Diplomisme

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Diplomisme

Bericht door Anselmus »

Posthoorn schreef:Een bijzondere vorm van discriminatie:

https://decorrespondent.nl/13568/hoe-ho ... 4-4de6b9bf
Ik herken het wel en zie ook een andere kant. In mijn omgeving merk ik dat hoger opgeleiden zich moeilijk kunnen voorstellen hoe het is om te leven met beperkte kennis. Wat basiskennis in Les 1 is voor een VWO'er, is examenstof voor een basis/kader-leerling. Dat een atoom kleiner is dan een molecuul is zo'n voorbeeld. Een hoger opgeleide weet ook waarom deze kennis nuttig is terwijl de basis/kader-leerling zich afvraagt waarom die informatie geleerd moet worden. Dit gaat op voor talloze situaties.

Andersom zie ik die discriminatie ook. In een discussie waarbij wetenschappelijke argumenten en onderzoeken worden aangedragen ter onderbouwing krijg je dan als reactie: 'ja, ik geloof niet in de wetenschap'. Dit is ad-hominem-discriminatie en zet evengoed een groep weg.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Diplomisme

Bericht door Van Ewijk »

Ik ben nooit verder gekomen dan het beroep van fietsenmaker.
Ik ben door hoogopgeleiden nooit minder behandeld.
In mijn ervaring zijn het altijd de net-niet gevallen die iets willen zijn wat ze niet zijn, die zichzelf superieur achten en naar beneden trappen.
De mensen die echt boven op de ladder staan hebben die behoefte niet.
Die hebben naar mijn ervaring vaak een evenwichtig karakter.
Degenen die ergens zijn blijven hangen en daar ontevreden over zijn dat zijn vaak de gefrustreerden met neerbuigend gedrag.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Diplomisme

Bericht door Van Ewijk »

Anselmus schreef:
Posthoorn schreef:Een bijzondere vorm van discriminatie:

https://decorrespondent.nl/13568/hoe-ho ... 4-4de6b9bf
Ik herken het wel en zie ook een andere kant. In mijn omgeving merk ik dat hoger opgeleiden zich moeilijk kunnen voorstellen hoe het is om te leven met beperkte kennis. Wat basiskennis in Les 1 is voor een VWO'er, is examenstof voor een basis/kader-leerling. Dat een atoom kleiner is dan een molecuul is zo'n voorbeeld. Een hoger opgeleide weet ook waarom deze kennis nuttig is terwijl de basis/kader-leerling zich afvraagt waarom die informatie geleerd moet worden. Dit gaat op voor talloze situaties.

Andersom zie ik die discriminatie ook. In een discussie waarbij wetenschappelijke argumenten en onderzoeken worden aangedragen ter onderbouwing krijg je dan als reactie: 'ja, ik geloof niet in de wetenschap'. Dit is ad-hominem-discriminatie en zet evengoed een groep weg.
Na het hele artikel gelezen te hebben vraag ik me eigenlijk af waarom ik hier in de praktijk een probleem van zou moeten maken of waarom ik er verdrietig over zou moeten worden?

Waarom zou ik het erg vinden om geweigerd te worden in een café die vol zit met hoogmoedige mensen?

Waarom zou ik van streek raken als promovendum mijn auto niet wil verzekeren? Andere keus in overvloed.

Waarom zou ik indien ik vrijgezel zou zijn verdrietig moeten zijn omdat E-matching mij niet wilt koppelen aan een dame die laten we maar zeggen voor psycholoog leert en mij verteld dat ik mijn moeder haat iedere keer als ik mijn sokken naast de wasmand gooi?

Waarom zou ik ermee moeten zitten als één of andere mevrouw gelooft dat haar foetus de volgende Einstein is?

Het zal me allemaal dezelfde worst zijn als mij gezegd zou worden dat ik niet welkom zou zijn in een Moskee of een Boeddha-tempel.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diplomisme

Bericht door DDD »

Van Ewijk schreef:Ik ben nooit verder gekomen dan het beroep van fietsenmaker.
Ik ben door hoogopgeleiden nooit minder behandeld.
In mijn ervaring zijn het altijd de net-niet gevallen die iets willen zijn wat ze niet zijn, die zichzelf superieur achten en naar beneden trappen.
De mensen die echt boven op de ladder staan hebben die behoefte niet.
Die hebben naar mijn ervaring vaak een evenwichtig karakter.
Degenen die ergens zijn blijven hangen en daar ontevreden over zijn dat zijn vaak de gefrustreerden met neerbuigend gedrag.
Ik denk dat dit helemaal waar is.

Overigens zijn goede fietsenmakers schaars. Dat is een enorm probleem. Dus ik vind dat je wel wat bescheiden formuleert.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Diplomisme

Bericht door merel »

Ik vind het maar een vreemd stuk. Het is toch al sinds mensenheugenis bekend dat men zich prettiger voelt bij gelijkgestemden. Dit geldt niet alleen voor hoger en/ of lager opgeleiden, maar dit zie je ook bij religie, etniciteit etc.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diplomisme

Bericht door DDD »

En toch is dat wel gevaarlijk. Niet alle menselijke neigingen zijn ook constructief.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Diplomisme

Bericht door merel »

DDD schreef:En toch is dat wel gevaarlijk. Niet alle menselijke neigingen zijn ook constructief.
Gevaarlijk is een groot woord. Ik denk eerder ' beperkt'.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diplomisme

Bericht door DDD »

Ik denk dat het succes van de Fvd en ook de boerenrellen hier een belangrijk uitvloeisel van zijn. Veel mensen voelen zich niet meer vertegenwoordigd door de politieke elite.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Diplomisme

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik denk dat het succes van de Fvd en ook de boerenrellen hier een belangrijk uitvloeisel van zijn. Veel mensen voelen zich niet meer vertegenwoordigd door de politieke elite.
Ik denk eerder dat het individualisme en ontzuiling hierin een grotere rol speelt. Waar eerder mensen zich nog enigszins verantwoordelijk voelden voor het collectief, is dat nu veel minder. Daarnaast accepteert men geen onderlinge verschillen in visie, inkomen, welvaart etc meer. Daar is het hele woke gebeuren ook een uitvloeisel van. Iedereen moet vinden wat 'ik' vind en ik moet dezelfde rechten/luxe hebben als mijn buurman.

Het is namelijk nooit anders geweest dan dat gelijkgestemden elkaar omzochten en er een grote kloof was tussen adel en burgers en seculieren en orthodoxen. Mijn schoonmoeder vertelde recent nog dat haar vader liever had dat zij op zondag ergens wat ging drinken dan op zaterdag. Op zondag was de kans het minst groot dat je een protestant tegenkwam. :)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diplomisme

Bericht door DDD »

Ontzuiling en sociale stratificatie horen bij elkaar, toch?

Verder ben ik het met je eens dat er ook vroeger verschijnselen van hokjesgeest waren, maar minder wantrouwen van laagopgeleiden in hoogopgeleiden, omdat er meer gedeelde belangen erkend werden, in ieder geval na de Tweede Wereldoorlog.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Diplomisme

Bericht door merel »

DDD schreef:Ontzuiling en sociale stratificatie horen bij elkaar, toch?

Verder ben ik het met je eens dat er ook vroeger verschijnselen van hokjesgeest waren, maar minder wantrouwen van laagopgeleiden in hoogopgeleiden, omdat er meer gedeelde belangen erkend werden, in ieder geval na de Tweede Wereldoorlog.
Ontzuiling en sociale stratificatie horen zeker bij elkaar. Daarom ben ik ook van mening dat een maatschappij indelen in groepen ook niet verkeerd is. In de huidige maatschappij zijn diverse groepen waar ik mij absoluut niet thuisvoel en ook niet mee omga. Daarom vond ik het artikel in de openingspost ook zo vreemd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diplomisme

Bericht door DDD »

Ik ben van mening dat christenen juist veel verbinding moeten zoeken. Het is mijns inziens geen best teken als iemand drie functies in de kerk heeft, maar in zijn eigen woonplaats geen vrijwilligersfunctie bekleedt. Ik beweer niet dat je naast voorzitter van de kerkenraad ook nog lid moet zijn van het bestuur van de tennisvereniging of van de ehbo-commissie, maar het is mijns inziens geen goed teken als mensen zich op hun eigen eiland terugtrekken.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Diplomisme

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik ben van mening dat christenen juist veel verbinding moeten zoeken. Het is mijns inziens geen best teken als iemand drie functies in de kerk heeft, maar in zijn eigen woonplaats geen vrijwilligersfunctie bekleedt. Ik beweer niet dat je naast voorzitter van de kerkenraad ook nog lid moet zijn van het bestuur van de tennisvereniging of van de ehbo-commissie, maar het is mijns inziens geen goed teken als mensen zich op hun eigen eiland terugtrekken.
De verbinding met andersdenkenden kan je toch ook op op een andere wijze zoeken? In de loop van je leven kom je op verschillende momenten en op verschillende plekken mensen tegen. Met sommige mensen loop je tijdelijk je levenspad en anderen blijf je volgen. Vaak zijn dat de mensen waar je leven het meest parallel aan loopt.
Plaats reactie