Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door CvdW »

In coronatijd hebben we in de woonkamer gezeten met laptop op de salontafel en vervolgens geluisterd naar de preek die tot ons kwam.
Tijdens gebed zitten we met onze handen samen en ogen dicht. Of begrijp ik je laatste zin verkeerd @Mara?
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Peter-ooievaar »

DDD schreef:Waarom?

Het onzevader kunnen we ook eindeloos herhalen. Daar is niets oneerbiedig aan.
Wat ik aan wil geven: hoe kerkenraden daar mee omgaan.
Zij hebben een mening over bepaalde zaken. En dat dit soms futiliteiten zijn is evident. Maar geen mening over futiliteiten kan ook voor ergernis zorgen.

Het gaat in dit geval niet alleen om 'bidden' of 'eerbiedig zijn'. Maar om een groep mensen die bewust, jarenlang, bepaalde kerkdiensten vermijden omdat die dominee of die ouderling of die organist nu dienst heeft. En dan een eigen 'kerkdienst' organiseren, waarbij gekozen wordt voor een kerkdienst op geluidsdrager met alles van de dienst erop en eraan. En nee, dat is niet nieuw: gebeurde 40 jaar geleden ook al: gezinnen waarbij de kleine kinderen werden vermaand eerbiedig te zijn tijdens het gebed, een gebed wat al 10 jaar oud was. Dit gebeurt ook tijdens begrafenissen (zelf meegemaakt, 15 jaar geleden).

Dit is een opvatting: die is persoonlijk. Andere opvatting? Prima, mag. Zie Romeinen 14.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mara »

CvdW schreef:In coronatijd hebben we in de woonkamer gezeten met laptop op de salontafel en vervolgens geluisterd naar de preek die tot ons kwam.
Tijdens gebed zitten we met onze handen samen en ogen dicht. Of begrijp ik je laatste zin verkeerd @Mara?
Met het gezin kijken we naar een scherm - live uitzending - en dan bidden wij mee op de gebruikelijke eerbiedige wijze.
Maar ik luister ook weleens alleen en dan zet ik de koptelefoon op.
Tijdens het bidden doe ik dan wel mijn ogen dicht en mijn handen liggen meestal toch al gevouwen in mijn schoot, tijdens het luisteren.
P.S. Ik had je nog een mail gestuurd, heb je die ontvangen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door CvdW »

Mail heb ik niet ontvangen @Mara.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgelspel in de eredienst (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mara »

CvdW schreef:Mail heb ik niet ontvangen @Mara.
Ik krijg hem inderdaad terug, heb net mijn vraag gesteld in het andere topic, hoe dat kan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie