COVID-19

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

Een jaar geleden riep ik al dat de zorgcapaciteit uitgebreid moest worden. Dus dat is geen nieuwe ontdekking.

En verder hoorde ik van een Coronapil voor degenen die het virus hebben. Misschien mag dat middel wel tot een zegen gesteld worden. Laten we het hopen en bidden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

DDD schreef:Ik heb anders al van twee gevallen gehoord waarin iemand overlijdt omdat hij niet tijdig zorg kreeg vanwege de covid-pandemie. Dus dat komt wel degelijk voor. Het kan trouwens ook een verklaring zijn voor de (mogelijke) oversterfte waarover Wim het steeds heeft.
Een andere oorzaak kan mijns inziens ook zijn dat iemand niet meer positief test (dus ontlabeld is), maar wel overlijdt aan de directie gevolgen van corona, soms zelfs binnen dezelfde ziekenhuisopname. Als ze dan overlijden ligt het maar net aan de arts wat als overlijdensreden wordt overschreven. De vraag is dan: is er echt oversterfte die niet verklaard kan worden (en waar sommigen mee aan de haal gaan) of ligt het aantal doden door corona eigenlijk nog hoger?
Fides Quaerens Intellectum
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

ik zie het laatste iig in de praktijk veel terug.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Al enig idee wat we morgen gaan horen?

Ik verwacht horeca helemaal op slot. Zouden de niet-essentiële winkels ook weer dicht moeten? Zou verschrikkelijk zijn voor deze ondernemers. Decembermaand is voor veel winkels de omzet booster om te overleven. Laten ze dan weer gaan naar een max aantal klanten per winkeloppervlak.

Misschien Uni en HBO/MBO weer op slot. PO/VO verwacht ik open te blijven.

Zelf ben ik voorstander om zoveel als mogelijk alles open te houden. Iedereen weet nu wel ongeveer wat verstandig gedrag is en verder zal dit virus toch door de bevolking heen gaan. Dat kun je (een beetje) vertragen maar niet tegenhouden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

probleem is dat het verstandig gedrag er merendeel af is.
Ik stond gisteren middag gewoon in de dagelijkse file.
En onze werkgever verwacht ook nog dat er van iedere afdeling mensen zijn, denk dat we nu op onze vleor op 50% zitten
Ik verwacht:
scholen sluiten
horeca dicht
niet essentiele winkels dicht
max 2 personen thuis
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

huisman schreef:Al enig idee wat we morgen gaan horen?

Ik verwacht horeca helemaal op slot. Zouden de niet-essentiële winkels ook weer dicht moeten? Zou verschrikkelijk zijn voor deze ondernemers. Decembermaand is voor veel winkels de omzet booster om te overleven. Laten ze dan weer gaan naar een max aantal klanten per winkeloppervlak.

Misschien Uni en HBO/MBO weer op slot. PO/VO verwacht ik open te blijven.

Zelf ben ik voorstander om zoveel als mogelijk alles open te houden. Iedereen weet nu wel ongeveer wat verstandig gedrag is en verder zal dit virus toch door de bevolking heen gaan. Dat kun je (een beetje) vertragen maar niet tegenhouden.
Ik denk dat ook de lagere scholen dicht gaan voor een maand. De scholen selecteren er al op voor.

Ik begreep van een verpleegkundige dat een paar ziekenhuizen in de regio Rotterdam in de voorfase van code zwart zitten.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

OMT adviseert scholen open te houden.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Bertiel schreef:probleem is dat het verstandig gedrag er merendeel af is.
Ik stond gisteren middag gewoon in de dagelijkse file.
En onze werkgever verwacht ook nog dat er van iedere afdeling mensen zijn, denk dat we nu op onze vleor op 50% zitten
Ik verwacht:
scholen sluiten
horeca dicht
niet essentiele winkels dicht
max 2 personen thuis
Ik mocht net weer naar kantoor en ga nog steeds elke dag. Bezetting is 10%, dus 35 man. In de praktijk is de bezetting max 15 man.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: COVID-19

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:Al enig idee wat we morgen gaan horen?

Ik verwacht horeca helemaal op slot. Zouden de niet-essentiële winkels ook weer dicht moeten? Zou verschrikkelijk zijn voor deze ondernemers. Decembermaand is voor veel winkels de omzet booster om te overleven. Laten ze dan weer gaan naar een max aantal klanten per winkeloppervlak.

Misschien Uni en HBO/MBO weer op slot. PO/VO verwacht ik open te blijven.

Zelf ben ik voorstander om zoveel als mogelijk alles open te houden. Iedereen weet nu wel ongeveer wat verstandig gedrag is en verder zal dit virus toch door de bevolking heen gaan. Dat kun je (een beetje) vertragen maar niet tegenhouden.
Maar wil je patiënten voor wie in het ziekenhuis geen plaats meer is op de stoep leggen dan? Dat is het probleem waar het om draait.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

huisman schreef: Zelf ben ik voorstander om zoveel als mogelijk alles open te houden. Iedereen weet nu wel ongeveer wat verstandig gedrag is en verder zal dit virus toch door de bevolking heen gaan. Dat kun je (een beetje) vertragen maar niet tegenhouden.
In de kern ben ik hier ook niet tegen, met wel 2 belangrijke kanttekeningen:
1. We moeten zorgen dat onze kwetsbaren wél beschermd worden, dat betekent o.a. extra maatregelen t.a.v. zorgvuldigheid bij verpleeghuizen, zoals bijv. testen uit voorzorg, medisch mondmasker enz.
2. De zorg niet overbelasten, hoezeer de capaciteit achteraf misschien opgeschaald kon worden en hoezeer het door andere communicatie en ander gedrag het niet zo ver had hoeven komen, we moeten er wel mee dealen en met >50 IC opnames per dag zit je over 2 weken met 900 alleen al COVID patiënten op de IC. Wellicht dat zoiets met een kortstondige piek te overleven valt, maar nu het virus laten doorgaan betekent dat we dat voor langere tijd zouden hebben en dat gaat gewoon niet, dan komt acute zorg in gevaar. De zorg moet toegankelijk blijven voor iedereen.

Dus ja, er zijn helaas wel echt maatregelen nodig, maar het begint volgens mij met eens een keer een goede en duidelijke strategie en communicatie waardoor mensen zich wél aan de maatregelen gaan houden. Als iedereen voorzichtig wordt, thuisblijft bij klachten en zich laat testen, dan is echt al een wereld gewonnen.

Daarnaast gaat het nu zó hard rond op de scholen dat het sowieso te verwachten is dat deze golf niet maanden meer gaat duren, ook niet zonder maatregelen, immers, immuniteit onder kinderen neemt nu heel rap toe en daarmee is straks een belangrijke motor achter de besmettingen zo goed als weg.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik begreep van een verpleegkundige dat een paar ziekenhuizen in de regio Rotterdam in de voorfase van code zwart zitten.
Weer terug op 1 bezoeker p.p.p.d.
Mijn hoogbejaarde schoonvader heeft vanochtend nog een pacemaker geplaatst gekregen. Hij mag zowaar tot morgenochtend blijven.
Mijn buurman werd laatst diezelfde dag nog ontslagen. (waarna s'avonds de ambu weer voor de deur stond, omdat hij onwel was geworden)
De zgn. planbare zorg is een paar weken geleden al afgeschaald in de beide Franciscus ziekenhuizen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Ditbenik schreef:
huisman schreef:Al enig idee wat we morgen gaan horen?

Ik verwacht horeca helemaal op slot. Zouden de niet-essentiële winkels ook weer dicht moeten? Zou verschrikkelijk zijn voor deze ondernemers. Decembermaand is voor veel winkels de omzet booster om te overleven. Laten ze dan weer gaan naar een max aantal klanten per winkeloppervlak.

Misschien Uni en HBO/MBO weer op slot. PO/VO verwacht ik open te blijven.

Zelf ben ik voorstander om zoveel als mogelijk alles open te houden. Iedereen weet nu wel ongeveer wat verstandig gedrag is en verder zal dit virus toch door de bevolking heen gaan. Dat kun je (een beetje) vertragen maar niet tegenhouden.
Maar wil je patiënten voor wie in het ziekenhuis geen plaats meer is op de stoep leggen dan? Dat is het probleem waar het om draait.
Echt een onzinnige bangmakerij. Code zwart was er tijdens de eerste golf niet eens terwijl er toen 1400 mensen op IC lagen. Natuurlijk met fors afgeschaalde zorg maar nu liggen er 500 op IC met een verwachting van 650 hoogste piek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: COVID-19

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
Ditbenik schreef:
huisman schreef:Al enig idee wat we morgen gaan horen?

Ik verwacht horeca helemaal op slot. Zouden de niet-essentiële winkels ook weer dicht moeten? Zou verschrikkelijk zijn voor deze ondernemers. Decembermaand is voor veel winkels de omzet booster om te overleven. Laten ze dan weer gaan naar een max aantal klanten per winkeloppervlak.

Misschien Uni en HBO/MBO weer op slot. PO/VO verwacht ik open te blijven.

Zelf ben ik voorstander om zoveel als mogelijk alles open te houden. Iedereen weet nu wel ongeveer wat verstandig gedrag is en verder zal dit virus toch door de bevolking heen gaan. Dat kun je (een beetje) vertragen maar niet tegenhouden.
Maar wil je patiënten voor wie in het ziekenhuis geen plaats meer is op de stoep leggen dan? Dat is het probleem waar het om draait.
Echt een onzinnige bangmakerij. Code zwart was er tijdens de eerste golf niet eens terwijl er toen 1400 mensen op IC lagen. Natuurlijk met fors afgeschaalde zorg maar nu liggen er 500 op IC met een verwachting van 650 hoogste piek.
Ik zal het ze in de Limburgse ziekenhuizen gaan vertellen. Kunnen ze zich ook bij jou melden voor de oplossing mocht het onverhoopt, maar dus zeer onwaarschijnlijk, toch zo zijn dat de noodkreten uit de ziekenhuizen in Limburg wel de huidige situatie weergeven en geen onzinnige bangmakerij zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Echt een onzinnige bangmakerij. Code zwart was er tijdens de eerste golf niet eens terwijl er toen 1400 mensen op IC lagen. Natuurlijk met fors afgeschaalde zorg maar nu liggen er 500 op IC met een verwachting van 650 hoogste piek.
Doen de ziekenhuizen ook aan bangmakerij dan?
"Wachten op code zwart is geen optie. We moeten nu harde keuzes maken." In de instelling liggen op dit moment 36 COVID-19 patiënten en nogmaals 7 op de IC. Ook zijn er 10 patiënten die vanuit de spoedeisende hulp wachten op doorplaatsing naar de kliniek, maar die is vol. "Zowel intern als extern is er geen doorstroming. En het verraderlijke aan 'code zwart' is dat we niet weten of en wanneer het komt."

Maar wat houdt code zwart nu in? "Als de vraag overal in het land de capaciteit overstijgt en overplaatsen niet meer mogelijk is, dan kondigt de minister code zwart af. Praktisch gezien betekent dit dat ziekenhuizen dan moeten gaan selecteren wie wel en geen zorg krijgt. Het gaat in eerste instantie vooral om IC-bedden, omdat daar de grootste schaarste heerst," legt de woordvoerder uit. Daarom wordt er nu dus een triageteam voorbereid. "We hopen uit de grond van ons hart dat het niet zover komt, maar we zijn er wel op voorbereid."
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1434298/ ... geen-optie

Dit is in Dordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Ditbenik schreef:
huisman schreef:
Ditbenik schreef:
Maar wil je patiënten voor wie in het ziekenhuis geen plaats meer is op de stoep leggen dan? Dat is het probleem waar het om draait.
Echt een onzinnige bangmakerij. Code zwart was er tijdens de eerste golf niet eens terwijl er toen 1400 mensen op IC lagen. Natuurlijk met fors afgeschaalde zorg maar nu liggen er 500 op IC met een verwachting van 650 hoogste piek.
Ik zal het ze in de Limburgse ziekenhuizen gaan vertellen. Kunnen ze zich ook bij jou melden voor de oplossing mocht het onverhoopt, maar dus zeer onwaarschijnlijk, toch zo zijn dat de noodkreten uit de ziekenhuizen in Limburg wel de huidige situatie weergeven en geen onzinnige bangmakerij zijn?
De LCPS heeft de oplossing en zij zeggen precies hetzelfde als ik.

@mara dat individuele instellingen iets roepen is wel een signaal maar geen werkelijkheid voor de zorgdruk in het land. Dhr Kuipers zegt dat we ver van code zwart afzitten en hij heeft het totaal overzicht.

Is het dan niet ernstig? Zeker wel maar dan helpt het niet om irreële doemscenario's de wereld in te slingeren. Helaas doen diverse ziekenhuizen dat wel. De druk op de zorg zal met of zonder aanvullende maatregelen nog maanden erg hoog blijven. Daarom is het ook een crisis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie