Erdee

HersteldHervormd

Re: Erdee

Bericht door HersteldHervormd »

Je kan het van meerdere kanten bekijken:

De dominee heeft opzich gelijk, kijkend naar het verloop van gemeentes waarin een ruimere liedkeuze mogelijk is. Deze gemeentes lopen steeds meer leeg, terwijl reformatorische gemeentes ondanks alles blijven groeien.

Aan de andere kant sluit ik me aan bij Tib, dominee de Heer probeert ook wel weer een beetje aan de andere kant tegengas te geven.

wie zit er nou mijn bericht aan te passen?
Graag juiste aanduiding voor predikanten gebruiken, mvg uw moderator
Zal ik doen
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 22 feb 2022, 11:50, 5 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Ik vond het niet zo'n goed stuk. De hele reformatorische achtergrond van Sela ontbreekt bijvoorbeeld in de analyse. Bovendien is deze ontwikkeling niet zo nieuw als geschetst. Reformatorische kinderen luisteren immers al sinds jaar en dag naar Elly en Rikkert en zingen uit Hanna Lam. Het lijkt er meer op dat de auteur in de loop van de jaren breder is gaan kijken dan dat hij nu de daadwerkelijke ontwikkelingen vanuit sociologisch opzicht goed analyseert.

En de ontwikkeling dat ook in kerkelijke liedboeken een bredere muzikale voorkeur geaccepteerd lijkt, zie in Weerklank en ook in het Liedboek 2013. De inspanningen van ds. H. Hasper kwamen niet aan de orde en dat leek mij toch ook wel relevant, net als de hele discussie over de voorkeur van Calvijn voor psalmen en schriftberijmingen. Het meerstromenland van de CGK zou ook van belang zijn geweest.

Er zou ook veel meer over deze dingen te zeggen zijn. Misschien wilde hij teveel dingen in één keer behandelen.
Ds. De Heer heeft een reactie gegeven: https://www.rd.nl/artikel/963919-psalme ... aanbidding
Het zal voor velen een ergerlijk woord zijn, maar ik ben het helemaal met de dominee eens.

Laten we het maar houden bij de Psalmen en de bekende gezangen uit vroeger dagen. Ik hoop dat binnen en buiten dit forum velen dit scherpe maar Bijbelse Woord ter overdenking meenemen in de binnenkamer. Want het Woord Gods luistert zeer nauw.
Ik vind het geen ergerlijk stuk. Ik vind het wel een mooi stuk. Er schuilt gevaar in aabiddings- en opwekkingsmuziek. Alleen een gevaar signaleren vind ik wat anders dan een ander veroordelen, die er wel zijn/haar geloofsleven in gestempeld ziet en graag deze muziek luistert.

Ik heb Ds. J.J. Tanis eens horen preken over Efeze 5. Hij gaf aan dat (hoewel hij zelf erg veel met de Psalmen op heeft) we in onze gemeenten echt te beperkt denken over muziek in de eredienst.
"De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hier niet enkel onze 150 Psalmen worden bedoeld. Er is, Bijbels gezien, veel ruimte om meer te zingen dan alleen de onder ons bekende Psalmen."
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Groei kan nooit een graadmeter zijn. Die is natuurlijk en niet geestelijk in de reformatorische kerken, of de avondmaalstafels moeten verdubbelen.

Daarnaast zijn de berijmingen van psalmen soms erg ruim (psalm 1:4 tegen het arminiaanse aan)
Ik zou niet weten waarom berijmde bijbelgedeeltes buiten de psalmen om niet een prima aanvulling zouden kunnen zijn, maar ik ga het absoluut als agendapunt opvoeren op de lidmatenvergadering
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
DDD schreef:Ik vond het niet zo'n goed stuk. De hele reformatorische achtergrond van Sela ontbreekt bijvoorbeeld in de analyse. Bovendien is deze ontwikkeling niet zo nieuw als geschetst. Reformatorische kinderen luisteren immers al sinds jaar en dag naar Elly en Rikkert en zingen uit Hanna Lam. Het lijkt er meer op dat de auteur in de loop van de jaren breder is gaan kijken dan dat hij nu de daadwerkelijke ontwikkelingen vanuit sociologisch opzicht goed analyseert.

