Lofprijs in de kerk

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lofprijs in de krk

Bericht door -DIA- »

Een 'nieuw lied' kan ook een oud lied zijn... een oud lied kan tot een nieuw lied worden in een ziel. Wat zou het betekenen als we lezen:
En Hij heeft een nieuw lied in mijn mond gegeven, een lofzang onzen Gode; velen zullen het zien en vrezen, en op den HEERE vertrouwen.

De kantt. verwijst voor 'een nieuw lied' naar:
Ps. 33:3 Zingt Hem een nieuw lied; speelt wel met vrolijk geschal.
En wat zegt de kantt. over een nieuw lied?
Hij heeft mij een nieuw lied als Zelf geleerd, en daartoe door Zijn Geest aangedreven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door HersteldHervormd »

Ik denk dat DIA een punt heeft. Je ziet bijvoorbeeld hoe snel de GB afdwaalt qua liturgie en andere zaken. In de NHK, GKV en NGK zag je dit natuurlijk ook al vroeger. En het gekke is dat juist die kerken leeglopen.

Conclusie: Houd zoals hoe het was, dat geeft meer rust. Zing thuis aan tafel of bij het orgel een lied. Zing op de JV een gezang, dat is ook prima.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Lofprijs in de krk

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:Een 'nieuw lied' kan ook een oud lied zijn... een oud lied kan tot een nieuw lied worden in een ziel. Wat zou het betekenen als we lezen:
En Hij heeft een nieuw lied in mijn mond gegeven, een lofzang onzen Gode; velen zullen het zien en vrezen, en op den HEERE vertrouwen.

De kantt. verwijst voor 'een nieuw lied' naar:
Ps. 33:3 Zingt Hem een nieuw lied; speelt wel met vrolijk geschal.
En wat zegt de kantt. over een nieuw lied?
Hij heeft mij een nieuw lied als Zelf geleerd, en daartoe door Zijn Geest aangedreven.
Precies, het nieuwe gebod uit Joh. 13:34 is ook niet 'nieuw'. Zo ook met een nieuw lied. Het wordt telkens weer nieuw.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door Erskinees »

Val weer eens in herhaling, maar ik blijf het jammer vinden dat we zo'n oude berijming hanteren. Merk bij onze kinderen dat ze vaak geen flauw benul hebben wat ze zingen, terwijl de psalmen zo'n diepe en rijke inhoud hebben. Natuurlijk kun je met wat studie of gebruik van de synoniemen uit de BmU de psalm wat beter doorgronden. Maar daar hebben ze lang niet altijd zin in en dat snap ik ook. Je merkt dat hedendaagse christelijke muziek hen meer aanspreekt. Ik heb overigens niets tegen Sela, maar de Psalmen hebben wel mijn voorkeur. Zeker in de eredienst.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door Maanenschijn »

Beperken we lofprijs niet te veel tot de ‘juich’ psalmen?
Wordt Gods lof ook niet bezongen in psalmen (en liederen) waarin de mens wordt afgebroken of boete wordt gedaan?

Ik zou heel graag de psalmen exclusief houden voor de eredienst. Een meer hedendaagse berijming, waarbij ik sterke voorkeur heb voor Meeuse, vind ik wel een goede zaak.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:Ik denk dat DIA een punt heeft. Je ziet bijvoorbeeld hoe snel de GB afdwaalt qua liturgie en andere zaken. In de NHK, GKV en NGK zag je dit natuurlijk ook al vroeger. En het gekke is dat juist die kerken leeglopen.

Conclusie: Houd zoals hoe het was, dat geeft meer rust. Zing thuis aan tafel of bij het orgel een lied. Zing op de JV een gezang, dat is ook prima.
Je verbindt het een met het ander zonder het verband aan te tonen. Met hetzelfde gemak kun je zeggen dat in kerken als Mozaïek alleen moderne muziek gezongen wordt. 'En het gekke is dat juist die kerken volstromen'. Het zingen van Psalmen is geen garantie voor volle kerken, zoals volle kerken ook geen garantie voor veel geestelijk leven. En zoals ook over de berijming van 1773 veel te zeggen valt. Het gaat er om dat we liederen zingen die Bijbels verantwoord zijn. En we moeten ons er van bewust zijn dat in onze huidige cultuur de dingen zo razend snel gaan dat hele generaties een enorme kloof (gaan) ervaren tussen de cultuur van vandaag en de typische kerkcultuur. Als we daar alleen vasthouden aan wat we hebben omdat het zo vertrouwd is en niet om de inhoud, komen er grote brokken van.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Ik denk dat DIA een punt heeft. Je ziet bijvoorbeeld hoe snel de GB afdwaalt qua liturgie en andere zaken. In de NHK, GKV en NGK zag je dit natuurlijk ook al vroeger. En het gekke is dat juist die kerken leeglopen.

Conclusie: Houd zoals hoe het was, dat geeft meer rust. Zing thuis aan tafel of bij het orgel een lied. Zing op de JV een gezang, dat is ook prima.
de kerken zingen zich leeg? Is dat de strekking van je conclusie?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:Val weer eens in herhaling, maar ik blijf het jammer vinden dat we zo'n oude berijming hanteren. Merk bij onze kinderen dat ze vaak geen flauw benul hebben wat ze zingen, terwijl de psalmen zo'n diepe en rijke inhoud hebben. Natuurlijk kun je met wat studie of gebruik van de synoniemen uit de BmU de psalm wat beter doorgronden. Maar daar hebben ze lang niet altijd zin in en dat snap ik ook. Je merkt dat hedendaagse christelijke muziek hen meer aanspreekt. Ik heb overigens niets tegen Sela, maar de Psalmen hebben wel mijn voorkeur. Zeker in de eredienst.
Hebt u de bezwaren van de teksten die Sela zingt niet gelezen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door refo »

HersteldHervormd schreef:Ik denk dat DIA een punt heeft. Je ziet bijvoorbeeld hoe snel de GB afdwaalt qua liturgie en andere zaken. In de NHK, GKV en NGK zag je dit natuurlijk ook al vroeger. En het gekke is dat juist die kerken leeglopen.

Conclusie: Houd zoals hoe het was, dat geeft meer rust. Zing thuis aan tafel of bij het orgel een lied. Zing op de JV een gezang, dat is ook prima.
Alsof 'rust' per definitie goed is.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat DIA een punt heeft. Je ziet bijvoorbeeld hoe snel de GB afdwaalt qua liturgie en andere zaken. In de NHK, GKV en NGK zag je dit natuurlijk ook al vroeger. En het gekke is dat juist die kerken leeglopen.

Conclusie: Houd zoals hoe het was, dat geeft meer rust. Zing thuis aan tafel of bij het orgel een lied. Zing op de JV een gezang, dat is ook prima.
Je verbindt het een met het ander zonder het verband aan te tonen. Met hetzelfde gemak kun je zeggen dat in kerken als Mozaïek alleen moderne muziek gezongen wordt. 'En het gekke is dat juist die kerken volstromen'. Het zingen van Psalmen is geen garantie voor volle kerken, zoals volle kerken ook geen garantie voor veel geestelijk leven. En zoals ook over de berijming van 1773 veel te zeggen valt. Het gaat er om dat we liederen zingen die Bijbels verantwoord zijn. En we moeten ons er van bewust zijn dat in onze huidige cultuur de dingen zo razend snel gaan dat hele generaties een enorme kloof (gaan) ervaren tussen de cultuur van vandaag en de typische kerkcultuur. Als we daar alleen vasthouden aan wat we hebben omdat het zo vertrouwd is en niet om de inhoud, komen er grote brokken van.
Het is gewoon een feit dat moderne kerken moeite hebben om hun kerken een beetje vol te krijgen. Ook in de GB gaan we dit nu helaas zien.

