COVID-19

DDD

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Klavart schreef:
Amstelodamense schreef:
Klavart schreef:
Amstelodamense schreef:Hoe dan ook: er is slechts een relatief klein deel van de NL bevolking niet gevaccineerd. Toch zijn niet gevaccineerden in de ziekenhuizen in de meerderheid.

Conclusie blijft dat inenten zin heeft: het biedt bescherming tegen ziekenhuis en IC opname.
Maar de bescherming wordt ook minder.
In deze huidige tijd helpt alles. Als we met vaccineren allerlei ellende kunnen voorkomen (mensen die niet geopereerd kunnen worden, lockdown en last but not least sterfgevallen), lijken we wel gek als we daar geen gebruik van maken.
In de huidige tijd helpt heel veel niet. Dat tweede geldt dan alleen/voornamelijk voor risicogroepen.
Wat zijn risicogroepen? Ik hoorde uit de kerk dat in een bepaald ziekenhuis vrijwel iedereen van 85 die gevaccineerd binnenkomt met covid, dat overleeft. Van de ongevaccineerden niemand.

Dat is toch wel een aanzienlijk verschil.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Wat zijn risicogroepen? Ik hoorde uit de kerk dat in een bepaald ziekenhuis vrijwel iedereen van 85 die gevaccineerd binnenkomt met covid, dat overleeft. Van de ongevaccineerden niemand.
Met zo'n verhaal kan natuurlijk niemand iets. Het aantal mensen met deze leeftijd in het ziekenhuis zal sowieso minimaal zijn. En als het er een paar zijn in één ziekenhuis, kun je echt geen vergelijking maken tussen gevaccineerden en ongevaccineerden. Dat moet je over een grotere populatie doen en over meerdere leeftijdsgroepen.
DDD

Bericht door DDD »

Hoezo? Als in een streng reformatorisch verzorgingstehuis een corona-uitbraak is, verhuizen veel mensen alsnog voor hun laatste levensdagen naar het ziekenhuis. Dus dat zijn er alles bij elkaar nog best veel.

En voor de wel gevaccineerden: omdat de overlevingskansen groot zijn, zal het voor veel zieken gelden dat zij naar het ziekenhuis gaan.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Hoezo? Als in een streng reformatorisch verzorgingstehuis een corona-uitbraak is, verhuizen veel mensen alsnog voor hun laatste levensdagen naar het ziekenhuis. Dus dat zijn er alles bij elkaar nog best veel.
Ik hoor in dit soort gevallen dat mensen in het verzorgingstehuis blijven en daar behandeld worden (en daar soms overlijden, soms herstellen). Het aantal patiënten van 80+ in één ziekenhuis zal op de vingers van één hand te tellen zijn. Daarmee kun je geen statistiek bedrijven - en zeker niet als het is "van horen zeggen".
DDD

Bericht door DDD »

Dat is dus -het verbaasde mij ook- niet in alle verzorgingstehuizen het geval.

Het aantal patiënten was niet op de vingers van één hand te tellen, en al helemaal niet in de loop van de tijd. Waar haal je deze info vandaan?
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Dat is dus -het verbaasde mij ook- niet in alle verzorgingstehuizen het geval.

Het aantal patiënten was niet op de vingers van één hand te tellen, en al helemaal niet in de loop van de tijd. Waar haal je deze info vandaan?
Ik hoor iets over sommige tehuizen waar het zo gaat; ik weet natuurlijk niet of het overal zo gaat.

Echter, ziekenhuizen liggen echt niet vol met veel 80-plussers. Het kan natuurlijk zijn dat gevaccineerde 80-plussers eerder worden opgenomen omdat gemeend wordt dat zij meer kansen hebben. Echter: statistiek bedrijven op basis van een aantal gevallen in één ziekenhuis kan echt niet.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het geheel met je eens dat je geen statistiek kunt bedrijven met gevallen uit één ziekenhuis. Maar als iemand die al een half jaar zowel gevaccineerde als ongevaccineerde mensen langs ziet komen, zegt dat het personeel ziet dat gevaccineerde mensen het wel, en anderen covid niet overleven, dan vind ik dat toch relevante informatie.

Niemand beweert dat je daarmee statistieken aan de kant zou kunnen zetten. Dus ik ben heel benieuwd naar statistieken die het tegendeel beweren.

Overigens: in dit ziekenhuis werd iedereen die gemeld werd, opgenomen, naar ik begreep.

Nou goed, ik vond het een heel waardevol inzicht maar verder is het natuurlijk onbruikbaar voor mensen die mijn interpretatie niet vertrouwen, omdat het anoniem is en dat ook blijft.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik ben het geheel met je eens dat je geen statistiek kunt bedrijven met gevallen uit één ziekenhuis. Maar als iemand die al een half jaar zowel gevaccineerde als ongevaccineerde mensen langs ziet komen, zegt dat het personeel ziet dat gevaccineerde mensen het wel, en anderen covid niet overleven, dan vind ik dat toch relevante informatie.

