Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Zita »

DDD schreef:Ik heb dat boekje ooit ook gelezen. Maar wat laat hij van de gereformeerde belijdenis los?
Oef. Het is twintig jaar geleden dat ik het las, en ik schreef er destijds een artikeltje over voor de studentenvereniging. Daarin schreef ik over De Graaff dit:
'Hij (en Schilder in nog veel sterkere mate) geeft een scheef beeld van de belijdenisgeschriften. In de belijdenisgeschriften zijn, in tegenstelling tot wat Schilder en de Graaff stellen, voldoende aanwijzingen van het gegeven dat je er ‘mag zijn voor God’. God haat de zonde, maar de zondaar niet. Die zondaar wil Hij genade bewijzen. Tegenover de menselijke schuld staat direct ook de genade van God, waardoor het nooit hopeloos is. Iemand die de boodschap van totale verdorvenheid wil aanvaarden, moet dat ook doen met de boodschap van rijke genade. Die 'verlamming, verkramping' treedt slechts dan op wanneer alleen het eerste serieus wordt genomen.
De Graaff spreekt over ‘de mens’, waarbij hij geen onderscheid maakt tussen hen die het zaligmakend geloof hebben en hen die dat niet hebben. Ieder leeft volgens hem onder de ‘koepel van genade’ en ieder staat daardoor in dezelfde rechte verhouding tot God.
De Graaff pleit voor zelfwaardering, zelfaanvaarding en waardering voor het mens-zijn. Met een al te positief mensbeeld wordt echter de diepingrijpendheid van het afgekeerd-zijn-van-de-Schepper ontkend. Hoewel er op het intermenselijke vlak best een positief zelfbeeld mag zijn, is het m.i. helemaal niet kwalijk als daarboven de wolk van het zondaar-zijn blijft hangen. Je kunt wel uit psychologisch oogpunt de mens een heleboel willen geven, maar uiteindelijk is dat slechts loze kalk, omdat de mens er niets beter van wordt. De mens wordt pas dan echt serieus genomen wanneer hij gezien wordt als zondaar, voor wie er genade is. Niet zelf-bevestiging, maar bevestiging-in-de-Wijnstok is primair noodzakelijk en bevrijdend.'
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

De kleur van je huid. De abolitionistische strijd vanuit de ogen van een gevangen jongen beschreven. Indrukwekkend!
Fides Quaerens Intellectum
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Dank Zita.

Ik denk dat ik het boekje nog ergens in de kasten heb staan. Maar zo herinner ik het mij in ieder geval niet. Vandaar.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Engelstalig boek aan het lezen. Valt tegen hoeveel woorden ik moet opzoeken. Daarom Google Translate app weer op mn telefoon gezet. Wat blijkt - sinds ik app de vorige keer gebruikte - je hebt nu de optie dat je de camera boven de bladzijde houdt en dan wordt de tekst 'weggehaald' en vervangen door een Nederlandse vertaling. Bizar en heel ideaal. Engels lezen gaat een stuk sneller nu.

Ben door een Engelstalige boek van een Puritein aan het kruipen en dat is nu opeens een peulenschil.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Maanenschijn »

Charles schreef:Engelstalig boek aan het lezen. Valt tegen hoeveel woorden ik moet opzoeken. Daarom Google Translate app weer op mn telefoon gezet. Wat blijkt - sinds ik app de vorige keer gebruikte - je hebt nu de optie dat je de camera boven de bladzijde houdt en dan wordt de tekst weggefilterd en vervangen door een Nederlandse vertaling. Bizar en heeel ideaal. Engels lezen gaat een stuk sneller nu.

Ben door een Engelstalige boek van een Puritein aan het kruipen en dat is nu opeens een peulenschil.
Ik lees graag engels op een e-reader. Die heeft een functie om het desbetreffende woord aan te klikken en de vertaling te zien. Dan blijf je in de ‘flow’ van de engelse tekst, maar leer je iedere keer er weer een woord bij!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Dat erbij leren heb ik een beetje opgegeven. Blijft echt slecht hangen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Erik1960 »

Agapè | Caritas in bedrijf
over de kracht van de liefde in het bedrijfsleven.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Iemand bekend met De Welwillenden van Johantan Littell?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Staan best aardige dingen in, maar naarmate je verder leest, overtuigt het minder.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

In navolging van Augustinus.
Beschouwingen over God krnnen en beminnen.

Martijn Schrama O.S.A.

Alleen al vanwege de excellent fraai vormgegeven zinnen en een bijzondere sympathiek vocabulaire een aanrader.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Nachttrein naar Lissabon van Mercier uitgelezen. Was aanvankelijk enthousiast maar ik eindigde toch met een katergevoel. Toch weer het gevoel dat de roman een overbodig fenomeen is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Charles schreef:Nachttrein naar Lissabon van Mercier uitgelezen. Was aanvankelijk enthousiast maar ik eindigde toch met een katergevoel. Toch weer het gevoel dat de roman een overbodig fenomeen is.
Dat katergevoel heb ik bij alle boeken van Pascal Mercier gehad, maar niet omdat ik romans een overbodig fenomeen vind.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Voornemen van dit jaar is: minder scherm, meer boeken. Deze lag al jaren op de plank. Uiteindelijk vind ik de filosofische gedachten in het boek het mooist en kan het hele verhaal er omheen (waar nog wel wat op af te dingen valt) me gestolen worden. Op 3/4 van het boek werd het me wat teveel van hetzelfde en het slot bevredigde niet. Ik dacht: je kan net zo goed wel achter een schermpje zitten. Doorgaans is het zo dat, wanneer ik terugkijk op de gelezen boeken van een jaar, non-fictie met kop en schouders uitsteekt boven fictie (roman).

Las in een recensie dat e.e.a. is afgekeken van Pessoa en dat je beter 'Het boek der rusteloosheid' van Pessoa kunt lezen. Dat kun je nachttrein naar Lissabon ongelezen laten. Laat nou dat boek van Pessoa hoog op m'n wensenlijst staan. Wat ik in ieder geval van het boek overhield:
- Portugal / Lissabon eens bezoeken
- Nuits D'Ete van Berlioz weer beluisteren (opname met Janet Baker is mooi!)
- Bevestiging om Pessoa te gaan lezen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Charles schreef:Las in een recensie dat e.e.a. is afgekeken van Pessoa en dat je beter 'Het boek der rusteloosheid' van Pessoa kunt lezen.
Dat zijn nog eens tips, gewoon als eboek te lenen via de bibliotheek.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Hier gedeeltelijk in te kijken.
https://books.google.nl/books?id=zUXtCQ ... &q&f=false

Boek voor introverten volgens mij (zo kwam ik hem ook op het spoor: zelfde persoonlijkheidstype https://www.personality-database.com/pr ... ality-type Ging daarom op hem zoeken. Kwam dat boek tegen, las wat en dacht: die móet ik lezen).

Mooie typering:
Het boek der rusteloosheid als geen ander boek illustreert wat het voor iemand betekent om te beseffen intelligent te zijn, zonder daar iets mee te kunnen aanvangen. Terwijl er de hele tijd wel de wetenschap is dat zo’n kwaliteit met verplichtingen komt.
Plaats reactie