Opleiding predikant per gezindte...

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:Voor wie denkt dat universitair geschoolde predikanten de grondtalen beheersen :huhu :

Een afgestudeerd theoloog kan met veel pijn, moeite, en vooral goede studietools en naslagwerken, tot een redelijke vertaling komen, maar uit het vuistje weglezen is er voor de meesten niet bij. Daarvoor moet je Hebreeuws of Grieks gestudeerd hebben.
Da klopt wel zo ongeveer. Nu ben ik nog niet afgestudeerd, maar het niveau dat ik denk te kunnen bereiken is geheel niet toereikend om dagelijks voor de vuist weg vanuit de grondtalen te lezen.
Het is dan weer te simpel gesteld dat een HBO theoloog ook wel zover zal kunnen komen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door FlyingEagle »

Anselmus schreef:Op de GG(iN) krijg je volgens mij geen talen.
Hoe kom je daarbij?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Mannetje »

Bij de GG wel, zij het aangepast aan de studievaardigheden van de student.
-
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Anselmus »

FlyingEagle schreef:
Anselmus schreef:Op de GG(iN) krijg je volgens mij geen talen.
Hoe kom je daarbij?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... nederland/

"Als de student de capaciteit heeft is er de mogelijkheid... "zit dus niet standaard in de opleiding zoals ik dat lees.
Fides Quaerens Intellectum
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door DDD »

Dat gaat over de GGiN.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Simon0612 »

Anselmus schreef:
FlyingEagle schreef:
Anselmus schreef:Op de GG(iN) krijg je volgens mij geen talen.
Hoe kom je daarbij?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... nederland/

"Als de student de capaciteit heeft is er de mogelijkheid... "zit dus niet standaard in de opleiding zoals ik dat lees.
Oud en achterhaald denk ik. Talen zitten zeker in het pakket. Sterker nog, onlangs is de opleiding naar 4 jaar gegaan i.v.m. studie van de talen. Maar ook de huidige (jongere) predikanten hebben al de talen meegekregen. Daar wordt (werd) een extern iemand voor ingehuurd zover ik begreep. Dhr. Thomson lees ik zojuist.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door MGG »

Anselmus schreef:
FlyingEagle schreef:
Anselmus schreef:Op de GG(iN) krijg je volgens mij geen talen.
Hoe kom je daarbij?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... nederland/

"Als de student de capaciteit heeft is er de mogelijkheid... "zit dus niet standaard in de opleiding zoals ik dat lees.
Het uitgangspunt is dat je de talen krijgt, tenzij je deze al beheerst. Mocht het te moeilijk zijn of de studie belasting te groot zijn, dan is het mogelijk om met de talen te stoppen. In de gg worden studenten toegelaten op basis van roeping en niet op basis van het bezitten van een vwo of hbo diploma. Hierdoor komt het regelmatig voor dat de talen leren te hoog gegrepen is voor een student. Ik vermoed dat leeftijd hier ook een rol in speelt.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Delftenaar »

Aan de andere kant is het de vraag of dat niet ten koste gaat van de "kwaliteit" van de toekomstige preken als de student eenmaal predikant is.

Het aspect van roeping (ongeacht opleiding c.q. kennis) begrijp ik. In dat licht gezien wordt vaak de profeet Amos aangehaald. Niets mis mee. Sterker nog: eigenlijk is die gedachte erg mooi.

Alleen denk ik dat de taak van een predikant in deze mondige en goed-opgeleide maatschappij zodanig veeleisend is dat een zeg maar "Amos" het erg moeilijk kan krijgen. Met misschien zelfs een burn-out als gevolg.
Op zich hoeft het dan, ondanks het aspect roeping, niet verkeerd te zijn om bepaalde eisen qua opleiding te stellen. Dat brengt "de roeping" in zekere zin met zich mee. Je moet immers wel in staat zijn om de kudde te onderwijzen en er herder van te zijn.

Bij "dagelijkse" beroepen werkt dat ook zo. Zelf heb ik, helaas, twee linkerhanden. Dan kan ik wel koste wat kost timmerman willen worden. Toch zal dat, gesteld dat het gaat lukken, geen gelukkige combinatie zijn. Lees: dat moet je niet willen.

Ook bij de opleiding tot predikant kan nuchterheid, wel in combinatie met roeping, geen kwaad.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door MGG »

Delftenaar schreef:Aan de andere kant is het de vraag of dat niet ten koste gaat van de "kwaliteit" van de toekomstige preken als de student eenmaal predikant is.

Het aspect van roeping (ongeacht opleiding c.q. kennis) begrijp ik. In dat licht gezien wordt vaak de profeet Amos aangehaald. Niets mis mee. Sterker nog: eigenlijk is die gedachte erg mooi.

Alleen denk ik dat de taak van een predikant in deze mondige en goed-opgeleide maatschappij zodanig veeleisend is dat een zeg maar "Amos" het erg moeilijk kan krijgen. Met misschien zelfs een burn-out als gevolg.
Op zich hoeft het dan, ondanks het aspect roeping, niet verkeerd te zijn om bepaalde eisen qua opleiding te stellen. Dat brengt "de roeping" in zekere zin met zich mee. Je moet immers wel in staat zijn om de kudde te onderwijzen en er herder van te zijn.

Bij "dagelijkse" beroepen werkt dat ook zo. Zelf heb ik, helaas, twee linkerhanden. Dan kan ik wel koste wat kost timmerman willen worden. Toch zal dat, gesteld dat het gaat lukken, geen gelukkige combinatie zijn. Lees: dat moet je niet willen.

Ook bij de opleiding tot predikant kan nuchterheid, wel in combinatie met roeping, geen kwaad.
Als God roept, dan zal Hij zelf ervoor zorgen dat de student/dominee genoeg gaven heeft/krijgt. Daarbij denk ik dat we het probleem van mondige mensen moeten laten waar het ligt. (Bij hun zelf.)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Delftenaar »

MGG schreef:Als God roept, dan zal Hij zelf ervoor zorgen dat de student/dominee genoeg gaven heeft/krijgt. Daarbij denk ik dat we het probleem van mondige mensen moeten laten waar het ligt. (Bij hun zelf.)
Je reactie begrijp ik.

Toch is dit realiteit. En het terugkaatsen van de mondigheid bij de "afzender" zal in de praktijk averechts werken. Hoewel ik het ergens wel met je eens bent merk ik vaak dat de rauwe werkelijkheid anders is.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef:
Als God roept, dan zal Hij zelf ervoor zorgen dat de student/dominee genoeg gaven heeft/krijgt. Daarbij denk ik dat we het probleem van mondige mensen moeten laten waar het ligt. (Bij hun zelf.)
Deze predikanten voldoen niet aan de eisen van de kerkorde. Bij uitzondering kan iemand op singuliere gaven toegelaten worden. In een aantal kerken is het regel.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
MGG schreef:
Als God roept, dan zal Hij zelf ervoor zorgen dat de student/dominee genoeg gaven heeft/krijgt. Daarbij denk ik dat we het probleem van mondige mensen moeten laten waar het ligt. (Bij hun zelf.)
Deze predikanten voldoen niet aan de eisen van de kerkorde. Bij uitzondering kan iemand op singuliere gaven toegelaten worden. In een aantal kerken is het regel.
In ieder geval is dat niet de GG, waar MGG naar verwijst: daar wordt niemand op singuliere gaven toegelaten.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: In ieder geval is dat niet de GG, waar MGG naar verwijst: daar wordt niemand op singuliere gaven toegelaten.
Ze voldoen in ieder geval niet allemaal aan het vereiste niveau.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: In ieder geval is dat niet de GG, waar MGG naar verwijst: daar wordt niemand op singuliere gaven toegelaten.
Ze voldoen in ieder geval niet allemaal aan het vereiste niveau.
Dat doen singuliere-gaven-predikers juist wel.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: In ieder geval is dat niet de GG, waar MGG naar verwijst: daar wordt niemand op singuliere gaven toegelaten.
Ze voldoen in ieder geval niet allemaal aan het vereiste niveau.
Dat doen singuliere-gaven-predikers juist wel.
In de GG is het vereiste niveau de oude bevindelijke waarheid.

Nou, daar 'voldoen' steeds meer studenten aan.
Plaats reactie