Mozaïek is nog redelijk nieuw, er zijn geen garanties dat het allemaal zo blijft. En er kunnen echter natuurlijk ook uitzonderingen zijn. Ik ben het wel eens met de razendsnelle maatschappelijke ontwikkelingen. Die kan de kerk nooit bijbenen. Misschien dan maar beter om het ook niet te proberen :).

De grote brokken begrijp ik niet helemaal, misschien kan je dat nader toelichten?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door HersteldHervormd »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat DIA een punt heeft. Je ziet bijvoorbeeld hoe snel de GB afdwaalt qua liturgie en andere zaken. In de NHK, GKV en NGK zag je dit natuurlijk ook al vroeger. En het gekke is dat juist die kerken leeglopen.

Conclusie: Houd zoals hoe het was, dat geeft meer rust. Zing thuis aan tafel of bij het orgel een lied. Zing op de JV een gezang, dat is ook prima.
de kerken zingen zich leeg? Is dat de strekking van je conclusie?
Nee, het is niet alleen het zingen, ook andere toeters en bellen. Een hoop registers worden opengetrokken om de jeugd te betrekken. Het werkt nauwelijks, of hoogstens een paar weken. Het is natuurlijk heel erg.

Dicht bij het Woord blijven is noodzakelijk, een andere grond is er niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat DIA een punt heeft. Je ziet bijvoorbeeld hoe snel de GB afdwaalt qua liturgie en andere zaken. In de NHK, GKV en NGK zag je dit natuurlijk ook al vroeger. En het gekke is dat juist die kerken leeglopen.

Conclusie: Houd zoals hoe het was, dat geeft meer rust. Zing thuis aan tafel of bij het orgel een lied. Zing op de JV een gezang, dat is ook prima.
de kerken zingen zich leeg? Is dat de strekking van je conclusie?
Nee, het is niet alleen het zingen, ook andere toeters en bellen. Een hoop registers worden opengetrokken om de jeugd te betrekken. Het werkt nauwelijks, of hoogstens een paar weken. Het is natuurlijk heel erg.

Dicht bij het Woord blijven is noodzakelijk, een andere grond is er niet.
zolang er geprobeerd wordt om jongeren te trekken en vervolgens door te gaan op de aloude voet zal dat inderdaad niet lukken. Maar we dwalen af van de vraag van de topic-starter.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door HersteldHervormd »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat DIA een punt heeft. Je ziet bijvoorbeeld hoe snel de GB afdwaalt qua liturgie en andere zaken. In de NHK, GKV en NGK zag je dit natuurlijk ook al vroeger. En het gekke is dat juist die kerken leeglopen.

Conclusie: Houd zoals hoe het was, dat geeft meer rust. Zing thuis aan tafel of bij het orgel een lied. Zing op de JV een gezang, dat is ook prima.
de kerken zingen zich leeg? Is dat de strekking van je conclusie?
Nee, het is niet alleen het zingen, ook andere toeters en bellen. Een hoop registers worden opengetrokken om de jeugd te betrekken. Het werkt nauwelijks, of hoogstens een paar weken. Het is natuurlijk heel erg.

Dicht bij het Woord blijven is noodzakelijk, een andere grond is er niet.
zolang er geprobeerd wordt om jongeren te trekken en vervolgens door te gaan op de aloude voet zal dat inderdaad niet lukken. Maar we dwalen af van de vraag van de topic-starter.
Erik, begrijp je me echt niet?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door Maanenschijn »

Ik ga proberen weer uit de welles-nietes te komen.

De vraag was: hoe ziet de lofprijzing in onze kerken er uit.

In onze kerk vind dat plaats door het zingen van de psalmen. Soms meer, soms minder. Ik zie bij somminge predikanten een structuur: een aanvangspsalm of slotpsalm is een lofpsalm. De overige psalmen passen meer bij het thema van de preek.

Ik herhaal ook nog eens mijn vraag van hierboven: kan lofprijzing alleen vorm krijgen door de lofpsalmen of kan dat ook met bijv boetepsalmen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Lofprijs in de kerk

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Erik, begrijp je me echt niet?
ik begrijp je wel, maar ben het niet met je eens.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie