Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

gallio schreef:
Ad Anker schreef:
Geytenbeekje schreef: Oké, dus zijn theologie en zijn visie op de doop werd dan wel geaccepteerd binnen de GGiN?
Zeker. Hij werd door ds. Mallan geschorst om andere redenen. Maar we raken zeer of topic.
Je fantasie speelt je parten Ad. De GGiN kreeg in de jaren voor 1980 klachten over de preken van ds. v d Berg. Ds. Wink en de Groot en de andere predikanten onderschreven die klachten. Ds. Mallan probeerde zo lang mogelijk de boel te sussen. Nadat of de classis of de synode de prediking van ds. v d Berg veroordeeld had draaide ds. Wink opeens om en was het toen plotseling met ds. v d Berg eens. Ds. de Groot ging toen met ds. Wink mee en het resultaat was een scheuring.
Inderdaad offtopic maar Ad zit redelijk goed, jij in grote lijnen ook trouwens. Jouw opmerking over fantasie en parten spelen is redelijk onjuist.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Silo schreef: Mijn ervaring binnen de GG is dat zulke persberichten zeker geen voorstelling geven van de realiteit. Vind het daarom lastig om er conclusies aan te verbinden.
De realiteit is toch dat dominee en gemeente niet meer samen verder gaan? Dat wordt benoemd, dat is het nieuws. Meer mogen we niet weten en terecht.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

pierre27 schreef:
gallio schreef:
Ad Anker schreef:
Geytenbeekje schreef: Oké, dus zijn theologie en zijn visie op de doop werd dan wel geaccepteerd binnen de GGiN?
Zeker. Hij werd door ds. Mallan geschorst om andere redenen. Maar we raken zeer of topic.
Je fantasie speelt je parten Ad. De GGiN kreeg in de jaren voor 1980 klachten over de preken van ds. v d Berg. Ds. Wink en de Groot en de andere predikanten onderschreven die klachten. Ds. Mallan probeerde zo lang mogelijk de boel te sussen. Nadat of de classis of de synode de prediking van ds. v d Berg veroordeeld had draaide ds. Wink opeens om en was het toen plotseling met ds. v d Berg eens. Ds. de Groot ging toen met ds. Wink mee en het resultaat was een scheuring.
Inderdaad offtopic maar Ad zit redelijk goed, jij in grote lijnen ook trouwens. Jouw opmerking over fantasie en parten spelen is redelijk onjuist.
Hoe de verschillende predikanten zich uitgesproken hebben over de leer van ds. v d Berg moet vrij gemakkelijk te verifieren zijn. Duik maar eens in de notulen.
Het GGiN kerkverband heeft de scheiding met ds. De Groot altijd betreurd trouwens. Ik geloof echt niet dat of ds. Mallan of iemand anders het vertrek van ds. De Groot gewild heeft.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Klopt, notulen voor zover aanwezig geven helder beeld. Vanuit de gesprekken die ik met enkele van deze predikanten heb gevoerd en over deze predikanten heb gehoord trek ik een voorzichtige conclusie dat het een geschil was tussen ds Mallan en ds Wink, wellicht over de ruggen van de andere predikanten. Vorige week nog mijn broers gehoord die getuige waren van de situatie in 1980!
Laatst gewijzigd door pierre27 op 09 jul 2022, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

pierre27 schreef:Klopt, notulen voor zover aanwezig geven helder beeld. Vanuit de gesprekken die ik met enkele van deze predikanten heb gevoerd en over deze predikanten heb gehoord trek ik een voorzichtige conclusie dat het een verschil was tussen ds Mallan en ds Wink, wellicht over de ruggen van de andere predikanten. Vorige week nog mijn broers gehoord die getuige waren van de situatie in 1980!
Het ging over een verschil van inzicht over de preken van Ds. v d Berg waarbij het voornamelijk ouderlingen waren die aan de bel trokken. Ds. Wink ging later pas 'om' en nam ds. De Groot mee. Wat daarvoor de exacte oorzaak is geweest zullen we allicht nooit met zekerheid kunnen zeggen. Om te zeggen dat ds. Mallan ds. De Groot wilde schorssen om 'andere redenen' zoals Ad stelt is gewoon niet waar.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

gallio schreef:
pierre27 schreef:Klopt, notulen voor zover aanwezig geven helder beeld. Vanuit de gesprekken die ik met enkele van deze predikanten heb gevoerd en over deze predikanten heb gehoord trek ik een voorzichtige conclusie dat het een verschil was tussen ds Mallan en ds Wink, wellicht over de ruggen van de andere predikanten. Vorige week nog mijn broers gehoord die getuige waren van de situatie in 1980!
Het ging over een verschil van inzicht over de preken van Ds. v d Berg waarbij het voornamelijk ouderlingen waren die aan de bel trokken. Ds. Wink ging later pas 'om' en nam ds. De Groot mee. Wat daarvoor de exacte oorzaak is geweest zullen we allicht nooit met zekerheid kunnen zeggen. Om te zeggen dat ds. Mallan ds. De Groot wilde schorssen om 'andere redenen' zoals Ad stelt is gewoon niet waar.
Zowel ds Wink als ds de Groot stonden op het punt geschorst te worden. Zij hebben voor dit gebeurde het verband verlaten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
gallio schreef:
pierre27 schreef:Klopt, notulen voor zover aanwezig geven helder beeld. Vanuit de gesprekken die ik met enkele van deze predikanten heb gevoerd en over deze predikanten heb gehoord trek ik een voorzichtige conclusie dat het een verschil was tussen ds Mallan en ds Wink, wellicht over de ruggen van de andere predikanten. Vorige week nog mijn broers gehoord die getuige waren van de situatie in 1980!
Het ging over een verschil van inzicht over de preken van Ds. v d Berg waarbij het voornamelijk ouderlingen waren die aan de bel trokken. Ds. Wink ging later pas 'om' en nam ds. De Groot mee. Wat daarvoor de exacte oorzaak is geweest zullen we allicht nooit met zekerheid kunnen zeggen. Om te zeggen dat ds. Mallan ds. De Groot wilde schorssen om 'andere redenen' zoals Ad stelt is gewoon niet waar.
Zowel ds Wink als ds de Groot stonden op het punt geschorst te worden. Zij hebben voor dit gebeurde het verband verlaten.
Ik meende dat ds de Groot toen niet ter vergadering verscheen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Silo schreef:Mijn ervaring binnen de GG is dat zulke persberichten zeker geen voorstelling geven van de realiteit. Vind het daarom lastig om er conclusies aan te verbinden.
Ten eerste doe je voorkomen alsof zulke berichten wekelijks aan de orde zijn.
Ten tweede doe je voorkomen alsof je bij alle recente losmakingen van dichtbij hier betrokken bij was.
En ten derde suggereer je dat het moderamen van de classis Rijssen onwaarheden de wereld inbrengt en dus zou liegen.

Dat is nogal wat!

Overigens komt de dominee volgende week 2 weken op vakantie en zit hij dan in de pastorie alhier. Dus misschien kan hij dan beroepen worden in september.
Elganador
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2022, 14:21

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Elganador »

Herman schreef:
helma schreef:Het onderzoek zal uitgewezen hebben dat dat daar geen reden voor is.
Dat zou kunnen. Ik denk hier vooral aan de woorden 'vruchtbare samenwerking'. Dat wijst toch op duidelijke betrokkenheid van twee partijen terwijl de gevolgen alleen door de dominee gedragen mogen worden.
... terwijl de voor ons zichtbare gevolgen alleen door de dominee gedragen mogen worden.[/quote]
Dat zou kunnen. Maar dan is het persbericht niet volledig.[/quote]
Mijn ervaring binnen de GG is dat zulke persberichten zeker geen voorstelling geven van de realiteit. Vind het daarom lastig om er conclusies aan te verbinden.[/quote]

Op basis van welke situatie baseer je dat? Iedereen heeft zijn eigen realiteit, dus het kan goed zijn dat de persberichten feen voorstelling geven van jouw realiteit.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Mag de gemeente van Doetinchem ook weer per direct een dominee beroepen of heeft een classis daar geen zeggenschap over?
Elganador
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2022, 14:21

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Elganador »

