiënisch en ben erg blij dat bij ons de cupjes nog gebruikt worden. Ik hoop niet meer dat men teruggaat naar het gebruik van bekers.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:

Jammer dat je weer meent mijn woorden te moeten verdraaien. Ik schrijf nergens dat ik de wereld om heen over de streep denk te trekken door de manier waarop hier het Avondmaal wordt gevierd. Ook jammer dat je het verschil in situatie tussen een refo-omgeving of een puur anti-christelijke omgeving niet serieus wilt nemen en ontkent dat dit verschil er is. Maar goed, ik gun je het idee dat jullie dankbare, afhankelijk levende christenen zijn en wij slechts ondankbare, angstige, onafhankelijke wezens. Ik wens je een fijne dag verder.
Oh oh, wat ben je toch een lichtgeraakt iemand, met nog een keer ‘wij/jullie’. Ik hoop dat je in het echte leven normalere en inhoudelijke antwoorden geeft. Je begint zelf over Urk, over de omgeving etc. Ik heb het er geen seconde over gehad. Probeer je eens niet te verdedigen over zaken waar het niet eens over gaat.
Valcke

Bericht door Valcke »

Wat zegt de Schrift in dit verband over het lasteren van Gods Naam?

Romeinen 2:22-24: "Die zegt dat men geen overspel doen zal, doet gij overspel? Die van de afgoden een gruwel hebt, berooft gij het heilige? Die op de wet roemt, onteert gij God door de overtreding der wet? Want de Naam Gods wordt om uwentwil gelasterd onder de heidenen, gelijk geschreven is."
1 Timotheüs 6:1: "De dienstknechten, zovelen als er onder het juk zijn, zullen hun heren alle eer waardig achten, opdat de Naam Gods en de leer niet gelasterd worde."
Titus 2:5: "Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde."

In deze plaatsen gaat het erover dat Gods Naam gelasterd wordt vanwege de (openbare) zonden, wanneer christenen zich te buiten gaan, onkuis leven, stelen, schelden, hun plichten verwaarlozen, enzovoort.

Deze teksten mogen natuurlijk niet zomaar buiten de context geplaatst worden. Want christenen en Gods Naam wordt juist ook gelasterd wanneer wij naar de geboden en inzettingen van God wensen te leven. Dat lasteren dat dan plaatsvindt, heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met deze Bijbelteksten. DIT lasteren is geheel volgens Gods Woord en dient lijdzaam gedragen te worden. Het is zelfs tot eer van de Kerk. Het is ook nooit anders geweest dan zo en het zal ook altijd zo zijn. Dat is juist een van de zaken die onderscheid maken tussen ware christenen en naamchristenen.

1 Kor. 4:13: "Wij worden gelasterd en wij bidden; wij zijn geworden als uitvaagsels der wereld en aller afschrapsel tot nu toe."
1 Petr. 4:14: " Indien gij gesmaad wordt om den Naam van Christus, zo zijt gij zalig; want de Geest der heerlijkheid en de Geest Gods rust op u. Wat hen aangaat, Hij wordt wel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt."

Enz. enz.
Christen

Bericht door Christen »

Als Ditbenik = Hierbenik, dan is het goed ;)

Ik zeg ook mijn mening zoals ik het zie/beargumenteer/leef en daarna laat ik het rusten. Verschillen zullen er altijd zijn.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:Wat zegt de Schrift in dit verband over het lasteren van Gods Naam?

Romeinen 2:22-24: "Die zegt dat men geen overspel doen zal, doet gij overspel? Die van de afgoden een gruwel hebt, berooft gij het heilige? Die op de wet roemt, onteert gij God door de overtreding der wet? Want de Naam Gods wordt om uwentwil gelasterd onder de heidenen, gelijk geschreven is."
1 Timotheüs 6:1: "De dienstknechten, zovelen als er onder het juk zijn, zullen hun heren alle eer waardig achten, opdat de Naam Gods en de leer niet gelasterd worde."
Titus 2:5: "Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde."

In deze plaatsen gaat het erover dat Gods Naam gelasterd wordt vanwege de (openbare) zonden, wanneer christenen zich te buiten gaan, onkuis leven, stelen, schelden, hun plichten verwaarlozen, enzovoort.

Deze teksten mogen natuurlijk niet zomaar buiten de context geplaatst worden. Want christenen en Gods Naam wordt juist ook gelasterd wanneer wij naar de geboden en inzettingen van God wensen te leven. Dat lasteren dat dan plaatsvindt, heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met deze Bijbelteksten. DIT lasteren is geheel volgens Gods Woord en dient lijdzaam gedragen te worden. Het is zelfs tot eer van de Kerk. Het is ook nooit anders geweest dan zo en het zal ook altijd zo zijn. Dat is juist een van de zaken die onderscheid maken tussen ware christenen en naamchristenen.

1 Kor. 4:13: "Wij worden gelasterd en wij bidden; wij zijn geworden als uitvaagsels der wereld en aller afschrapsel tot nu toe."
1 Petr. 4:14: " Indien gij gesmaad wordt om den Naam van Christus, zo zijt gij zalig; want de Geest der heerlijkheid en de Geest Gods rust op u. Wat hen aangaat, Hij wordt wel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt."

Enz. enz.
Met een auto op een journalist in rijden, schoppen naar mensen enz. Inderdaad. Dat zijn precies de openbare zonden waar het om ging.
Plaats reactie