De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

Met name rundvee zorgt ook voor andere problemen, dat blijft nu onderbelicht in deze discussie. Dus vermindering van de Nederlandse veestapel biedt meer voordelen dan enkel reductie van de stikstof uitstoot
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Philip schreef: De informatie die je hierboven geeft, mist een betrouwbare bron. Net als in de coronasituatie is het een illusie om te denken dat wij dit probleem kunnen oplossen. Daar heb je experts voor. De wetenschap, het kabinet, de NOS, de kwaliteitskranten Trouw, De Volkskrant en NRC, de Europese Unie, iedereen is het er over eens dat een drastische krimp van de intensieve veehouderij noodzakelijk is. Welke stikstofwetenschapper denkt er anders over?
Wat ik eerder zei dat klopt gewoon hoor, kun je nazoeken. Hier nog even een bron met betrekking tot de reductie van de ammoniak: https://www.agrimatie.nl/ThemaResultaat ... emaID=2282. Hier nog een bron die gaat over de toegevoegde waarde aan de economie: https://www.agrimatie.nl/ThemaResultaat ... torID=2243. Overigens hebben ze hierin alleen bedrijven meegenomen die geheel afhankelijk zijn van de landbouw, er zijn er ook nog veel voor een groot deel afhankelijk van de landbouw.
En wat je zegt over kwaliteitsmedia, tja, daar lees ik soms goede stukken maar soms ook stukken die totaal geen goed beeld geven van de werkelijkheid.
Verder heb je het over drastische inkrimping, wat is bij jou drastisch? 50%? 70%? Dan kan ik er wat serieuzer op in gaan.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

Henk J schreef:
Philip schreef: De informatie die je hierboven geeft, mist een betrouwbare bron. Net als in de coronasituatie is het een illusie om te denken dat wij dit probleem kunnen oplossen. Daar heb je experts voor. De wetenschap, het kabinet, de NOS, de kwaliteitskranten Trouw, De Volkskrant en NRC, de Europese Unie, iedereen is het er over eens dat een drastische krimp van de intensieve veehouderij noodzakelijk is. Welke stikstofwetenschapper denkt er anders over?
Wat ik eerder zei dat klopt gewoon hoor, kun je nazoeken. Hier nog even een bron met betrekking tot de reductie van de ammoniak: https://www.agrimatie.nl/ThemaResultaat ... emaID=2282. Hier nog een bron die gaat over de toegevoegde waarde aan de economie: https://www.agrimatie.nl/ThemaResultaat ... torID=2243. Overigens hebben ze hierin alleen bedrijven meegenomen die geheel afhankelijk zijn van de landbouw, er zijn er ook nog veel voor een groot deel afhankelijk van de landbouw.
En wat je zegt over kwaliteitsmedia, tja, daar lees ik soms goede stukken maar soms ook stukken die totaal geen goed beeld geven van de werkelijkheid.
Verder heb je het over drastische inkrimping, wat is bij jou drastisch? 50%? 70%? Dan kan ik er wat serieuzer op in gaan.
De agrarische sector maakt dan bijna 7% uit van het BBP. Dat is inclusief alle indirecte activiteiten, zoals te lezen staat in de tweede link. Dat is niet de 8-10% die je voorspiegelde. 2.8% van het BBP bestaat uit de verwerking van buitenlandse agrarische grondstoffen, zoals cacao, granen, soja en tabak. Dan resteert er 4,1% van het BBP. Dat is ook visserij en tuinbouw. Met name de tuinbouw in het Westland is economisch zeer belangrijk (hoge omzet, veel werkgelegenheid). De akkerbouw produceert ook nauwelijks stikstof. Ik denk dat 1% een redelijke inschatting is van het economisch belang van de intensieve veehouderij.

Dit zijn precies de vertekeningen zoals de landbouw-organisaties ze produceren. Halve waarheden. Ik sprak over de intensieve veehouderij, niet over de gehele landbouwsector.

