Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

windorgel schreef:
Wim Anker schreef: Of iets juist is kan pas worden vastgesteld als duidelijk is wat er staat. Wat staat hier nu?

"Het voorkomt ook nog steeds voor ruim 90 procent ziekenhuis- en IC-opnames."
Misschien even de technische briefing van Van Dissel naluisteren, dan weet je wat hij precies zei;-).
Hij bedoelde het volgens mij zo dat zonder vaccinatie 15 van de 1000 mensen met een coronabesmetting in het ziekenhuis belanden en dat dit met vaccinatie gereduceerd is tot ca 10% van die 15, dus gemiddeld 1,5 op de 1000.
In aanmerking genomen dat alle andere factoren gelijk zijn (dus dat het 'inherente' risico gelijk blijft).

En dát is nu precies waar het mank loopt. Want die >90% gaat waarschijnlijk nog wel op voor de groep 50- , maar gaat niet meer op voor de groep 60+

De harde getallen kennen we hieromtrent niet, maar het is wel te beredeneren:

85% van de bevolking is gevaccineerd (even kinderen niet meegerekend uiteraard, maar die komen feitelijk niet in ziekenhuis die zijn irrelevant in dit kader). Dat betekent 15% niet-gevaccineerd. Als je rekent met een gelijke kans op ziekenhuisopname vóór vaccinatie dan zou ongeveer 65% van de ziekenhuisopnames niet-gevaccineerden zijn en 35% gevaccineerden.

Bij verhouding 50-50 (RIVM, onderschatting van de werkelijkheid, zoals RIVM zelf ook toegeeft in reactie naar @Valcke) haal je die 90% dus al niet meer.

En even voor het beeld, zou je rekenen met de cijfers van het CWZ die ik pas plaatste (70% gevaccineerd in opnames November), dan kom je op een effectiviteit van 50-60% tegen ziekenhuisopnames. Dit even puur als voorbeeld, want je kan aan dit getal natuurlijk geen waarde ontlenen, want veel te veel onzekerheden / onzuiverheden vanwege de kort-door-de-bocht methode, maar ik hoop wel dat voldoende duidelijk is dat die 90% niet klopt, waarschijnlijk gebaseerd op verouderde data, of een langere periode waarin ook de periode zit waarin dat nog wel zo was.

Overigens, als tegenhanger: Dus ook met 70% gevaccineerden in de ziekenhuizen is nog steeds de eindconclusie dat vaccinatie zorgt voor een stevige afname in het aantal ziekenhuisopnames. Dus ik schrijf dit puur als reactie op de 90% die het RIVM roept.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Johannes S »

Gaan we nu nog eens honderden pagina's vullen, mensen, met menselijke beredeneringen, cijfers, getallen, kansberekeningen, etc.? Nee toch zeker mensen? Waar brengt ons dit? Waar brengt de pandemie (als middel) ons?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Johannes S schreef:Gaan we nu nog eens honderden pagina's vullen, mensen, met menselijke beredeneringen, cijfers, getallen, kansberekeningen, etc.? Nee toch zeker mensen? Waar brengt ons dit? Waar brengt de pandemie (als middel) ons?
Vertel, waar brengt het je?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Johannes S »

Niet op zo'n commandeertoontje.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Johannes S »

Zeeuw schreef:
Johannes S schreef:Gaan we nu nog eens honderden pagina's vullen, mensen, met menselijke beredeneringen, cijfers, getallen, kansberekeningen, etc.? Nee toch zeker mensen? Waar brengt ons dit? Waar brengt de pandemie (als middel) ons?
Vertel, waar brengt het je?
Nou, goed. Ik praat in algemene termen ('we'), omdat ik het algemeen wil benaderen, maar ik doe hier niet aan mee in ieder geval. Het brengt me gelukkig dichter bij God. Ik voel me soms net een roepende in de woestijn, net als m'n naamgenoot uit de Bijbel.

Denk nu eens echt na mensen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Johannes S schreef:
Zeeuw schreef:
Johannes S schreef:Gaan we nu nog eens honderden pagina's vullen, mensen, met menselijke beredeneringen, cijfers, getallen, kansberekeningen, etc.? Nee toch zeker mensen? Waar brengt ons dit? Waar brengt de pandemie (als middel) ons?
Vertel, waar brengt het je?
Nou, goed. Ik praat in algemene termen ('we'), omdat ik het algemeen wil benaderen, maar ik doe hier niet aan mee in ieder geval. Het brengt me gelukkig dichter bij God. Ik voel me soms net een roepende in de woestijn, net als m'n naamgenoot uit de Bijbel.
Denk nu eens echt na mensen.
Ja, dat begrijp ik. Mooi dat je het nu meer persoonlijk maakt. Ik hoor zoveel 'we dit en we dat' rond me heen en dat is altijd nogal makkelijk.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Johannes S schreef:Gaan we nu nog eens honderden pagina's vullen, mensen, met menselijke beredeneringen, cijfers, getallen, kansberekeningen, etc.? Nee toch zeker mensen? Waar brengt ons dit? Waar brengt de pandemie (als middel) ons?
Dat je zelf niks met cijfers, getallen en analyses hebt, betekent toch niet dat je anderen de maat moet gaan nemen, die daar wel interesse voor hebben?

Dat staat helemaal los van de vraag waar dit oordeel van de Heere ons persoonlijk brengt en is daarmee niet in tegenstelling. Jouw vraag ga ik hier niet beantwoorden, daar vind ik dit forum om vele redenen niet een geschikte plaats voor.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

TSD schreef: En dát is nu precies waar het mank loopt. Want die >90% gaat waarschijnlijk nog wel op voor de groep 50- , maar gaat niet meer op voor de groep 60+

De harde getallen kennen we hieromtrent niet, maar het is wel te beredeneren:

85% van de bevolking is gevaccineerd (even kinderen niet meegerekend uiteraard, maar die komen feitelijk niet in ziekenhuis die zijn irrelevant in dit kader). Dat betekent 15% niet-gevaccineerd. Als je rekent met een gelijke kans op ziekenhuisopname vóór vaccinatie dan zou ongeveer 65% van de ziekenhuisopnames niet-gevaccineerden zijn en 35% gevaccineerden.

Bij verhouding 50-50 (RIVM, onderschatting van de werkelijkheid, zoals RIVM zelf ook toegeeft in reactie naar @Valcke) haal je die 90% dus al niet meer.

En even voor het beeld, zou je rekenen met de cijfers van het CWZ die ik pas plaatste (70% gevaccineerd in opnames November), dan kom je op een effectiviteit van 50-60% tegen ziekenhuisopnames. Dit even puur als voorbeeld, want je kan aan dit getal natuurlijk geen waarde ontlenen, want veel te veel onzekerheden / onzuiverheden vanwege de kort-door-de-bocht methode, maar ik hoop wel dat voldoende duidelijk is dat die 90% niet klopt, waarschijnlijk gebaseerd op verouderde data, of een langere periode waarin ook de periode zit waarin dat nog wel zo was.

Overigens, als tegenhanger: Dus ook met 70% gevaccineerden in de ziekenhuizen is nog steeds de eindconclusie dat vaccinatie zorgt voor een stevige afname in het aantal ziekenhuisopnames. Dus ik schrijf dit puur als reactie op de 90% die het RIVM roept.
Hoe het ook zij, de ziekenhuizen / ic's liggen vol met coronapatiënten.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1437909/ ... j-te-komen
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

windorgel schreef:
Simon0612 schreef:
Bloksteen schreef:
Simon0612 schreef:Brief van GGiN aan minister de Jonge inzake vaccinatiedrang/dwang.

https://www.rd.nl/artikel/951294
Ja fijn en ik kan het er mee eens zijn. Maar ik vind het wel erg dubbel hoor. Als GGIN-lid voel ik namelijk ook drang en dwang.
Door alle brochures / weekdiensten door predikanten / meditaties in kerkblaadjes / uitspraken tijdens gebeden door ouderlingen enz enz, waar we het afgelopen jaar mee bestookt zijn. De GGIN voert behoorlijke drang uit op de leden om zich niet te vaccineren.
Stel je niet aan. Je hoeft geen pas te laten zien dat je ongevaccineerd bent, of je hoeft je niet te laten testen op vaccin anti-stoffen om naar binnen te mogen. Als het in een preek genoemd wordt, of (in totaal 2x) in DWS dan is dat geen dwang. Als je dat dwang of drang vind dan is alles wat gezegd en geschreven wordt dwang en drang....
Volgens mij stelt Bloksteen zich niet aan. Hij is het met de brief eens, maar heeft er wel een dubbel gevoel bij. Dat gevoel herken ik omdat keer op keer wordt herhaald dat vaccinatie 'een ongeoorloofd middel is dat wij niet tot ons mogen nemen'. Het is echter m.i. niet zo'n vaststaand feit, maar een gewetensvraag of je je wel of niet kan laten vaccineren.
Misschien is dat het voor jou, en is het voor een ander wel een vaststaand feit? Voor ds. Kersten bijvoorbeeld was dat het wel.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612@ Ben jij niet van mening dat dominees dit aan het kerkvolk over moeten laten in plaats van roepen dat ze tegen zijn?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Charles »

Goede (samenvattende) column van Hertzberger

https://archive.vn/IqJnG
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Charles »

En een essay uit NRC over de tweedeling in de maatschappij. Kunnen sommigen hier nog wat van leren.

https://www.maurice.nl/2021/12/04/tweed ... ootgelegd/
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Simon0612 schreef:
Misschien is dat het voor jou, en is het voor een ander wel een vaststaand feit? Voor ds. Kersten bijvoorbeeld was dat het wel.
Je beroept je op het dogma van de onfeilbaarheid van ds. Kersten?
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

Gewoon lekker in Nederland op vakantie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie