De tijd waarin wij leven

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Charles »

Als je voor een kind zorgt of voor een van je (schoon)ouders ben je ‘locked’ blijkbaar.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door KDD »

Charles schreef:Als je voor een kind zorgt of voor een van je (schoon)ouders ben je ‘locked’ blijkbaar.
Wat hij zegt is dat als je die verantwoordelijkheid heeft dan is een fulltime carrière uitgesloten. En daar heeft hij gelijk in.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door DDD »

@refo:
Het ligt niet voor de hand om een kerk te besturen met stratenmakers. Er is niets mis met stratenmakers, maar die zitten gewoonlijk ook niet in de gemeenteraad. Koster is dan een logischer functie.

Dat is toch gewoon gezond verstand? Er zullen ouderlingen zijn die niet geschikt zijn als koster. Maar er zullen ook kosters zijn die niet geschikt zijn als ouderling. Een enkeling heeft beide talenten. Ook mooi.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door CvdW »

DDD schreef:@refo:
Het ligt niet voor de hand om een kerk te besturen met stratenmakers. Er is niets mis met stratenmakers, maar die zitten gewoonlijk ook niet in de gemeenteraad. Koster is dan een logischer functie.

Dat is toch gewoon gezond verstand? Er zullen ouderlingen zijn die niet geschikt zijn als koster. Maar er zullen ook kosters zijn die niet geschikt zijn als ouderling. Een enkeling heeft beide talenten. Ook mooi.
Wat zegt de Bijbel hierover. Lees ik in het NT niet iets van kies de minste onder u? Of lees ik niet van iemand met een prachtig kleed dat hij hier mag zitten en een ander .... . Dan zijn we al aan het oordelen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Charles »

KDD schreef:
Charles schreef:Als je voor een kind zorgt of voor een van je (schoon)ouders ben je ‘locked’ blijkbaar.
Wat hij zegt is dat als je die verantwoordelijkheid heeft dan is een fulltime carrière uitgesloten. En daar heeft hij gelijk in.
Zorgen voor kinderen en kwetsbaren lijken me heel Bijbelse waarden. Moeders de arbeidsmarkt opjagen niet.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door DDD »

CvdW schreef:
DDD schreef:@refo:
Het ligt niet voor de hand om een kerk te besturen met stratenmakers. Er is niets mis met stratenmakers, maar die zitten gewoonlijk ook niet in de gemeenteraad. Koster is dan een logischer functie.

Dat is toch gewoon gezond verstand? Er zullen ouderlingen zijn die niet geschikt zijn als koster. Maar er zullen ook kosters zijn die niet geschikt zijn als ouderling. Een enkeling heeft beide talenten. Ook mooi.
Wat zegt de Bijbel hierover. Lees ik in het NT niet iets van kies de minste onder u? Of lees ik niet van iemand met een prachtig kleed dat hij hier mag zitten en een ander .... . Dan zijn we al aan het oordelen.
Dat is bepaald niet het enige wat hierover te lezen is. Van één van de twee dingen weet ik al dat het niet over ambtsdragers gaat. De andere verwijzing is mij niet helemaal duidelijk. Nog even los daarvan dat een stratenmaker helemaal niet de minste is. Maar gewoonlijk geen bestuurder.

Ik zeg gewoonlijk, want er zijn altijd uitzonderingen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door merel »

Charles schreef:
KDD schreef:
Charles schreef:Als je voor een kind zorgt of voor een van je (schoon)ouders ben je ‘locked’ blijkbaar.
Wat hij zegt is dat als je die verantwoordelijkheid heeft dan is een fulltime carrière uitgesloten. En daar heeft hij gelijk in.
Zorgen voor kinderen en kwetsbaren lijken me heel Bijbelse waarden. Moeders de arbeidsmarkt opjagen niet.
Biden heeft gelijk. In Amerika is bijna geen opvang mogelijk, dus in dat kader is werken moeilijker.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door CvdW »

DDD schreef:
CvdW schreef:
DDD schreef:@refo:
Het ligt niet voor de hand om een kerk te besturen met stratenmakers. Er is niets mis met stratenmakers, maar die zitten gewoonlijk ook niet in de gemeenteraad. Koster is dan een logischer functie.

Dat is toch gewoon gezond verstand? Er zullen ouderlingen zijn die niet geschikt zijn als koster. Maar er zullen ook kosters zijn die niet geschikt zijn als ouderling. Een enkeling heeft beide talenten. Ook mooi.
Wat zegt de Bijbel hierover. Lees ik in het NT niet iets van kies de minste onder u? Of lees ik niet van iemand met een prachtig kleed dat hij hier mag zitten en een ander .... . Dan zijn we al aan het oordelen.
Dat is bepaald niet het enige wat hierover te lezen is. Van één van de twee dingen weet ik al dat het niet over ambtsdragers gaat. De andere verwijzing is mij niet helemaal duidelijk. Nog even los daarvan dat een stratenmaker helemaal niet de minste is. Maar gewoonlijk geen bestuurder.

Ik zeg gewoonlijk, want er zijn altijd uitzonderingen.
Een kerk heeft geen bestuurders nodig. UItzonderingen daargelaten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Mara »

Charles schreef:Als je voor een kind zorgt of voor een van je (schoon)ouders ben je ‘locked’ blijkbaar.
Gelukkig heb ik dat nooit zo ervaren.
En nu achteraf, heb ik ook niet het gevoel dat ik iets gemist heb, al kan ik niet pronken met een indrukwekkende CV.
En eigenlijk is dat raar, omdat ik me werkelijk een slag in de rondte heb gewerkt.
Mantelzorg is zwaar, je krijgt geen bonus en vaak ook geen waardering, maar toch werd ik er heel blij van en voelde me heel erg nuttig.
Als verzorgende ouder (vaak zijn dat niet meer de moeders) heb je een heel bijzondere taak in het leven je kind, de eerste jaren. Daarna begint het losmakingsproces en ben je niet meer de belangrijkste persoon in het leven van je kind.
De dominee tipte het zondag nog aan, hoe belangrijk moeder Hanna was in het leven van haar zoon Samuel. En moeder Monica in het leven van Augustinus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door KDD »

Charles schreef:
KDD schreef:
Charles schreef:Als je voor een kind zorgt of voor een van je (schoon)ouders ben je ‘locked’ blijkbaar.
Wat hij zegt is dat als je die verantwoordelijkheid heeft dan is een fulltime carrière uitgesloten. En daar heeft hij gelijk in.
Zorgen voor kinderen en kwetsbaren lijken me heel Bijbelse waarden. Moeders de arbeidsmarkt opjagen niet.
Ik ben met je eens. Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat Biden niet gezegd heeft dat ze opgesloten waren maar hij zei dat ze uitgesloten waren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Enkele nieuwsflitsen uit de tijd waarin wij leven
Zomaar een greep uit het nieuws van de afgelopen dagen

Hevige regenval in Californië
Hevige regenval heeft in de Amerikaanse staat Californië tot modderstromen geleid. Het Amerikaanse nationale weerbureau spreekt van een "opmerkelijke hoeveelheid" regen in verschillende delen van de staat. Gisteren is in de stad Los Angeles het meer dan 130 jaar oude dagrecord verbroken. Er viel in een dag tijd meer dan 5 centimeter regen. Het vorige record stamde uit 1888.
De buien teisteren de staat aan de westkust van de VS sinds afgelopen weekend. Volgens het nationale Amerikaanse weerbureau viel ten noorden van San Francisco in drie dagen bijna 30 centimeter regen.
Zie verder:
https://nos.nl/artikel/2409569-modderst ... -verbroken

Temperatuurrecord in Arctisch gebied
De Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) heeft dinsdag bevestigd dat het op 20 juni 2020 maar liefst 38 graden werd in het Russische dorp Verchojansk. Dat is de hoogste temperatuur ooit gemeten in het Arctisch gebied.
De VN-organisatie meldt dat het record werd gevestigd tijdens een uitzonderlijke en lange hittegolf in Siberië. In het Siberische gebied boven de poolcirkel was het die zomer op de meeste dagen 10 graden warmer dan normaal. De temperaturen in het Arctisch gebied stijgen twee keer sneller dan het wereldwijde gemiddelde, sneller dan op de meeste plekken.
Zie verder:
https://www.nu.nl/buitenland/6173048/wa ... stigd.html
en hier:
https://www.ad.nl/klimaat/wmo-bevestigt ... ab8ac6528/

Langste vulkaanuitbarsting op La Palma
Vulkaanuitbarsting op La Palma is met 85 dagen langste in geschiedenis van het eiland
De vulkaanuitbarsting op het Spaanse eiland La Palma is vandaag aan haar 85ste dag toe. Daarmee krijgt ze de titel van langste uitbarsting in de gekende geschiedenis van het Canarische eiland.
Zie verder:
https://www.hln.be/buitenland/vulkaanui ... ogle.nl%2F
en hier:
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/wetens ... staticview

Vewoestende tonado’s in de VS
Hele dorpen in de VS weggevaagd door verwoestende tornado's: 'Alles waarmee ik ben opgegroeid is weg'
Negentien tornado's raasden vannacht over het midden van de Verenigde Staten. Vooral de staat Kentucky werd zwaar getroffen. Daar vielen zeker 70 dodelijke slachtoffers. Tientallen mensen liggen nog onder het puin. Het zou gaan om de meest verwoestende tornado-uitbraak ooit in Kentucky.
Zie verder:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... en-amerika
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

We zouden hierboven kunnen zetten:
O land, land, land, hoort des Heeren Woord.

Een klein deel van de preek van oudjaar 2020. Ds. Hoogerland ging voor in een dienst die stond in het teken van verootmoediging. De genoemde zaken zijn zeer het overdenken waard.

Psalm 79 vers 3 en 4
Hoe lang zult Gij in gramschap zijn ontstoken?
Zal 't hevig vuur Uws ijvers eeuwig roken?
Stort Uwe wraak op hen, die ons verteren,
Op volken, die Uw groten naam niet eren;
Want Isrel, door hun macht
Verschrikk'lijk omgebracht,
Ligt in zijn bloed verdronken;
Zijn woning, al de troost
En lust van Jacobs kroost,
Gelijkt thans op spelonken.

Gedenk niet meer aan 't kwaad, dat wij bedreven;
Onz' euveldaad word' ons uit gunst vergeven;
Waak op, o God, en wil van verder lijden
Ons klein getal door Uwe kracht bevrijden.
Help ons, barmhartig HEER,
Uw groten naam ter eer;
Uw trouw koom' ons te stade;
Verzoen de zware schuld,
Die ons met schrik vervult;
Bewijs ons eens genade!


Gemeente,
De tekstwoorden die we met de hulp des Heeren willen overdenken kunt u lezen in het u voorgelezen Schriftgedeelte, het Boek der Psalmen, en daarvan de 79e psalm. Wij willen u bepalen bij het 9e vers. Daar lezen wij het Woord des Heeren aldus:
Help ons o God onzes Heils ter oorzake van de eer Uws Naams en red ons en doe verzoening over onze zonden om Uws Naams wil.
Tot zover.
Deze tekstwoorden bepalen ons bij een gebed van een geslagen volk.
We letten op een drietal gedachten
Ten eerste: een hulpeloos volk. Er staat in de tekstwoorden: Help ons o God onzes heils, en red ons.
In de tweede plaats: een schuld belijdend volk. Wij lezen in onze tekstwoorden: en doe verzoening over onze zonden.
En in de derde plaats: een rechteloos volk. Want er staat in de tekstwoorden: ter oorzake van de eer Uws Naams, en om Uws Naams wil.

Dus wij bepalen u bij
HET GEBED VAN EEN GESLAGEN VOLK
1 Een hulpeloos volk
2 Een schuld belijdend volk
3 Een rechteloos volk


Gemeente,
Deze Psalm die u is voorgelezen is een psalm van Asaf. Wij weten niet of het dezelfde Asaf is die zanger was in de tijd van David, of dat het een andere Asaf geweest is, die later geleefd heeft. Wij weten wel dat deze psalm betrekking heeft op de verwoesting van Jeruzalem en de ontwijding van de tempel. Dan denken we gelijk aan hetgeen gebeurt is in de tijd dat de Babyloniërs kwamen, in het jaar 586 voor de geboorte van Christus. Toen is Jeruzalem werkelijk verwoest. Toen zijn de muren van Jeruzalem een puinhoop geworden. Toen is de tempel des Heeren ontwijdt en ontheiligd, en de tempel is toen ook afgebrand.
Dus die tijd, moeten we denken, daar gaat deze psalm over.
Nu zou het zo kunnen zijn dat Asaf, die in de tijd van David geleefd heeft, deze psalm profetisch gedicht heeft. Dus dat hij vooruit heeft gezien wat gebeuren zou, en daar deze psalm voor gemaakt heeft. Het zou ook kunnen zijn dat een naamgenoot van Asaf, die later geleefd heeft, in de tijd toen dat werkelijk gebeurd is, deze psalm gemaakt heeft. Wij weten in ieder geval wel dat deze psalm van grote waarde is, zeker in een tijd waarin de kerk des Heeren in verval is, en waarin er veel spanningen zijn. Spanningen in een land en volk, spanningen die de Heere geeft.

Het volk van Israël werd geslagen. En waarom werden ze geslagen? Ze werden geslagen vanwege de zonden. Zullen we het altijd bedenken, gemeente, dat alle slagen de gevolgen zijn van onze zonden. En wij zijn dan zo geneigd om naar de zonden van anderen te kijken. En zien we op ons goddeloze vaderland, dan kijken we naar de regering, die God heeft verlaten. Maar zullen we niet vergeten, gemeente, dat de slagen die de Heere geeft, ook vanwege onze zonden zijn. En wij worden vanavond geroepen om tot onszelf in te keren in een dienst van verootmoediging van het bijna vervlogen jaar.
Een geslagen volk. Een zondig volk. De Heere moest met de slagen komen, dat kan niet anders. De Heere is wel lankmoedig. Is de Heere over Nederland niet zeer lankmoedig geweest? Als we de tijd eens nemen van na de tweede wereldoorlog. Wat heeft Nederland het diep verzondigd. Nederland heeft de Heere verlaten. En wat heeft de Heere met Nederland een geduld gehad. Wat heeft Hij Zijn lankmoedigheid betoond, en wat is Hij blijven waarschuwen. En nu is de Heere met slagen gekomen. Dan denken we allen natuurlijk aan de coronacrisis. Heel deze wereld, en ook ons vaderland is daarbij betrokken. De Heere is met Zijn slaande hand gekomen, nu bijna twee jaren geleden.

We zouden ook kunnen denken aan andere slagen, die de Heere ook heeft gegeven. Dan denken aan, jaren geleden, de veepest. Toen zoveel vee de dood moest vinden. Het was de slaande hand des Heeren die het vee had getroffen. Nog niet de mensen, werden getroffen, maar het vee werd getroffen. We hebben niet geluisterd naar die slagen. Daarna is de Heere gekomen met een zeer ernstige economische crisis. Toen kwam het aan onze bezittingen. Weer de slaande hand des Heeren, maar we hebben weer niet geluisterd. Nederland is doorgegaan, en laten we er niet boven staan, gemeente, wij zijn ook doorgegaan. En wij allen zullen moeten zeggen: Ik ben ook doorgegaan.

Toen heeft de Heere opnieuw een slag gegeven. Wij denken aan dat vreselijke ongeluk met dat vliegtuig, waar bijna 200 mensen uit alle lagen van de Nederlandse bevolking, en uit alle delen van het land, de dood hebben gevonden. Wéér een slag die de Heere gaf, en wéér is Nederland doorgegaan. Er was geen buigen, geen wederkeren tot de Heere.
Wat zijn we toch geworden, gemeente, evenals het volk van Israël, dat steeds maar door ging.
De Heere kwam met voorbereidende oordelen, maar die voorbereidende oordelen hebben niets uitgewerkt. Het volk bleef doorgaan. En onder dit alles zond de Heere Zijn profeten nog. Zijn waarschuwende profeten. We kunnen denken aan Jesaja en Jeremia, en ook aan andere profeten, die in de Naam des Heeren zo krachtig gewaarschuwd hebben. Maar ook dat had geen uitwerking op het volk. Men hoorde naar de profeten niet.

Heeft de Heere ook in Nederland Zijn knechten niet gezonden, ook na de tweede wereldoorlog, ook na de achterliggende tientallen jaren, toen die slagen ervaren moesten worden. God zond nog knechten, en velen van Gods knechten hebben getrouw gewaarschuwd, getrouw vermaand om van de zonde af te keren. En wat is de uitwerking geweest? We zijn doorgegaan. Geen stem en geen opmerking. En nu is de Heere met een nog zwaardere slag gekomen. In de achterliggende twee jaar zijn er meer dan twintigduizend mensen aan die vreselijke ziekte gestorven, en nog duurt het voort. De Heere blijft Nederland slaan. Er zijn verwoestingen aangericht. Vele gezinnen treuren. Vele mannen treuren om hun vrouw. Vele vrouwen treuren om hun man. Vele kinderen treuren om hun ouders, en ook omgekeerd. Voelen wij, gemeente, de slaande hand des Heeren? De Heere moest ook bij Zijn volk Israël met Zijn slaande hand doortrekken. Daar komen de legers van Babel. Jeruzalem wordt ingenomen, en het bloed van de knechten des Heeren wordt rondom Jeruzalem als water vergoten. De lijken liggen onbegraven rondom de muren van Jeruzalem. En alles wat overgebleven is wordt weggevoerd. Een vreselijke verwoesting. En de heilige tempel des Heeren, die eenmaal door Salomo gebouwd was, waar de Heere zo had willen wonen en werken, is ontwijdt geworden op een vreselijke wijze.

Gemeente, de tempel des Heeren, in het Nieuwe Testament is dat de kerk des Heeren, de planting des Heeren. De Heere heeft ook in Nederland Zijn kerk willen planten. Heeft de Heere in die kerk niet rijkelijk willen werken? Hij heeft Zijn tempel hier willen plaatsen, en in die tempel willen wonen, te midden van het Nederlandse volk. Velen mochten tot bekering komen. En nu, als we de tempel des Heeren zien in Nederland, dan moeten we wel wenen. Dan zouden we bitter moeten wenen, dan zouden we ons tot water moeten wenen, want die heilige tempel is verscheurd en verdeeld geworden. En in die heilige tempel, wat nog is overgebleven, is zoveel onenigheid, zoveel verwarring, en zoveel dwaling, zoveel wereldgelijkvormigheid, zodat we ook nu wel zeggen moeten, dat de tempel van Nederland ontwijdt en ontheiligd is geworden. En wenen we erover, gemeente? Voelen we de smart erover? Hebben dat in het verborgen wel eens met bittere tranen beleden en beweend, dat wij daar de schuld van zijn? Zo zien we, dat wat in het Oude Testament plaatsvindt, ook in het Nieuwe Testament zijn betekenis heeft. We zouden deze psalm zo op deze tijd kunnen toepassen.

En nu is het volk in nood, en in die nood wordt er een gebed geboren. Heel deze psalm is een gebed. Het eerste gedeelte, de eerste zeven verzen zijn een openbaring, een openlegging van een nood voor God, en het vervolg ervan, tot het laatste vers, is een innig smeekgebed, met belijdenis van zonden.
Als dat in Nederland nog eens plaats mocht vinden, gemeente, dat we onze nood eens voor de Heere neer gingen leggen, en dat we uit die nood nog eens een gebed naar boven mochten opheffen! O God, help ons! O God, ontferm U over ons! Zo staat het in onze tekstwoorden: Help ons o God onzes heils!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Vanavond het vervolg van de Bijbellezing over Manasse. De preek was als het ware een tijdrede, en boetpredicatie.

Het tekstgedeelte dat aan de beurt was was
2 KONINGEN 21 : 10-16
10 Toen sprak de HEERE door den dienst van Zijn knechten, de profeten, zeggende:
11 Dewijl Manasse, de koning van Juda, deze gruwelen gedaan heeft, erger doende dan al wat de Amorieten gedaan hebben die vóór hem geweest zijn, ja, ook Juda door zijn drekgoden heeft doen zondigen
12 Daarom, alzo zegt de HEERE, de God Israëls: Zie, Ik zal een kwaad over Jeruzalem en Juda brengen, dat eenieder die het hoort, beide zijn oren klinken zullen.
13 En Ik zal over Jeruzalem het meetsnoer van Samaría trekken, mitsgaders het paslood van het huis van Achab; en Ik zal Jeruzalem uitwissen gelijk als men een schotel uitwist; men wist hem uit en men keert hem om op zijn holligheid.
14 En Ik zal het overblijfsel Mijns erfdeels verlaten en zal hen in de hand hunner vijanden geven; en zij zullen tot een roof en plundering worden al hun vijanden;
15 Daarom dat zij gedaan hebben wat kwaad was in Mijn ogen en Mij tot toorn verwekt hebben, van dien dag dat hun vaderen van Egypte uitgegaan zijn, ook tot op dezen dag toe.
16 Daartoe vergoot Manasse ook zeer veel onschuldig bloed, totdat hij Jeruzalem van het ene einde tot het andere vervuld had; behalve zijn zonde die hij Juda zondigen deed, doende wat kwaad was in de ogen des HEEREN.


Ik heb enkele punten opgeschreven, ik laat het hieronder volgen. Let wel op, ik had het op kleine papiertjes geschreven, dus de citaten zullen niet allemaal in chronologische volgorde staan. Het zijn slechts enkele waarschuwende woorden die ik opgetekend heb, en niet voor een ander, maar laten we allen bij onszelf blijven.

Een zeer ernstige bewogen prediking van wat Israël en ons staat te wachten.
Het thema luidde:
GODS BOODSCHAP VOOR JUDA EN JERUZALEM
1. De boodschap gebracht
2. De boodschap niet verzacht
3. De boodschap niet geacht
4. De boodachap geheel veracht

Er werd gelezen uit Exodus 23. Waar kwam het volk vandaan? Hoe had de Heere dat volk geleidt en bewaard uit Egypte.
Nu was Manasse dan koning, de zoon van de Godvrezende Hizkia
Een paar punten: Wat is het ergste. Dit, als God de ons gaat verlaten en wij worden tot een roof en plundering van alle volken.
De mensen zien het niet, en waarom niet? Men raakt gewend.
Wij moeten het eens met God eens worden. We moeten Gods recht toevallen.

Geheel veracht. Er is een opklimming in de zonden die we lezen van Manasse.
Hij vergiet veel bloed
Hij veracht Gods geboden
Hij haat het overblijfsel en slaat de handen aan de heiligen

Dan laat God toe dat dat de hand aan de Zijnen wordt geslagen
God verlaat nooit de mens, alvorens de mens Hem verlaten heeft.
Wij zijn van het heilspoor afgegaan en onze vaderen tevens.
Het richtsnoer. Ook Amos spreekt ervan. Zijn we in Gods weg?
Staat ons huis naar het paslood, of staat het scheef? Denk aan de dwaze bouwer.
Dan wordt de mens weggestoten.

Wat leven we in een benauwde tijd.
De profeten hoorde Israël niet. Ze zochten in de Schrift de dingen die positief waren, maar de woorden die tegen hen getuigden wenste ze niet te horen.
De profeet Hananja was goed. Die sprak naar het hart van de mens, maar al die profeten als Jesaja, Jeremia, Hosea, die wilden ze niet horen.
We lezen dat Paulus noemt ‘doormidden gezaagd’. Dat zou op Jesaja kunnen slaan, en dat zou Manasse kunnen hebben gedaan, zo menen uitleggers.
Als God de zuchters en roepers gaat wegnemen is dat wel benauwend.
Wie merkt erop? Denkt u niet dat de Heere verder op weg is om ons land te verlaten, dan we wel menen?
Wat lezen we van het laatste der dagen? Dan bidt de verloste Kerk: Hoe lang, o heilige en rechtvaardige Rechter wreekt gij ons bloed niet van degenen die op de aarde wonen.
Ze moeten nog een kleine tijd wachten. Dan roept de Kerk om wraak tot God, dan zal het bloed van Gods volk vergoten worden.
Zie in onze tijd. De vervolgingen in Afghanistan en Noord-Korea. Hoe lang zal het Woord in Nederland nog geduld worden? De preken worden nageluisterd om de dingen eruit te halen die de wereld niet welgevallig zijn.

Nog een paar weken, en dan moet ds. Kort voor de rechter komen. Dat is de eerste, naar hij zal niet de laatste zijn,
Maar de Heere roept nog van de hemel: Zo ik lust heb in de dood der goddelozen, maar daarin heb Ik lust dat de goddeloze zich bekeert.
Laat ons tezamen richten, dat is ná het wegdoen van de zonden.
Zult u staande blijven? Vreest veel meer Hem, die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.
Dat wij de schuld mochten leren eigenen. De boodschap laat niet koud en onbewogen.
Laten we vragen: Blijf bij ons want de dag is gedaald.

Het kost'lijk bloed van Uwe gunstgenoten,
Als water om Jeruzalem vergoten,
Doet wijd en zijd des vijands woede blijken;
Het ganse veld is nu bezaaid met lijken,
Van d' eer des grafs beroofd.
De nabuur schudt het hoofd,
En lacht met onz' ellenden;
Ons deerniswekkend lot
Stelt ons ten smaad, ten spot,
Van vreemden en bekenden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Job »

Lara Rense, presentator van Nieuws en Co op NPO Radio 1, viert HAAR wedergeboorte. ZE noemt zich de eerste non-binaire presentator en heeft HAAR naam veranderd in Lara Billie Rense. Triest.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door DDD »

https://komenskypost.nl/?p=7595

Over herintreders in het onderwijs.
Plaats reactie