Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:
Susanna schreef:Persé een boek? Dan zou ik voor Komen tot Jezus Christus gaan. Dat is een vertaling van Bunyans boek Come and welcome to Jesus. Echt heel mooi en pastoraal.
Dat is inderdaad een heel mooi boek. Het brengt de (weg der) zaligheid heel nabij aan het hart.
Dat verbaast me dan weer van jou: Bunyan is zeker geen ds. Paauwe avant la lettre!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Nasrani »

MvD5 schreef:
Nasrani schreef:
MvD5 schreef:Een van onze kinderen zal binnenkort belijdenis doen. (GG)
We willen een boek als belijdenisgeschenk geven. Hebben jullie tips? Mag zowel Nederlands als Engels zijn.
(heeft o.a. al Matthew Henry, Institutie Calvijn, Christenreis/Christinnereis)
Waar denk je zelf aan? Interkerkelijk? Oudvader of moderne theoloog?
Nee, hoeft geen moderne theoloog te zijn. Had zelf al zitten kijken naar De viervoudige staat van Boston of Het zien op Jezus van Ambrosius, maar was benieuwd naar jullie tips.
1. Studiebijbel HSV
2. Aan Zijn voeten - ds. R. van Kooten
3. Christus belijden in een wereld vol gevaren - ds. M. M. van Campen
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:
Susanna schreef:Persé een boek? Dan zou ik voor Komen tot Jezus Christus gaan. Dat is een vertaling van Bunyans boek Come and welcome to Jesus. Echt heel mooi en pastoraal.
Dat is inderdaad een heel mooi boek. Het brengt de (weg der) zaligheid heel nabij aan het hart.
Dat verbaast me dan weer van jou: Bunyan is zeker geen ds. Paauwe avant la lettre!
Ik lees vele oudvaders en ik lees die graag. Zeker ook Bunyan, andere puriteinen en Schotten. Mijn waardering voor ds. Paauwe staat de waardering voor deze schrijvers niet in de weg, integendeel. - Overigens vind ik je opmerking dan wel weer heel verwonderlijk en karikaturaal. Het is trouwens enorm off-topic, dus ik ga hier niet over in discussie.
Laatst gewijzigd door Valcke op 23 mei 2022, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Herman »

MvD5 schreef:Een van onze kinderen zal binnenkort belijdenis doen. (GG)
We willen een boek als belijdenisgeschenk geven. Hebben jullie tips?
Tips zijn er genoeg. Maar met welk boek ik je kind op dit moment het meest geholpen? In welk geestelijke toestand bevind hij of zij zich. Hopelijk mag je iets vinden, wat specifiek daarvoor geschikt is.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Ik lees vele oudvaders en ik lees die graag. Zeker ook Bunyan, andere puriteinen en Schotten. Mijn waardering voor ds. Paauwe staat de waardering voor deze schrijvers niet in de weg, integendeel. - Overigens vind ik je opmerking dan wel weer heel verwonderlijk en karikaturaal. Het is trouwens enorm off-topic, dus ik ga hier niet over in discussie.
Wat het laatste betreft: het boek komt nu eenmaal in deze topic ter sprake met een aanbeveling van jou; ik zou dus niet weten op welk ander moment en welke andere plaats ik dit zou moeten memoreren.
En verder zou ik graag willen weten wat jij zo 'verwonderlijk en karikaturaal' vindt aan mijn opmerking. Ter toelichting: we zijn dit boek aan het bespreken op een leeskring in de gemeente, dus voor mij is het nogal actueel.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Ik lees vele oudvaders en ik lees die graag. Zeker ook Bunyan, andere puriteinen en Schotten. Mijn waardering voor ds. Paauwe staat de waardering voor deze schrijvers niet in de weg, integendeel. - Overigens vind ik je opmerking dan wel weer heel verwonderlijk en karikaturaal. Het is trouwens enorm off-topic, dus ik ga hier niet over in discussie.
Wat het laatste betreft: het boek komt nu eenmaal in deze topic ter sprake met een aanbeveling van jou; ik zou dus niet weten op welk ander moment en welke andere plaats ik dit zou moeten memoreren.
En verder zou ik graag willen weten wat jij zo 'verwonderlijk en karikaturaal' vindt aan mijn opmerking. Ter toelichting: we zijn dit boek aan het bespreken op een leeskring in de gemeente, dus voor mij is het nogal actueel.
Verwonderlijk bv. omdat Bunyan de 'preparations' leerde en in deze dus juist heel dicht bij ds. Paauwe staat. Maar ook omdat ds. Paauwe Bunyan sterk heeft aanbevolen en hem talloze malen geciteerd heeft. Verder is een boek als 'De heilige oorlog' m.i. veel meer in overeenstemming met hoe ds. P. roeping en wedergeboorte verklaart dan hoe dit in 'mainstream' GG gebeurt. Natuurlijk was Bunyan geen ds. P. avant la lettre; Bunyan was echter nog veel minder een predikant in de lijn van Comrie avant la lettre. Je kunt mij benaderen via mail wanneer je hierover wilt doorspreken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:
Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Ik lees vele oudvaders en ik lees die graag. Zeker ook Bunyan, andere puriteinen en Schotten. Mijn waardering voor ds. Paauwe staat de waardering voor deze schrijvers niet in de weg, integendeel. - Overigens vind ik je opmerking dan wel weer heel verwonderlijk en karikaturaal. Het is trouwens enorm off-topic, dus ik ga hier niet over in discussie.
Wat het laatste betreft: het boek komt nu eenmaal in deze topic ter sprake met een aanbeveling van jou; ik zou dus niet weten op welk ander moment en welke andere plaats ik dit zou moeten memoreren.
En verder zou ik graag willen weten wat jij zo 'verwonderlijk en karikaturaal' vindt aan mijn opmerking. Ter toelichting: we zijn dit boek aan het bespreken op een leeskring in de gemeente, dus voor mij is het nogal actueel.
Verwonderlijk bv. omdat Bunyan de 'preparations' leerde en in deze dus juist heel dicht bij ds. Paauwe staat. Maar ook omdat ds. Paauwe Bunyan sterk heeft aanbevolen en hem talloze malen geciteerd heeft. Verder is een boek als 'De heilige oorlog' m.i. veel meer in overeenstemming met hoe ds. P. roeping en wedergeboorte verklaart dan hoe dit in 'mainstream' GG gebeurt. Natuurlijk was Bunyan geen ds. P. avant la lettre; Bunyan was echter nog veel minder een predikant in de lijn van Comrie avant la lettre. Je kunt mij benaderen via mail wanneer je hierover wilt doorspreken.
Dat ds. Paauwe hem aanbeveelt, vind ik inderdaad ook verwonderlijk. Ik denk dat Comrie zich juist wel op Bunyan kan beroepen, evenals de 'mainstream GG'. Wat dus ook driftig wordt gedaan in onze leeskring.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Valcke »

Deze discussie past m.i. beter hier: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 5&p=998921
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef:
MvD5 schreef:
Nasrani schreef:
MvD5 schreef:Een van onze kinderen zal binnenkort belijdenis doen. (GG)
We willen een boek als belijdenisgeschenk geven. Hebben jullie tips? Mag zowel Nederlands als Engels zijn.
(heeft o.a. al Matthew Henry, Institutie Calvijn, Christenreis/Christinnereis)
Waar denk je zelf aan? Interkerkelijk? Oudvader of moderne theoloog?
Nee, hoeft geen moderne theoloog te zijn. Had zelf al zitten kijken naar De viervoudige staat van Boston of Het zien op Jezus van Ambrosius, maar was benieuwd naar jullie tips.
1. Studiebijbel HSV
2. Aan Zijn voeten - ds. R. van Kooten
3. Christus belijden in een wereld vol gevaren - ds. M. M. van Campen
Ik vind dit dan weer een wat verwonderlijk advies, gelet op het vele oude goud wat door de jeugd zo weinig wordt gelezen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Silo »

Iemand toevallig ook een goede tip voor een mooi dagboek als belijdenisgeschenk? Ben vooral op zoek naar een dagboek waar het niet alle 365 dagen draait om de wedergeboorte aangezien het ook een geloofsbelijdenisgeschenk is... Zo'n beetje alle dagboeken van GG predikanten al hierop nagelopen via online inkijken maar nog niet de juiste gevonden. Dagboek vanuit ander kerkverband mag natuurlijk ook.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Geytenbeekje »

Nasrani schreef:
MvD5 schreef:
Nasrani schreef:
MvD5 schreef:Een van onze kinderen zal binnenkort belijdenis doen. (GG)
We willen een boek als belijdenisgeschenk geven. Hebben jullie tips? Mag zowel Nederlands als Engels zijn.
(heeft o.a. al Matthew Henry, Institutie Calvijn, Christenreis/Christinnereis)
Waar denk je zelf aan? Interkerkelijk? Oudvader of moderne theoloog?
Nee, hoeft geen moderne theoloog te zijn. Had zelf al zitten kijken naar De viervoudige staat van Boston of Het zien op Jezus van Ambrosius, maar was benieuwd naar jullie tips.
1. Studiebijbel HSV
2. Aan Zijn voeten - ds. R. van Kooten
3. Christus belijden in een wereld vol gevaren - ds. M. M. van Campen
1. Is de Bijbel met Uitleg niet goed? 2. Met alle respect maar GG en ds van Kooten gaan niet samen, eerder boeken van ds Pieters, ds Heemskerk.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Isala »

Silo schreef:Iemand toevallig ook een goede tip voor een mooi dagboek als belijdenisgeschenk? Ben vooral op zoek naar een dagboek waar het niet alle 365 dagen draait om de wedergeboorte aangezien het ook een geloofsbelijdenisgeschenk is... Zo'n beetje alle dagboeken van GG predikanten al hierop nagelopen via online inkijken maar nog niet de juiste gevonden. Dagboek vanuit ander kerkverband mag natuurlijk ook.
Als het voor een vrouw is, kan ik je deze van harte aanbevelen:

De vreugde van mijn hart
Donna Kelderman

https://www.hertog.nl/artikel/978940290 ... mijn-hart/

In dit dagboek kijken we in het hart van godvrezende vrouwen uit het verleden.
Vrouwen die streden tegen de zonde, te maken hadden met eenzaamheid, tegenspoed
en teleurstellingen, maar die zich desondanks verheugden in Gods liefde en
genade. Volg hen in de verschillende seizoenen van het geestelijk leven en
ontdek de bemoediging, vermaning en wijsheid die zo doorgegeven mag worden van
de ene generatie vrouwen aan de andere.
De auteurs van dit dagboek: Ruth Bryan, Anne Dutton, Isabella Graham, Elizabeth
Julia Hasell, Frances Ridley Havergal, Sarah Hawkes, Susan Huntington, Harriet
Newell, Katherine Parr, Susannah Spurgeon, Anne Steele en Mary Winslow.
Hora est!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Herman »

Die leest mijn vrouw momenteel ook met genoegen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welk boek geven als belijdenisgeschenk?

Bericht door Geytenbeekje »

Silo schreef:Iemand toevallig ook een goede tip voor een mooi dagboek als belijdenisgeschenk? Ben vooral op zoek naar een dagboek waar het niet alle 365 dagen draait om de wedergeboorte aangezien het ook een geloofsbelijdenisgeschenk is... Zo'n beetje alle dagboeken van GG predikanten al hierop nagelopen via online inkijken maar nog niet de juiste gevonden. Dagboek vanuit ander kerkverband mag natuurlijk ook.
Wij hebben voor de ochtenden: Honigdroppels.
Kerkbreed, van PKN-OGG
Plaats reactie