Positieve berichten (in donkere tijden)

Plaats reactie
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Positieve berichten (in donkere tijden)

Bericht door -DIA- »

We horen het heel vaak: de tijden zijn donker. Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar ik zou wensen dat velen dit recht zouden inzien.
Maar ondanks deze donkere tijden zijn er nog goede dingen. Daarvan mogen we ook niet zwijgen.
Soms denk ik: Vergeten we de kinderen niet te veel in onze kerken, en dan bedoel ik ook de kerken die een bevindelijke inslag hebben.
Misschien kan een goed voorbeeld tot navolging strekken. Vrijwel iedereen heeft nu een pc dan wel kerktelefoon.
Waar ik de aandacht op wilde vestigen is de de positieve en christelijke benadering van de kinderen van de gemeente, door wekelijks een kinderprogramma uit te zenden via de kerktelefoon of kerkomroep. Ik geef nu een voorbeeld hoe de Gereformeerde Gemeente van Rotterdam-IJsselmonde (Thaborkerk) dit aanpakt. Wekelijks wordt o.a. een kinderverhaal (ook voor volwassenen leerzaam) uitgezonden. Ik dacht dat dit een goed voorbeeld was voor andere gemeenten. Nog verschillende verhalen die zijn voorgelezen zijn op dit moment nog na te luisteren.
Zo zijn bv. De vrouw met het Boek, Een gelukkige zanger, Kleine Henry en zijn drager, voorgelezen.
Wie de tijd heeft en zich niet te groot voelt voor een eenvoudig, op waarheid berustend verhaal, dat zeker een positieve boodschap in zich heeft, raad ik aan om deze middagen eens te beluisteren. Ik heb zelf het boek "Een gelukkige zanger". Mijn vader vertelde deze gebeurtenis uit de tijd van de Afscheiding aan ons als kinderen. We hebben dit nooit meer vergeten, en het heeft een positieve gedachtenis nagelaten. Ook de man die het op zijn beurt aan mijn vader vertelde, een godvrezend man die in Loosduinen woonde, en koster was in de Christelijke Gereformeerde kerken, ik weet niet meer waar, want in Loosduinen (nu ingebouwd in Den Haag) was volgens mij geen CGK. Ik weet wel zijn naam, maar ben zijn familie uit het oog verloren. Ook bv. de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Rijssen heeft in de wintermaanden zogenaamde voorleesavonden, waar verhalen worden gelezen met een positieve inhoud.
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10249
https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... sen/events
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Positieve berichten (in donkere tijden)

Bericht door helma »

Goede vraag Dia. En mooi voorbeeld wat je geeft.
Het houdt mij ook wel eens bezig...vergeten we de kinderen niet zondags...
De ene predikant schenkt er meer aandacht aan dan een ander, maar ze worden best wel eens over het hoofd gezien.

Ik ken wel wat goede voorbeelden..
Ds AT Vergunst houdt iedere maand een kinderpreek.Ook heel leerzaam voor volwassenen

Ds W Visscher stuurt iedere zaterdag alvast iets door over de preek met een paar vragen voor kinderen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Positieve berichten (in donkere tijden)

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef:Goede vraag Dia. En mooi voorbeeld wat je geeft.
Het houdt mij ook wel eens bezig...vergeten we de kinderen niet zondags...
De ene predikant schenkt er meer aandacht aan dan een ander, maar ze worden best wel eens over het hoofd gezien.

Ik ken wel wat goede voorbeelden..
Ds AT Vergunst houdt iedere maand een kinderpreek.Ook heel leerzaam voor volwassenen

Ds W Visscher stuurt iedere zaterdag alvast iets door over de preek met een paar vragen voor kinderen.
Dat is wel erg vaak vind ik, iedere maand.
Als we gaan accepteren dat kinderen wellicht minder maar wel het belangrijkste opvangen, zou het toch ook goed moeten wezen?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Positieve berichten (in donkere tijden)

Bericht door helma »

Geytenbeekje schreef:
helma schreef:Goede vraag Dia. En mooi voorbeeld wat je geeft.
Het houdt mij ook wel eens bezig...vergeten we de kinderen niet zondags...
De ene predikant schenkt er meer aandacht aan dan een ander, maar ze worden best wel eens over het hoofd gezien.

Ik ken wel wat goede voorbeelden..
Ds AT Vergunst houdt iedere maand een kinderpreek.Ook heel leerzaam voor volwassenen

Ds W Visscher stuurt iedere zaterdag alvast iets door over de preek met een paar vragen voor kinderen.
Dat is wel erg vaak vind ik, iedere maand.
Als we gaan accepteren dat kinderen wellicht minder maar wel het belangrijkste opvangen, zou het toch ook goed moeten wezen?
Iedere maand 1 keer, dat is 1 van de 8-10 diensten waarin de preek wat eenvoudiger is dan normaal. Waar de kinderen apart worden aangesproken maar waar de ouderen net zo goed veel van kunnen leren...
Ik vind het helemaal niet veel.


Nog een voorbeeld wat ik trouwens pas hoorde vanuit de gemeente van ds CP den Boer. Daar staan de verjaardagen van de kinderen in de kerkbode zodat gemeenteleden een kaart kunnen sturen. Zodat de kinderen van de gemeente merken dat ze er ook bij horen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Positieve berichten (in donkere tijden)

Bericht door Orchidee »

In onze gemeente word er sowieso iedere zondagmorgen speciaal aandacht aan de kinderen besteed.
Je krijgt vrijdag of zaterdag al een opdracht, filmpje ed met vragen en in het kort verteld waar de ds het over gaat hebben én de ds vult dat verder in en behandeld/beantwoord de vragen.
Iedere kerkdienst word er een psalm gezongen die door een kind vd gemeente is uitgekozen.

Er is bij ons veel aandacht voor de kinderen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Positieve berichten (in donkere tijden)

Bericht door helma »

Orchidee schreef:In onze gemeente word er sowieso iedere zondagmorgen speciaal aandacht aan de kinderen besteed.
Je krijgt vrijdag of zaterdag al een opdracht, filmpje ed met vragen en in het kort verteld waar de ds het over gaat hebben én de ds vult dat verder in en behandeld/beantwoord de vragen.
Iedere kerkdienst word er een psalm gezongen die door een kind vd gemeente is uitgekozen.

Er is bij ons veel aandacht voor de kinderen AfbeeldingAfbeelding
Dat is heel erg fijn Orchidee!
Plaats reactie