De kleine lettertjes van het Evangelie

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef:
Onbekende schreef:Inderdaad.
Dat maakt voor mij niets uit. Je kunt geen zinvol commentaar geven op het advies van een ander over het lezen van een schrijver als je de schrijver niet kent. Bovendien gaf je ook nog een andere reactie op Philpot (namelijk over de bevinding bij Philpot); dat kan dus ook niet. Sorry, ik heb er al veel te veel over gezegd. Iets wat krom is, kun je echt niet recht praten.
Bovendien: het werd hier ook verschillende mensen die de lezing van dr. Van den Brink niet bekeken hebben, maar toch een mening hadden over zijn visie, kwalijk genomen dat zij op duidelijke wijze een oordeel hadden.

En nu gebeurt andersom precies hetzelfde en dan en mag opeens wel klakkeloos alles overgenomen worden zonder onderzoek en kennis van Phillpot.

Ik vind dat op zijn zachts gezegd erg tegenstrijdig.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

Valcke schreef:
Onbekende schreef:Inderdaad.
Dat maakt voor mij niets uit. Je kunt geen zinvol commentaar geven op het advies van een ander over het lezen van een schrijver als je de schrijver niet kent. Bovendien gaf je ook nog een andere reactie op Philpot (namelijk over de bevinding bij Philpot); dat kan dus ook niet. Sorry, ik heb er al veel te veel over gezegd. Iets wat krom is, kun je echt niet recht praten.
Ik denk dat je wat zwart-wit denkt. Dat geeft verder niet. Ik heb ook geen oordeel gegeven over de bevinding van Philpot, ik heb slechts aangegeven dat andermans bevinding niet als norm moet worden genomen voor anderen. Het spijt mij als dat niet duidelijk over is gekomen. Ook is het geenszins mijn bedoeling om aanstoot te geven.

Ik heb er overigens ook geen moeite mee om het wat betreft Philpot hierbij te laten.

Philpot was namelijk niet het belangrijkste in het bewuste antwoord. Wat vinden we van de rest van het antwoord?

Ik zie een duidelijke uitleg zonder onbijbelse standpunten.
Ik heb dan ook veel waardering voor de duidelijkheid waarmee ds. van den Brink veel dingen uitlegt.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
Simon0612 schreef:Vind het tamelijk absurd dat hij mensen maar aanbeveelt om zeker geen Philpot te lezen. Als er iemand was die bevindelijk kon preken…waarschijnlijk zit daar zijn grote bezwaar. Zoals ik in het begin van dit topic al een keer noemde: het moet allemaal zoveel mogelijk verstandelijk. Het bevindelijke past niet meer in het plaatje.
Toch wordt er binnen de GG en andere rechtsere kringen altijd al gezegd dat je Philpot wel kunt lezen, maar wel met het besef dat hij op een aantal zaken ver van ons afstond. Dus zo nieuw is het niet.

Ik hoorde een ds eens adviseren dat je het beste Philpot en Spurgeon naast elkaar kon lezen. Dan krijg je een mooi evenwicht. ;)
Altijd al is een groot woord, ik heb het in mijn omgeving van zowel GGinNed BV als ook in de GG hier ter plaatse nooit horen zeggen. Ik ben dan ook best benieuwd waar het allemaal wordt gezegd. Dat voorgestelde evenwicht begrijp ik trouwens ook wel
Zelf in de Saambinder kon je dat lezen. Zijn afwijkende visie op de gemeente en op de kinderdoop werden er vaak bij genoemd.

Overigens vind ik Philpot's dagboek, Door Baca's vallei, prachtig.
Ja dat weet ik, ook opvattingen van Ds Kersten die overigens ook positief over Philpot was. Maar er zijn dus tal van plekken in die rechtsere kringen en GG kringen waar ze dit wel lezen. Enfin is allemaal offtopic. Het leidt af van het verhaal van Dr. vd Brink
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Maanenschijn »

Onbekende schreef:….

Overigens een mooie opmerking van @Maanenschijn: blijkbaar is de opmerking over Philpot de struikelsteen waar we het eerst over moeten hebben. Maar wat vinden we inhoudelijk van het bewuste antwoord?
Ik geef het denk ik maar op…. De inhoud van het antwoord lijkt moeilijker te bediscussiëren dan de opmerking over Philpot. Waarbij ik die opmerking plaats binnen de reactie van vd Brink als geestelijk leidsman voor een onbekeerde. Dat maakt voor mij een nuance die ik wel begrijp. Ik heb de indruk dat hier vooral op de opmerking wordt ‘ingehakt’ zonder de context van die opmerking in het antwoord te onderkennen. Vooral uit de ervaring die velen hebben als Philpot, die treffend kan verwoorden wat zij die genade kennen ook wel ervaren, snap ik de ophef, maar lezend het antwoord geeft dat een nuance. Ik zou mijn kinderen ook verschillend Spurgeon, Ryle of heel misschien Philpot aanbevelen.

