Lofprijs in de kerk

ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door ArieTheEagle »

Ararat schreef:
ArieTheEagle schreef:Wij gaan nu geregeld naar twee gemeentes. De ene zingt Johannes de Heer en wat opwekkingliederen (theologisch onderzocht, geen hillsong etc.) 's Middags worden er Psalmen gezongen uit de 1773 berijming. Het kan zijn dat ik van oorsprong breng groot gebracht in de Evangelische, Pinksterhoek en Psalmen dus totaal waren verdwenen bijna. Ik vind het een enorme aanvulling op elkaar en ik vind naar een gemeente gaan waar weer allemaal Psalmen gezongen worden een geestelijke verrijking!

Ik snap dat berijming, toonhoogtes en het zingen van andere geestelijke liederen een gevoelig topic is. Desalniettemin zie ik in de volgende vers fundament voor beide, zonder het ene uit te sluiten Efeziërs 5:19 NBG51 ''en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zingt en jubelt de Here van harte''. Worden de ''Gezangen'' gezien als enige geestelijke liederen in sommige kerkverbanden?
Dat denk ik wel. Het zingen van de gezangen achterin het bekende psalmboek is in de onder ons gangbare kerken het max. haalbare qua 'geestelijke liederen'. Buiten de eredienst is er vaak wat meer ontspanning, al kan ook dat gevoelig liggen. Het al dan niet zingen van liederen fungeert al snel als identity marker
Haha, daar was ik achter. Lange noten: reformatorisch, ritmisch: minder reformatorischAfbeelding. Ik vind beide geen probleem, maar begrijp dat er onderling meer spanningen over zijn.

Ik las dat er trouwens dat er een tijd was dat er helemaal niet gezongen werd of zelfs een orgel werd gebruikt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door Henk J »

ArieTheEagle schreef:Haha, daar was ik achter. Lange noten: reformatorisch, ritmisch: minder reformatorischAfbeelding. Ik vind beide geen probleem, maar begrijp dat er onderling meer spanningen over zijn.

Ik las dat er trouwens dat er een tijd was dat er helemaal niet gezongen werd of zelfs een orgel werd gebruikt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Het orgel was ten tijde van de reformatie wel verdacht ja, maar niet zingen? Wanneer was dat dan precies? Vaak zie je een opwekking gepaard gaan met uitgebreid zingen. Ook in de reformatie vonden Calvijn, Luther en in ons land Datheen het belangrijk dat het volk kon zingen.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: RE: Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door ArieTheEagle »

Henk J schreef:
ArieTheEagle schreef:Haha, daar was ik achter. Lange noten: reformatorisch, ritmisch: minder reformatorischAfbeelding. Ik vind beide geen probleem, maar begrijp dat er onderling meer spanningen over zijn.

Ik las dat er trouwens dat er een tijd was dat er helemaal niet gezongen werd of zelfs een orgel werd gebruikt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Het orgel was ten tijde van de reformatie wel verdacht ja, maar niet zingen? Wanneer was dat dan precies? Vaak zie je een opwekking gepaard gaan met uitgebreid zingen. Ook in de reformatie vonden Calvijn, Luther en in ons land Datheen het belangrijk dat het volk kon zingen.
Aha, niet perse Nederland, wel in de lijn van ZwingliAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: RE: Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door Hendrikus »

ArieTheEagle schreef:Afbeelding
Daar wordt de apostel iets in de mond gelegd wat hij niet gezegd heeft. "Paul clearly forbids singing" en dan verwijst Grebel naar de woorden "Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart". Alsof dat sprekende betekent: pertinent niét zingende.

Maar zingen en spreken liggen in elkaars verlengde, zingen is gewoon spreken op verhoogde toon. Dus om uit deze teksten (Ef. 5: 19 en Kol. 3:16) de conclusie te trekken dat Paulus het zingen "very clearly" verbiedt, dat is wel erg krom geredeneerd. Het zingen wordt nota bene in dezelfde zin ook genoemd.

De redenatie dat alles verboden is wat niet uitdrukkelijk géboden wordt, kom je in bepaalde kringen wel vaker tegen. Maar dat is een denkwijze die m.i. leidt tot ongezonde kramp en wetticisme.
~~Soli Deo Gloria~~
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door ArieTheEagle »

Hendrikus schreef:
ArieTheEagle schreef:[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/202206 ... 262f78.jpg[/img]
Daar wordt de apostel iets in de mond gelegd wat hij niet gezegd heeft. "Paul clearly forbids singing" en dan verwijst Grebel naar de woorden "Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart". Alsof dat sprekende betekent: pertinent niét zingende.

Maar zingen en spreken liggen in elkaars verlengde, zingen is gewoon spreken op verhoogde toon. Dus om uit deze teksten (Ef. 5: 19 en Kol. 3:16) de conclusie te trekken dat Paulus het zingen "very clearly" verbiedt, dat is wel erg krom geredeneerd. Het zingen wordt nota bene in dezelfde zin ook genoemd.

De redenatie dat alles verboden is wat niet uitdrukkelijk géboden wordt, kom je in bepaalde kringen wel vaker tegen. Maar dat is een denkwijze die m.i. leidt tot ongezonde kramp en wetticisme.
Zoals koffie drinken na de kerk? Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door Delftenaar »

Ergens wel.

In de kerk draait het om de dienst aan God. In de hemel zal dat volmaakt zijn. Zoals we allemaal weten (eigenlijk: ervaren) is dat door de zonde nu anders. Waardoor God niet meer gekend wordt zoals ooit in het paradijs.
Dat maakt dat hier op aarde in de dienst aan God ruimte moet zijn voor de uitleg van de Bijbel en de toepassing daarvan op je leven hier en nu.

De andere aspecten van de dienst aan God, namelijk aanbidding, lofprijzing en de gebeden, zijn daarmee nog niet onbelangrijk.
Zo ook de gemeenschap met elkaar, bijvoorbeeld door koffie na de dienst.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door ArieTheEagle »

Delftenaar schreef:Ergens wel.

In de kerk draait het om de dienst aan God. In de hemel zal dat volmaakt zijn. Zoals we allemaal weten (eigenlijk: ervaren) is dat door de zonde nu anders. Waardoor God niet meer gekend wordt zoals ooit in het paradijs.
Dat maakt dat hier op aarde in de dienst aan God ruimte moet zijn voor de uitleg van de Bijbel en de toepassing daarvan op je leven hier en nu.

De andere aspecten van de dienst aan God, namelijk aanbidding, lofprijzing en de gebeden, zijn daarmee nog niet onbelangrijk.
Zo ook de gemeenschap met elkaar, bijvoorbeeld door koffie na de dienst.
Amen!

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Plaats reactie