Wat voor Europeaan ben jij?

Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door DDD »

Dat is wel eenzijdig bijbelgebruik. Jeremia zegt juist: zoekt de vrede van de stad waar u woont. En Daniel bekleedde een hoge positie aan een heidens hof.

Er zijn geen bijbelse aanwijzingen om het bestuur van het land aan ongelovigen over te laten.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Quercus »

DDD schreef:Dat is wel eenzijdig bijbelgebruik. Jeremia zegt juist: zoekt de vrede van de stad waar u woont. En Daniel bekleedde een hoge positie aan een heidens hof.

Er zijn geen bijbelse aanwijzingen om het bestuur van het land aan ongelovigen over te laten.
Kortzichtig DDD, dezelfde Daniel boog niet voor het beeld van Nebukadnezar. En vrede zoeken heeft niks te maken met stemmen op zondag
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Dat is wel eenzijdig bijbelgebruik. Jeremia zegt juist: zoekt de vrede van de stad waar u woont. En Daniel bekleedde een hoge positie aan een heidens hof.

Er zijn geen bijbelse aanwijzingen om het bestuur van het land aan ongelovigen over te laten.
Jeremia maakt duidelijk dat het volk zich moet voorbereiden op een langdurig verblijf in ballingschap. Daar moeten ze zich niet tegen verzetten maar juist de vrede zoeken (of bidden). Zoals men eerst bad om de vrede van Jeruzalem nu bidden om de vrede voor de stad waar men woont. Dat heeft verder niets van doen met politiek bedrijven.

Daniël nam de plek in die de koning hem had gegeven. Hij was als ambtenaar in dienst. Ik schreef ook niet dat we geen ambtenaar mogen zijn maar ik schreef dat we ons er helemaal niet druk om moeten maken als we in de politiek niet mee kunnen doen. Dat is niet een kwestie van eenzijdig bijbelgebruik maar is een leven in de wereld maar niet van de wereld. Een christen ziet uit naar de dag waarop Gods Koninkrijk tot volle vervulling zal komen. En met al die drukte over verkiezingen en politiek ben ik bang dat dit uit het zicht verdwenen is of verdwijnt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Ambtenaar »

Quercus schreef:Toch zijn hier wel belangrijke verschillen. In de eerste plaats plukten dicipelen aren om te eten. Eten heeft een mens nodig. Een stem uitbrengen heeft niet dezelfde noodzakelijkheid. Daarnaast steun je door te stemmen indirect dat anderen aan het werk zijn op zondag.
Ik vind stemmen wel degelijk noodzakelijk, omdat we een goed bestuur nodig hebben, met aandacht voor christelijke waarden. Ik zie daarom de analogie.
Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef:
DDD schreef:Dat is wel eenzijdig bijbelgebruik. Jeremia zegt juist: zoekt de vrede van de stad waar u woont. En Daniel bekleedde een hoge positie aan een heidens hof.

Er zijn geen bijbelse aanwijzingen om het bestuur van het land aan ongelovigen over te laten.
Jeremia maakt duidelijk dat het volk zich moet voorbereiden op een langdurig verblijf in ballingschap. Daar moeten ze zich niet tegen verzetten maar juist de vrede zoeken (of bidden). Zoals men eerst bad om de vrede van Jeruzalem nu bidden om de vrede voor de stad waar men woont. Dat heeft verder niets van doen met politiek bedrijven.

Daniël nam de plek in die de koning hem had gegeven. Hij was als ambtenaar in dienst. Ik schreef ook niet dat we geen ambtenaar mogen zijn maar ik schreef dat we ons er helemaal niet druk om moeten maken als we in de politiek niet mee kunnen doen. Dat is niet een kwestie van eenzijdig bijbelgebruik maar is een leven in de wereld maar niet van de wereld. Een christen ziet uit naar de dag waarop Gods Koninkrijk tot volle vervulling zal komen. En met al die drukte over verkiezingen en politiek ben ik bang dat dit uit het zicht verdwenen is of verdwijnt.
Er staat niet 'bidden', maar 'zoeken'.

