Gelezen, gedacht, gehoord...

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Valcke »

Orchidee schreef:
HersteldHervormd schreef:
Orchidee schreef:Sorry...maar ik heb er ook geen goed woord voor overAfbeelding
Had het anders geweest als ze naar Drenthe of België waren geweest?
Oftewel, komt het omdat het in Spanje was?
Nee dat is voor mij persoonlijk niet anders, ik kom sinds corona zo min mogelijk op plaatsen waar ik niet perse moet zijn.
En anderen moeten dat dus ook per se? Zij mogen dus niet op vakantie omdat jij dat vindt (scherp gesteld om het duidelijk te krijgen wat je argument is).
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Op vakantie gaan is niet verkeerd. Maar besmet terugkomen wijst op het niet naleven van regels. Zoals we in onze kennissen en collegakring wel meer zien. Terug van wintersport en dan ziek zijn, in quarantaine zitten of anderszins taken niet kunnen uitvoeren.
Ik vind dan dat je wederkerig bevraagd mag worden of je wel verantwoord gedrag hebt vertoond. Zeker omdat de besmetting plaatsvond onder omstandigheden die niet noodzakelijk zijn.
Wat dat betreft had dat bericht wel een extra vraag kunnen krijgen.
Ik snap dat het wringt als iemand zich onverantwoordelijk gedraagd, en dat de werkgever (of anderzins) hier de dupe van is omdat men in quarantaine moet. Dat is niet netjes.

Maar de gevolgtrekking: iemand is besmet, dus iemand heeft zich niet aan de regels gehouden, vind ik een te snelle conclusie. Ook mensen die zich in Nederland of in het buitenland netjes aan de regels houden, kunnen besmet worden. Al is de kans dan inderdaad significant minder.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Op vakantie gaan is niet verkeerd. Maar besmet terugkomen wijst op het niet naleven van regels. Zoals we in onze kennissen en collegakring wel meer zien. Terug van wintersport en dan ziek zijn, in quarantaine zitten of anderszins taken niet kunnen uitvoeren.
Ik vind dan dat je wederkerig bevraagd mag worden of je wel verantwoord gedrag hebt vertoond. Zeker omdat de besmetting plaatsvond onder omstandigheden die niet noodzakelijk zijn.
Wat dat betreft had dat bericht wel een extra vraag kunnen krijgen.
Ik snap dat het wringt als iemand zich onverantwoordelijk gedraagd, en dat de werkgever (of anderzins) hier de dupe van is omdat men in quarantaine moet. Dat is niet netjes.

Maar de gevolgtrekking: iemand is besmet, dus iemand heeft zich niet aan de regels gehouden, vind ik een te snelle conclusie. Ook mensen die zich in Nederland of in het buitenland netjes aan de regels houden, kunnen besmet worden. Al is de kans dan inderdaad significant minder.
We spreken nu over regels die de lijnen bepalen als basis voor een moreel juiste keuze. Maar is er ook niet zoiets als een innerlijke overtuiging? Als we de horeca in Nederland op slot doen, is het dan moreel goed te noemen om tijdens een buitenlandse reis wel in een restaurant te eten? Je kunt dan wel de regels van dat land hebben gevolgd, maar het wringt. In meerdere mate zie je dergelijke vraagstukken ook terug in de discussies rondom de feestjes van premier. B. Johnson aan de overzijde van de Noordzee en de akkevietjes van onze eigen koning. Ons handelen lijkt niet meer gekenmerkt te worden door een vanzelfsprekende mate van voorzichtigheid, maar het steeds zoeken naar een regel die de uitzondering bevestigd. Dat laatste hebben we laatste decennia overigens allemaal zelf in de hand gewerkt door een uitzonderlijke toename van regeldruk in alle geledingen van de maatschappij door te voeren.
Wat mij betreft is voor dit probleem een zeer eenvoudige oplossing: schrap alle lock-down en quarantaine regels.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Waarom moet dit in de krant? Ik vind het vrij bijzonder om midden in een lockdown 'lekker even naar Spanje te gaan'.
Vakanties zijn toegestaan.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Valcke »

Herman schreef:We spreken nu over regels die de lijnen bepalen als basis voor een moreel juiste keuze. Maar is er ook niet zoiets als een innerlijke overtuiging? Als we de horeca in Nederland op slot doen, is het dan moreel goed te noemen om tijdens een buitenlandse reis wel in een restaurant te eten? Je kunt dan wel de regels van dat land hebben gevolgd, maar het wringt.
De SGP c.q. de heer Van der Staaij heeft met overtuiging gestemd tégen de sluiting van de horeca. Idem van de niet-essentiële winkels. En hij heeft volkomen gelijk. Moet hij dan nu meehuilen met de wolven in het bos? Zolang hij zich netjes aan alle regels in binnen- en buitenland gehouden heeft, kan ik echt niet inzien waarom zijn gedrag 'moreel' niet juist zou zijn.

Verder is het sowieso een aanname dat hij in restaurants gegeten heeft.
Ik ben in de zomer twee weken in het buitenland geweest, maar we hebben nergens (buitens ons vakantieverblijf) gegeten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

pierre27 schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.rd.nl/artikel/958994-corona ... uit-spanje

Zou Kees niet gevaccineerd zijn en daarom met via testen voor toegang erachter gekomen zijn dat ze positief getest waren?
Hij zal om te vliegen een negatieve PCR-test nodig gehad hebben. Of hij had verschijnselen die duiden op corona.
Nee, ik reis regelmatig naar Spanje i.v.m. familie. Om naar Spanje te vliegen moet je een QR code hebben, daarnaast moet je een QR code aanmaken die speciaal voor Spanje gebruikt wordt, vergelijkbaar met onze QR. PCR-test is niet nodig!
Maar ik neem aan dat je die pcr nodig hebt als je niet gevaccineerd bent.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Of als je klachten hebt, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Delftenaar »

Hoewel ik doorgaans en zeker tijdens deze pandemie erg volgzaam ben ten opzichte van de maatregelen vanuit de overheid begin ik ook nu te twijfelen.

De reden is de inmiddels opgebouwde immuniteit. Zij het op natuurlijke wijze, zij het wegens vaccinatie.
Omdat inmiddels veel getest wordt zijn er zeker nu veel mensen die het virus bij zich dragen maar daarvan geen of milde symptomen hebben.
Zoals keelpijn, een loopneus en misschien zo vermoeid dat je drie dagen in bed wil blijven. Uiteraard vervelend maar van een heel andere orde dan drie weken op de ic aan de beademing liggen. Plus het herstel daarna.

Omikron is onder andere zo mild vanwege de sinds het voorjaar van 2020 opgebouwde immuniteit.
In combinatie met de korte incubatietijd en hoge besmettelijkheid van deze variant verwacht ik dat vanaf het vroege voorjaar/late winter dit alles voorbij is.

Daarna wordt het zomer: altijd een tijd waarin luchtweginfecties zoals corona op de achtergrond raken.
Maar ook voor komend winterseizoen 2022/2023 verwacht ik geen problemen. Uiteraard bestaat corona, covid-19, nog. Alleen is het dan een "normale" ziekte geworden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Ditbenik schreef:
pierre27 schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.rd.nl/artikel/958994-corona ... uit-spanje

Zou Kees niet gevaccineerd zijn en daarom met via testen voor toegang erachter gekomen zijn dat ze positief getest waren?
Hij zal om te vliegen een negatieve PCR-test nodig gehad hebben. Of hij had verschijnselen die duiden op corona.
Nee, ik reis regelmatig naar Spanje i.v.m. familie. Om naar Spanje te vliegen moet je een QR code hebben, daarnaast moet je een QR code aanmaken die speciaal voor Spanje gebruikt wordt, vergelijkbaar met onze QR. PCR-test is niet nodig!
Maar ik neem aan dat je die pcr nodig hebt als je niet gevaccineerd bent.
Correct!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Delftenaar schreef:Hoewel ik doorgaans en zeker tijdens deze pandemie erg volgzaam ben ten opzichte van de maatregelen vanuit de overheid begin ik ook nu te twijfelen.

De reden is de inmiddels opgebouwde immuniteit. Zij het op natuurlijke wijze, zij het wegens vaccinatie.
Omdat inmiddels veel getest wordt zijn er zeker nu veel mensen die het virus bij zich dragen maar daarvan geen of milde symptomen hebben.
Zoals keelpijn, een loopneus en misschien zo vermoeid dat je drie dagen in bed wil blijven. Uiteraard vervelend maar van een heel andere orde dan drie weken op de ic aan de beademing liggen. Plus het herstel daarna.

Omikron is onder andere zo mild vanwege de sinds het voorjaar van 2020 opgebouwde immuniteit.
In combinatie met de korte incubatietijd en hoge besmettelijkheid van deze variant verwacht ik dat vanaf het vroege voorjaar/late winter dit alles voorbij is.

Daarna wordt het zomer: altijd een tijd waarin luchtweginfecties zoals corona op de achtergrond raken.
Maar ook voor komend winterseizoen 2022/2023 verwacht ik geen problemen. Uiteraard bestaat corona, covid-19, nog. Alleen is het dan een "normale" ziekte geworden.
Welkom bij de club ;)

Geintje, heldere analyse. Vaccineren helpt, we weten niet voor hoelang. We weten wel dat het sneller uitgewerkt is als er gedacht werd, met als dieptepunt de 0% bescherming van AZ of Jansen. Enfin, laten we hopen dat dit de laatste “golf” is waarbij maatregelen gebruikt worden. Geen QR, geen testen, dat zou heerlijk zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Delftenaar »

De bescherming van AZ en Jansen tegen milde infectie lijkt minder te zijn.
Tegen ernstige infectie, dus ziekenhuis en daarna ic opname (en eventueel overlijden), beschermen deze vaccins nog goed.
Wel kan het gebeuren dat je opeens enkele dagen met een wat rillerig gevoel, moeheid en spierpijn op bed wil blijven liggen: dat was dus corona.

Het vaccin van Jansen is trouwens een geval apart: naarmate de tijd voorbij gaat lijkt dit vaccin steeds beter te werken.
Een soort diesel ofzo: traag op gang komen maar daarna werkt het steeds beter.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Delftenaar schreef:De bescherming van AZ en Jansen tegen milde infectie lijkt minder te zijn.
Tegen ernstige infectie, dus ziekenhuis en daarna ic opname (en eventueel overlijden), beschermen deze vaccins nog goed.
Wel kan het gebeuren dat je opeens enkele dagen met een wat rillerig gevoel, moeheid en spierpijn op bed wil blijven liggen: dat was dus corona.

Het vaccin van Jansen is trouwens een geval apart: naarmate de tijd voorbij gaat lijkt dit vaccin steeds beter te werken.
Een soort diesel ofzo: traag op gang komen maar daarna werkt het steeds beter.
Enkele dagen met wat rillerig gevoel, moeheid en spierpijn zijn al de gebruikelijke klachten, met of zonder vaccin.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erik1960 »

https://www.nu.nl/coronavirus/6178777/2 ... mpact.html

2G voorlopig van de baan, lijkt me.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zita »

Beste mensen, dit topic valt onder 'theologie - bezinning'. Aub alleen bijdragen plaatsen die theologisch en bezinning van aard zijn.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

Tom Waes bezoekt de Nederlandse Bible Belt.

https://www.youtube.com/watch?v=Gbb5Fr_xHfM
Plaats reactie