Niemand beweert dat je daarmee statistieken aan de kant zou kunnen zetten. Dus ik ben heel benieuwd naar statistieken die het tegendeel beweren.
Ik weet dat verloskundigen en kraamverzorgsters ook altijd zeggen - en dat bij hoog en laag volhouden - dat het aantal geboortes bij volle maan het hoogst is...

Waar ik wel wat mee kan is wat de RIVM-rapportage van vandaag zegt over de leeftijden.
Voor niet-gevaccineerden lag de mediane leeftijd voor de opnames in oktober 2021 op 59 jaar, met een 75-percentiel op 72 jaar. Dus 1/4 deel is ouder dan 72 jaar. Dan mag je ervan uit gaan dat de patiënten boven de 80 jaar grote uitzonderingen zijn en dat er dus zeker niet significante aantallen in één ziekenhuis liggen. Voor gevaccineerden is de leeftijdsverdeling anders, daar liggen de leeftijden hoger, dus het zou kunnen dat meer 80-plussers van deze groep in het ziekenhuis liggen. Maar nogmaals: je kunt met zulke kleine aantallen geen vergelijking maken voor slechts één ziekenhuis. Het is wat anders wanneer het personeel het ziet voor de totale populatie van patiënten; specifiek iets zeggen voor leeftijden rond 85 jaar lijkt mij zeer hachelijk.
DDD

Bericht door DDD »

Behalve dan wanneer er een of enkele verzorgingstehuizen in Nederland zijn met een ander beleid, hetgeen dus het geval is.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom zou het trouwens raar zijn als geboorten relatief vaak plaatsvinden bij volle maan? Dat is toch niet heel raar? Misschien hebben mensen met volle maan meer zin in seks. Een maan is in ieder geval romantisch.

Maar dat geheel terzijde.

Het blijkt echter niet waar:

https://www.quest.nl/natuur/sterrenkund ... n-geboren/
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Waarom zou het trouwens raar zijn als geboorten relatief vaak plaatsvinden bij volle maan? Dat is toch niet heel raar? Misschien hebben mensen met volle maan meer zin in seks. Een maan is in ieder geval romantisch.

Bij de homo sapiens zit er enige tijd tussen copulatie en de eventueel daaruit volgende vermeerdering van de soort.
DDD

Bericht door DDD »

Dat weet ik. Om precies te zijn, gemiddeld negen maanden. En laat er dan nu ook na negen maanden weer volle maan zijn, in mijn eenvoudige gedachte. Maar misschien loopt de maancyclus daarvoor niet voldoende synchroon.
Framboos

Bericht door Framboos »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:Waarom zou het trouwens raar zijn als geboorten relatief vaak plaatsvinden bij volle maan? Dat is toch niet heel raar? Misschien hebben mensen met volle maan meer zin in seks. Een maan is in ieder geval romantisch.

Bij de homo sapiens zit er enige tijd tussen copulatie en de eventueel daaruit volgende vermeerdering van de soort.
Bij de meeste diersoorten is dit ook het geval..
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Het blijkt echter niet waar:

https://www.quest.nl/natuur/sterrenkund ... n-geboren/
Altijd interssant om over het schijnsel van de maan wat te filosoferen, zal ik maar zeggen.

Mijn vrouw heeft voorheen altijd gewerkt in de ouderenzorg. Uit haar werkverhalen meende in op te maken dat vooral bij het gaan van het blad meer ouderen overlijden, niet zelden meerderen tegelijk. Ook van een aanstaande schoondochter hoor ik dat. Dit kan misschien komen door een (tijdelijke) afname van het afweergestel waardoor elk willekeurig virus (of andere aanval) stevig kan ingrijpen. Dat zou nu ook met corona het geval kunnen zijn. Van overlijden bij volle maan heb ik nooit wat gehoord. Wel is het zo dat in de natuur de stand van de maan invloed heeft op getijden, maar ook op geboorten van vee, trek van vogels, paringsgedrag. Dus geheel uitsluiten doe ik het maar niet….

Overigens schijnt bij ons de maan altijd, maar dat mag duidelijk zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie dat ik niet deskundig ben. Een zwangerschap duurt 38 weken, gemiddeld. Weer wat geleerd.

En verder is Maanenschijn dus heel romantisch, wat de naam al zegt. Gelijk Shakspeare ook memoreerde.

Maar dit is wel wat buiten het primaire onderwerp. Afgezien van de laatste bijdrage over sterven in de herfst, dan, natuurlijk.
Plaats reactie