Nee maar ik doelde op het eerste advies van deze knaap.DDD schreef:Dat lijkt me dan weer niet uit de 20e eeuw.pierre27 schreef:Voor mij ook iets onverklaarbaars, vooral omdat ik door Baca's Vallei met veel genoegen lees.DDD schreef:Waarom zou je geen boeken uit de twintigste eeuw mogen lezen?
Of begrijp ik iets verkeerd?
De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Dat kun je zo niet schrijven.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Hier ook een reactie op de discussie:
https://www.youtube.com/watch?v=NQKJyDv_w2k
https://www.youtube.com/watch?v=NQKJyDv_w2k
Fides Quaerens Intellectum
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Dank voor het delen. Zo is het maar net.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Ik ben bezig met de viervoudige staat van Boston en kom regelmatig toepasselijke stuken tegen. Hier weer een:
Th. Boston schreef: Vraag. Heeft God beloofd hen te bekeren en zalig te maken die door de middelen te gebruiken, doen wat zij kunnen voor hun eigen verlossing?
Antwoord. Wij mogen voor God niet goddelooslijk spreken; aan natuurlijke mensen, die vreemdelingen zijn van de verbonden der belofte (Ef. 2:12), is niet zo'n belofte gedaan. Niettemin handelen zij niet verstandig, tenzij zij de krachten die zij hebben, aanwenden en doen wat zij kunnen. Want,
(1) Het is mogelijk dat deze weg met hen gelukken kan. Zo u doet wat u kunt, het kan zijn dat God voor u zal doen hetgeen u voor uzelf niet kunt doen. Dit is genoegzaam om een mens te bepalen in een zaak van de uiterste aangelegenheid, zo als deze is: Bid God, of misschien u deze overlegging uws harten vergeven wierd (Hand. 8:22). Wie weet, Hij mocht Zich wenden (Joel 2:14). Als er een goede uitkomst mogelijk is, dan moet het beproefd worden. Als bij een schipbreuk op zee al de zeelieden en de passagiers hun toevlucht zouden genomen hebben ieder tot een afgebroken plank tot hun behoud, en een van hen zou zien dat al de anderen omkwamen niettegenstaande hun uiterste pogingen om zichzelf te redden, dan zou alleen maar de mogelijkheid om op die manier aan de dood te ontsnappen die ene man doen besluiten zijn best te doen met zijn plank. Waarom redeneert u dan niet bij uzelf, zoals de vier melaatse mannen, die zich bij de poort van Samaria bevonden? (2 Kon.7:3, 4). Waarom zegt u niet: "Indien wij hier blijven, en niet doen wat wij kunnen, dan zullen wij sterven. Laten wij het eens beproeven; als wij gered worden, dan zullen wij leven; indien niet, dan zullen wij maar sterven?"
(2) Het is waarschijnlijk dat deze weg mag gelukken, God is goed en barmhartig: het behaagt Hem mensen te verrassen met Zijn genade en Hij wordt dikwijls gevonden van hen, die naar Hem niet vraagden (Jes. 65:1). Als u zo doet, dan doet u tenminste wat uw plicht is en gebruikt u de middelen, die de Heere gewoonlijk zegent tot het geestelijk herstel van mensen. Gij zet uzelf op de weg van de grote Medicijnmeester en dus is het waarschijnlijk dat u genezen zult worden. Lydia ging met anderen naar de plaats waar het gebed placht te geschie- den en de Heere opende haar hart (Hand. 16:13,14). Gij ploegt en zaait, hoewel niemand u met zekerheid kan vertellen, of u zelfs wel zoveel als uw zaad terug zult krijgen. Gij gebruikt middelen tot de herstelling van uw gezondheid, hoewel u niet zeker zijt dat zij gelukken zullen. In deze gevallen doen waarschijnlijkheden u beslissen en waarom ook niet in dit geval? Voortdurend aanhouden, zien wij, doet zeer veel bij mensen: daarom bid, overdenk, begeer hulp van God; zijt veel aan de troon van de genade, smeek om genade, en vertraag niet. Hoewel God op u geen acht slaat, die in uw tegenwoordige staat één hoop zonde bent, geheel en al verdorven, en vergiftigd in al de vermogens van uw ziel, toch kan Hij acht slaan op Zijn eigen inzettingen. Hoewel Hij geen acht geeft op uw gebeden, overpeinzingen, en dergelijke, toch kan Hij acht geven op bidden, overpeinzen en soortgelijke middelen die Hij Zelfheeft ingesteld en ze zo aan u zegenen. Daarom, als u niet wilt doen wat u kunt doen, dan zijt u niet alleen dood maar dan verklaart u uzelf het eeuwige leven onwaardig.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Ik heb de institutie, versie verkort weergegeven door Dr B Wielenga, kok kampen 1958.huisman schreef: . Lees eens in Calvijns Institutie Boek 3:24 par 4 en 5.
In de editie die ik gebruik ( vertaald door dr. de Niet) staat boven 4. De goede en verkeerde manier om aan zekerheid over de verkiezing te komen
Boven 5 staat: De verkiezing is alleen te begrijpen in Christus. Daar zegt Calvijn zijn beroemde en vaak geciteerde zin dat Christus de spiegel is waarin wij onze verkiezing moeten zien.
Daarin staan geen kopjes boven 4 en 5, en ook de beroemde zin niet.
Maar wat ik lees van Calvijn, kan ik het van harte mee eens zijn.
Deze discussie was voor mij reden om eens in dit boekje te beginnen. Dank daarvoor.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Ik vind het eerlijk gezegd niet erg toepasselijk, omdat de besproken vraag een andere kwestie is. Los daarvan dat het mijns inziens ook niet heel duidelijk is wat hij hier wil zeggen. Heeft hij het nu over ongedoopten of over ongelovigen?KDD schreef:Ik ben bezig met de viervoudige staat van Boston en kom regelmatig toepasselijke stuken tegen. Hier weer een:
Th. Boston schreef: Vraag. Heeft God beloofd hen te bekeren en zalig te maken die door de middelen te gebruiken, doen wat zij kunnen voor hun eigen verlossing?
Antwoord. Wij mogen voor God niet goddelooslijk spreken; aan natuurlijke mensen, die vreemdelingen zijn van de verbonden der belofte (Ef. 2:12), is niet zo'n belofte gedaan. Niettemin handelen zij niet verstandig, tenzij zij de krachten die zij hebben, aanwenden en doen wat zij kunnen. Want,
(1) Het is mogelijk dat deze weg met hen gelukken kan. Zo u doet wat u kunt, het kan zijn dat God voor u zal doen hetgeen u voor uzelf niet kunt doen. Dit is genoegzaam om een mens te bepalen in een zaak van de uiterste aangelegenheid, zo als deze is: Bid God, of misschien u deze overlegging uws harten vergeven wierd (Hand. 8:22). Wie weet, Hij mocht Zich wenden (Joel 2:14). Als er een goede uitkomst mogelijk is, dan moet het beproefd worden. Als bij een schipbreuk op zee al de zeelieden en de passagiers hun toevlucht zouden genomen hebben ieder tot een afgebroken plank tot hun behoud, en een van hen zou zien dat al de anderen omkwamen niettegenstaande hun uiterste pogingen om zichzelf te redden, dan zou alleen maar de mogelijkheid om op die manier aan de dood te ontsnappen die ene man doen besluiten zijn best te doen met zijn plank. Waarom redeneert u dan niet bij uzelf, zoals de vier melaatse mannen, die zich bij de poort van Samaria bevonden? (2 Kon.7:3, 4). Waarom zegt u niet: "Indien wij hier blijven, en niet doen wat wij kunnen, dan zullen wij sterven. Laten wij het eens beproeven; als wij gered worden, dan zullen wij leven; indien niet, dan zullen wij maar sterven?"
(2) Het is waarschijnlijk dat deze weg mag gelukken, God is goed en barmhartig: het behaagt Hem mensen te verrassen met Zijn genade en Hij wordt dikwijls gevonden van hen, die naar Hem niet vraagden (Jes. 65:1). Als u zo doet, dan doet u tenminste wat uw plicht is en gebruikt u de middelen, die de Heere gewoonlijk zegent tot het geestelijk herstel van mensen. Gij zet uzelf op de weg van de grote Medicijnmeester en dus is het waarschijnlijk dat u genezen zult worden. Lydia ging met anderen naar de plaats waar het gebed placht te geschie- den en de Heere opende haar hart (Hand. 16:13,14). Gij ploegt en zaait, hoewel niemand u met zekerheid kan vertellen, of u zelfs wel zoveel als uw zaad terug zult krijgen. Gij gebruikt middelen tot de herstelling van uw gezondheid, hoewel u niet zeker zijt dat zij gelukken zullen. In deze gevallen doen waarschijnlijkheden u beslissen en waarom ook niet in dit geval? Voortdurend aanhouden, zien wij, doet zeer veel bij mensen: daarom bid, overdenk, begeer hulp van God; zijt veel aan de troon van de genade, smeek om genade, en vertraag niet. Hoewel God op u geen acht slaat, die in uw tegenwoordige staat één hoop zonde bent, geheel en al verdorven, en vergiftigd in al de vermogens van uw ziel, toch kan Hij acht slaan op Zijn eigen inzettingen. Hoewel Hij geen acht geeft op uw gebeden, overpeinzingen, en dergelijke, toch kan Hij acht geven op bidden, overpeinzen en soortgelijke middelen die Hij Zelfheeft ingesteld en ze zo aan u zegenen. Daarom, als u niet wilt doen wat u kunt doen, dan zijt u niet alleen dood maar dan verklaart u uzelf het eeuwige leven onwaardig.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
De centrale vraag is toch meer: mag men het Evangelie voorwaardelijk prediken?
Of denk ik nu teveel vanuit mijn eigen gedachten?
Als ik de lezing van ds van den Brink in 1 zin zou moeten samenvatten zou dit namelijk mijn samenvatting zijn:
Het grote gevaar in onze gezindte is dat er op teveel plaatsen een voorwaardelijk Evangelie verkondigd wordt.
Of denk ik nu teveel vanuit mijn eigen gedachten?
Als ik de lezing van ds van den Brink in 1 zin zou moeten samenvatten zou dit namelijk mijn samenvatting zijn:
Het grote gevaar in onze gezindte is dat er op teveel plaatsen een voorwaardelijk Evangelie verkondigd wordt.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
-
- Berichten: 8246
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
En aan de andere kant dat op veel plekken een Evangelie verkondigd zonder de dat de Wet gepreekt wordt. dat is op veel meer plekken dan dat er een te voorwaardelijk Evangelie wordt verkondigd.Onbekende schreef:De centrale vraag is toch meer: mag men het Evangelie voorwaardelijk prediken?
Of denk ik nu teveel vanuit mijn eigen gedachten?
Als ik de lezing van ds van den Brink in 1 zin zou moeten samenvatten zou dit namelijk mijn samenvatting zijn:
Het grote gevaar in onze gezindte is dat er op teveel plaatsen een voorwaardelijk Evangelie verkondigd wordt.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Vind het tamelijk absurd dat hij mensen maar aanbeveelt om zeker geen Philpot te lezen. Als er iemand was die bevindelijk kon preken…waarschijnlijk zit daar zijn grote bezwaar. Zoals ik in het begin van dit topic al een keer noemde: het moet allemaal zoveel mogelijk verstandelijk. Het bevindelijke past niet meer in het plaatje.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Nee. Philpot dwaalde op belangrijke punten. Zo gek is het advies dus in het geheel niet.
Het gaat er niet om dat er allerlei menselijke gevoeligheden gepreekt en beschreven worden, want daar komt niet veel goeds van.
Het gaat er niet om dat er allerlei menselijke gevoeligheden gepreekt en beschreven worden, want daar komt niet veel goeds van.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Dat ben ik niet met je eens. Wij denken te weten wat bevindelijk is. Ieder kind van God kent bevinding, alleen kennen ze niet allemaal dezelfde bevinding. HET plaatje bestaat niet.Simon0612 schreef:Vind het tamelijk absurd dat hij mensen maar aanbeveelt om zeker geen Philpot te lezen. Als er iemand was die bevindelijk kon preken…waarschijnlijk zit daar zijn grote bezwaar. Zoals ik in het begin van dit topic al een keer noemde: het moet allemaal zoveel mogelijk verstandelijk. Het bevindelijke past niet meer in het plaatje.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Persoonlijk zou ik dan het advies geven om Philpot met onderscheid te lezen. Al bestaat dan wel weer het gevaar dat 'met onderscheid' bedoeld wordt als 'door dezelfde bril als ik'...DDD schreef:Nee. Philpot dwaalde op belangrijke punten. Zo gek is het advies dus in het geheel niet.
Het gaat er niet om dat er allerlei menselijke gevoeligheden gepreekt en beschreven worden, want daar komt niet veel goeds van.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Of dat op meer of zelfs veel meer plekken (binnen de genoemde bandbreedte) is, daar heb ik geen zicht op. Maar daar mag (moet) zeker ook voor gewaarschuwd worden.Geytenbeekje schreef:En aan de andere kant dat op veel plekken een Evangelie verkondigd zonder de dat de Wet gepreekt wordt. dat is op veel meer plekken dan dat er een te voorwaardelijk Evangelie wordt verkondigd.Onbekende schreef:De centrale vraag is toch meer: mag men het Evangelie voorwaardelijk prediken?
Of denk ik nu teveel vanuit mijn eigen gedachten?
Als ik de lezing van ds van den Brink in 1 zin zou moeten samenvatten zou dit namelijk mijn samenvatting zijn:
Het grote gevaar in onze gezindte is dat er op teveel plaatsen een voorwaardelijk Evangelie verkondigd wordt.
Toch denk ik dat je deze lezing het beste met deze zin kunt samenvatten.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Niks mis met kritisch lezen. Zoals je ook boeken van de Paus kunt lezen. Maar het punt is natuurlijk dat een deel van de bevindelijk gereformeerden hem aanbeveelt vanwege zijn geloofservaringsbeschrijvingen, die juist niet verbondsmatig en hypercalvinistisch zijn.