Inderdaad (en als volgt aangevuld):KDD schreef:Hoe = door het geloof
Wanneer = met de inwendige roeping
Wat = de vereniging met Christus, en het deelhebben aan Zijn weldaden
Hoe van Gods zijde = door de zaligmakende werking van de Heilige Geest
Inderdaad (en als volgt aangevuld):KDD schreef:Hoe = door het geloof
Wanneer = met de inwendige roeping
Ik wil ook nog ingaan op een passage uit het tweede gedeelte van je post, de woorden die ik vet gemaakt heb:Vervolgde schreef:Door van het geloof ontvangt (= de toepassing door de Heilige Geest) de mens ook alle weldaden die begrepen zijn in de door Christus aangebrachte verlossing. Het eerder genoemde boek somt er een aantal van op, zoals de rechtvaardigmaking, verzekering, de heiligmaking, de aanneming tot kinderen en verschillende weldaden in dit leven die niet benoemd zijn (artikel 32 Westminster). Juist de weldaad van de rechtvaardigmaking schenkt zekerheid van de vrijspraak, dat is duidelijk onderscheiden van de vereniging met Christus. Het onderscheid in de rechtvaardigende zijde van het geloof en de zaligmakende zijde van het geloof moet in het oog worden gehouden.
Dan is het ook niet moeilijk meer om tot de niet benoemde weldaden te rekenen de kennis van de trappen van vernedering en verhoging van Christus (= de heilsfeiten). En hiermee is er aansluiting op dit topic en meen ik mezelf voldoende duidelijk te hebben gemaakt.
Kortom: inwendige roeping - geloof - vereniging met Christus - rechtvaardigmaking, vormt een onafscheidbare keten.De kennis der zaligheid schreef:'Wat is het verrband tussen de krachtdadige roeping en de rechtvaardigmaking?' Antwoord: 'In de krachtdadige (effectieve) roeping hebben zondaren, doordat zij door het geloof met Christus verenigd worden, gemeenschap met Hem in Zijn gerechtigheid tot rechtvaardigmaking, Filipp. 3:9.
Dank voor deze duidelijke, heldere post Valcke!Valcke schreef:Ik wil ook nog ingaan op een passage uit het tweede gedeelte van je post, de woorden die ik vet gemaakt heb:Vervolgde schreef:Door van het geloof ontvangt (= de toepassing door de Heilige Geest) de mens ook alle weldaden die begrepen zijn in de door Christus aangebrachte verlossing. Het eerder genoemde boek somt er een aantal van op, zoals de rechtvaardigmaking, verzekering, de heiligmaking, de aanneming tot kinderen en verschillende weldaden in dit leven die niet benoemd zijn (artikel 32 Westminster). Juist de weldaad van de rechtvaardigmaking schenkt zekerheid van de vrijspraak, dat is duidelijk onderscheiden van de vereniging met Christus. Het onderscheid in de rechtvaardigende zijde van het geloof en de zaligmakende zijde van het geloof moet in het oog worden gehouden.
Dan is het ook niet moeilijk meer om tot de niet benoemde weldaden te rekenen de kennis van de trappen van vernedering en verhoging van Christus (= de heilsfeiten). En hiermee is er aansluiting op dit topic en meen ik mezelf voldoende duidelijk te hebben gemaakt.
a) Je schrijft: 'Juist de weldaad van de rechtvaardigmaking schenkt zekerheid van de vrijspraak, dat is duidelijk onderscheiden van de vereniging met Christus."
Hier raken we opnieuw een belangrijk verschil. De rechtvaardigmaking is de vrijspraak zelf, ofwel de toerekening van de volmaakte gerechtigheid van Christus en Zijn voldoening voor de zonde, aangenomen door het geloof. Dit omvat zowel de vergeving van zonden als een recht op het eeuwige leven. De rechtvaardigmaking (zoals ook zondag 23 ons leert) is dus zeer nauw verbonden aan het geloof als instrument en daarmee ook aan de vereniging met Christus. Zodra de vereniging met Christus voltrokken is (en het geloof gewerkt is), is daar ook de weldaad van de rechtvaardigmaking.
Het boek van Fisher en de Erskine's 'De kennis der zaligheid legt ook een onlosmakelijk verband tussen de inwendige roeping, vereniging met Christus en de rechtvaardigmaking in deze vraag (hoofdstuk 32, vraag 4):Kortom: inwendige roeping - geloof - vereniging met Christus - rechtvaardigmaking, vormt een onafscheidbare keten.De kennis der zaligheid schreef:'Wat is het verrband tussen de krachtdadige roeping en de rechtvaardigmaking?' Antwoord: 'In de krachtdadige (effectieve) roeping hebben zondaren, doordat zij door het geloof met Christus verenigd worden, gemeenschap met Hem in Zijn gerechtigheid tot rechtvaardigmaking, Filipp. 3:9.
(Misschien hanteer jij een geheel ander schema inzake de rechtvaardigmaking, dat vermoed ik wel, juist ook omdat je de rechtvaardigmaking lijkt te verbinden aan het schenken van de zekerheid van de vrijspraak. Het ontvangen van meer zekerheid kan zeker in het leven van Gods kinderen plaatsvinden, maar dat moeten we niet 'rechtvaardigmaking' noemen. De rechtvaardigmaking is de dadelijke vrijspraak zelf, die zich voltrekt zodra een zondaar met Christus verenigd wordt door een waar geloof.)
b) Je schrijft: "Het onderscheid in de rechtvaardigende zijde van het geloof en de zaligmakende zijde van het geloof moet in het oog worden gehouden."
Je hebt dit verder niet uitgewerkt, dus ik weet niet wat je precies beooogt. Toch zou ik (op voorhand) wel willen stellen dat het hier gaat om één en hetzelfde geloof. Wanneer we over het zaligmakend geloof (of zaligmakende zijde van het geloof) spreken, zien we vooral op het geloof zoals dat Christus aanneemt als de Middelaar en Zaligmaker, in al Zijn ambten. Wanneer we over het rechtvaardigmakend geloof spreken, dan doelen we vooral op het aannemen van Christus' gerechtigheid en voldoening, dus op Zijn priesterlijk ambt. Het zijn echter geen twee verschillende soorten van geloof; het is wezenlijk een en hetzelfde geloof.
Datzelfde kan ook ik zeggen. Je hebt helemaal gelijk als je aanneemt dat jij en ik (op basis van dezelfde bronnen) heel andere theologische lijnen trekken. Jij geeft als voorbeeld de rechtvaardigmaking. Laat ik als voorbeeld onderstaande zin van jou aangeven.Valcke schreef:ik vind ze alleen maar bevestigd in de bronnen die nu genoemd worden, namelijk de Westminster Catechismus en 'De kennis der zaligheid'.
Het zou mij niet verbazen als de aanduiding ‘gelijkertijd’ door jou verbonden wordt met één tijdstip, een moment. Voor mij ligt dat veel meer genuanceerd.Valcke schreef:Inwendige roeping, de schenking van het geloof en de vereniging met Christus hangen onlosmakelijk samen en worden gelijkertijd gewerkt.
Ja, en wie heeft er nu gelijk?Vervolgde schreef:Het feit dat jij en ik andere theologische lijnen trekken impliceert tevens dat we heel verschillend denken over de vraag wat Bijbels is en wat niet. Dus ook over de vraag wat een dwaling is. Ook betekent het dat jij en ik heel verschillend denken over de vraag wat christelijk mag heten en wat niet. Het impliceert dat we elk in een heel andere wereld leven. Elk een wereld die met een beroep op de Bijbel heel anders ingericht is en ook heel anders functioneert. Bepaalde theologische begrippen mogen dan onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn, maar ook de leer en het leven zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Oh, ik zit toch naar een wedstrijd te kijken?Posthoorn schreef:Ja, en wie heeft er nu gelijk?
Mooi! Aanvaard!Thea schreef:@Ditbenik, mijn excuses. Ik begrijp je pijn. Ik had jouw post verstaan als dat je de link tussen heilsfeit en beleving daarvan in het hart, onzin vond. Ik vond de uitdrukking 'de geboorte van Christus is eenmalig' een beetje agressief overkomen. Daar ben ik blijkbaar gevoelig voor.
Toch lijkt het me geen onbelangrijke vraag.Erik1960 schreef:Oh, ik zit toch naar een wedstrijd te kijken?Posthoorn schreef:Ja, en wie heeft er nu gelijk?
Ik weet het niet… 2 citaten van de Omdenkkalender in dit verband:Posthoorn schreef:Toch lijkt het me geen onbelangrijke vraag.Erik1960 schreef:Oh, ik zit toch naar een wedstrijd te kijken?Posthoorn schreef:Ja, en wie heeft er nu gelijk?
De vraag in zichzelf maakt niet duidelijk wat de bedoeling is. Richt de vraag zich op vaststelling wie het (meest) gelijk heeft? Of richt de vraag zich op waarheidsvinding. In dat geval is beantwoording van de vraag zeker belangrijk, en de vraag daarmee zeker niet onbelangrijk.Posthoorn schreef:Toch lijkt het me geen onbelangrijke vraag.Erik1960 schreef:Oh, ik zit toch naar een wedstrijd te kijken?Posthoorn schreef:Ja, en wie heeft er nu gelijk?
Ik vind de associatie met 'gelijk krijgen' best bijzonder in een topic waarin de theologie centraal staat.Erik1960 schreef:Ik weet het niet… 2 citaten van de Omdenkkalender in dit verband:
“Moet ik gelijk krijgen als ik weet dat ik gelijk heb” (8 januari 2022) en
“Hoe meer je weet, hoe meer je weet dat je niks weet. En zelfs dat weet je niet” (9 januari 2022).
Om die reden was ik ook wat verrast door de vraag van Posthoorn. Gelukkig ben ik niet de enige.Valcke schreef:Ik vind de associatie met 'gelijk krijgen' best bijzonder in een topic waarin de theologie centraal staat.Erik1960 schreef:Ik weet het niet… 2 citaten van de Omdenkkalender in dit verband:
“Moet ik gelijk krijgen als ik weet dat ik gelijk heb” (8 januari 2022) en
“Hoe meer je weet, hoe meer je weet dat je niks weet. En zelfs dat weet je niet” (9 januari 2022).
Het gaat er dan toch vooral om dat we bereid zijn om te luisteren naar Schrift en belijdenis.
Ik kom eveneens tot de conclusie dat een dergelijk gesprek niet zinvol is. Het is natuurlijk al bijzonder dat je nu een aantal opmerkingen maakt richting Posthoorn waarin je je beklaagt over Valcke (in de derde persoon dus), in plaats dat je gewoon een post aan mij richt. Dat vind ik niet zuiver.Vervolgde schreef:(...) Ik spreek in het topic toch heel duidelijk uit dat ik daar niet “de stukken” wens te bespreken. @Valcke negeert dat gewoon, ja neemt het mij min of meer niet in dank af. Als ik daarbij betrek de posting van @Valcke van gisteren waarin heel stellig een lijst werd gepresenteerd waarin exact werd aangegeven wat christelijk is, dan kom ik tot de conclusie dat onder deze omstandigheden een dergelijk gesprek zinloos is. (...)Posthoorn schreef:Toch lijkt het me geen onbelangrijke vraag.