Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Augustienus »

Met wellicht als aanvulling dat de kans niet uit te sluiten is, maar dit geen aanleiding hoeft te zijn om geen vaccin te nemen. De kans op negatieve gevolgen van corona is groter.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Terri »

Herman schreef:Terecht punt, Zeeuw. Laatst kwam er een kwebbelgeval voorbij over tinnitus en vaccinatie. Daar ligt geen verband. Een verband is er wel bij meer stress. En dat is ook volop aanwezig, momenteel.
Wat een onaardige akelige reactie. Vooral het woord 'kwebbelgeval' .
Het staat overigens in de bijsluiter inmiddels als bijwerking.
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Framboos »

Posthoorn schreef:Maar goed: het verschil tussen bloedverdunners en vaccinatie is, dat er voor het eerste altijd een medische indicatie bij de persoon zelf bestaat, terwijl het bij het tweede om een 'gevaarlijke omgeving' gaat.
Ik zou het anders definiëren. Voor bloedverdunners is is de medische indicatie een persoonlijk risico, voor vaccineren ligt het risico meer op groepsniveau.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Terri schreef:Wat een onaardige akelige reactie. Vooral het woord 'kwebbelgeval' .
Het staat overigens in de bijsluiter inmiddels als bijwerking.
Misschien is het goed dergelijke verhalen wat minder serieus te nemen, dat is mijn onderliggende punt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

eilander schreef:Deze persoon ken ik wél. En ik geef alleen maar aan hoe de arts hierin handelde. Dus níet: deze persoon kreeg [dit] en dat kwam door vaccinatie.
Dat is nu juist de crux. Jij hecht enige waarde aan de woorden van je kennis, maar ik niet. Geen idee wat voor iemand dat is. Maar het beroep van artsen, vanouds toch niet vrij van enige gezag, krijgt een krasje.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:
Herman schreef:Terecht punt, Zeeuw. Laatst kwam er een kwebbelgeval voorbij over tinnitus en vaccinatie. Daar ligt geen verband. Een verband is er wel bij meer stress. En dat is ook volop aanwezig, momenteel.
Wat een onaardige akelige reactie. Vooral het woord 'kwebbelgeval' .
Het staat overigens in de bijsluiter inmiddels als bijwerking.
Mijn punt was dan weer dat bijsluiters helemaal vol staan met eventualiteiten om risico's zoveel mogelijk uitsluiten. De bijwerkingen die ik in mijn post naar Eilander vermeldde waren bv van Paracetamol.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door ejvl »

Posthoorn schreef:Maar goed: het verschil tussen bloedverdunners en vaccinatie is, dat er voor het eerste altijd een medische indicatie bij de persoon zelf bestaat, terwijl het bij het tweede om een 'gevaarlijke omgeving' gaat.
De medische indicatie kan ook zijn dat iemand niet genoeg antistoffen heeft tegen corona. Maar dan zou een serologische test tot de mogelijkheden moeten behoren.
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Framboos »

Herman schreef:
eilander schreef:Deze persoon ken ik wél. En ik geef alleen maar aan hoe de arts hierin handelde. Dus níet: deze persoon kreeg [dit] en dat kwam door vaccinatie.
Dat is nu juist de crux. Jij hecht enige waarde aan de woorden van je kennis, maar ik niet. Geen idee wat voor iemand dat is. Maar het beroep van artsen, vanouds toch niet vrij van enige gezag, krijgt een krasje.
Exemplarisch voor deze tijd. De gezagscrisis, die in de seculiere wereld al enkele decennia aan de gang is, leek enige tijd aan de reformatorische wereld voorbij te gaan. Op dit moment halen we de seculiere wereld echter op hoge snelheid in. Er wordt geen waarde meer gehecht aan wetenschap, een minister mag belachelijk gemaakt worden en als de sgp niet hard genoeg protesteert tegen vaccineren en qr-codes, neigt de sympathie moeiteloos naar Thierry Baudet.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Floppy »

Terri schreef:...
Het staat overigens in de bijsluiter inmiddels als bijwerking.
Even voor de goede orde: dat zal dan gelden voor het Janssen vaccin. Voor Pfizer is deze bijwerking voor zover ik weet niet bekend.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Framboos schreef:
Herman schreef:
eilander schreef:Deze persoon ken ik wél. En ik geef alleen maar aan hoe de arts hierin handelde. Dus níet: deze persoon kreeg [dit] en dat kwam door vaccinatie.
Dat is nu juist de crux. Jij hecht enige waarde aan de woorden van je kennis, maar ik niet. Geen idee wat voor iemand dat is. Maar het beroep van artsen, vanouds toch niet vrij van enige gezag, krijgt een krasje.
Exemplarisch voor deze tijd. De gezagscrisis, die in de seculiere wereld al enkele decennia aan de gang is, leek enige tijd aan de reformatorische wereld voorbij te gaan. Op dit moment halen we de seculiere wereld echter op hoge snelheid in. Er wordt geen waarde meer gehecht aan wetenschap, een minister mag belachelijk gemaakt worden en als de sgp niet hard genoeg protesteert tegen vaccineren en qr-codes, neigt de sympathie moeiteloos naar Thierry Baudet.
Ik protesteer als dit op mijn verhaal over de arts in het ziekenhuis te Bergen op Zoom geplakt wordt.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Maar met bijwerkingen werkt het natuurlijk niet zo dat je de aantallen afzet tegen de aantallen mensen zonder bijwerkingen. Als aangetoond zou worden dat herseninfarct, hartstilstand, en dat soort ernstige dingen een bijwerking kúnnen zijn, is dat reden genoeg om je niet te laten vaccineren. Al komt het maar heel weinig voor, niemand zal zo'n risico willen nemen.
0.1-1% bijwerkingen paracetamol:
duizeligheid, koorts, sufheid, lage bloeddruk, jeuk, huiduitslag, depressie, verwardheid, maag-darmklachten, afwijkende leverfunctie, leverfalen.

Toch neemt nagenoeg iedereen het.

Ibuprofen zijn de bijwerkingen nog veel verschrikkelijker, ook ernstige, rond hetzelfde percentage.

De ernstige bijwerkingen van Pfizer zijn in percentage lager.

Natuurlijk is het een weeg reden maar in verhouding bekeken is het veel lager dan bij andere, veelgebruikte medicijnen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Posthoorn »

ejvl schreef:0.1-1% bijwerkingen paracetamol:
duizeligheid, koorts, sufheid, lage bloeddruk, jeuk, huiduitslag, depressie, verwardheid, maag-darmklachten, afwijkende leverfunctie, leverfalen.

Toch neemt nagenoeg iedereen het.

Ibuprofen zijn de bijwerkingen nog veel verschrikkelijker, ook ernstige, rond hetzelfde percentage.

De ernstige bijwerkingen van Pfizer zijn in percentage lager.

Natuurlijk is het een weeg reden maar in verhouding bekeken is het veel lager dan bij andere, veelgebruikte medicijnen.
Ja, en? Het is fijn als je die afweging zelf kunt maken en het je niet door de strot geduwd wordt.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door ejvl »

Posthoorn schreef:
ejvl schreef: 0.1-1% bijwerkingen paracetamol:
duizeligheid, koorts, sufheid, lage bloeddruk, jeuk, huiduitslag, depressie, verwardheid, maag-darmklachten, afwijkende leverfunctie, leverfalen.

Toch neemt nagenoeg iedereen het.

Ibuprofen zijn de bijwerkingen nog veel verschrikkelijker, ook ernstige, rond hetzelfde percentage.

De ernstige bijwerkingen van Pfizer zijn in percentage lager.

Natuurlijk is het een weeg reden maar in verhouding bekeken is het veel lager dan bij andere, veelgebruikte medicijnen.
Ja, en? Het is fijn als je die afweging zelf kunt maken en het je niet door de strot geduwd wordt.
Absoluut eens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef: Maar met bijwerkingen werkt het natuurlijk niet zo dat je de aantallen afzet tegen de aantallen mensen zonder bijwerkingen. Als aangetoond zou worden dat herseninfarct, hartstilstand, en dat soort ernstige dingen een bijwerking kúnnen zijn, is dat reden genoeg om je niet te laten vaccineren. Al komt het maar heel weinig voor, niemand zal zo'n risico willen nemen.
0.1-1% bijwerkingen paracetamol:
duizeligheid, koorts, sufheid, lage bloeddruk, jeuk, huiduitslag, depressie, verwardheid, maag-darmklachten, afwijkende leverfunctie, leverfalen.

Toch neemt nagenoeg iedereen het.

Ibuprofen zijn de bijwerkingen nog veel verschrikkelijker, ook ernstige, rond hetzelfde percentage.

De ernstige bijwerkingen van Pfizer zijn in percentage lager.

Natuurlijk is het een weeg reden maar in verhouding bekeken is het veel lager dan bij andere, veelgebruikte medicijnen.
Belangrijk punt bij de twijfels over vaccins is de snelheid waarmee het ontwikkeld is en de korte ervaring die we ermee hebben. Daar ga je nu aan voorbij.
Voor mij is dit overigens niet hét punt als het over vaccinatie gaat.

En inderdaad, wat @Posthoorn zegt. Het gaat me steeds meer de keel uithangen dat iedereen richting vaccinatie geduwd wordt.
TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

ejvl schreef:
eilander schreef: Maar met bijwerkingen werkt het natuurlijk niet zo dat je de aantallen afzet tegen de aantallen mensen zonder bijwerkingen. Als aangetoond zou worden dat herseninfarct, hartstilstand, en dat soort ernstige dingen een bijwerking kúnnen zijn, is dat reden genoeg om je niet te laten vaccineren. Al komt het maar heel weinig voor, niemand zal zo'n risico willen nemen.
0.1-1% bijwerkingen paracetamol:
duizeligheid, koorts, sufheid, lage bloeddruk, jeuk, huiduitslag, depressie, verwardheid, maag-darmklachten, afwijkende leverfunctie, leverfalen.

Toch neemt nagenoeg iedereen het.

Ibuprofen zijn de bijwerkingen nog veel verschrikkelijker, ook ernstige, rond hetzelfde percentage.

De ernstige bijwerkingen van Pfizer zijn in percentage lager.

Natuurlijk is het een weeg reden maar in verhouding bekeken is het veel lager dan bij andere, veelgebruikte medicijnen.
Sorry hoor, maar ik heb werkelijk nog nooit iemand gehoord met leverfalen als gevolg van paracetamol, behalve bij een stevige overdosis, maar dat is echt iets heel anders.

Paracetamol wordt door vrijwel alle 17 miljoen Nederlands veelvuldig ingenomen, als de bijwerkingen in de orde van grote van Pfizer zouden zijn, dan was er allang, maar dan ook allang een verbod op geweest.

Mensen die serieus ziek van het vaccin zijn (ik bedoel niet gevaarlijk, maar gewoon serieuze griepverschijnselen) hoor je overal.

Als we nu een paracemamolletje gaan vergelijken met het Coronavaccin, dan zijn we toch wel echt van het padje af. (d.w.z. alle realiteit uit het oog verloren)
Plaats reactie