En de ontwikkeling dat ook in kerkelijke liedboeken een bredere muzikale voorkeur geaccepteerd lijkt, zie in Weerklank en ook in het Liedboek 2013. De inspanningen van ds. H. Hasper kwamen niet aan de orde en dat leek mij toch ook wel relevant, net als de hele discussie over de voorkeur van Calvijn voor psalmen en schriftberijmingen. Het meerstromenland van de CGK zou ook van belang zijn geweest.

Er zou ook veel meer over deze dingen te zeggen zijn. Misschien wilde hij teveel dingen in één keer behandelen.
Ds. De Heer heeft een reactie gegeven: https://www.rd.nl/artikel/963919-psalme ... aanbidding
Het zal voor velen een ergerlijk woord zijn, maar ik ben het helemaal met de dominee eens.

Laten we het maar houden bij de Psalmen en de bekende gezangen uit vroeger dagen. Ik hoop dat binnen en buiten dit forum velen dit scherpe maar Bijbelse Woord ter overdenking meenemen in de binnenkamer. Want het Woord Gods luistert zeer nauw.
Ik vind het geen ergerlijk stuk. Ik vind het wel een mooi stuk. Er schuilt gevaar in aabiddings- en opwekkingsmuziek. Alleen een gevaar signaleren vind ik wat anders dan een ander veroordelen, die er wel zijn/haar geloofsleven in gestempeld ziet en graag deze muziek luistert.

Ik heb Ds. J.J. Tanis eens horen preken over Efeze 5. Hij gaf aan dat (hoewel hij zelf erg veel met de Psalmen op heeft) we in onze gemeenten echt te beperkt denken over muziek in de eredienst.
"De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hier niet enkel onze 150 Psalmen worden bedoeld. Er is, Bijbels gezien, veel ruimte om meer te zingen dan alleen de onder ons bekende Psalmen."
Eens hoor en fijn dát we het eens zijn. En er zijn prachtige gezangen die ook regelmatig geciteerd worden in de prediking.

Maar het is wel waar wat ik zondagmiddag hoorde in het begin van de Catechismuspreek over Zondag 5 (en ik citeer): Een vraag van levensbelang is: Hoe kom ik tot de kennis van deze Verlosser en Middelaar? Dat leren we niet 'even' door met elkaar te zingen: Welk een Vriend is onze Jezus.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:Maar het is wel waar wat ik zondagmiddag hoorde in het begin van de Catechismuspreek over Zondag 5 (en ik citeer): Een vraag van levensbelang is: Hoe kom ik tot de kennis van deze Verlosser en Middelaar? Dat leren we niet 'even' door met elkaar te zingen: Welk een Vriend is onze Jezus.
Het is een grote misvatting om de middelen uit te sluiten en dan toch te denken dat de Heere werkt. Ook het zingen van psalmen of gezangen maken daar onderdeel vanuit. Ook al deel ik niet vanzelf in het heil waar ik over zing.
Op gevoelsniveau deel ik het bezwaar van deze predikant, maar ik zou het graag wel wat evenwichtiger gebracht zien worden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Bertiel schreef:Groei kan nooit een graadmeter zijn. Die is natuurlijk en niet geestelijk in de reformatorische kerken, of de avondmaalstafels moeten verdubbelen.
Er is geen geestelijke groei in de reformatorische kerken?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dat is een vaak gehoorde klacht vanaf diverse preekstoelen
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:Dat is een vaak gehoorde klacht vanaf diverse preekstoelen
Ik hoor het gelukkig niet zoveel. Zondag hadden we een Avondmaalsdienst waarin weer best wat, jonge en oudere, mensen voor het eerst mochten aangaan.
Ararat

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef:Maar het is wel waar wat ik zondagmiddag hoorde in het begin van de Catechismuspreek over Zondag 5 (en ik citeer): Een vraag van levensbelang is: Hoe kom ik tot de kennis van deze Verlosser en Middelaar? Dat leren we niet 'even' door met elkaar te zingen: Welk een Vriend is onze Jezus.
We leren het ook niet 'even' door welke geïnspireerde (kuch) berijmde psalm dan ook te zingen.

Daarnaast: Ik vraag me oprecht af of zaken als deze een plekje in de bediening der verzoening horen te krijgen. Vertel als predikant wat het wél is, niet alleen wat het níet is.
Ararat

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef:
Ik hoor het gelukkig niet zoveel. Zondag hadden we een Avondmaalsdienst waarin weer best wat, jonge en oudere, mensen voor het eerst mochten aangaan.
Dat hoeft ook niet, ook hier is een kansel niet voor bedoeld. Dat moet elk gemeentelid, ook de ambtsdragers in het persoonlijk gebed bij God neerleggen. Bovendien moet men -als de klacht waar is- zich afvragen hoe het komt...
Wat mooi dat er meerdere mensen 'voor de dag mochten komen'! Ik hoop dat er wat van uitgaat en dat het tot zegen is voor vele anderen!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:Groei kan nooit een graadmeter zijn. Die is natuurlijk en niet geestelijk in de reformatorische kerken, of de avondmaalstafels moeten verdubbelen.
Dat is wel heel makkelijk gesteld. Groei komt vooreerst door de geboorte en het is een belangrijk gegeven dat God zijn kerk in stand houdt door opvolgende generaties christenen. De aantallen in het ledenboekje doen er daarom wel toe.
Een tweede nuancering geldt de toegang tot het avondmaal. Dat niet ieder helderheid heeft over zijn aandeel in Christus en daarom durft aan te gaan, betekent niet vanzelf dat de groei achterwege blijft. Misschien is eerst sprake van oefening in nederigheid, voordat men tot de belijdenis van zijn aandeel in Christus komt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Dat is wel heel makkelijk gesteld. Groei komt vooreerst door de geboorte en het is een belangrijk gegeven dat God zijn kerk in stand houdt door opvolgende generaties christenen. De aantallen in het ledenboekje doen er daarom wel toe.
Een tweede nuancering geldt de toegang tot het avondmaal. Dat niet ieder helderheid heeft over zijn aandeel in Christus en daarom durft aan te gaan, betekent niet vanzelf dat de groei achterwege blijft. Misschien is eerst sprake van oefening in nederigheid, voordat men tot de belijdenis van zijn aandeel in Christus komt.
Dat laatste kan. Daarnaast is de drempel tot het Avondmaal in sommige kerken gigantisch hoog, waardoor velen niet durven te komen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Maar het is wel waar wat ik zondagmiddag hoorde in het begin van de Catechismuspreek over Zondag 5 (en ik citeer): Een vraag van levensbelang is: Hoe kom ik tot de kennis van deze Verlosser en Middelaar? Dat leren we niet 'even' door met elkaar te zingen: Welk een Vriend is onze Jezus.
Volgens mij gaat de kritiek niet over liederen als "Welk een Vriend is onze Jezus"
Zeker dat lied lijkt me best evenwichtig.
Ararat

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef:Ds. De Heer heeft een reactie gegeven: https://www.rd.nl/artikel/963919-psalme ... aanbidding

Dat het ds De Heer is, die dit schrijft snap ik. Hij doet voortdurend onderzoek naar deze zaken. Ik ervaar het overigens als zijn stokpaardje. Ik vraag me af wat het doel van zijn opiniebijdrage is. Als het doel is om zijn zorgen te uiten en het probleem uiteen te zetten is dat mijns inziens goed gelukt. Vrijwel zijn hele bijdrage wordt hiervoor benut...

Wat mij een glimlach geeft is dit: Helemaal aan het eind geeft ds De Heer aan dat de psalmen "veel lofprijzing" en "de rijkste aanbidding" bieden. Dit geeft een nieuw perspectief!
Ds De Heer zegt namelijk ook: "in de eeuwige heerlijkheid zal God worden aangebeden en zal Hem alle lof worden toegebracht". Het mooie is, dat de eeuwigheid al begonnen ís! God mag nú al worden aangebeden en lof toegebracht. Laat het dan met als rijkste aanbidding vanuit de psalmen zijn en aanvullend ook met andere, zij het 'minder rijke' aanbiddingsliederen! :)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Zeeuw schreef:
ik hoor het gelukkig ook niet, maar het is toch een vaak gelezen klacht in een interview met een dominee in de reformatorische kring
Plaats reactie