Erdee

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Erdee

Bericht door Job »

refo schreef:
Job schreef:
Mannetje schreef:Hoe zie je dat voor je? De krant om 3 uur pas gaan drukken? En dan toch om 7 uur in geel het land op de mat?
Ik stel alleen vast dat het geen nieuwsmedium is op zaterdag. Ik zie niets voor me. Wel zag ik dat tal van andere ochtendkranten het wel mee hebben kunnen nemen.
Het was niet rond 22u bekend, maar rond middernacht.
Dat klopt niet. Praattafel Op1 heeft zijn hele uitzending ervoor omgegooid. Dat is rond 22.20uur geweest.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

Job schreef: Zeker, dat begrijp ik. Maar iets wat om 22 uur al bekend was en wat zoveel mensen gaat treffen: het wekt milde verbazing bij me dat dat de ochtendkrant niet haalt. Meer dan milde verbazing ook niet. Ik gun de redacteuren en drukkers hun nachtrust, daar gaat het niet om.
Dat is aardig van je, maar nieuws is net zo goed concurrentie.
Nu zal het RD niet zo snel hijgend achter het allerlaatste nieuws aanrennen, zoals de grote dagbladen dat doen, maar als je vaak het paard achter de wagen spant, bestaat de kans dat het aantal lezers af gaat nemen.
De jongere generatie leest nauwelijks nog papieren dagbladen, laat staan het RD.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ik heb een nieuwe collega van 30 jaar oud. Mbo-niveau, wellicht mbo+. Hij leest wel de Volkskrant. Dus het komt nog wel voor, gelukkig, dat jongeren de krant lezen. Ook de collega's van 27 en 25 lezen de krant, maar die zijn academisch opgeleid en dat telt misschien minder mee.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik heb een nieuwe collega van 30 jaar oud. Mbo-niveau, wellicht mbo+. Hij leest wel de Volkskrant. Dus het komt nog wel voor, gelukkig, dat jongeren de krant lezen. Ook de collega's van 27 en 25 lezen de krant, maar die zijn academisch opgeleid en dat telt misschien minder mee.
Mijn kinderen lezen de weekendedities.
Door de week halen ze het nieuws van de diverse internetsites.
Wij hebben al jaren geen krant meer. We kregen een paar keer een AD weekend abonnement, als cadeau, maar ik blader die alleen even door. Ik krijg het RD in een stapel, 1 x per week/14 dagen. Dan zie je hoe snel het nieuws al geen nieuws meer is, maar ingehaald door iets anders.
Maar ik vind het fijn om de achtergronden en interviews te lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Erdee

Bericht door Thea »

Jammer voor het RD als we alleen oude kranten lezen, want daar kunnen ze niet van bestaan.....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

Thea schreef:Jammer voor het RD als we alleen oude kranten lezen, want daar kunnen ze niet van bestaan.....
Dat snap ik, maar ik red ze dan nog - al is het tijdelijk - van het oud papier.
Mijn ouders deelden destijds ook een abonnement met buren.
Kranten zijn sowieso duur. En als je er doordeweeks nauwelijks tijd voor hebt, dan is het weggegooid geld.
Misschien zou het RD een vrij/za abonnement abonnement mogelijk moeten maken. Dat zou ik dan wel nemen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Erdee

Bericht door orgeltje »

Mara schreef: Misschien zou het RD een vrij/za abonnement abonnement mogelijk moeten maken. Dat zou ik dan wel nemen.
Dat is mogelijk, dus ga je gang: https://abonnement.rd.nl/
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Erdee

Bericht door Job »

Mara schreef:
Job schreef: Zeker, dat begrijp ik. Maar iets wat om 22 uur al bekend was en wat zoveel mensen gaat treffen: het wekt milde verbazing bij me dat dat de ochtendkrant niet haalt. Meer dan milde verbazing ook niet. Ik gun de redacteuren en drukkers hun nachtrust, daar gaat het niet om.
Dat is aardig van je, maar nieuws is net zo goed concurrentie.
Nu zal het RD niet zo snel hijgend achter het allerlaatste nieuws aanrennen, zoals de grote dagbladen dat doen, maar als je vaak het paard achter de wagen spant, bestaat de kans dat het aantal lezers af gaat nemen.
De jongere generatie leest nauwelijks nog papieren dagbladen, laat staan het RD.
De RD-redactie kun je sowieso niet scharen onder de nieuwsjagers of onderzoeksjournalisten. Die ambitie hebben ze ook niet, tenminste, ik bespeur hem niet. De zaterdageditie, maar in steeds meerdere mate ook de weekkrant, wordt een magazine.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Erdee

Bericht door Jongere »

De deadline van de zaterdagkrant van het RD ligt om 21.00 uur op vrijdagavond. Ik denk dat dat de reden is dat wel in de krant staat dat het OMT zwaardere maatregelen eiste, maar nog niet dat het om een lockdown ging (dat bericht zag ik zelf inderdaad pas rond 22.00 uur).
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

De Nos plaatste het bericht om 22:13
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

En de e-paper van het RD heb ik om 00.05 uur gelezen. Dus dat betekent dat de krant dan al online staat.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Erdee

Bericht door Philip »

NRC had inderdaad wel een (klein) artikel over het OMT-advies, onder de kop 'OMT adviseert totale lockdown'.

Dit in een krant van 124 pagina's, exclusief regionale bijlage Amsterdam/Rotterdam. Het RD steekt daar ook in kwantiteit schril bij af. De prijs (introductietarief) ligt alleen 25% hoger dan van het NRC (ook introductietarief).
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Erdee

Bericht door Jongere »

Job schreef:
Mara schreef:
Job schreef:
Mannetje schreef:Hoe zie je dat voor je? De krant om 3 uur pas gaan drukken? En dan toch om 7 uur in geel het land op de mat?
Ik stel alleen vast dat het geen nieuwsmedium is op zaterdag. Ik zie niets voor me. Wel zag ik dat tal van andere ochtendkranten het wel mee hebben kunnen nemen.
In feite is de papieren krant dus geen geschikt medium voor nieuws dat up to date is. De krant is meer voor het uitdiepen en de achtergronden bij nieuwsberichten.
Je ziet regelmatig dat ook berichten op internet later nog een update krijgen.
Zeker, dat begrijp ik. Maar iets wat om 22 uur al bekend was en wat zoveel mensen gaat treffen: het wekt milde verbazing bij me dat dat de ochtendkrant niet haalt. Meer dan milde verbazing ook niet. Ik gun de redacteuren en drukkers hun nachtrust, daar gaat het niet om.
Heb je eigenlijk nog gelezen wat de werkelijke deadline is van de krant?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Erdee

Bericht door Job »

Jongere schreef: Heb je eigenlijk nog gelezen wat de werkelijke deadline is van de krant?
Ja, sorry, vergeten op te reageren. Ik vind dat vroeg. Had anders gedacht altijd. Maar ben dan ook geen ochtendkrantendeskundige.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Erdee

Bericht door Jongere »

Job schreef:
Jongere schreef: Heb je eigenlijk nog gelezen wat de werkelijke deadline is van de krant?
Ja, sorry, vergeten op te reageren. Ik vind dat vroeg. Had anders gedacht altijd. Maar ben dan ook geen ochtendkrantendeskundige.
Het is lange tijd later geweest, maar is vervroegd vanwege logistiek (bezorging), begreep ik.
Inderdaad kun je drie uur korter nieuws meenemen; anderzijds is het bekend dat kranten sowieso verder bij actueel nieuws afstaan en dichter bij achtergrondberichtgeving komen. Vrijwel iedereen krijgt nieuws over bijvoorbeeld een persconferentie al lang en breed tot zich voordat de krant op de mat rolt. Je moet dat dan niet dunnetjes overdoen op papier, lijkt mij.

Overigens ligt de deadline van bijv. het Nederlands Dagblad (ochtendkrant) standaard om 9.00 uur, volgens mij. Tenminste, ik dacht dat weleens gelezen te hebben.
Plaats reactie