Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Waarna vervolgens alsnog een beroep volgt.
Maar dat is dan een formele stap, en niet een beroep in de traditionele zin des woords. Zoals ik al zei.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Het is in ieder geval principieel een belangrijke stap.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Klavart »

Ditbenik schreef:
Henk J schreef:Ik ga ervan uit dat er dominees en kandidaten zijn die bedanken waar ze hadden moeten aannemen en die aannemen waar ze hadden moeten bedanken. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden bekend van dominees die enorm worstelen met een beroep en echt niet weten wat ze moeten doen. Dus ook daarin worden fouten gemaakt, en soms gebruikt de Heere een fout van een mens om iets goeds te bewerken. Dat is dan Zijn genade.
Kerkenraden hebben de verantwoording om een herder en leraar te zoeken die de gemeente zo goed mogelijk kan dienen. Het kan dan zijn dat bepaalde dominees of kandidaten minder passen bij een gemeente. Dat is niet vreemd hoor, is ook de praktijk in de CGK en de HHK. En het kan ook zijn dat een kerkenraad het verstandiger vind om geen kandidaat te beroepen in verband met de grootte van de gemeente, zie bijvoorbeeld Rijssen-Noord. Ik vind het verstandig om voor zo'n grote gemeente waar ook nog veel samengewerkt moet worden met twee andere grote gemeentes te kiezen voor ervaren predikanten. In de HHK is het zelfs kerkordelijk opgenomen volgens mij dat kandidaten niet door grote gemeentes beroepen mogen worden.
Nee, dat staat er niet in. Voor de kerkordewijziging stond er in dat in een gemeente met meerdere predikanten geen kandidaat beroepen mocht worden. Van dat soort gemeenten heeft de HHK er maar 2, Lunteren en Katwijk.
In Putten staan nu ook 2 predikanten, en ook Barneveld beroept een 2e predikant.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zita »

Je zou zeggen dat een gemeente met meerdere predikantsplaatsen juist voor een kandidaat prettig kan zijn: eenvoudig mogelijkheid tot intervisie met iemand die de gemeente ook heel goed kent.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Klavart schreef:
Ditbenik schreef:
Henk J schreef:Ik ga ervan uit dat er dominees en kandidaten zijn die bedanken waar ze hadden moeten aannemen en die aannemen waar ze hadden moeten bedanken. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden bekend van dominees die enorm worstelen met een beroep en echt niet weten wat ze moeten doen. Dus ook daarin worden fouten gemaakt, en soms gebruikt de Heere een fout van een mens om iets goeds te bewerken. Dat is dan Zijn genade.
Kerkenraden hebben de verantwoording om een herder en leraar te zoeken die de gemeente zo goed mogelijk kan dienen. Het kan dan zijn dat bepaalde dominees of kandidaten minder passen bij een gemeente. Dat is niet vreemd hoor, is ook de praktijk in de CGK en de HHK. En het kan ook zijn dat een kerkenraad het verstandiger vind om geen kandidaat te beroepen in verband met de grootte van de gemeente, zie bijvoorbeeld Rijssen-Noord. Ik vind het verstandig om voor zo'n grote gemeente waar ook nog veel samengewerkt moet worden met twee andere grote gemeentes te kiezen voor ervaren predikanten. In de HHK is het zelfs kerkordelijk opgenomen volgens mij dat kandidaten niet door grote gemeentes beroepen mogen worden.
Nee, dat staat er niet in. Voor de kerkordewijziging stond er in dat in een gemeente met meerdere predikanten geen kandidaat beroepen mocht worden. Van dat soort gemeenten heeft de HHK er maar 2, Lunteren en Katwijk.
In Putten staan nu ook 2 predikanten, en ook Barneveld beroept een 2e predikant.
Ja, klopt. Die zijn er bij gekomen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Zita schreef:Je zou zeggen dat een gemeente met meerdere predikantsplaatsen juist voor een kandidaat prettig kan zijn: eenvoudig mogelijkheid tot intervisie met iemand die de gemeente ook heel goed kent.
Nee, in de NHK leefde de angst dat een kandidaat naast een predikant juist niet aan eigen ontwikkeling toekomt en het risico liep overheerst te worden.
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Gerrit35 »

Klavart schreef:
Ditbenik schreef:Nee, dat staat er niet in. Voor de kerkordewijziging stond er in dat in een gemeente met meerdere predikanten geen kandidaat beroepen mocht worden. Van dat soort gemeenten heeft de HHK er maar 2, Lunteren en Katwijk.
In Putten staan nu ook 2 predikanten, en ook Barneveld beroept een 2e predikant.
Verschil tussen Putten en Lunteren/Katwijk is dat er in Putten één centrale kerkenraad is. Dit was een belangrijke eis vanuit de kerkenraad zelf om problemen zoals die zich in Lunteren hebben voorgedaan, te voorkomen. In de praktijk hebben de beide predikanten wel een eigen wijk van gemeenteleden die ze bezoeken.

Hoe dit in Barneveld zal gaan, weet ik niet. Voorlopig ligt het beroepingswerk daar even stil tot na de zomervakantie, las ik in de Veluwse Kerkbode.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Komt er in de GG ook nog een beroep op een van de kandidaten t.b.v. evangelisatie in Ecuador of Albanië? Er staat me bij dat dit altijd door een gemeente gebeurde. Of houden we de kandidaten liever in Nederland dit keer?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

Piet Puk schreef:Komt er in de GG ook nog een beroep op een van de kandidaten t.b.v. evangelisatie in Ecuador of Albanië? Er staat me bij dat dit altijd door een gemeente gebeurde. Of houden we de kandidaten liever in Nederland dit keer?
Misschien zijn deze broeders daar wat minder geschikt voor?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

Ik begreep uit de recente uitlegdia's(filmpje) over de TS dat de studenten in het kader van de studie wel de mogelijkheid wordt geboden om een tijdje door te brengen in een zendingsgebied. Dit wordt zelfs aanbevolen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Je zou zeggen dat een gemeente met meerdere predikantsplaatsen juist voor een kandidaat prettig kan zijn: eenvoudig mogelijkheid tot intervisie met iemand die de gemeente ook heel goed kent.
Zoiets merkte ds Janse ook op bij het afscheid van ds. van Dieren...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:Komt er in de GG ook nog een beroep op een van de kandidaten t.b.v. evangelisatie in Ecuador of Albanië? Er staat me bij dat dit altijd door een gemeente gebeurde. Of houden we de kandidaten liever in Nederland dit keer?
Je ziet dat er ook geen predikanten uit Nederland beroepen worden in gemeenten die uit de zendingswerk ontstonden in Nigeria of Westelijk Nieuw-Guinea, Irian Barat of Papua Barat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

GGotK schreef:Ik begreep uit de recente uitlegdia's(filmpje) over de TS dat de studenten in het kader van de studie wel de mogelijkheid wordt geboden om een tijdje door te brengen in een zendingsgebied. Dit wordt zelfs aanbevolen.
Toch lees je juist bij de ZGG dat ze nu ook meer inzetten op lokale predikanten en niet zozeer meer zendingspredikanten, toch?
En dat is denk ik gezond.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

Mistig schreef:
GGotK schreef:Ik begreep uit de recente uitlegdia's(filmpje) over de TS dat de studenten in het kader van de studie wel de mogelijkheid wordt geboden om een tijdje door te brengen in een zendingsgebied. Dit wordt zelfs aanbevolen.
Toch lees je juist bij de ZGG dat ze nu ook meer inzetten op lokale predikanten en niet zozeer meer zendingspredikanten, toch?
En dat is denk ik gezond.
Geheel mee eens, maar in het kader van de studie is het ook niet verkeerd wanneer een student een maand of wat op het zendingsveld werkt (zie ook de bewuste 'video', publicatie op 23-06-2022 op site GG).

Maar de (mijn) binding met de nieuwe zustergemeentes in Nigeria is voor mijn gevoel wel erg laag, nu er geen zendingspredikant/werkers meer zijn in dat gebied. Ik zag het bijvoorbeeld ook aan de summiere informatie n.a.v. het overleden van ds Nekwek.
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door rian »

Ds. A.T. Huijser beroepen in GG Rijssen-Noord.
Ik hoop voor de gemeente van Sliedrecht dat hij opnieuw verbonden mag worden aan zijn gemeente!!(Mede ook omdat hij dan onze zeer gewaardeerde hulpconsulent blijft.) Maar zou er een kans zijn dat hij naar Rijssen gaat?
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Plaats reactie