Je kritiek op de kwaliteitsmedia is hier niet gefundeerd. Welke stukken geven totaal geen goed beeld van de werkelijkheid? Waarom niet? En noem dan geen opiniërende artikelen. Pas las ik in het NRC een ingezonden brief van de Jehova Getuigen. Dat is niet iets waar de redactie achter staat.

De drastische inkrimping is de inkrimping die nodig is om de stikstof- en klimaatdoelen te halen. Ook de klimaatdoelen inderdaad, zoals Ambtenaar terecht aangeeft. Het kabinet maakt daar nu een inschatting van, maar het kan zijn dat er meer of minder nodig is, afhankelijk van allerlei omstandigheden.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Ik gaf al aan dat het artikel wat ik citeerde wat mij betreft nogal eenzijdig kijkt naar de inkomsten die komen uit de landbouw. Mijn 8-10% zat misschien wat aan de hoge kant maar met jouw 1% hou je geen rekening met allerlei bedrijven die qua inkomen afhankelijk zijn uit de landbouw. En de kalverhouderij biedt juist in deze omgeving weer veel werkgelegenheid.
Moet zeggen dat ik niet zoveel lees uit de kranten die jij opnoemt. NRC heeft alles achter de betaalmuur en dat geldt voor de andere twee vaak ook. Zie nog wel eens een column voorbij komen, daar ben ik het dan afwisselend wel of niet mee eens. Maar het voert echt te ver om te denken dat deze kranten allemaal zuivere waarheid verkondigen, er is geen objectief nieuws. De meest objectieve partij in Nederland vind ik dan nog de NOS. Qua informatievoorziening lees ik vooral vakbladen, RD en de NOS en verder volg ik het een en ander via Twitter.
Verder noem je nog steeds geen cijfer bij het woord drastisch, dus dat maakt het voor mij wat lastig om erop in te gaan. Ik weet ook wel dat de komende jaren de landbouw in Nederland echt niet gaat groeien, maar krimpen. Maar hoeveel? D66 heeft het over halveren, maar daarmee halveer je gewoon de boerenstand, wat weer enorme gevolgen heeft voor het platteland. Want die verhalen over een hogere prijs daar geloof ik helemaal niks van.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

Henk J schreef:Ik gaf al aan dat het artikel wat ik citeerde wat mij betreft nogal eenzijdig kijkt naar de inkomsten die komen uit de landbouw. Mijn 8-10% zat misschien wat aan de hoge kant maar met jouw 1% hou je geen rekening met allerlei bedrijven die qua inkomen afhankelijk zijn uit de landbouw. En de kalverhouderij biedt juist in deze omgeving weer veel werkgelegenheid.
Dat is allemaal al verwerkt in het artikel van de WUR dat je deelde. Direct is het ongeveer 2%, rekening houdend 'met allerlei bedrijven die qua inkomen afhankelijk zijn uit de landbouw.' is het 6,9%. De kassenteelt in het Westland is bijzonder arbeids- en kapitaalintensief. Daar worden omzetten gemaakt waarvan de kalverhouderij alleen maar kan dromen.
Henk J schreef:Moet zeggen dat ik niet zoveel lees uit de kranten die jij opnoemt. NRC heeft alles achter de betaalmuur en dat geldt voor de andere twee vaak ook. Zie nog wel eens een column voorbij komen, daar ben ik het dan afwisselend wel of niet mee eens. Maar het voert echt te ver om te denken dat deze kranten allemaal zuivere waarheid verkondigen, er is geen objectief nieuws. De meest objectieve partij in Nederland vind ik dan nog de NOS. Qua informatievoorziening lees ik vooral vakbladen, RD en de NOS en verder volg ik het een en ander via Twitter.
Het is volkomen duidelijk dat de intensieve veehouderij drastisch moet inkrimpen. Voor zover ik weet, denken alle kwaliteitskranten, alle wetenschappers, de NOS enzovoort er hetzelfde over. Je zaait nu twijfel zonder deze twijfel aannemelijk te kunnen maken. 'Er is geen objectief nieuws' is een waarheid als een koe. Maar dat betekent niet dat je het feit dat de intensieve veehouderij drastisch moet inkrimpen zomaar als 'ook maar een mening' terzijde kunt schuiven.
Henk J schreef: Verder noem je nog steeds geen cijfer bij het woord drastisch, dus dat maakt het voor mij wat lastig om erop in te gaan. Ik weet ook wel dat de komende jaren de landbouw in Nederland echt niet gaat groeien, maar krimpen. Maar hoeveel? D66 heeft het over halveren, maar daarmee halveer je gewoon de boerenstand, wat weer enorme gevolgen heeft voor het platteland. Want die verhalen over een hogere prijs daar geloof ik helemaal niks van.
Je halveert de boerenstand helemaal niet, want de akkerbouw en de tuinbouw kunnen gewoon doorgaan. Je halveert het aantal intensieve veehouderijen. Ik woon in een gebied waar die intensieve veehouderij tamelijk oververtegenwoordigd is. Ja, dat gaat grote gevolgen hebben. Nee, dat kan niet anders. Maar er zijn hier meer vacatures dan iedereen die werkzaam is in de intensieve veehouderij kan vullen. Bijvoorbeeld in de bouw is er ontzettend veel werk. Juist als er 1 miljoen woningen gebouwd gaan worden, kunnen de boeren zich laten omscholen tot bouwvakker. Dat is persoonlijk heel heftig, ik weet het. Maar de economie gaat dat overleven.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Weer ga je niet in op mijn vraag naar een nadere specificatie van 'drastisch'. Is dat dan 20%? Verder krijgt de akkerbouw het in Nederland ook een stukje moeilijker als de mest die nu volop gebruikt wordt uit de veehouderij niet meer beschikbaar is. Nu verdient een akkerbouwer nog aan de mest, dan niet meer. Daarnaast kun je de veehouderij wel inkrimpen maar dat betekend dat op andere plekken in Europa de veehouderij gewoon weer verschijnt. Er blijft gewoon vraag naar voedsel, en die vraag wordt de komende jaren alleen maar groter.
Ik denk dat we met goede maatregelen in het voer al een heel eind kunnen komen, het landbouwcollectief heeft hier in 2019 al goede voorstellen voor gedaan en vorig jaar heeft LTO in samenwerking met Natuurmonumenten en andere organisaties hier ook voorstellen voor gedaan. Het is jammer dat de overheid daar niet naar luisterde maar eerst onrust ging zaaien met het beruchte kaartje.
Verder maak je het punt met de betrekking tot de kranten te groot, ik lees die kranten bijna niet omdat het meeste achter een betaalmuur zit. En verder lees ik daar soms dingen waar ik mee instem en soms, met name in columns, dingen die niet kloppen. Maar die lees je overal.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Adagio »

Philip schreef:...daar heb je experts voor. De wetenschap, het kabinet, de NOS, de kwaliteitskranten Trouw, De Volkskrant en NRC, de Europese Unie, iedereen is het er over eens dat
...iedereen een eigen moestuintje onderhoudt, of een lapje van een groter volkstuincomplex, met ergens in een kotje het varken om het tuinafval op te schrokken.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

Henk J schreef:Weer ga je niet in op mijn vraag naar een nadere specificatie van 'drastisch'. Is dat dan 20%? Verder krijgt de akkerbouw het in Nederland ook een stukje moeilijker als de mest die nu volop gebruikt wordt uit de veehouderij niet meer beschikbaar is. Nu verdient een akkerbouwer nog aan de mest, dan niet meer. Daarnaast kun je de veehouderij wel inkrimpen maar dat betekend dat op andere plekken in Europa de veehouderij gewoon weer verschijnt. Er blijft gewoon vraag naar voedsel, en die vraag wordt de komende jaren alleen maar groter.
Ik denk dat we met goede maatregelen in het voer al een heel eind kunnen komen, het landbouwcollectief heeft hier in 2019 al goede voorstellen voor gedaan en vorig jaar heeft LTO in samenwerking met Natuurmonumenten en andere organisaties hier ook voorstellen voor gedaan. Het is jammer dat de overheid daar niet naar luisterde maar eerst onrust ging zaaien met het beruchte kaartje.
Verder maak je het punt met de betrekking tot de kranten te groot, ik lees die kranten bijna niet omdat het meeste achter een betaalmuur zit. En verder lees ik daar soms dingen waar ik mee instem en soms, met name in columns, dingen die niet kloppen. Maar die lees je overal.
Ik kan niet zeggen hoeveel er nodig is. Ga maar uit van het kaartje dat de regering publiceerde. Dat lijkt me de beste schatting per gebied. Verder zullen we met z'n allen minder vlees moeten gaan eten.

'Ik denk dat we met goede maatregelen in het voer al een heel eind kunnen komen' Tegen de complete wetenschap, tegen alle deskundigen in blijf je je eigen ongefundeerde stellingen verkondigen. De overheid luistert niet naar de voorstellen van de landbouwlobby, omdat die onrealistisch zijn. Alle kwaliteitsmedia vinden ze onrealistisch, alle wetenschappers, alle deskundigen, zelfs de landbouwpartijen VVD en CDA. Maar Henk J niet. Henk J is immuun voor feiten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door GerefGemeente-lid »

Adagio schreef:
Philip schreef:...daar heb je experts voor. De wetenschap, het kabinet, de NOS, de kwaliteitskranten Trouw, De Volkskrant en NRC, de Europese Unie, iedereen is het er over eens dat
...iedereen een eigen moestuintje onderhoudt, of een lapje van een groter volkstuincomplex, met ergens in een kotje het varken om het tuinafval op te schrokken.
:D

Goed idee. Als we dat allemaal afspreken, wil ik de overheid nog wel eens zien over 10 jaar.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Philip schreef: Ik kan niet zeggen hoeveel er nodig is. Ga maar uit van het kaartje dat de regering publiceerde. Dat lijkt me de beste schatting per gebied. Verder zullen we met z'n allen minder vlees moeten gaan eten.

'Ik denk dat we met goede maatregelen in het voer al een heel eind kunnen komen' Tegen de complete wetenschap, tegen alle deskundigen in blijf je je eigen ongefundeerde stellingen verkondigen. De overheid luistert niet naar de voorstellen van de landbouwlobby, omdat die onrealistisch zijn. Alle kwaliteitsmedia vinden ze onrealistisch, alle wetenschappers, alle deskundigen, zelfs de landbouwpartijen VVD en CDA. Maar Henk J niet. Henk J is immuun voor feiten.
Aha, we worden al enigszins concreet. De regering heeft niet echt een percentage maar staart zich op dit moment blind op de KDW wat ik een verkeerde strategie vind. Misschien dat het overleg met de provincies beter gaat.
Het ene voorstel kwam uit de koker van het landbouwcollectief en is in samenwerking met Aalt Dijkhuizen, een bekend persoon uit Wageningen UR. Je zou het een voorstel van de landbouwlobby kunnen noemen, je kunt het ook een voorstel noemen van een sector die mee wil denken om een probleem op te lossen. Het andere voorstel is gemaakt door LTO, Natuurmonumenten, Natuur en Millieu, Bouwend Nederland, VNO-NCW en MKB-Nederland. Ik snap niet hoe je dit een voorstel van de landbouwlobby kunt noemen. Het is gewoon algemeen bekend en bewezen dat je met bepaalde maatregelen in het voer stikstof kunt reduceren. Ook de eerder genoemde stikstofreductie van 65% is gewoon grotendeels met behulp van innovatie (met name de injecteur) ontstaan. En er zullen vast minder dieren komen in Nederland. Kom daarom met een ruimhartige vrijwillige opkoopregeling voor boeren zonder opvolger.
Verder lees ik regelmatig wat mensen als Erisman en W. de Vries hierover te zeggen hebben. Maar ik lees bijvoorbeeld ook stukjes van bijvoorbeeld Aalt Dijkhuizen of Louise Fresco, bijvoorbeeld dit: https://twitter.com/BoerNu/status/15413 ... 61/photo/1 (ps: staat nog in een kwaliteitskrant ook).
Ik weiger echter pertinent mee te gaan in het frame dat de landbouw verantwoordelijk is voor alle problemen met het milieu en dat we in Nederland wel verder kunnen zonder landbouw.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

Henk J schreef:
Philip schreef: Ik kan niet zeggen hoeveel er nodig is. Ga maar uit van het kaartje dat de regering publiceerde. Dat lijkt me de beste schatting per gebied. Verder zullen we met z'n allen minder vlees moeten gaan eten.

'Ik denk dat we met goede maatregelen in het voer al een heel eind kunnen komen' Tegen de complete wetenschap, tegen alle deskundigen in blijf je je eigen ongefundeerde stellingen verkondigen. De overheid luistert niet naar de voorstellen van de landbouwlobby, omdat die onrealistisch zijn. Alle kwaliteitsmedia vinden ze onrealistisch, alle wetenschappers, alle deskundigen, zelfs de landbouwpartijen VVD en CDA. Maar Henk J niet. Henk J is immuun voor feiten.
Aha, we worden al enigszins concreet. De regering heeft niet echt een percentage maar staart zich op dit moment blind op de KDW wat ik een verkeerde strategie vind. Misschien dat het overleg met de provincies beter gaat.
Het ene voorstel kwam uit de koker van het landbouwcollectief en is in samenwerking met Aalt Dijkhuizen, een bekend persoon uit Wageningen UR. Je zou het een voorstel van de landbouwlobby kunnen noemen, je kunt het ook een voorstel noemen van een sector die mee wil denken om een probleem op te lossen. Het andere voorstel is gemaakt door LTO, Natuurmonumenten, Natuur en Millieu, Bouwend Nederland, VNO-NCW en MKB-Nederland. Ik snap niet hoe je dit een voorstel van de landbouwlobby kunt noemen. Het is gewoon algemeen bekend en bewezen dat je met bepaalde maatregelen in het voer stikstof kunt reduceren. Ook de eerder genoemde stikstofreductie van 65% is gewoon grotendeels met behulp van innovatie (met name de injecteur) ontstaan. En er zullen vast minder dieren komen in Nederland. Kom daarom met een ruimhartige vrijwillige opkoopregeling voor boeren zonder opvolger.
Verder lees ik regelmatig wat mensen als Erisman en W. de Vries hierover te zeggen hebben. Maar ik lees bijvoorbeeld ook stukjes van bijvoorbeeld Aalt Dijkhuizen of Louise Fresco, bijvoorbeeld dit: https://twitter.com/BoerNu/status/15413 ... 61/photo/1 (ps: staat nog in een kwaliteitskrant ook).
Ik weiger echter pertinent mee te gaan in het frame dat de landbouw verantwoordelijk is voor alle problemen met het milieu en dat we in Nederland wel verder kunnen zonder landbouw.
Waarom kun je de realiteit niet accepteren? Wat Louise Fresco zegt, weerspreekt de realiteit niet. Het is geen frame, het zijn feiten.

Je hebt de keuze: of je accepteert de werkelijkheid zoals die is, of je leeft in een droomwereld. Je kiest voor een partij die de problemen op wil lossen (BIJ1, DENK, SP, GroenLinks, PvdD, PvdA, CU, D66, CDA, VVD) of voor een partij die de problemen veroorzaakt en vervolgens de serieuze partijen de schuld geeft (BBB, SGP, FvD, PVV, JA21). En omdat ik het fundamenteel oneens ben met het beleid van de afgelopen 12 jaar, kies ik niet voor CU, D66, CDA of VVD.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door GerefGemeente-lid »

Philip schreef:Je hebt de keuze: of je accepteert de werkelijkheid zoals die is, of je leeft in een droomwereld. Je kiest voor een partij die de problemen op wil lossen (BIJ1, DENK, SP, GroenLinks, PvdD, PvdA, CU, D66, CDA, VVD) of voor een partij die de problemen veroorzaakt en vervolgens de serieuze partijen de schuld geeft (BBB, SGP, FvD, PVV, JA21). En omdat ik het fundamenteel oneens ben met het beleid van de afgelopen 12 jaar, kies ik niet voor CU, D66, CDA of VVD.
Jij kijkt alleen naar de boeren.

Ik kies liever voor een partij die alle sectoren evenredig laat meebetalen aan de stikstofcrisis.

En dan kom ik allereerst uit bij de partij waar ik de rest van mijn leven op zal stemmen: de SGP. Daarna komt BoerBurgerBeweging, gevolgd door JA21.

Wees eerlijk en leg het probleem niet alleen bij de boeren neer, zoals velen nu doen.

De berekeningen, waaruit bijvoorbeeld blijkt dat op Schiermonnikoog één hondendrol al te veel stikstof oplevert voor een heel jaar, kloppen gewoon niet. Erken dat nu gewoon eens.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

GerefGemeente-lid schreef:
Philip schreef:Je hebt de keuze: of je accepteert de werkelijkheid zoals die is, of je leeft in een droomwereld. Je kiest voor een partij die de problemen op wil lossen (BIJ1, DENK, SP, GroenLinks, PvdD, PvdA, CU, D66, CDA, VVD) of voor een partij die de problemen veroorzaakt en vervolgens de serieuze partijen de schuld geeft (BBB, SGP, FvD, PVV, JA21). En omdat ik het fundamenteel oneens ben met het beleid van de afgelopen 12 jaar, kies ik niet voor CU, D66, CDA of VVD.
Jij kijkt alleen naar de boeren.

Ik kies liever voor een partij die alle sectoren evenredig laat meebetalen aan de stikstofcrisis.

En dan kom ik allereerst uit bij de partij waar ik de rest van mijn leven op zal stemmen: de SGP. Daarna komt BoerBurgerBeweging, gevolgd door JA21.

Wees eerlijk en leg het probleem niet alleen bij de boeren neer, zoals velen nu doen.

De berekeningen, waaruit bijvoorbeeld blijkt dat op Schiermonnikoog één hondendrol al te veel stikstof oplevert voor een heel jaar, kloppen gewoon niet. Erken dat nu gewoon eens.
De motie van de ChristenUnie om alle sectoren hun stikstofuitstoot in gelijke mate te laten reduceren, is aangenomen door de Tweede Kamer, met de volgende partijen voor en tegen: SP, GroenLinks, Volt, Fractie Den Haan, de PvdA, de PvdD, Lid Gündoğan, D66, Lid Omtzigt, de ChristenUnie, de VVD, de SGP, het CDA, BBB en Groep Van Haga voor en DENK, JA21, de PVV en FVD tegen.

Met uitzondering van DENK, JA21, de PVV en FVD steunen alle partijen dat dus. Ook ik sta er van harte achter. Het probleem wordt dus niet uitsluitend bij de boeren gelegd.

In hoeverre de berekeningen en het model exact kloppen, weet ik niet. Een model is altijd een vereenvoudige weergave van de werkelijkheid. Duidelijk is wel dat de stikstofuitstoot drastisch gereduceerd moet worden en de veestapel fors moet krimpen. Dat laatste is ook vanuit klimaatoogpunt nodig.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Als dit waar is dan is het wel een vreemde gang van zaken.
Plaats reactie