De boosterprik

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De boosterprik

Bericht door Mara »

Dezelfde twijfel lijkt er te zijn w.b. het wel of niet nemen van de boostervaccinatie.
Mijn schoondochter twijfelt heel erg omdat ze nog nooit zo vaak gekwakkeld heeft met kwaaltjes, als in het afgelopen jaar.
Mijn zusje twijfelt omdat ze sinds haar Moderna vaccinatie doodmoe is.
De ouderen waar ik werk, zijn er wel klaar mee, na 2 prikken + griepprik + pneumokokkenprik.
Op internet wordt de booster alom belachelijk gemaakt, dus daar moet je helemaal niet kijken.

Ik ben gelukkig nog lang niet aan de beurt, omdat mijn tweede prik eind augustus is gezet, na lang nadenken en twijfelen.
Maar ik ben ook nog lang niet overtuigd van het nut en noodzaak.

Hoe is dat met jullie?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De boosterprik

Bericht door Orchidee »

Ik/wij weten het ook nog niet.
Onze oude buurman (88) wil hem direct
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De boosterprik

Bericht door merel »

ik haal hem direct
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: De boosterprik

Bericht door Profesto »

Ik vraag me af waar je op internet kijkt.

Over het algemeen is er heel veel informatie over de goede werking van de vaccins en is ook al duidelijk dat de boostervaccins helpen tegen verdere oploop van de ziekenhuis opnames.

Zodra het kan haal ik die prik meteen.
Mijn moeder werkt in de zorg en kan 'm binnenkort al halen. Ik vind dat fijn, want ze heeft eerder een AZ vaccin gekregen waarvan bekend is dat de werking iets minder is dan Pfizer en Moderna. Schoonzusje heeft booster ook al gehad, werkt ook in de zorg.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De boosterprik

Bericht door Valcke »

Dit artikel - van een erkende deskundige op dit gebied - heb ik al eerder geplaatst.
M.i. uitstekende informatie met wetenschappelijke onderbouwing.

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... ineren.htm

Het spijt mij overigens zeer dat de Gezondheidsraad in twee weken tijd van stelling veranderd is als het gaat om de 60-min groep. Ik vrees dat politieke druk hierbij een grote rol heeft gespeeld.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De boosterprik

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:Dit artikel - van een erkende deskundige op dit gebied - heb ik al eerder geplaatst.
M.i. uitstekende informatie met wetenschappelijke onderbouwing.

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... ineren.htm

Het spijt mij overigens zeer dat de Gezondheidsraad in twee weken tijd compleet van stelling veranderd is als het gaat om de 60-min groep. Ik vrees dat politieke druk hierbij een grote rol heeft gespeeld.
Wat in haar betoog spreekt jou zo aan?
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De boosterprik

Bericht door TSD »

Valcke schreef:Dit artikel - van een erkende deskundige op dit gebied - heb ik al eerder geplaatst.
M.i. uitstekende informatie met wetenschappelijke onderbouwing.

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... ineren.htm

Het spijt mij overigens zeer dat de Gezondheidsraad in twee weken tijd van stelling veranderd is als het gaat om de 60-min groep. Ik vrees dat politieke druk hierbij een grote rol heeft gespeeld.
Jona Walk in Medisch Contact schreef:Boostervaccinaties
Als we door willen met coronavaccinatie om transmissie te onder­drukken moeten wij op grote schaal boostervaccinaties uitvoeren. Op 4 oktober verleende de EMA goedkeuring voor een derde vaccinatie met het Pfizer-vaccin, maar met de kanttekeningen dat de werkzaamheid wordt aangenomen op basis van immunogeniciteitsonderzoek omdat de klinische effectiviteit niet is onderzocht, en dat er nog weinig bekend is over de veiligheid.9 Een observationele studie uit Israël laat wel (kortetermijn)bescherming zien, wat een nationale campagne voor een derde prik kan onderbouwen, wellicht opnieuw met de druk van de coronapas.10

De prijs voor het onderdrukken van de transmissie op deze manier is echter hoog. Niet alleen door de aanzienlijke kosten van vaccins en de infrastructuur om ze massaal toe te dienen, maar ook de maatschappelijke consequenties van de ervaren vaccinatiedwang, polarisatie en uitsluiting van niet-gevaccineerden moeten worden meegewogen. Daarnaast zijn er steeds meer geluiden dat de individuele baten-risicoafweging van deze vaccins bij jongeren mogelijk niet positief uitvalt.11 12 Verder is het waarschijnlijk dat het eventuele transmissie blokkerende effect van een boostervaccinatie na enkele maanden is uitgewerkt, waarna er opnieuw een vaccinatie­ronde moet volgen.

Focus op de kwetsbaren
We kunnen ook kiezen voor een andere route. Alle data wijzen erop dat bescherming tegen ernstige covid-19 in ieder geval langer behouden blijft dan bescherming tegen licht symptomatische en asymptomatische infectie, ook bij nieuwe varianten. Omdat we maar met beperkte snelheid iedere nieuwe ronde boosters kunnen zetten, zal (tenzij we kiezen voor een ‘zero-covid’-aanpak) iedereen in Nederland vroeg of laat een keer in aanraking komen met SARS-CoV-2, hoe onwenselijk we dat misschien ook vinden. Als we meewegen dat een door­gemaakte infectie mogelijk wel langdurige bescherming biedt, pleit dit op populatieniveau voor een focus op vaccineren van de meest kwetsbaren.13 14 Het te verwachten effect hiervan op de belasting van de zorg is het grootst en zonder de druk van de coronapas was de vaccinatiegraad bij deze groep al boven de 90 procent.15

Er zou dan een situatie ontstaan zoals voor andere endemische coronavirussen: SARS-CoV-2 wordt een virus dat de meesten als kind mild symptomatisch doormaken. Op oudere leeftijd lopen we opnieuw risico door comorbiditeit en verzwakking van het immuunsysteem en gaan we tegen het virus vaccineren.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De boosterprik

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:Dit artikel - van een erkende deskundige op dit gebied - heb ik al eerder geplaatst.
M.i. uitstekende informatie met wetenschappelijke onderbouwing.

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... ineren.htm

Het spijt mij overigens zeer dat de Gezondheidsraad in twee weken tijd compleet van stelling veranderd is als het gaat om de 60-min groep. Ik vrees dat politieke druk hierbij een grote rol heeft gespeeld.
Wat in haar betoog spreekt jou zo aan?
Dat zij haar betoog logisch en evenwichtig opbouwt vanuit de feiten en dat ook nog uitgebreid onderbouwt vanuit de literatuur. Daarnaast neemt zij ook maatschappelijke verantwoordelijkheid en ethiek mee in haar afwegingen. Kennelijk kan dit allemaal samengaan.

(En dat mis ik enorm in grote delen van het coronadebat, ook als het gaat om regering en OMT.)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De boosterprik

Bericht door huisman »

merel schreef:ik haal hem direct
Want die eerste twee werken niet?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De boosterprik

Bericht door HersteldHervormd »

Ik wil eigenlijk álleen de boosterprik, mag dat ook?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De boosterprik

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:Ik wil eigenlijk álleen de boosterprik, mag dat ook?
Tuurlijk.

Ik ben 2g, dus doe dit keer niet mee.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De boosterprik

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:ik haal hem direct
Want die eerste twee werken niet?
Tot op heden wel ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De boosterprik

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:
merel schreef:ik haal hem direct
Want die eerste twee werken niet?
Tot op heden wel ;)
Mooi, doneer jouw booster dan aan een kwetsbaar persoon in Afrika.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De boosterprik

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik wil eigenlijk álleen de boosterprik, mag dat ook?
Tuurlijk.

Ik ben 2g, dus doe dit keer niet mee.
Wat bedoel je? Wil jij geen booster?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: De boosterprik

Bericht door Framboos »

huisman schreef:
merel schreef:ik haal hem direct
Want die eerste twee werken niet?
Waarom dit sarcasme?
Vorige week was er een webinar met 8000 artsen. Een immunoloog maakte de vergelijking met de dktp prik. Die wordt ook een aantal keer geroosterd (3, 5 en 11 maanden, daarna op 4 jarige leeftijd). Niemand die daarvan zegt dat je alleen de eerste 2 prikken moet nemen toch? De imuunrespons na de boostervaccinatie lijkt sterk op die van de derde dktp prik...
Plaats reactie