Krijgen we God de Vader ooit te zien

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Volgens mij kunnen deze topics beter op slot en is het ook beter hier niet over te schrijven. De drie-eenheid is een goddelijk mysterie en éénmaal zal alles ons volkomen helder zijn. Natuurlijk kan je wel nadenken over de drie-eenheid, maar mij doet dat denken wat ik ooit eens las:

een predikant in Engeland had 's morgens tegen zijn gemeente verteld dat hij in de avonddienst de drie-eenheid zou verklaren.

In de middag loopt de predikant door zijn tuin en ziet zijn diaken voorover water scheppen uit een meer. Op de vraag wat hij wilde, antwoorde hij: het meer leegscheppen. Dat is onmogelijk zei de predikant. Wel, zeker zei die diaken en zo is het onmogelijk dat ú vanavond de drie-eenheid verklaart.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Volgens mij kunnen deze topics beter op slot en is het ook beter hier niet over te schrijven. De drie-eenheid is een goddelijk mysterie en éénmaal zal alles ons volkomen helder zijn. Natuurlijk kan je wel nadenken over de drie-eenheid, maar mij doet dat denken wat ik ooit eens las:

een predikant in Engeland had 's morgens tegen zijn gemeente verteld dat hij in de avonddienst de drie-eenheid zou verklaren.

In de middag loopt de predikant door zijn tuin en ziet zijn diaken voorover water scheppen uit een meer. Op de vraag wat hij wilde, antwoorde hij: het meer leegscheppen. Dat is onmogelijk zei de predikant. Wel, zeker zei die diaken en zo is het onmogelijk dat ú vanavond de drie-eenheid verklaart.
Niek, in dezen ben ik het niet met je eens. Het is (om in de trant van je voorbeeld te blijven) dan wel niet mogelijk om het meer leeg te scheppen, het is wél mogelijk om uit die diepe oceanen van dit goddelijke mysterie te putten.

Zoals een verliefde zijn geliefde beter wil leren kennen, zo ook een gelovige. Putten, niet om het meer leeg te krijgen, maar om te mogen genieten van dat heerlijke water. Om in verwondering uit te roepen: Zulk een is mijn liefste!

Misschien kunnen we ons in deze topic beter richten op hoe de bijbel en onze belijdenisgeschriften spreken over de heilige Drie-Eenheid, dan dit op een filosofische manier proberen voor ons verstand kloppend te maken...

[Aangepast op 23/3/2005 door memento]
limosa

Bericht door limosa »

Jezus was hier op aarde fysiek in een menselijk lichaam maar natuurlijk niet los van de Goddelijke Drie-eenheid. Ik denk dat we zo ook naar de vraag in deze topic moeten kijken. Bij de hemelvaart is Jezus met Zijn lichaam opgevaren. Ik kan me niet voorstellen dat Hij in de hemel dat lichaam afgelegd heeft.

Ik denk dat we de drie Personen die tezamen het Goddelijk Wezen vormen wel kunnen onderscheiden, hoewel ze natuurlijk niet zijn te scheiden van elkaar.

______________________________
Overigens ben ik het met ndonselaar wel eens dat we terughoudend moeten zijn in het spreken over deze zaken. Als we er eerbiedig over spreken echter lijkt het mij verder niet afkeurenswaardig.

[Aangepast op 23/3/05 door limosa]
Jelle

Bericht door Jelle »

Wij zullen door Christus God zien. Zelf kunnen we als zondige mensen God niet zien maar nu is het mogelijk om door Christus God wel te zien.

Misschien kunnen we het ook om draaien. Als God ons ziet dan zullen we voor eeuwig verloren zijn en voor eeuwig verdoemd worden.
Nu is Christus als Middelaar tussen ons en God komen in te staan en Hij heeft voor al onze zonden betaald, zo ziet God ons door Christus als een reine en kunnen we eeuwig in Zijn nabijheid zijn.

Moeilijk hè dat nu Christus en God en de Heilige Geest één zijn. Toch zegt Christus: wie mij gezien heeft die heeft de vader gezien.
limosa

Bericht door limosa »

't zijn inderdaad moeilijke vragen, de wetenschap dat we niet boven speculeren uitkomen moet ons ook voorzichtig maken in het spreken hierover
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Volgens mij kunnen deze topics beter op slot en is het ook beter hier niet over te schrijven. De drie-eenheid is een goddelijk mysterie en éénmaal zal alles ons volkomen helder zijn. Natuurlijk kan je wel nadenken over de drie-eenheid, maar mij doet dat denken wat ik ooit eens las:

een predikant in Engeland had 's morgens tegen zijn gemeente verteld dat hij in de avonddienst de drie-eenheid zou verklaren.

In de middag loopt de predikant door zijn tuin en ziet zijn diaken voorover water scheppen uit een meer. Op de vraag wat hij wilde, antwoorde hij: het meer leegscheppen. Dat is onmogelijk zei de predikant. Wel, zeker zei die diaken en zo is het onmogelijk dat ú vanavond de drie-eenheid verklaart.
Ik ben het hiermee eens. We moeten goed beseffen, dat de kerk na de 3e eeuw uiteindelijk het dogma van de drie-eenheid heeft geformuleerd om dwalingen aan beide zijden van het spectrum te weerspreken en te voorkomen. Maar dat wil niet zeggen, dat er in die dogma's ook een echte verklaring gekomen is over de verhouding menselijkheid / goddelijkheid van Christus.
De formuleringen zijn daarom ook niet positief gesteld, maar negatief. Dat wil zeggen: ze zeggen niet hoe het wel is, maar ze zeggen hoe het niet is. Met behulp van ontkenningen blijft er een niet nader in te vullen ruimte over voor dit mysterie, dat echter steeds een mysterie blijft.

En dat hoort mijns inziens zorgvuldig in stand gehouden te worden. Wie de hele Bijbel kan verklaren heeft de Bijbel niet meer nodig. Wie de geloofsleer helemaal doorgrondt, heeft de geloofsleer niet meer nodig. Immers onze eigen verklaringen kunnen nu in de plaats van beiden worden gebruikt. (dat gebeurt maar al te vaak door dogmatici, die niet in de gaten hebben hoe vreemd en onbegrijpelijk de stof eigenlijk is, die ze in handen hebben) En dat miskent het geheimnisvolle van de kerkelijke uitspraken. Het miskent, dat het geen empirisch verkregen resultaten zijn, maar geloofsuitspraken.

Alleen door ze te geloven, blijven ze in tact. Door ze te willen weten, kennen en te begrijpen, maken we ze overbodig.

Pas op dus met het al te gemakkelijk in bezit nemen van de dogma's als begrijpelijke en hanteerbare menselijke begrippen.

Goed beschouwd, hebben de concilies iets gezegd, dat niet kan. En daarin schuilt nu gelijk het geheim en de grens, die we onszelf als mensen moeten opleggen aangaande deze dingen.

gravo
Plaats reactie