Oorlog in Oekraine

Meeuw
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 nov 2018, 13:06

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Meeuw »

Ik mis in de discussie dat de Joden in Oekraïne naar hun thuisland teruggaan, die staat ook in Bijbel moeten we daar niet meer opletten dat we richting het einde van deze wereld gaan?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ad Anker »

Geliefde van de Heere - vrede zij met u!

Oekraïne maakt een moeilijke tijd door. Men vraagt mij: hoe zal dit allemaal eindigen? Ik denk dat het "einde der tijden" nog niet is aangebroken. Ik zeg het openlijk: ik heb de massa van de nazi's overleefd terwijl ik in Zhytomyr was. Wat er op dit moment in mijn geboorteplaats en in veel steden tegelijkertijd gebeurt, bestond niet onder Hitler! Hoe onze mensen zich verzetten tegen de wetteloosheid van Moskou getuigt van een onmisbare overwinning. De waarheid is voor ons en God is met ons. Als dit niet binnenkort zal aflopen, zal de oorlog voortduren; de hele democratische wereld sloot zich daarbij aan. Economische, diplomatieke, moreel-ethische sancties zullen het regime van Poetin omverwerpen.

“Want de scepter van de goddeloosheid zal niet voorgoed rusten op het erfdeel van de rechtvaardigen; opdat de rechtvaardigen hun handen niet uitstrekken naar onrecht” (Ps. 125:3).

Het lot van Poetin is bekend. Hij zal te zijner tijd voor de aardse rechtbank verschijnen, bij het nieuwe "Neurenberg"-proces, als hij zijn levenspad niet voltooit zoals Hitler, door zelfmoord. Wat betreft de eeuwigheid: " Zou de Rechter van de hele aarde geen recht doen?" (Gen. 18:25.) Het lot van alle moordenaars van leugenaars: “hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood” (Openb. 21:8).

Dominee D. M. vinogradsky 03/03/22
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Dank voor het delen. Een ontroerende overdenking. Van een dominee in Nederland zou je misschien zeggen dat het wat makkelijk is om zomaar te zeggen. Maar als het over jezelf gaat, is het een groot getuigenis.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Valcke »

Het blijft een raadsel hoe het komt dat het grote Russische konvooi van zo'n 60 km lang dat op weg is naar Kiev al 3 dagen lang op dezelfde plaats zich bevindt, grotendeels op smalle wegen. Het konvooi komt niet verder dan 20 km vóór Kiev. Voor de Amerikaanse luchtmacht zou het eenvoudig zijn om dit konvooi 'te vernietigen'. Voor de Oekraïners is dat heel wat moeilijker, maar ondertussen doet zich de vraag wel voor wat er aan de hand is. Beweerd is dat het konvooi zich hergroepeert, maar dat lijkt mij vreemd op smalle wegen. Zijn er materieelproblemen, schort het aan etensvoorraden en hoe is de moraal wanneer je al drie etmalen vastzit...? De temperaturen zijn overigens dag en nacht rond het vriespunt. - We wachten de ontwikkelingen met spanning af.
NOS schreef:Volgens de BBC zou het te maken kunnen hebben met logistieke problemen. "De Russen zitten vast in de modder", zegt een voormalig commandant van de Britse strijdkrachten tegen de publieke omroep. Hij spreekt ook van een groot tekort aan voedsel, brandstof, reserve-onderdelen en een lage moraal onder de Russische troepen.
https://www.bbc.com/news/world-europe-60596629
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Er zijn toch een aantal voertuigen ontploft door beschietingen? Die zullen eerst aan de kant moeten. En ik kan mij voorstellen dat zoiets de soldaten ook niet overijverig maakt om op te schieten.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Er zijn toch een aantal voertuigen ontploft door beschietingen? Die zullen eerst aan de kant moeten.
Bewijs?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Dat stond in de krant. Ik kan het verder niet bewijzen. Het staat wel vast dat het Oekraïense ministerie van Defensie op zijn Telegramkanaal filmpjes verstuurt van drone-aanvallen op het konvooi en ook dat Oekraïne beschikt over drones met raketten uit Turkije.

Ik heb echter geen idee. Als ik Baudet moet geloven, zijn de Oekraïense overheden net zulke leugenaars als Poetin, maar vooralsnog geloof ik daar niets van.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Dat stond in de krant. Ik kan het verder niet bewijzen. Het staat wel vast dat het Oekraïense ministerie van Defensie op zijn Telegramkanaal filmpjes verstuurt van drone-aanvallen op het konvooi en ook dat Oekraïne beschikt over drones met raketten uit Turkije.

Ik heb echter geen idee. Als ik Baudet moet geloven, zijn de Oekraïense overheden net zulke leugenaars als Poetin, maar vooralsnog geloof ik daar niets van.
Ik weet ook wel dat veel voertuigen van de Russen vernietigd zijn. Dat deze voertuigen tot het konvooi behoren, heb ik echter nog nergens concreet gezien. Het lijkt mij zeer goed mogelijk, maar het zou wel mooi zijn wanneer je een concrete bron hebt. Dit is mij te vaag.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Germanicus »

Op de Facebook-pagina van een evangelische gemeente die we afgelopen zomer in Duitsland bezochten, las ik het volgende: 'Wir gläubige haben eine Macht und das ist Gebet. Lasst uns psalm 109 vers 8 beten dass der herr Putin wegnimmt.'

In het genoemde vers staat: 'Laten zijn dagen weinig zijn / en laat een ander zijn ambt nemen.' De oproep zette me wel aan het denken, eigenlijk. Hoe ervaren jullie zo'n oproep? Boven Psalm 109 staat 'Gebed om straf voor de vijand'. In hoeverre functioneert zoiets (rondom de casus Oekraïne, maar ook in andere/vergelijkbare omstandigheden) in jullie gebedsleven?
Hier beneden is het niet.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Hoopvol »

Ad Anker schreef:Geliefde van de Heere - vrede zij met u!

Oekraïne maakt een moeilijke tijd door. Men vraagt mij: hoe zal dit allemaal eindigen? Ik denk dat het "einde der tijden" nog niet is aangebroken. Ik zeg het openlijk: ik heb de massa van de nazi's overleefd terwijl ik in Zhytomyr was. Wat er op dit moment in mijn geboorteplaats en in veel steden tegelijkertijd gebeurt, bestond niet onder Hitler! Hoe onze mensen zich verzetten tegen de wetteloosheid van Moskou getuigt van een onmisbare overwinning. De waarheid is voor ons en God is met ons. Als dit niet binnenkort zal aflopen, zal de oorlog voortduren; de hele democratische wereld sloot zich daarbij aan. Economische, diplomatieke, moreel-ethische sancties zullen het regime van Poetin omverwerpen.

“Want de scepter van de goddeloosheid zal niet voorgoed rusten op het erfdeel van de rechtvaardigen; opdat de rechtvaardigen hun handen niet uitstrekken naar onrecht” (Ps. 125:3).

Het lot van Poetin is bekend. Hij zal te zijner tijd voor de aardse rechtbank verschijnen, bij het nieuwe "Neurenberg"-proces, als hij zijn levenspad niet voltooit zoals Hitler, door zelfmoord. Wat betreft de eeuwigheid: " Zou de Rechter van de hele aarde geen recht doen?" (Gen. 18:25.) Het lot van alle moordenaars van leugenaars: “hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood” (Openb. 21:8).

Dominee D. M. vinogradsky 03/03/22
En toch is er voor Poetin ook nog hoop!
Jesaja 55:6&7:
Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.

Daar dacht ik aan toen ik de overdenking vanmiddag las. De Heere kan in Zijn grondeloze barmhartigheid ook Poetin genadig aanzien.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Germanicus schreef:Op de Facebook-pagina van een evangelische gemeente die we afgelopen zomer in Duitsland bezochten, las ik het volgende: 'Wir gläubige haben eine Macht und das ist Gebet. Lasst uns psalm 109 vers 8 beten dass der herr Putin wegnimmt.'

In het genoemde vers staat: 'Laten zijn dagen weinig zijn / en laat een ander zijn ambt nemen.' De oproep zette me wel aan het denken, eigenlijk. Hoe ervaren jullie zo'n oproep? Boven Psalm 109 staat 'Gebed om straf voor de vijand'. In hoeverre functioneert zoiets (rondom de casus Oekraïne, maar ook in andere/vergelijkbare omstandigheden) in jullie gebedsleven?
Ik bid daar iedere dag om.

Ik ben het ook niet eens met het opinie-artikel van dr. J. van Eck. Natuurlijk is het goed dat in kerkliederen geen namen staan, maar in een concreet gebed kun je gerust namen noemen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
DDD schreef:Er zijn toch een aantal voertuigen ontploft door beschietingen? Die zullen eerst aan de kant moeten.
Bewijs?
Bewijs is voor inlichtingendiensten al niet eenvoudig laat staan voor eenvoudige burgers .Als je een artikeltje in een krant als bewijs ziet in oorlogstijd zit je er naast.

Er zijn aanvallen geweest op dit konvooi maar dat was niet substantieel. Dit konvooi zou in een paar uur compleet vernietigd kunnen worden door NATO luchtstrijdkrachten maar dat is niet onze keuze.

Met mijn beperkte militaire kennis van bijna 40 jaar denk ik dat de stilstand van dit konvooi meer een kwestie is van niet vooruit willen dan niet vooruit kunnen.
Voordat je Kiev met troepen binnentrekt moet je de stad eerst murw hebben geschoten. Dat niets ontziende schieten is nog steeds niet gebeurd. De russen zijn nog terughoudend aan het optrekken.

Waarom? Sommige analisten zeggen dat de gewone Rus de Oekraïners ziet als een broedervolk en het niet zal accepteren als in Oekraïne zonder scrupules zou worden gevochten. Ze accepteren geen tienduizenden burgerslachtoffers.

Wie het weet mag het zeggen maar dat de Russische luchtmacht nog niet massaal is ingezet vind ik verrassend en uit militair oogpunt gezien ronduit dom.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Maar er schijnen ook al straaljagers uit de lucht te zijn geschoten. Misschien is het gewoon te gevaarlijk?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Tiberius »

Ik las dat ze vordselrantsoenen hebben, die ver over de houdbaarheidsdatum zijn. Dat helpt de voortgang ook niet.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

Brandstoftekorten spelen ook een rol. Een dergelijk konvooi werkt er met gemak meerdere vrachtwagens brandstof per dag door.
Is trouwens ook een probleem voor de boeren. Door de brandstoftekorten kunnen de boeren niet zaaien en over drie weken is het zaaiseizoen wel voorbij. Terwijl Oekraïne wel de graanschuur van Europa is dus dat gaat nog een probleem worden verwacht ik.
Plaats reactie