Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik ga nooit staan, maar ik vind het wel goed als de kerkenraadsleden staan. Dat vergroot de aandacht voor de lengte van het gebed.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

In de bijbel zijn twee houdingen te vinden als het gaat om bidden en eerbied: knielen of staan. Het eerste is gesneuveld tijdens de reformatie en het tweede sinds de introductie van de kerkbanken.
Henk J
Berichten: 2586
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

In onze kerk staan ook altijd een aantal mannen, maar niet de meerderheid. In een GG in onze omgeving staan bijna alle mannen vanaf een jaar of tien, voornamelijk bij het dankgebed. Is een gewoonte en inderdaad niet verkeerd zoals Herman al aangeeft.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ik ga nooit staan, maar ik vind het wel goed als de kerkenraadsleden staan. Dat vergroot de aandacht voor de lengte van het gebed.
Hoe bedoel je dit dan?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ik denk trouwens dat Geytenbeekje niet zozeer het 'grote gebed' of het dankgebed bedoelt, maar het stil gebed aan het begin van de dienst.
Dan gaan wel de meeste mansleden staan, is mijn waarneming althans.
Van duizeligheid en of te lang gebed is dan geen sprake.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Mooi en helder verwoord van ds Vergunst.

Ik vraag me wel of ik nu ook zou moeten staan, als het wel uit de Bijbel is..
Aan de andere kant is er ook weer nergens een gebod om te staan. Een eerbied tonen zit toch niet in het staan of zitten toch?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het ook een mooi antwoord van ds. Vergunst. Ik lees erin een verlangen om zo dicht mogelijk bij de schrift te blijven.

Zijn er gemeenten waar de kerkenraad dit actief stimuleerd? Of is het jullie inziens beter om zoiets aan de plaatselijke mores over te laten?

Gewoon een theoretische vraag uit interesse.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

J.C. Philpot schreef:Ik vind het ook een mooi antwoord van ds. Vergunst. Ik lees erin een verlangen om zo dicht mogelijk bij de schrift te blijven.

Zijn er gemeenten waar de kerkenraad dit actief stimuleerd? Of is het jullie inziens beter om zoiets aan de plaatselijke mores over te laten?

Gewoon een theoretische vraag uit interesse.
Ik ben er zelf tijdens de belijdeniscatechisatie op gewezen destijds, als aansporing aan de mannen. Verder hoor ik er zelf zelden tot nooit iets over en wordt het volgens mij helemaal aan het geweten overgelaten.

En de cultuur speelt een rol: zo stond in mijn vorige gemeente buiten de kerkenraad om slechts een handjevol mannen tijdens de gebeden in de eredienst, maar bij een ledenvergadering stond iedereen op. In mijn huidige gemeente staan heel wat meer mannen in de diensten, maar tijdens een ledenvergadering alleen de kerkenraad.
newton
Berichten: 676
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

J.C. Philpot schreef:Ik vind het ook een mooi antwoord van ds. Vergunst. Ik lees erin een verlangen om zo dicht mogelijk bij de schrift te blijven.

Zijn er gemeenten waar de kerkenraad dit actief stimuleerd? Of is het jullie inziens beter om zoiets aan de plaatselijke mores over te laten?

Gewoon een theoretische vraag uit interesse.
Ik heb hier wel verschillende keren in een (waarschijnlijk catechismus-)preek opmerkingen over gehoord. De bewoording kan ik me zo niet herinneren.
Naast eerbied stimuleert het staan ook wel een actievere houding tijdens het gebed. Langere tijd met gesloten ogen zitten resulteert nogal eens in knikkebollen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Jongere schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vind het ook een mooi antwoord van ds. Vergunst. Ik lees erin een verlangen om zo dicht mogelijk bij de schrift te blijven.

Zijn er gemeenten waar de kerkenraad dit actief stimuleerd? Of is het jullie inziens beter om zoiets aan de plaatselijke mores over te laten?

Gewoon een theoretische vraag uit interesse.
Ik ben er zelf tijdens de belijdeniscatechisatie op gewezen destijds, als aansporing aan de mannen. Verder hoor ik er zelf zelden tot nooit iets over en wordt het volgens mij helemaal aan het geweten overgelaten.

En de cultuur speelt een rol: zo stond in mijn vorige gemeente buiten de kerkenraad om slechts een handjevol mannen tijdens de gebeden in de eredienst, maar bij een ledenvergadering stond iedereen op. In mijn huidige gemeente staan heel wat meer mannen in de diensten, maar tijdens een ledenvergadering alleen de kerkenraad.
In onze gemeente staan er tijdens het stille gebed voor de dienst en tijdens het dankgebed na de dienst best veel mannen. Bij het gemeenschappelijk gebed is dat aanzienlijk minder en staan er, naast (vrijwel alle oud-)ambtsdragers, nagenoeg alleen maar mannen die ook aan het Heilig Avondmaal deelnemen.

Bij formuliergebeden staat alleen de kerkenraad (en eventuele vaders die hun kind ten doop houden, de bruidegom of de net belijdenis afgelegde mansleden) en tijdens een ledenvergadering ook alleen de kerkenraad.

Overigens zijn er ook enkele gemeenten waar het stille gebed direct plaatsvindt zodra je je plaats in de kerk hebt ingenomen. Volgens mij gebeurt dat nog in onder anderen De Valk-Wekerom en verder in verschillende gemeenten binnen de GGiN. Een enkele keer zie ik dat zomers ook wel eens in onze gemeente, als er vakantiegangers zijn die dit doen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Ik ga nooit staan, maar ik vind het wel goed als de kerkenraadsleden staan. Dat vergroot de aandacht voor de lengte van het gebed.
Hoe bedoel je dit dan?
Dat het niet langer dan een minuut of tien duurt, anders krijg je pijn in je benen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Ik vind voor mijzelf als man het gepast om te staan tijdens het gebed.
Trouwens in de Free Presbyterian Church of Scotland gaan álle aanwezigen, mannen, vrou­wen, jongens, meisjes, staan bij het gebed! Las ik.
In de Strict Baptist Church (de Philpot-gemeenten) gaan alle aanwezigen, mannen, vrou­wen, jongens, meisjes, staan bij het zingen (want zingen is ook bid­den).
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Het is ook een beetje ‘s lands eer, ‘s lands wijs. In de Russische bapitstengemeenten staan of knielen we bij het bidden. En vaak staan we bij het zingen.

Ik denk dat het heel plaatselijk is hoe er mee omgegaan wordt, als er veel mannen staan, vind dat makkelijk aansluiting. Als alleen de kerkenraad staat tijdens het bidden, val je op als je ook gaat staan. Dat wil men vaak niet en blijft het dus alleen bij de mannenbroeders.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2949
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

J.C. Philpot schreef:Ik vind het ook een mooi antwoord van ds. Vergunst. Ik lees erin een verlangen om zo dicht mogelijk bij de schrift te blijven.

Zijn er gemeenten waar de kerkenraad dit actief stimuleerd? Of is het jullie inziens beter om zoiets aan de plaatselijke mores over te laten?

Gewoon een theoretische vraag uit interesse.
Bij ons wordt het gestimuleerd ja. Maar het is zeker niet zo dat degenen die het niet doen daar persoonlijk op worden aangesproken. Geen hoofdzaak, zeg maar.
Plaats reactie