Abortus

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Abortus

Bericht door refo »

Er zijn nog wel andere redenen te bedenken behalve een ongereformeerde moraal.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Ik denk dat ik wel begrijp wat Parsifal bedoelt. In de VS is er weinig hulp beschikbaar als vrouwen ongewenst zwanger zijn. Nu abortus voor die vrouwen geen optie is moet er wel hulp geboden worden. In Nederland heeft SOL een aparte tak 'Erishulp'. Dat is wat je als ProLife beweging moet doen. Anti-abortus alleen is niet genoeg. Er moet barmhartigheid zijn naar het kind én de vrouw.
Laatst gewijzigd door helma op 25 jun 2022, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Abortus

Bericht door parsifal »

Helma begrijpt het punt.
Een beleid wat er niet op gericht is om de vraag naar abortus te verminderen, maar alleen het illegaal maken en de vrouwen (en mogelijk artsen) te straffen is niet echt pro life. Ik verafschuw alle commentaren die abortus alleen over de vrouw vinden gaan. Maar de vrouw vo9r alles op laten draaien is ook weer erg. De rijkere vrouwen in de VS kunnen nog makkelijk naar een andere staat vliegen, dit is moeilijk voor de armere vrouw, of het meisje van zestien dat te ver is gegaan. De man of jongen is ook te ver gegaan, maar die kan daarna nog niets van zich laten horen, school afmaken en voltijd werken. En dan ga ik er nog vanuit dat het echt vrijwillig was.

Ja er is in veel gevallen gezondigd, maar ook dan is barmhartigheid een groot goed, zeker als het kan helpen om te voorkomen dat een kind in armoede opgroeit, met moeder veel van huis omdat er ook brood op de plank moet komen en een moeder wanhopig is. In Nederland is er al een gevaar voor zo'n armoedeval in de VS is dit gevaar veel groter en zelfs volkomen pragmatisch is het waarschijnlijk voordeliger om dat te voorkomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Abortus

Bericht door Erasmiaan »

Maar ben je nu blij dat er nieuw beleid komt in de VS als het gaat om abortus?

Ik begrijp namelijk ook je punt, je roept dit al jaren op dit forum. Maar nu was reactie a la Helma misschien meer op z’n plaats geweest. Beseffen we nog hoe gruwelijk abortus is?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Abortus

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:Maar ben je nu blij dat er nieuw beleid komt in de VS als het gaat om abortus?

Ik begrijp namelijk ook je punt, je roept dit al jaren op dit forum. Maar nu was reactie a la Helma misschien meer op z’n plaats geweest. Beseffen we nog hoe gruwelijk abortus is?
Ik weet niet of ik blij ben met het nieuwe beleid. Als het leidt tot minder abortussen en minder overlijdens van jonge vrouwen wel. Ik ben er echter niet van overtuigd dat dit het geval zal zijn.

Ik vind het vreselijk dat er nu staten zijn waar de abortusdiscussie verworden is tot een waar alleen vrouwenrechten een rol spelen en dat zelfs zeggen dat je doel is om de vraag naar abortus te verminderen al verdacht is. (Juist daarom had ik gehoopt op Amy Klobuchar als Democratisch presidentskandidaat, zij wilde op dit punt wel de hand uitsteken). Het is vreselijk dat abortus tot in het derde trimester zonder problemen kan in sommige staten (aan de andere kant dat is vreselijk zeldzaam. Het is niet zo dat vrouwen die voor abortus kiezen daar graag zo lang mogelijk mee wachten).

Ik vind het ook vreselijk dat er nu staten zijn waar zelfs substantieel gevaar voor het leven van de moeder of extra risico voor de moeder terwijl er nauwelijks kans is op levensvatbaarheid is van het kind (bijvoorbeeld bij buitenbaarmoederlijke zwangerschap) abortus verboden is, of in ieder geval de vrouw in een juridische procedure brengt.

Ook vind ik het vreselijk dat vrouwen die ongewenst zwanger zijn in een situatie komen waarbij ze eigenlijk nauwelijks de mogelijkheid hebben om goed voor het kind te zorgen. Al is abortus niet de manier om dat op te lossen, maar wel genoeg reden om mijn afkeer uit te spreken over pro-life beleid dat de zorg voor moeder en kind niet meeneemt.

Over mijn eigen standpunt: Ik geloof niet dat in de eerste weken van de zwangerschap al spraken is van een nieuw mens, al kan ik het standpunt begrijpen, ik geloof wel dat in het derde trimester de foetus al als volledig mens moet worden gezien en als zodanig beschermwaardig is. Waar de overgang plaatsvindt, weet ik niet. Om geboorte of bevruchting of eerste hartslag te kiezen is me te makkelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Abortus

Bericht door Erasmiaan »

Dus het goede goed noemen en het kwade kwaad, is jouw te min? Het gaat om het achterliggende doel? Met eerbied gesproken, maar wat is God dan een ‘harde’ God door 10 ge(ver)boden te geven. Dat had op z’n minst positief geformuleerd moeten worden, zodat ‘de mens van nu’ er ook wat mee kan.

Ik kan echt weinig met je insteek en al zeker met het moment waarop je het ‘leven’ plaatst.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Abortus

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:Dus het goede goed noemen en het kwade kwaad, is jouw te min? Het gaat om het achterliggende doel? Met eerbied gesproken, maar wat is God dan een ‘harde’ God door 10 ge(ver)boden te geven. Dat had op z’n minst positief geformuleerd moeten worden, zodat ‘de mens van nu’ er ook wat mee kan.

Ik kan echt weinig met je insteek en al zeker met het moment waarop je het ‘leven’ plaatst.
Nee, ik noem duidelijk gebrek aan zorg voor de armen als kwaad.

En ja, ik denk dat de overheid in veel zaken pragmatisch moet zijn en meer gericht moet zijn op kwaad voorkomen dan kwaad straffen. En de geboden en verboden die God geeft staan natuurlijk op een heel ander niveau dan de geboden en verboden die een staat kan voorschrijven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Abortus

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:
Erasmiaan schreef:Dus het goede goed noemen en het kwade kwaad, is jouw te min? Het gaat om het achterliggende doel? Met eerbied gesproken, maar wat is God dan een ‘harde’ God door 10 ge(ver)boden te geven. Dat had op z’n minst positief geformuleerd moeten worden, zodat ‘de mens van nu’ er ook wat mee kan.

Ik kan echt weinig met je insteek en al zeker met het moment waarop je het ‘leven’ plaatst.
Nee, ik noem duidelijk gebrek aan zorg voor de armen als kwaad.

En ja, ik denk dat de overheid in veel zaken pragmatisch moet zijn en meer gericht moet zijn op kwaad voorkomen dan kwaad straffen. En de geboden en verboden die God geeft staan natuurlijk op een heel ander niveau dan de geboden en verboden die een staat kan voorschrijven.
Zorg voor de armen hoort een taak van de kerk te zijn. Maar abortus is het wegnemen van beginnend mensenleven (laat ik het dan voorzichtig formuleren). Dat is fout en dat moet verboden zijn. Net zoals het mishandelen van een mens, het mishandelen van (huis)dieren en het discrimineren van minderheden. Ik neem afstand van jouw liberale gedachten over dit onderwerp.
Online
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Abortus

Bericht door merel »

Erasmiaan schreef:
parsifal schreef:
Erasmiaan schreef:Dus het goede goed noemen en het kwade kwaad, is jouw te min? Het gaat om het achterliggende doel? Met eerbied gesproken, maar wat is God dan een ‘harde’ God door 10 ge(ver)boden te geven. Dat had op z’n minst positief geformuleerd moeten worden, zodat ‘de mens van nu’ er ook wat mee kan.

Ik kan echt weinig met je insteek en al zeker met het moment waarop je het ‘leven’ plaatst.
Nee, ik noem duidelijk gebrek aan zorg voor de armen als kwaad.

En ja, ik denk dat de overheid in veel zaken pragmatisch moet zijn en meer gericht moet zijn op kwaad voorkomen dan kwaad straffen. En de geboden en verboden die God geeft staan natuurlijk op een heel ander niveau dan de geboden en verboden die een staat kan voorschrijven.
Zorg voor de armen hoort een taak van de kerk te zijn. Maar abortus is het wegnemen van beginnend mensenleven (laat ik het dan voorzichtig formuleren). Dat is fout en dat moet verboden zijn. Net zoals het mishandelen van een mens, het mishandelen van (huis)dieren en het discrimineren van minderheden. Ik neem afstand van jouw liberale gedachten over dit onderwerp.
Zo liberaal is de gedachte van @parsifal niet. Hij snijdt alleen een punt aan waar tegenstanders van abortus niet over willen nadenken. Ik sta volledig achter het pro life standpunt. Alleen ben je er dan niet. Wat doe je met de vrouwen die geen geld hebben voor anticonceptie, maar ook geen geld om kinderen op te laten groeien? de opmerking dat kerken verantwoordelijk zijn voor de armen is natuurlijk helemaal waar. De overheid is hier ook verantwoordelijk voor. Het is schrijnend dat rijkere vrouwen een ticket naar een andere staat kunnen boeken, maar de arme vrouwen aan hun lot worden overgelaten.
Daarnaast spelen ook hele andere dingen een rol en waar een strikte 'geen abortus' voor een hoop problemen kan zorgen. Wat doe je als het leven van de moeder tijdens een zwangerschap in gevaar is? Wat doe je als blijkt dat een kindje niet levensvatbaar is en de moeder de zwangerschap mentaal niet meer aankan?
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Abortus

Bericht door DDD »

Ik ben een tegenstander van abortus maar ik vind het niet goed als zulke kwesties via de rechterlijke macht opgelost worden. Er is niet voor niets een scheiding der machten. Ik ben dus niet blij met deze ontwikkeling.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Abortus

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
parsifal schreef:
Erasmiaan schreef:Dus het goede goed noemen en het kwade kwaad, is jouw te min? Het gaat om het achterliggende doel? Met eerbied gesproken, maar wat is God dan een ‘harde’ God door 10 ge(ver)boden te geven. Dat had op z’n minst positief geformuleerd moeten worden, zodat ‘de mens van nu’ er ook wat mee kan.

Ik kan echt weinig met je insteek en al zeker met het moment waarop je het ‘leven’ plaatst.
Nee, ik noem duidelijk gebrek aan zorg voor de armen als kwaad.

En ja, ik denk dat de overheid in veel zaken pragmatisch moet zijn en meer gericht moet zijn op kwaad voorkomen dan kwaad straffen. En de geboden en verboden die God geeft staan natuurlijk op een heel ander niveau dan de geboden en verboden die een staat kan voorschrijven.
Zorg voor de armen hoort een taak van de kerk te zijn. Maar abortus is het wegnemen van beginnend mensenleven (laat ik het dan voorzichtig formuleren). Dat is fout en dat moet verboden zijn. Net zoals het mishandelen van een mens, het mishandelen van (huis)dieren en het discrimineren van minderheden. Ik neem afstand van jouw liberale gedachten over dit onderwerp.
Begrijp ik het goed dat je vindt dat ook in een situatie waarin maar een klein deel van de bevolking christen is, dat kleine deel de armenzorg voor het hele land op zich moet nemen?
Online
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Abortus

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik ben een tegenstander van abortus maar ik vind het niet goed als zulke kwesties via de rechterlijke macht opgelost worden. Er is niet voor niets een scheiding der machten. Ik ben dus niet blij met deze ontwikkeling.
Dat heb ik niet genoemd, maar dit standpunt had de rechterlijke macht zeker niet mogen innemen. Radicale veranderingen worden op deze manier veel makkelijker doorgevoerd en zijn gebaseerd op de mening van slechts een paar mensen. Ik las op NOS dat andere rechten nu ook in gevaar komen; recht op anticonceptie en condoomgebruik en recht op een relatie en seks tussen mensen van hetzelfde geslacht.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Abortus

Bericht door Bourdon16 »

Ik val weer van mijn stoel (spreekwoordelijk, geen paniek) als ik sommige reacties lees.
Het lijkt wel of ik op joop.nl zit in plaats van refoforum.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Abortus

Bericht door parsifal »

merel schreef:
DDD schreef:Ik ben een tegenstander van abortus maar ik vind het niet goed als zulke kwesties via de rechterlijke macht opgelost worden. Er is niet voor niets een scheiding der machten. Ik ben dus niet blij met deze ontwikkeling.
Dat heb ik niet genoemd, maar dit standpunt had de rechterlijke macht zeker niet mogen innemen. Radicale veranderingen worden op deze manier veel makkelijker doorgevoerd en zijn gebaseerd op de mening van slechts een paar mensen. Ik las op NOS dat andere rechten nu ook in gevaar komen; recht op anticonceptie en condoomgebruik en recht op een relatie en seks tussen mensen van hetzelfde geslacht.
De wetgeving gaat in die gevallen terug naar de afzonderlijke staten. Het is natuurlijk wel zo dat Roe v Wade zelf ook een vrij politieke uitspraak was.

Er komt wel heel veel onzin op sociale media langs trouwens. "Rechten van vrouwen ingeperkt door oude witte mannen". Amy Coney Barrett en Clarence Thomas zien er nu niet bepaald uit als oude witte mannen. Ook is de steun voor striktere abortus wetgeving niet duidelijk minder onder vrouwen dan onder mannen.

Het is allemaal zo strikt vanuit het belang van het ongeboren leven, zonder het belang van de vrouw mee te nemen of vanuit het belang van de vrouw, zonder het belang van het ongeboren leven mee te nemen. Een tussenweg moet toch wel mogelijk zijn. Misschien met wetgeving zoals in Finland (al zijn daar ook nog erg veel abortussen) waarbij belang van moeder en kind echt meegenomen wordt en waar er goede voorzieningen zijn voor jonge ouders. Al zou ik met de Finse voorzieningen striktere wetten eigenlijk beter vinden.
Laatst gewijzigd door parsifal op 27 jun 2022, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Abortus

Bericht door parsifal »

Bourdon16 schreef:Ik val weer van mijn stoel (spreekwoordelijk, geen paniek) als ik sommige reacties lees.
Het lijkt wel of ik op joop.nl zit in plaats van refoforum.
Op Joop.nl verwacht ik niet dat het belang van het ongeboren leven ook maar meespeelt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie