Maatregelen kerk ivm coronavirus

Valcke

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

DDD je bent kennelijk niet in staat om goed te lezen of je blijft tegen beter weten in draaien. Het is genoeg wat mij betreft. Ik verdedig alleen de woorden die ik geschreven heb. Op zaken die ik niet geschreven heb, maar die jij er kennelijk uit afleidt, ga ik niet in.
TSD

Bericht door TSD »

DDD schreef:Ik verdraai niets. Jij schrijft dat ik onduidelijk schrijf, terwijl ik inhoudelijk aanvoer dat een predikant niet gehouden is om geestelijke bijstand te verlenen als hij daardoor heel grote risico's loopt. Met jouw standpunt moet je zelfs geestelijke bijstand aan iemand verlenen als het volstrekt zeker is dat de dood daarop volgt. Dat is onjuist. Je mag een afweging maken. Die afweging is nooit absoluut.

Als een christen opgepakt en gemarteld en ter dood gebracht wordt, dan hoeft zijn voorganger hem niet op te zoeken, als hij weet dat hij daarmee naar alle waarschijnlijkheid óók ter dood gebracht zal worden.
Wat jij noemt zijn zaken in het persoonlijk geweten, niet iets wat de overheid, zogenaamd ter bescherming van zichzelf, moet gaan verbieden.
Laatst gewijzigd door TSD op 02 feb 2022, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Valcke schreef:DDD je bent kennelijk niet in staat om goed te lezen of je blijft tegen beter weten in draaien. Het is genoeg wat mij betreft. Ik verdedig alleen de woorden die ik geschreven heb. Op zaken die ik niet geschreven heb, maar die jij er kennelijk uit afleidt, ga ik niet in.
Ik lees prima.

Je schreef dit:
Valcke schreef:Ook de meest besmettelijke pestpatiënten moeten bezocht worden en aan hen moet pastorale hulp geboden worden. Het kan dus NOOIT zo zijn dat mensen uitgesloten mogen worden van pastorale hulp vanwege hun vaccinatie- of teststatus. En ook de mensen die positief getest zijn en ziek zijn, dienen deze hulp te kunnen ontvangen - altijd.
Als we er even voor het gemak vanuit gaan dat de meest besmettelijke pestpatienten bekend (Ebola, en de nieuwe Latijns-Amerikaanse ziekte) meer dan 50 procent besmettelijkheid/ mortaliteit hebben, zeg je dus dat -ongeacht of er in een bepaald geval beschermende middelen beschikbaar zijn- een predikant op bezoek moet gaan.

Dat is en blijft een absurd standpunt.
DDD

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:Ik weet alleen niet wat precies. Hij laat veel vragen staan. Anderhalve meter is een wet, maar online-diensten is 'maar' een advies, waar we niets mee heoeven.
Dus zo prachtig is het niet.
Het zal je niet verbazen dat ik zijn analyse volledig deel. Daar kun je genoeg van mijn bijdragen op nalezen.
Analyse is een groot woord. Ik las niet veel zinnigs in het artikel. Een verzameling open deuren. De dominee had zijn tijd mijns inziens beter kunnen besteden in het schrijven van enkele zinnige bijdragen op refoforum, maar dat mag iedereen natuurlijk zelf weten. :)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef: Dat laatste weet ik niet; ik viel toen nog niet in haar doelgroep (nog steeds niet trouwens). Ik heb een foto van mijn vrouw die in beschermende kleding haar werk aan het doen was. Ik weet niet of zo’n uitmonstering helpend is als het gaat om pastorale zorg.
Dat laatste is inderdaad een goede vraag. Er is ook wel verschil in pastorale zorg m.i. bij bv terminale patiënten of bv huisbezoeken.
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef: Analyse is een groot woord. Ik las niet veel zinnigs in het artikel. Een verzameling open deuren. De dominee had zijn tijd mijns inziens beter kunnen besteden in het schrijven van enkele zinnige bijdragen op refoforum, maar dat mag iedereen natuurlijk zelf weten. :)
Ik vond het wel een mooi stuk, vooral het punt dat we als kerk meer zekerheid en Godsvertrouwen moeten uitstralen en niet paniekerig achter de overheid moeten aanrennen of er eigenwijs dwars tegenin gaan. Nee, een doordacht eigen beleid voeren.
Begrijp je punt ook wel enigszins hoor, het las ook wel een beetje als een aanzet tot een opzet tot een voorstel etc.
Forummer

Bericht door Forummer »

Iemand die zwart-wit denkt, erkent dat er een wit is als tegenhanger van zwart, maar kan grijs niet begrijpen.

Rest nog de vraag of diegene zo geschapen is.
Dat vind ik serieus iets om over na te denken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD

Bericht door DDD »

Ja, zo is iemand wel geschapen, maar dat is geen excuus om onjuiste dingen te zeggen, natuurlijk.
huisman

Bericht door huisman »

Forummer schreef:Iemand die zwart-wit denkt, erkent dat er een wit is als tegenhanger van zwart, maar kan grijs niet begrijpen.

Precies. Zwart-wit denken is Bijbelser dan jij misschien denkt. Grijstinten zijn vaak niet in overeenstemming met Gods werkelijkheid. Er is een brede weg en een smalle weg. Een mens is geestelijk dood of levend. Onze eindbestemming is hemel of hel. Wijs of dwaas. Schijn of zijn. Verloren of gevonden.
Een (grijs) gebied tussen deze werkelijkheden bestaat niet.
Helaas voelen veel christenen zich tegenwoordig het meest thuis in grijsland. Niet koud, niet heet maar lauw.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ararat

Bericht door Ararat »

huisman schreef:
Forummer schreef:Iemand die zwart-wit denkt, erkent dat er een wit is als tegenhanger van zwart, maar kan grijs niet begrijpen.

Precies. Zwart-wit denken is Bijbelser dan jij misschien denkt. Grijstinten zijn vaak niet in overeenstemming met Gods werkelijkheid. Er is een brede weg en een smalle weg. Een mens is geestelijk dood of levend. Onze eindbestemming is hemel of hel. Wijs of dwaas. Schijn of zijn. Verloren of gevonden.
Een (grijs) gebied tussen deze werkelijkheden bestaat niet.
Helaas voelen veel christenen zich tegenwoordig het meest thuis in grijsland. Niet koud, niet heet maar lauw.
Hoe zou het zijn als we als gelovigen mbt de hoofdzaken zwart/wit denken en mbt bijzaken in grijstinten?
Valcke

Bericht door Valcke »

Mooi stuk van Luther over het wel of niet mogen verlaten van zieken en stervenden tijdens de pest (en pest is nog heel iets anders dan corona).
Luther schreef:En om het kort en recht te vatten: sterven en vlieden van de dood kan op tweëerlei wijze geschieden. Ten eerste, als het geschiedt tegen Gods woord en bevel. Namelijk wanneer iemand, die om Gods woords wil gevangen ware, Gods woord loochent en herroept om de dood te ontvlieden. In dat geval heeft ieder een openbaar bevel en gebod van Christus dat hij niet vluchten, maar liever
sterven moet – zoals Hij spreekt: ‘Wie mij verloochenen zal voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader in de hemel.’ En Mattheüs 10: ‘Vreest hen niet die het lichaam kunnen doden en daarna niets doen kunnen enz.’

Hetzelfde geldt voor hen die een geestelijk ambt uitoefenen, als predikers en zielzorgers, zij zijn ook schuldig om te blijven en te staan in stervens- en doodsnood. Want daar is een openbaar bevel van Christus: de goede herder stelt zijn leven voor de schapen, maar de huurling ziet de wolf komen en vlucht. Immers, juist in het sterven is de behoefte aan het geestelijk ambt het allerhoogst, om daar met Gods woord en sacrament het geweten te troosten en de dood in geloof te overwinnen. Maar waar de predikers zoveel voorhanden waren dat ze zich met elkaar verenigten en enigen van zich vermaanden weg te trekken, om niet zonder noodzaak in zulk gevaar te blijven, daar
acht ik dat het geen zonde zij. Omdat daar het ambt genoegzaam verzorgt is en zij ook, was het nodig, gewillig en bereid waren om te blijven. Zo leest men van de heilige Athanasius dat hij van zijn kerk vlood om zijn leven te redden en er daarnaast velen waren die het ambt nog bleven waarnemen. (...)

Daartoe zijn ook allen die in wereldlijke ambten zijn, als burgermeesters, rechters en dergelijke schuldig te blijven. Want ook hier is het Gods woord dat de wereldlijke overheid inzet en beveelt om stad en land te regeren, beschermen en handhaven, zoals de heilige Paulus in Romeinen 13 zegt: ‘De overheid is Gods dienares om de vrede te bewaren enz.’ Immers is het een grote zonde om een gehele gemeente die aan iemand bevolen is zo te laten liggen zonder hoofd en regering, aan alle gevaar blootgesteld als vuur, moord, oproer en allerlei ellende dat de duivel kon aanrichten omdat er geen orde meer is. En de heilige Paulus spreekt: ‘Wie de zijnen niet verzorgt, die heeft het geloof verloochend en is erger dan een heiden.’ Wil men echter vluchten, uit grote zwakheid, dat men dan in zijn plaats stelle genoegzame vervangers waardoor de gemeente goed verzorgt en bewaard wordt, zoals boven gezegd. En dat men er dan naastig naar onderzoekt en erop toeziet dat het ook zo toegaat.

Wat nu van deze twee ambten gezegd is moet ook verstaan worden van alle andere personen die door dienst of plicht aan elkaar verbonden zijn. Zo moet een knecht niet vlieden van zijn heer noch een maagd van haar vrouw. Of het moest zijn met medeweten en verlof van de heer of vrouw. Opnieuw moet een heer zijn knecht niet verlaten noch een vrouw haar maagd, of het moest zijn dat ze dezulken op andere wijze genoegzaam verzorgen. Want in al deze dingen is Gods gebod dat een knecht en maagd gehoorzaam zijn moeten en gebonden zijn. Opnieuw dat de heer en vrouw hun huis moeten verzorgen. Zo zijn ook vader en moeder jegens de kinderen, en opnieuw kinderen tegenover vader en moeder door Gods gebod verbonden om te dienen en te helpen etc. Evenzo zij die publieke personen zijn, en er hun loon voor krijgen, als een stadsarts, stadsdienaar, soldaat en wie er anders mogen genoemd worden – die mogen niet vluchten tenzij ze andere degelijke en genoegzame personen in hun plaats gesteld hebben, die ook door hun heren aangenomen zijn.

En waar anders geen verzorgers zijn, daar zijn ook de familie en naaste vrienden schuldig om bij hun vrienden te blijven, of om met vlijt te zorgen dat er anderen in hun plaats voor hun zieke vrienden zorgen. Ja er mag geen buurman van de ander vlieden waar er anders niemand is om de zieken in hun plaats te voeden en hen te verplegen. Want op deze plaatsen is zonder twijfel de spreuk van Christus te vrezen: ‘Ik ben krank geweest en gij hebt mij niet bezocht enz.’ Uit welke spreuk wij allen aan elkander verbonden zijn, zodat geeneen de ander mag verlaten in zijn nood, maar schuldig is hem bij te staan en te helpen zoals hij zelf geholpen zou willen zijn.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ararat schreef: Hoe zou het zijn als we als gelovigen mbt de hoofdzaken zwart/wit denken en mbt bijzaken in grijstinten?
Dat kunnen we niet. We gaan dan zwart/wit-denken over wat nou precies hoofd- en wat bijzaken zijn.
The Groom's still waiting at the altar
refo

Bericht door refo »

Valcke schreef:Mooi stuk van Luther over het wel of niet mogen verlaten van zieken en stervenden tijdens de pest (en pest is nog heel iets anders dan corona).
Interessant ja, maar dat gaat alleen over BLIJVEN OF VLUCHTEN en niet over AFSTAND HOUDEN.
En verderop staat dat je best mag vluchten als je kleingelovig bent.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Vluchten mag dus. Alleen is dat tijdens deze pandemie geen optie meer: het virus is immers overal (vandaar de pandemie). Of je moet graag in zeer geïsoleerde landen als Vanuatu, Nauru of Kiribati willen verblijven.

Het huidige concept van lockdowns werkte in de tijd van Luther niet. En dus zijn daar geen antwoorden te vinden.
Om dichtbij huis te blijven: de andere gemeenteleden zie ik liever op gepaste afstand in de kerk dan via een scherm thuis.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Wat een heerlijk nieuws, eindelijk stoppen ze met die draconische maatregelen. Tijd om weer terug te keren naar het oude normaal.

https://nos.nl/artikel/2417352-kabinet- ... deels-open
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie