de praktijk van de godzaligheid

Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Ik denk dat anemoon hoopt dat we die stukjes tekst lezen omdat misschien niet iedereen er van houdt om zo'n lap tekst in 1x te lezen. en door kleine stukjes, kun je soms accentueren.:eur

maar misschien hoopt anemoon dat ook niet...;)

[Aangepast op 22/4/05 door vlinder]
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Ter ondersteuning van de mensen die tijd hebben om te osw-en, maar ook net niet weer genoeg. Aha, ik heb 'm. :eur

Beetje onzin lijkt me........ maar...... wie ben ik?
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Stefan Paas zegt:

Evangelisatie is een roeping, geen keuzeStefan Paas is evangelisatieconsulent voor de Christelijke Gereformeerde Kerken en schrijver van het boek Jezus als Heer in een plat land. In dit boek kijkt hij als zendeling naar Nederland en stelt hij zichzelf de vraag: past het Evangelie nog wel bij de Nederlandse cultuur? ...„Veel kerken ervaren een kloof tussen henzelf en de wereld,“ zegt Stefan Paas. „Ze weten niet hoe ze mensen buiten de kerk moeten bereiken. Soms kijken ze met wantrouwen naar evangelisatie in andere kerken. ‘Dat ‘hijgerige gedoe’, de ene evangelisatieactie na de andere te moeten organiseren’. En daarbij komt de angst om de stilte, de rust en de vertrouwelijke omgang met God kwijt te raken.“

Een roeping
Maar het wel of niet evangeliseren is niet de vraag, vindt Stefan Paas. „Evangelisatie is geen hobby die de kerk erbij doet. Het is een roeping. De kerk is er voor God en Gods zaak met de wereld. Dat betekent volgens de Bijbel: betrokkenheid met zondaren. Die zaak moet de kerk zich dus ook aantrekken als zij in dienst van God wil staan. Het hoort bij haar identiteit: het DNA.“

Alle kerken hebben die roeping. Alleen de vorm moet de kerk zelf bepalen. Hiervoor is volgens Paas een groeiproces nodig. „Zoals een kind zijn eigen identiteit ontdekt in het volwassen worden, ontdekt een kerk dit in het missionair gemeente zijn. Wie ben je en wie wil je zijn voor God?“
Twee punten zijn hierbij heel belangrijk volgens de evangelisatieconsulent. Ten eerste: hoe ervaren je eigen kerkleden het geloof en de kerk? „De meeste buitenkerkelijken worden door hun contact met christenen meegenomen naar de kerk. Wanneer een christen ervan overtuigd is dat zijn kerk wat te vertellen heeft en dat die boodschap iets doet met de levens van mensen, dan is er een grote stimulans om mensen van buiten de kerk mee te nemen. Maar als christenen de kerk ervaren als ‘levertraan’ - het is wel gezond maar niet echt lekker - dan gebeurt er weinig.“
Plaats reactie