Gods Koninkrijk wordt reeds nu op aarde gebouwd, onder andere in de politiek. De cultuuropdracht geldt altijd. Ook al is Gods Koninkrijk niet van deze wereld, het is wel in deze wereld.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door FlyingEagle »

Ik vind het wel problematisch als wordt gesteld dat stemmen en puur wereldse bezigheid is. Als dat zo zou zijn zou ik ook wel d66 kunnen gaan stemmen. Dat doe ik juist niet uit overtuiging dat er partijen zijn die opkomen voor de christelijke waarden en die Christus zelf onder de aandacht van onze ongelovige medemens brengen, dat is niet zomaar een werelds gebeuren maar wordt gedaan vanuit het vertrouwen op God.
Stemmen zelf zou die ons dus ook met gebed gepaard moeten gaan.
Ik zou het erg vinden als je op zondag zou moeten gebeuren maar zou het wel doen om de reden die ik hier boven noemde. De zaak van Gods koninkrijk is het waard om verdedigd en aangeprezen te worden.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Philip »

Over dat 'opkomen voor christelijke waarden' valt ook nog wel iets te zeggen. Ja, de SGP getuigt van het christelijk geloof. Daar ben ik dankbaar voor.

Maar verder zit de SGP in dezelfde fractie met rechts-extremistische partijen, stemmen ze als 'eurokritische' partij vrijwel overal tegen - want het is niet aan Europa maar aan de lidstaten - en hebben ze weinig aandacht voor zaken als armoedebestrijding en de oplossing van de klimaatcrisis.

Op nationaal vlak stelt de SGP zich constructief op. Daarnaast zijn ze inhoudelijk vaak sterk. Dat biedt voor mij een tegenwicht tegen alle stikstofonzin die de heer Bisschop regelmatig uitkraamt. In Europa zie ik vooral anti-Europees geluid en daarom kies ik Europees zeker geen SGP.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:
Ditbenik schreef:
DDD schreef:Dat is wel eenzijdig bijbelgebruik. Jeremia zegt juist: zoekt de vrede van de stad waar u woont. En Daniel bekleedde een hoge positie aan een heidens hof.

Er zijn geen bijbelse aanwijzingen om het bestuur van het land aan ongelovigen over te laten.
Jeremia maakt duidelijk dat het volk zich moet voorbereiden op een langdurig verblijf in ballingschap. Daar moeten ze zich niet tegen verzetten maar juist de vrede zoeken (of bidden). Zoals men eerst bad om de vrede van Jeruzalem nu bidden om de vrede voor de stad waar men woont. Dat heeft verder niets van doen met politiek bedrijven.

Daniël nam de plek in die de koning hem had gegeven. Hij was als ambtenaar in dienst. Ik schreef ook niet dat we geen ambtenaar mogen zijn maar ik schreef dat we ons er helemaal niet druk om moeten maken als we in de politiek niet mee kunnen doen. Dat is niet een kwestie van eenzijdig bijbelgebruik maar is een leven in de wereld maar niet van de wereld. Een christen ziet uit naar de dag waarop Gods Koninkrijk tot volle vervulling zal komen. En met al die drukte over verkiezingen en politiek ben ik bang dat dit uit het zicht verdwenen is of verdwijnt.
Er staat niet 'bidden', maar 'zoeken'.

Gods Koninkrijk wordt reeds nu op aarde gebouwd, onder andere in de politiek. De cultuuropdracht geldt altijd. Ook al is Gods Koninkrijk niet van deze wereld, het is wel in deze wereld.
Dat het er niet staat wil niet zeggen dat die betekenis er ook niet in zit.
Ik schreef niet dat Gods Koninkrijk nu niet wordt gebouwd maar dat een christen uit ziet naar de dag waarop het tot volle vervulling komt. Het zou ons wat te zeggen moeten hebben dat we in het NT nergens worden opgeroepen om ons met de overheid te bemoeien maar dat we alleen worden opgeroepen voor de overheid te bidden en onderdanig te zijn.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Ditbenik »

FlyingEagle schreef:Ik vind het wel problematisch als wordt gesteld dat stemmen en puur wereldse bezigheid is. Als dat zo zou zijn zou ik ook wel d66 kunnen gaan stemmen. Dat doe ik juist niet uit overtuiging dat er partijen zijn die opkomen voor de christelijke waarden en die Christus zelf onder de aandacht van onze ongelovige medemens brengen, dat is niet zomaar een werelds gebeuren maar wordt gedaan vanuit het vertrouwen op God.
Stemmen zelf zou die ons dus ook met gebed gepaard moeten gaan.
Ik zou het erg vinden als je op zondag zou moeten gebeuren maar zou het wel doen om de reden die ik hier boven noemde. De zaak van Gods koninkrijk is het waard om verdedigd en aangeprezen te worden.
Democratie is een puur wereldse bezigheid ja. Meeste stemmen gelden. De logica om dan maar te stemmen op een in mijn ogen goddeloze partij ontgaat me.
Je koppelt twee dingen aan elkaar die niets met elkaar te maken hebben. Dat er partijen zijn die opkomen voor God en Zijn Woord wil nog niet zeggen dat politiek of verkiezingen geen werelds gebeuren is.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Quercus »

FlyingEagle schreef:Ik vind het wel problematisch als wordt gesteld dat stemmen en puur wereldse bezigheid is. Als dat zo zou zijn zou ik ook wel d66 kunnen gaan stemmen. Dat doe ik juist niet uit overtuiging dat er partijen zijn die opkomen voor de christelijke waarden en die Christus zelf onder de aandacht van onze ongelovige medemens brengen, dat is niet zomaar een werelds gebeuren maar wordt gedaan vanuit het vertrouwen op God.
Stemmen zelf zou die ons dus ook met gebed gepaard moeten gaan.
Ik zou het erg vinden als je op zondag zou moeten gebeuren maar zou het wel doen om de reden die ik hier boven noemde. De zaak van Gods koninkrijk is het waard om verdedigd en aangeprezen te worden.
Het puur werelds zijn van stemmen is iets wat je er zelf bijhaalt. Niemand heeft dat zo genoemd. Daarnaast staat dit los van de discussie.

De discussie is of de christelijke zondagsrust (zes dagen zult gij arbeiden enz.) moet wijken voor het uitbrengen van een stem. Hier is het belangrijk om af te vragen of we zelf het heft in eigen handen moeten nemen(namelijk het gebod in de wind slaan), of dat we ons moeten neerleggen bij de situatie.

Uza strekte zijn hand uit naar de ark die dreigde te vallen. Hij zou daar toch de beste bedoelingen mee hebben gehad?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door FlyingEagle »

Verkiezingen organiseren is inderdaad een puur werelds gebeuren (mijn woorden) maar voor mij is stemmen dat niet. Daar zit wat mij betreft wel een verschil. Of is het voor jullie dat wel? Wordt er nog gestemd met vertrouwen op God of zeg ik nu iets heel raars?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Ararat »

Welke gevolgen zou het hebben als christenen die een grens trekken bij stemmen op zondag niet gaan stemmen voor het Europees parlement?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door DDD »

Veel protestanten maken een onderscheid tussen 'werelds' en 'wereldlijk'. Het is allemaal een kwestie van definitie, maar als je dat onderscheid maakt, dan zijn verkiezingen niet werelds, maar wel wereldlijk.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Quercus »

FlyingEagle schreef:Verkiezingen organiseren is inderdaad een puur werelds gebeuren (mijn woorden) maar voor mij is stemmen dat niet. Daar zit wat mij betreft wel een verschil. Of is het voor jullie dat wel? Wordt er nog gestemd met vertrouwen op God of zeg ik nu iets heel raars?
Jij geeft voor te vertrouwen op God als je stemt. Wat bedoel je dan precies?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door -DIA- »

Zomaar wat gedachten...
bij het wat overlezen van: "Wat voor Europeaan ben jij?"

Eenheid?
of
Eenheid in verscheidenheid?

Nederland versus Buitenland, Duitsland, of België.
Wat is het Nederlands 'eigene',
Zijn de grenzen waar we ons aan houden echte grenzen?
Zomaar wat gedachten als je alleen in een 'Hollands huis' bent.

Je bent er alleen, en er is niemand.
Je hebt wel reisjes gemaakt, autoreizen, vakantiereizen...
Je bracht een bepaalde tijd door in een ander land.

Je was niet ver van huis
Voorbeeld? Je woont in Nederland, in een dorp of stad niet ver van een buurland.
België of Duitsland dus.

We hadden het over een Europeaan.
Maar voel ik me ook Europeaan?
Ik wandel door het piepkleine grensdorpje Glane.
Het ligt in het uiterste oosten van Overijssel.
We lopen de plaatsnaamborden voorbij.
Einde kom Glane.
Maar we gaan de bebouwde kom niet uit.
Nee, want net waar het Nederlandse Glane eindigt begint het Duitse Gronou
Je wandelt gewoon verder, zonder zozeer op de plaatsnaamborden te letten.
Toch zal iedereen wel wat merken.
Duitsland heeft een heel ander gezicht dan Nederland.
Wat maakt een land zo herkenbaar, zodat je meteen merkt:
Ik ben niet meer in Nederland.
Dat zie je niet aan de natuur, dat voel je ook niet aan het weer.
Toch is ineens alles 'typisch Duits'.
Hetzelfde overkomt je aan de Belgische grens.
Je loopt door het grensdorpje Putte, zuidelijk in de gemeente Woensdrecht.
Zonder dat de bebouwing onderbroken wordt loop je de grens over.
Je keek niet naar de borden "einde bebouwde kom Putte" of het Belgische plaatsnaambord.
Toch is het meteen 'typisch Belgisch' als je ook maar een meter ober de grens bent...
Wat maakt het dat je meteen merkt: ik ben niet meer in Nederland?
Een wat andere huizenbouw...
de verkeersborden,
bovengronds net,
dikkere strepen op de weg,
andere lantaarnpalen?
Is dat het verschil?
Wat maakt Nederland tot Nederland
Wat maakt het zo anders (als je er wat oog voor hebt) dan buurlanden
Duitsland en België?
Zijn we echte Europeanen,
als we alleen al zo de uiterlijke verschillen zien?
Doet de vorm van een huis er toe?
Of een verkeersbord?
Een lantaarnpaal?

In ieder geval blijkt uit het verschil dat je ziet bij het overschrijden van de grens
dat Europa zich per land anders ontwikkelde,
waardoor een land zijn eigen 'sfeer' heeft gekregen.
Hoe was het vóór de grens daar liep?
Ik geloof niet dat er verschil was... Het verschil is gemaakt
Door de verschillende landen, de soevereine staten, die een stempel op een land drukten.
Die zelfs de taal beïnvloedden.
Even over de grens hoor je toch die typisch Belgische tongval. Vlaams.
Veel anders dan Zeeuws-Vlaanderen?
Hoewel ik geen Zeeuw ben is de ervaring, als je er even bent, wel merkbaar.
Zeeuws-Vlaanderen heeft een typisch Nederlands gezicht,
en men kan er ook goed, of beter Hollands klappen....
of euh, praten bedoel ik.
In ieder geval hoor ik verschil met de een paar meter verderop wonende Belg.
De Belg is onder invloed
Ja, die is onder invloed van het 'eigene van België'
De Duitser is eveneens onder invloed.
Wat dat dan ook moge zijn.
De taalgrens? Nee, die was er niet, die is gemaakt.
Er is verschil, je ziet het, en hoort het,
En dat is hetgeen een stempel op je heeft gedrukt:
Wat dat ook moge zijn.
ER ZIJN GRENZEN.
Moeten we, of willen we die uitwissen?

Mijn persoonlijke gedachten: Nee, niet uitwissen!
Bekrompen?
Dat oordeel laat ik aan de verstandige, dan wel onbezonnen lezer over.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie