Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Herman
Moderator

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Herman »

Erik1960 schreef:Gisteren dit lied gezongen:

Houd elkander vast,

De tekst bracht mij tot de slotsom dat ik dit topic voortaan links laat liggen.
Hoe kan je nu mensen met hun overwegingen links laten liggen en hen toch vasthouden? Kom kom, dan moet je in ieder geval met elkaar in gesprek met de expliciete uitnodiging om over elkaars diepste motieven door te blijven spreken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Voor de goede. Dit topic gaat over motieven van mensen die overstappen en niet over de kwalificaties die anderen daar aan geven!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:En als we nog wat van je horen ben je hoogmoedig. Snap dat dan! Als je weggaat willen we niets meer van jullie vernemen, weg is weg. En ga zeker niet onder ons evangeliseren.
Goeie zondag gehad broeder Cynicus?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Wat maakt dat je toch bij die gemeente blijft?
Tja, het is van meerdere 'kwaden' de beste kiezen. Het is de kerk waarin ik geboren ben. Het is een kerk met een verleden waarin veel Godsvreze was. Het is een kerk waarin de noodzaak van bekering en wedergeboorte geleerd wordt.
Maar ik kan heel goed die meneer Den Breejen van de MBuma-zending begrijpen, die uiteindelijk thuislezer is geworden (ben ik in het verleden ook aantal jaren geweest).
Overigens gisteren weer eens een mooie GG-preek gehoord, van ds. J. van Haaren. Dan denk je: o ja, dit was het waarom ik tóch GG'er ben.
Forummer

Re: RE: Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Forummer »

Job schreef:
Zita schreef:Hebben GG'ers ook zo'n principiële moeite met overstappen als de overstap juist NAAR de GG wordt gemaakt?
Dit klinkt als een retorische vraag, Zita, waarvan je het antwoord al lijkt te weten.

Maar inderdaad ja: daar heb ik ook zeker moeite mee over het algemeen. Niet bij geldige redenen zoals trouwen en verhuizen. Ik worstel tussen gevoelens van "uiteraard is iedereen hartelijk welkom" en het weten dat eenmaal overgaan van kerkverband regelmatig gevolgen heeft voor de kerkelijke trouw in de toekomst. Is het niet bij de ouders, dan temeer bij de kinderen. De praktijk wijst dat alom uit: als de kerkelijke wortels van ooit zijn doorgesneden is er daarna minder nodig om bij de volgende ontevredenheid een volgende stap te zetten. Ik zeg dit in het algemeen, want er zijn mensen bij wie de wortels zorgvuldig worden overgeplant. Maar in mijn brede kerkelijke kring zijn die mensen veruit in de minderheid. En ik zie veel kinderen van hen die ooit overstapten, de kerkelijke trouw helemaal overboord zetten. Een groot gevaar.

In het algemeen is ook mijn ervaring: mensen die betweter waren in hun eerdere gemeente, verliezen die eigenschap bepaald niet. Ik hoor deze geluiden ook omgekeerd, dus vanuit kerken waar gergemmers heen vertrokken. Men is over het algemeen niet blij met hen.

Gezien de vele mensen hier die ook vertrokken zal deze ervaring vast wel op lange tenen botsen. En er zijn zeker enkele andere ervaringen. Maar in mijn kerkelijke kring zijn kerkelijke overstappen (waarheen dan ook) in meerderheid niet positief geëindigd.
Dit kan plaatselijk erg verschillen. Jij kunt dus net zo goed gelijk hebben als degenen die ervaren dat overstappen in meerderheid wél positief eindigden.

Vorige week nog met iemand gesproken die de overstap GG-HHK gemaakt heeft, in zijn nieuwe gemeente zijn al diverse ex-GG als ambtsdragers benoemd. Dat lijkt me niet het gevolg van 'makkelijker willen leven'...

Gisteren nog iemand gesproken die 15 jaar geleden de overstap maakte GG-CGK. Inmiddels zijn er veel ex-GG in de betreffende CGK, ook in de kerkenraad. Met als gevolg dat deze CGK behoorlijk aan het verrechtsen is. Ook dat strookt niet met 'makkelijker willen leven'...

Dit betreft twee verschillende plaatsen die zo'n 25 km uit elkaar liggen. Ergens anders kan het weer anders gaan.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mistig

Bericht door Mistig »

Refiosi schreef:
Mistig schreef:Ik herken wat Bezorgd schrijft, ook al heb ik de stap tot het verlaten van de gemeente nooit genomen. Het is echt ingewikkeld om te blijven op sommige momenten. Tegelijkertijd is het juist dan belangrijk dat een kerkenraad de volle breedte van de gemeente vertegenwoordigd. Ik voel me gehoord door ambtsdragers en dat heeft me altijd geholpen lid te blijven van onze plaatselijke gemeente.
Als we dan willen leren van wel of niet vertrekken dan zouden we hiervan kunnen leren. Hoe komt het dat je je gehoord voelde door ambtsdragers? Wat hielp daarin mee om lid te blijven?
Uiteindelijk ben ik blij en dankbaar dat ik nooit vertrokken ben.

Er hebben redelijk wat gesprekken plaatsgevonden met ambtsdragers, en ik heb diverse malen gehoord dat zij zich ook zorgen maken over ontwikkelingen in ons kerkverband of in de gemeente. Soms hadden we ambtsdragers die het niet met ons eens waren, maar waar we een respectvol gesprek mee konden voeren. Wederzijds respect was er dan. Ik denk dat als dit aspect niet aanwezig is/was (begrip van ambtsdragers), dat de kans van verlaten van de gemeente een stuk groter was geweest.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Forummer schreef:
Vorige week nog met iemand gesproken die de overstap GG-HHK gemaakt heeft, in zijn nieuwe gemeente zijn al diverse ex-GG als ambtsdragers benoemd. Dat lijkt me niet het gevolg van 'makkelijker willen leven'...

Gisteren nog iemand gesproken die 15 jaar geleden de overstap maakte GG-CGK. Inmiddels zijn er veel ex-GG in de betreffende CGK, ook in de kerkenraad. Met als gevolg dat deze CGK behoorlijk aan het verrechtsen is. Ook dat strookt niet met 'makkelijker willen leven'...
Ik vind het ergens wel zorgelijk dat GG'ers in de kerkenraad van de HHK komen te zitten. Ik wil wel graag Hervormd blijven. Gelukkig plaatselijk bijna geen uitloop van (O)GG(iN).

De HHK moet geen verzamelbakje worden van allerlei groepjes die het vooral niet eens zijn met andere, want dan is het niet meer de vraag óf de HHK gaat scheuren maar wanneer. Je ziet ook dat veel dominees eigenlijk niet Hervormd zijn opgegroeid, het hoeft opzich niet uit te maken maar ik denk dat de harde kern HHK wel echt ouderwets Hervormd wil blijven.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Forummer schreef:

Ik vind het ergens wel zorgelijk dat GG'ers in de kerkenraad van de HHK komen te zitten. Ik wil wel graag Hervormd blijven. Gelukkig plaatselijk bijna geen uitloop van (O)GG(iN).

De HHK moet geen verzamelbakje worden van allerlei groepjes die het vooral niet eens zijn met andere, want dan is het niet meer de vraag óf de HHK gaat scheuren maar wanneer. Je ziet ook dat veel dominees eigenlijk niet Hervormd zijn opgegroeid, het hoeft opzich niet uit te maken maar ik denk dat de harde kern HHK wel echt ouderwets Hervormd wil blijven.
Dat is ook zeker een spanningsveld.
Floppy

Bericht door Floppy »

HersteldHervormd schreef:... echt ouderwets Hervormd...
Hoe zou je het "echt hervormde" kunnen omschrijven? Als ex-GG-er voel ik wel een beetje aan waar 'm dat in zit, maar ik zou het zo 1 2 3 niet onder woorden kunnen brengen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef:
Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Wat maakt dat je toch bij die gemeente blijft?
Tja, het is van meerdere 'kwaden' de beste kiezen. Het is de kerk waarin ik geboren ben. Het is een kerk met een verleden waarin veel Godsvreze was. Het is een kerk waarin de noodzaak van bekering en wedergeboorte geleerd wordt.
Maar ik kan heel goed die meneer Den Breejen van de MBuma-zending begrijpen, die uiteindelijk thuislezer is geworden (ben ik in het verleden ook aantal jaren geweest).
Overigens gisteren weer eens een mooie GG-preek gehoord, van ds. J. van Haaren. Dan denk je: o ja, dit was het waarom ik tóch GG'er ben.
;)

Hier ging het over Zondag 7, ds. De Kok ging voor. Het zou een goede preek zijn voor de preekluisterkring...

Echt ouderwets GerGem...
HersteldHervormd

Floppy schreef:
HersteldHervormd schreef:... echt ouderwets Hervormd...
Hoe zou je het "echt hervormde" kunnen omschrijven? Als ex-GG-er voel ik wel een beetje aan waar 'm dat in zit, maar ik zou het zo 1 2 3 niet onder woorden kunnen brengen.
Een volle geopenbaarde Christus voor een schuldige zondaar die op eigen grond niks meer verdient dan de dood. En dat de Heere dit nou aan een ieder wil schenken en dit ook vaststaat in de beloftes. De Heere belooft dus dit te schenken aan hen die dit nederig aan Hem vragen.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 28 mar 2022, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
HersteldHervormd

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Forummer schreef:

Dat is ook zeker een spanningsveld.
De vraag is of de ex (O)GG(iN)’ers Hervormd willen worden.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

er zijn genoeg ervaringsdeskundigen op dit forum, misschien goed om er een topic over te openen :langue
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: Misschien is dat wel wijs, ja. Je wordt hier zomaar als betweter afgeschilderd wanneer je een overstap hebt gemaakt...
Dat hoeft niet zo te zijn, het lijkt me met name een kwestie van hoe iemand reageert. Roept dat vragen op, of zijn het suggestieve oordelen, die niet te verantwoorden zijn, dan roept dan vaker reacties op.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
HersteldHervormd

Bertiel schreef:er zijn genoeg ervaringsdeskundigen op dit forum, misschien goed om er een topic over te openen :langue
Was een antwoord op mijn bericht?
Plaats reactie