Ben nog wel nieuwsgierig wat de reden van @Gerefgemeente-lid is om het antwoord eenzijdig te noemen (hij attendeerde ons ten slotte hierop), gezien de concrete vragen van de vraagsteller en de antwoorden daarop. Dat geeft misschien weer een wat meer inhoudelijke wending.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Bovendien is forummer @Onbekende helemaal niet onbekend.
Evenmin als jij voor ons een onbekende bent. Dus daar zou ik nu maar niet zo zwaar aan tillen. Iedereen mag hier terugkomen onder een andere naam, zolang mensen maar niet meerdere namen tegelijk gebruiken.
Liever niet. Gebruik bij voorkeur dezelfde naam, tenzij je moverende redenen hebt om een andere naam te kiezen.
Dat voorkomt verwarring.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Onbekende schreef:
Valcke schreef:
Onbekende schreef:Inderdaad.
Dat maakt voor mij niets uit. Je kunt geen zinvol commentaar geven op het advies van een ander over het lezen van een schrijver als je de schrijver niet kent. Bovendien gaf je ook nog een andere reactie op Philpot (namelijk over de bevinding bij Philpot); dat kan dus ook niet. Sorry, ik heb er al veel te veel over gezegd. Iets wat krom is, kun je echt niet recht praten.
Ik denk dat je wat zwart-wit denkt. Dat geeft verder niet. Ik heb ook geen oordeel gegeven over de bevinding van Philpot, ik heb slechts aangegeven dat andermans bevinding niet als norm moet worden genomen voor anderen. Het spijt mij als dat niet duidelijk over is gekomen. Ook is het geenszins mijn bedoeling om aanstoot te geven.

Ik heb er overigens ook geen moeite mee om het wat betreft Philpot hierbij te laten.

Philpot was namelijk niet het belangrijkste in het bewuste antwoord. Wat vinden we van de rest van het antwoord?

Ik zie een duidelijke uitleg zonder onbijbelse standpunten.
Ik heb dan ook veel waardering voor de duidelijkheid waarmee ds. van den Brink veel dingen uitlegt.
Ik vind dat er velen hier zwart-wit denken. Ik zou in ieder geval ook niet adviseren om de lezingen van dr. Van den Brink te volgen, omdat ik die erg eenzijdig en niet-pastoraal vind. Het behoort geen steekstoel, maar een preekstoel te zijn.
Bovendien ben ik er wars van dat sommigen hier vinden dat de bevindingen van dr. Van den Brink als norm moeten worden genomen voor anderen (lees: de rechterkant van de reformatorische gezindte).

Als we iets leren van onze zonde en ongerechtigheid en van de verlossing door Jezus Christus, dan valt Philpot weg, dan valt dr. Van den Brink weg, maar dan houden we God over.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Bovendien is forummer @Onbekende helemaal niet onbekend.
Evenmin als jij voor ons een onbekende bent. Dus daar zou ik nu maar niet zo zwaar aan tillen. Iedereen mag hier terugkomen onder een andere naam, zolang mensen maar niet meerdere namen tegelijk gebruiken.
Liever niet. Gebruik bij voorkeur dezelfde naam, tenzij je moverende redenen hebt om een andere naam te kiezen.
Dat voorkomt verwarring.
Ik zou wel willen...
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:
Onbekende schreef:….

Overigens een mooie opmerking van @Maanenschijn: blijkbaar is de opmerking over Philpot de struikelsteen waar we het eerst over moeten hebben. Maar wat vinden we inhoudelijk van het bewuste antwoord?
Ik geef het denk ik maar op…. De inhoud van het antwoord lijkt moeilijker te bediscussiëren dan de opmerking over Philpot. Waarbij ik die opmerking plaats binnen de reactie van vd Brink als geestelijk leidsman voor een onbekeerde. Dat maakt voor mij een nuance die ik wel begrijp. Ik heb de indruk dat hier vooral op de opmerking wordt ‘ingehakt’ zonder de context van die opmerking in het antwoord te onderkennen. Vooral uit de ervaring die velen hebben als Philpot, die treffend kan verwoorden wat zij die genade kennen ook wel ervaren, snap ik de ophef, maar lezend het antwoord geeft dat een nuance. Ik zou mijn kinderen ook verschillend Spurgeon, Ryle of heel misschien Philpot aanbevelen.

Ben nog wel nieuwsgierig wat de reden van @Gerefgemeente-lid is om het antwoord eenzijdig te noemen (hij attendeerde ons ten slotte hierop), gezien de concrete vragen van de vraagsteller en de antwoorden daarop. Dat geeft misschien weer een wat meer inhoudelijke wending.
Er wordt mijns inziens teveel nadruk gelegd op het bevel tot geloof en ook vind ik dat de vraagsteller geen recht wordt gedaan.

Dr. Van den Brink begrijpt volgens mij heel goed wat de vraagsteller bedoelt, maar gaat voorbij aan de terechte zorgen die de vraagsteller heeft. Ik heb daarom een vervolgvraag gesteld daarover.

Als er allen gewezen wordt op het bevel van geloof en bekering en de onmacht en de doodstaat van de mens wordt niet benadrukt, de wedergeboorte wordt niet meer als Goddelijk wonder gezien, dan zijn we ver van huis. En dan zorgt dat vroeg of laat voor een prediking waar het verbondsautomatisme zijn ingang vindt, waar veronderstelde wedergeboorte op de loer ligt en waar beloften die gelden voor Gods volk aan onbekeerden worden aangeboden. Dat maak ik zelf in mijn eigen omgeving nu soms al mee. En ik zie de gevaren onder jongeren die dat met zich meebrengt.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef: Er wordt mijns inziens teveel nadruk gelegd op het bevel tot geloof en ook vind ik dat de vraagsteller geen recht wordt gedaan.

Dr. Van den Brink begrijpt volgens mij heel goed wat de vraagsteller bedoelt, maar gaat voorbij aan de terechte zorgen die de vraagsteller heeft. Ik heb daarom een vervolgvraag gesteld daarover.

Als er allen gewezen wordt op het bevel van geloof en bekering en de onmacht en de doodstaat van de mens wordt niet benadrukt, de wedergeboorte wordt niet meer als Goddelijk wonder gezien, dan zijn we ver van huis. En dan zorgt dat vroeg of laat voor een prediking waar het verbondsautomatisme zijn ingang vindt, waar veronderstelde wedergeboorte op de loer ligt en waar beloften die gelden voor Gods volk aan onbekeerden worden aangeboden. Dat maak ik zelf in mijn eigen omgeving nu soms al mee. En ik zie de gevaren onder jongeren die dat met zich meebrengt.
Dankjewel! Dat waardeer ik altijd in je, dat je antwoord geeft :).

Ik ben het met je eens, dat de doodstaat van de mens een absoluut gegeven is. Ik zelf zou er voor waken om dat een zwaarder gewicht te geven dan het bevel van geloof en bekering. Het evenwicht is denk ik heel moeilijk aan te brengen. Te veel nadruk op geloof en bekering zou een geloofsactivisme kunnen bewerkstellen die voorbijgaat aan het inleven van de doodstaat. Ik begrijp dat jij in jouw omgeving dat waarneemt en daar (terecht) zorgen over hebt. Maar het bevel van geloof en bekering laten overschaduwen door de nadruk te leggen op de onmogelijkheid van de mens kan lijdelijkheid voortbrengen. Mijn indruk is dat vd Brink vooral aan de andere kant van de kar hangt, doordat hij dat signaleert (ik weet niet of hij daar een goed zicht op heeft) op veel plaatsen en ook in een bepaalde prediking.

Ik citeer (ik weet niet of dat mag?) een deel uit het antwoord:
Zonder wedergeboorte gaat niemand geloven. Door de wedergeboorte zal en kan en wil iemand geloven. De tweedeling tussen gelovigen/ongelovigen en wedergeborenen/onwedergeborenen is dus gelijk: wie gelooft is wedergeboren, wie niet gelooft is niet wedergeboren (Joh. 1:12-13; 1 Joh. 5:1). Een groot deel van de verwarring in onze gezindte komt hieruit voort. Veel predikanten beweren dat je wedergeboren kunt zijn zonder te geloven, contra Dordtse Leerregels III/IV,12: als God werkt, zullen wij daadwerkelijk geloven.

Ook hier geldt weer hetzelfde: wij leiden de wedergeboorte af uit het geloof, niet het geloof uit de wedergeboorte (zie Dordtse Leerregels III/IV,13). Jij lijkt te zeggen dat je pas mág geloven als je wéét dat je wedergeboren bent. Daar heb ik grote moeite mee. Niet alleen dogmatisch en pastoraal, maar ook omdat wij niet als wedergeboren mensen tot Christus komen, maar als verloren zondaren.
Hierin lees in geen verbondsautomatisme, maar het komen tot Christus als een zondaar.

Samen met de quote van hierboven uit het antwoord en de laatste alinea van het antwoord:
Jij noemt zaken die jou (of anderen) belemmeren om tot Christus te gaan. Terwijl het aansporingen mogen zijn om te gaan. Jouw schuld is geen reden om bij Hem weg te blijven maar om tot Hem te gaan. Je wilt waarde in Christus zien voordat je tot Hem gaat, maar je ziet dat pas als je gaat.

Ik mis (of vergis ik mij?) de beslistheid van Rebekka: “Ik zál meegaan!” (Gen. 24:58). Ik mis de beslistheid van de verloren zoon: “Ik zál opstaan!” (Lukas 15:18). Ik proef eerder de aarzeling van Lot (Gen. 19:16). Je doet er beter aan om argumenten te vinden om wél tot Christus te gaan, dan stad en land af te zoeken naar tegenwerpingen.
vind ik het antwoord wel evenwichtig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:Dankjewel! Dat waardeer ik altijd in je, dat je antwoord geeft :).
Zeker. Ik heb er een ontiegelijke hekel aan als je ergens op reageert of iemand iets stuurt of iets vraagt, hetzij hier op het forum of bij een vriend of collega of in welke situatie dan ook, en je krijgt geen antwoord terug.
Maanenschijn schreef:vind ik het antwoord wel evenwichtig.
Daarover verschillen we dan van mening. Gelukkig waren we het eerder deze week wel eens, dus je begrijpt me wel. En ik heb de indruk dat dr. Van den Brink de zorgen van degenen die vallen over zijn lezing, niet wíl begrijpen. Dat vind ik erg jammer en doet me ook verdriet.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Valcke »

De laatste antwoorden op Refoweb zijn mi aanzienlijk evenwichtiger dan de lezing. Ik onderschrijf zijn opmerking dat wedergeboorte en geloof niet gescheiden mogen worden. Ook komt het genadekarakter van het geloof nu veel duidelijker naar voren - iets wat in de lezing nagenoeg ontbrak. Ik laat eea nu verder rusten, dus op de inhoudelijke posts zal ik ook (doorgaans) niet meer reageren.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Ik wil hier desondanks wel graag op reageren. Ik ben het wel met Valcke eens dat deze antwoorden evenwichtiger zijn in de zin dat ze ook andere aspecten belichten, maar daar ging de lezing niet over. Als er een vraag komt die daar wel betrekking op heeft, moet je daar natuurlijk op reageren. Maar dat maakt een lezing die op één aspect ingaat nog niet onevenwichtig (waarbij ik besef dat dat ook niet is wat Valcke schreef, althans niet in het bovenstaande bericht).
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Morgenochtend is de Schriftlezing uit Matthéüs 20: 1-16. Dat 16de vers luidt als volgt: Alzo zullen de laatsten de eersten zijn en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

De tekst en de punten weet ik nog niet, want die geeft ds. Hogchem nooit van te voren door, maar ik ben benieuwd of hij nog iets over deze woorden zal zeggen wat mogelijk aansluit op het onderwerp en de discussie in dit draadje.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik wil hier desondanks wel graag op reageren. Ik ben het wel met Valcke eens dat deze antwoorden evenwichtiger zijn in de zin dat ze ook andere aspecten belichten, maar daar ging de lezing niet over. Als er een vraag komt die daar wel betrekking op heeft, moet je daar natuurlijk op reageren. Maar dat maakt een lezing die op één aspect ingaat nog niet onevenwichtig (waarbij ik besef dat dat ook niet is wat Valcke schreef, althans niet in het bovenstaande bericht).
Ik heb je een tiental keren het gearceerde argument horen inbrengen, ter goedkeuring van al hetgeen in de lezing is gezegd. Niettemin ben ik van mening dat de titel in zijn geheel 'De kleine lettertjes van het Evangelie' het onderwerp is, en niet wat anders. Wanneer je als spreker daar op in wilt haken, dan kan ik het niet anders zien als een kruistocht tegen een vermeende verkeerde visie die in bepaalde kringen wordt gevonden. Dat vind ik een gerechtvaardigde zaak, maar dat ontslaat niet van de plicht de juiste zorgvuldigheid in acht te nemen. En die heb ik node gemist.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: Er wordt mijns inziens teveel nadruk gelegd op het bevel tot geloof en ook vind ik dat de vraagsteller geen recht wordt gedaan.
Kan dit? Teveel nadruk leggen op het bevel tot geloof?
Volgens mij is er geen christelijke leer in de wereld dat je daar teveel nadruk op kunt leggen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gesloten