GGotK schreef:Mag de gemeente van Doetinchem ook weer per direct een dominee beroepen of heeft een classis daar geen zeggenschap over?
Ja in principe wel. Mede gezien het vakantieseizoen net begonnen is verwacht ik dat ds Brugge weinig beroepen zal krijgen. De kans is groot dat de gemeente van Doetinchem wacht tot ds Brugge weg is. 1 omdat het onfatsoenlijk over komt. De dominee is los gemaakt en je beroept bewijzen van spreken maandag een nieuwe. 2 het is voor de gemeente van Doetinchem best wat om op zo'n manier je herder kwijt te raken. 3 je wil de mensen die het de kerkenraad kwalijk nemen dat hun dominee los gemaakt is niet tegen de haren instrijken door direct een nieuw tweetal te stellen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

gallio schreef:
pierre27 schreef:Klopt, notulen voor zover aanwezig geven helder beeld. Vanuit de gesprekken die ik met enkele van deze predikanten heb gevoerd en over deze predikanten heb gehoord trek ik een voorzichtige conclusie dat het een verschil was tussen ds Mallan en ds Wink, wellicht over de ruggen van de andere predikanten. Vorige week nog mijn broers gehoord die getuige waren van de situatie in 1980!
Het ging over een verschil van inzicht over de preken van Ds. v d Berg waarbij het voornamelijk ouderlingen waren die aan de bel trokken. Ds. Wink ging later pas 'om' en nam ds. De Groot mee. Wat daarvoor de exacte oorzaak is geweest zullen we allicht nooit met zekerheid kunnen zeggen. Om te zeggen dat ds. Mallan ds. De Groot wilde schorssen om 'andere redenen' zoals Ad stelt is gewoon niet waar.
Behoorlijk off-topic maar inderdaad ging het om de prediking van ds. van de Berg. Ds. Wink voegde zich later aan de kant van ds. van de Berg. Dat was zeer pijnlijk omdat ds. Wink en Mallan naar ik begreep zeer hecht waren in de tijd voor de scheuring.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Simon0612 schreef:
gallio schreef:
pierre27 schreef:Klopt, notulen voor zover aanwezig geven helder beeld. Vanuit de gesprekken die ik met enkele van deze predikanten heb gevoerd en over deze predikanten heb gehoord trek ik een voorzichtige conclusie dat het een verschil was tussen ds Mallan en ds Wink, wellicht over de ruggen van de andere predikanten. Vorige week nog mijn broers gehoord die getuige waren van de situatie in 1980!
Het ging over een verschil van inzicht over de preken van Ds. v d Berg waarbij het voornamelijk ouderlingen waren die aan de bel trokken. Ds. Wink ging later pas 'om' en nam ds. De Groot mee. Wat daarvoor de exacte oorzaak is geweest zullen we allicht nooit met zekerheid kunnen zeggen. Om te zeggen dat ds. Mallan ds. De Groot wilde schorssen om 'andere redenen' zoals Ad stelt is gewoon niet waar.
Behoorlijk off-topic maar inderdaad ging het om de prediking van ds. van de Berg. Ds. Wink voegde zich later aan de kant van ds. van de Berg. Dat was zeer pijnlijk omdat ds. Wink en Mallan naar ik begreep zeer hecht waren in de tijd voor de scheuring.
Wellicht goed om in een ander topic dit verder te bespreken want er is meer over te zeggen. In elk geval was de hechtheid al geruime tijd voor de scheuring fors minder. Aldus de gesprekken met de eerstgenoemde predikant.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Emma de Jong schreef:Hoe verdrietig het ook is, fijn dat dit besluit op deze manier is genomen en dat ds. Brugge in een andere gemeente verder kan. Het is niet verschrikkelijk uit de hand gelopen, zoals bij ds. Bredeweg in Kruiningen, ds. Van Voorden in Opheusden en ds. Pater in Ridderkerk.
Vandaag naast de preken van de eigen gemeente twee maal ds Brugge beluisterd. Preken gehouden onlangs in GG Enter.
Preken die mij diep raakten. Christus de Gekruisigde was het één en al . Zou hem zo beroepen in onze CGK gemeente.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Vandaag (10 juli) vooral naar de preek van ds. Brugge in Berkenwoude geluisterd (om eerlijk te zijn: gezien).
Wat mij betreft beroepen ze hem daar.
Plaats reactie