De kleine lettertjes van het Evangelie

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik reageer vanuit liefde, maar dan krijg je naar je hoofd, oneliners, willen scoren...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Tiberius »

Me too.
Bedankt TSD voor je uitgebreide en zorgvuldige antwoord. Daar kan ik me in vinden.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Me too.
Bedankt TSD voor je uitgebreide en zorgvuldige antwoord. Daar kan ik me in vinden.
Ik ook.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Me too.
Bedankt TSD voor je uitgebreide en zorgvuldige antwoord. Daar kan ik me in vinden.
Ik ook.
:super fijn dat we elkaar kunnen vinden in deze.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Me too.
Bedankt TSD voor je uitgebreide en zorgvuldige antwoord. Daar kan ik me in vinden.
Ik ook.
:super fijn dat we elkaar kunnen vinden in deze.
Ik denk dat we elkaar ‘in het echt’ goed zouden kunnen vinden. Als je in t Zeeuwse bent…de roombolus staat klaar.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Me too.
Bedankt TSD voor je uitgebreide en zorgvuldige antwoord. Daar kan ik me in vinden.
Ik ook.
En ik ook. Blij met deze eensgezindheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Me too.
Bedankt TSD voor je uitgebreide en zorgvuldige antwoord. Daar kan ik me in vinden.
Ik ook.
En ik ook. Blij met deze eensgezindheid.
Ik ook. :super
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:@zeeuw, weet je: ik geloof er niks van dat 70 jarigen dit zeggen.
Je hebt tegen mij wel eens gezegd: in wat voor wereld leef je? In dit geval heb ik dezelfde vraag.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

TSD schreef:
Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Ja je zult door je bevrijding van dergelijke prediking ongetwijfeld genegenschap met die vijandschap hebben. Maar ik vind al die zogenoemde karikaturen van deze prediking buitengewoon triest.
Grappig. Weer een bijzondere discussietechniek. Natuurlijk vind jij het triest. Wat ik triest vind is dat ik deze week 4 70-jarigen sprak die zeiden ‘ik bid al m’n hele leven, ga al heel m’n leven naar de kerk; tsja, wat moet ik nog meer doen? Er worden er maar weinig zalig he’. En dat is gelukkig niet de algemene lijn van prediking maar het komt wel voor.
Wat ik erg vind is dat je de schuld van wat je bij die 70-jarigen hoort bij de prediking lijkt te leggen. Want zeker ook in de rechterflank van onze kerken wordt dit argument vele malen in de prediking aangehaald en ontmaskert als influisteringen van de duivel, ik hoor het in elk geval met grote regelmaat.

Deze taal komt uit ons boze hart, wat, als het niet verbroken is door Gods Geest, jaar na jaar harder wordt. Daarom zijn gesprekken met ouderen vaak zo moeilijk en soms moedbenemend....en een aansporing om de Heere vroeg te zoeken!
Ad Anker schreef:@zeeuw, weet je: ik geloof er niks van dat 70 jarigen dit zeggen.
Ik hoor het ook wel eens Ad, dus je bent natuurlijk vrij om het niet te geloven maar het komt voor, zulke gesprekken zijn moeilijk. Je zou zó graag ze wakker willen schudden... hun leven licht achter, de dood ligt voor. Maar dat ligt echt niet aan de prediking hoor, ze worden vaak genoeg aangesproken, ook bij jou in de kerk denk ik. Het is niet de prediking die mensen lijdelijk maakt, maar selectief luisteren. Het ene hoor je nog wel, het andere niet meer...
huisman schreef:Deze Bijbelse werkelijkheid mis ik altijd een beetje in discussies over het welmenend aanbod. Soms krijg ik het gevoel dat mensen denken dat het aanbod van genade je zalig maakt maar dat is niet zo.
Dank je Huisman. Dit is exact kernachtig verwoord waar mijn ogen vroeger ook voor open moesten, toen was ik ook zo gefocust op 'is er wel genoeg aanbod' en wel 'ruim genoeg', en zat ik vaak kritisch te luisteren.

De Heere wil de prediking van het aanbod van genade gebruiken, zeker. Maar om het kort te zeggen: Het aanbod voor genade wordt aan állen gepreekt, zodat juist die arme, schuldverslagen mens zich er bij in moet en mag sluiten.

Als het wordt ingeperkt, dan is het gevaar dat juist die schuldverslagenen zich er (onterecht) niet bij durven rekenen en hun naam niet horen in de adressering. Ook dat is menselijk gesproken, natuurlijk, want als Gods Geest werkt, dan gaat dat dwars door alles heen.
Ook dingen waar tegen gewaarschuwd wordt in een preek, kunnen het gevolg zijn van dezelfde preek.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:@zeeuw, weet je: ik geloof er niks van dat 70 jarigen dit zeggen.
Je hebt tegen mij wel eens gezegd: in wat voor wereld leef je? In dit geval heb ik dezelfde vraag.
Er middenin.
MGG
Berichten: 3512
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

TSD schreef:
Tiberius schreef:Maar even in alle eerlijkheid GG-lid, Ad, TSD, e.a.
Vinden jullie de prediking van ds. Verschuure dan wel Bijbels? In ieder geval dat deel wat hierboven staat.
Ik heb bewust tot nu toe niet gereageerd op dit stukje. Eenvoudigweg omdat het een klein citaat is uit een hele preek en ook nog eens in reactie op ds. van den Brink. Om op basis hiervan conclusies te gaan trekken over de prediking van Ds. Verschuure, dan zijn we toch echt wel zéér onzorgvuldig bezig.

De kerkgeschiedenis leert dat reactie-prediking vaak op de een of andere manier zelf ontspoorde. Ik vind het lastig om elke wijze van zeggen van deze predikant te gaan ontleden met de vraag of ik het zelf ook zo zou zeggen, ik voel me daartoe niet geroepen en ook niet bekwaam, ik ben geen predikant of theoloog. Voor mij is Ds. Verschuure in de 1e plaats een Godsgezant en daarmee zeg ik niet dat er niets gezegd mag worden van zijn prediking, maar voor mezelf vind ik grote terughoudendheid wel gepast.

Om dan toch iets te zeggen:

Gods geopenbaarde wil is dat Hij geen lust heeft in de dood van de goddeloze, maar daarin dat deze zich bekeert en leeft.
Gods geopenbaarde wil is dat Hij alle einden van de aarde oproept om zich tot Hem te wenden en behouden worden.
Gods geopenbaarde wil is dat een iegelijk die in de Zoon gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe.

En dat alles is natuurlijk welgemeend, het zou godslasterlijk zijn om dat in twijfel te trekken. God meent wat Hij zegt en Hij zegt ergens anders dat Hij nooit heeft gezegd: zoekt Mij tevergeefs.

Tegelijkertijd weten we dat er een verkiezing is, dat het geloof een gave is en dat God die gave niet aan allen schenkt, maar alleen aan hen die Hij van eeuwigheid heeft verkoren. Ook weten we dat God alles doet wat Hij wil. Dat zijn twee zaken waar ik met mijn verstand niet uit kom en eigenlijk wil ik dat ook helemaal niet. Dus dat ds. Verschuure nu zo'n zin zegt in reactie op ds. van den Brink, gesproken vanuit Gods eeuwige Raad en verkiezing, kan ik daarom niet als onbijbels zien, ook hier moet je natuurlijk de context wel blijven zien. Wel vraag ik me af of dit nu een plaats moet hebben in de prediking, in dat opzicht voel ik met Pierre mee die zich ook in soortgelijke bewoordingen uit liet, volgens mij (tenzij ik hem verkeerd begrepen heb).
Mooie woorden waar tot nu toe iedereen zich in kan vinden. Voor mij is dit een mooi slot van dit topic.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

@TSD: het kan een influistering van de satan zijn: voor jou kan het niet meer. Het kan een uiting zijn van onze diepe verdorvenheid. Ik kan niet is dan gelijk aan ik wil niet.

Toch hoor ik die opmerkingen meer. Het was vooral prikkelend bedoeld richting Zeeuw. In alle voorzichtigheid: ouderen die onder een prediking hebben gezeten in de rechterflank van onze gezindte, het nodige aan twist en scheuring hebben mee gekregen soms en kinderen een andere kerkelijke weg zijn gaan worden wantrouwig. Ze krijgen ineens een geloofsdrang opgelegd. Een primaire reactie is: hoho, dat gaat zomaar niet... Is dat gelijk lijdelijkheid als gevolg van de prediking? Zeker niet! Ook bij ons wordt zondag aan zondag hetzelfde gezegd als wat TSD benoemt.

Het blijft intens lastig om de oproep om tot Christus te gaan vergezeld te laten gaan met het Bijbelse gegeven dat we het niet willen, niet kunnen en niet doen. Spreek tegen die ouderen ook met deze twee woorden.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:@TSD: het kan een influistering van de satan zijn: voor jou kan het niet meer. Het kan een uiting zijn van onze diepe verdorvenheid. Ik kan niet is dan gelijk aan ik wil niet.

Toch hoor ik die opmerkingen meer. Het was vooral prikkelend bedoeld richting Zeeuw. In alle voorzichtigheid: ouderen die onder een prediking hebben gezeten in de rechterflank van onze gezindte, het nodige aan twist en scheuring hebben mee gekregen soms en kinderen een andere kerkelijke weg zijn gaan worden wantrouwig. Ze krijgen ineens een geloofsdrang opgelegd. Een primaire reactie is: hoho, dat gaat zomaar niet... Is dat gelijk lijdelijkheid als gevolg van de prediking? Zeker niet! Ook bij ons wordt zondag aan zondag hetzelfde gezegd als wat TSD benoemt.

Het blijft intens lastig om de oproep om tot Christus te gaan vergezeld te laten gaan met het Bijbelse gegeven dat we het niet willen, niet kunnen en niet doen. Spreek tegen die ouderen ook met deze twee woorden.
Dat laatste klopt helemaal Ad. Je zou ze zo graag uit willen drijven tot de God die je hebt mogen leren kennen als vol van genade. Dat kan een mens (gelukkig maar) niet. Zoals je het daarvoor hebt beschreven is inderdaad vrij exact zoals het aan die kant ervaren wordt.
Bertiel
Berichten: 4585
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

toch is het wel de taak van de prediker dat drijven, dwing ze om in te gaan!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef:@TSD: het kan een influistering van de satan zijn: voor jou kan het niet meer. Het kan een uiting zijn van onze diepe verdorvenheid. Ik kan niet is dan gelijk aan ik wil niet.
De satan maakt gretig gebruik van onze verdorvenheid, dus ik denk dat het vaak samen opgaat. De gesprekken zijn vooral moeilijk (vind ik) omdat je merkt dat bij ouderen er vaak (ook verstandelijk) nauwelijks meer ruimte is voor een ander inzicht.

Tegelijkertijd hoeven wij het niet te doen, wij kunnen het niet van onszelf, hoeven het ook niet. Dus eenvoudig het Woord open is voldoende. Dat is namelijk levendig en krachtig, daartegen is niemand bestand, als de Heilige Geest dat wil gebruiken dan gaat het voor een oudere net zo gemakkelijk als een jongere, voor een serieuze kerkganger net zo gemakkelijk als voor een onverschillige. Dat soms weer te mogen zien geeft ook wel weer ontspanning.
Gesloten