Gebruiken en rituelen in andere kerken

Mara

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik ben met het ritueel dat @Mara noemt, niet bekend. Voor mij hoeft het ook helemaal niet. De predikant staat daar als de Bedienaar van het Goddelijke Woord, en het is dus op dat moment geen familiefeestje. Al zal het indrukwekkend zijn en goed bedoeld zijn, ik vind het geen goede ontwikkeling.
Wat ik begreep was het geen dominee, maar een voorganger.
En tussen al dat spektakel - bandje, zingen, zingen en zingen, handen klappen - was dit even een oase van rust.
De kerkdienst was in zn geheel totaal anders dan wij gewend zijn.
helma schreef:Ik vind het heel erg zegenrijk om als gezin rondom het doopvont te mogen staan. Juist omdat het verbond over gezinnen gaat.
Dat vind ik ook. En als je nog een heel jong kindje hebt, kun je dan beginnen op eenvoudige wijze, dat het ook gedoopt is toen.
Henk J schreef: Maar ik hou van rust en orde in de dienst, 4 of 5 gezinnen die het podium opkomen bevorderen dat niet.
In een grote kerk kan dat gebeuren, maar in onze vergrijzende gemeente is het sowieso een unicum als er een kindje gedoopt wordt.
Twee of drie gezinnen tegelijk kan ik me niet heugen.
Ik heb vorig jaar een doopdienst gezien waarin ds. R. van Kooten zijn eigen kleinkind doopte.
Dat ontroert mij altijd zeer.
Moeder had de baby vast, vader een peuter en het derde kindje stond er zo bij en toen tilde de dominee het op.
Op dat moment was hij even meer de opa, denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Wat ik begreep was het geen dominee, maar een voorganger.
Dat is hetzelfde. Het is een ambtsdrager. De gemiddelde voorganger in evangelische gemeentes is beter opgeleid en voorbereid dan predikanten in ultraorthodoxe kring.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Mwah, dat ben ik niet met je eens. De evangelische beweging is sowieso erg breed, dus het is lastig om daar een conclusie over te trekken. In de evangelische kringen die ik ken zijn er maar weinig voorgangers die een universitaire studie hebben gedaan. Veel daarvan hebben een particuliere opleiding of bijbelschool gevolgd.
Mara

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Wat ik begreep was het geen dominee, maar een voorganger.
Dat is hetzelfde. Het is een ambtsdrager. De gemiddelde voorganger in evangelische gemeentes is beter opgeleid en voorbereid dan predikanten in ultraorthodoxe kring.
Dat is echt niet te horen.
Ik heb hem even opgezocht op internet, maar hij heeft geen theologische opleiding.
Hij genoot veel aanzien in die gemeente, begreep ik en is wellicht daarom de voorganger geworden.
Ik zag trouwens ook geen "oudsten".
Wat ik zelf erg gemist heb, is het gezamenlijke meezingen onder begeleiding van een orgel.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Dat is echt niet te horen. Ik heb hem even opgezocht op internet, maar hij heeft geen theologische opleiding. Hij genoot veel aanzien in die gemeente, begreep ik en is wellicht daarom de voorganger geworden. Ik zag trouwens ook geen "oudsten". Wat ik zelf erg gemist heb, is het gezamenlijke meezingen onder begeleiding van een orgel.
Ik heb het over de gemiddelde voorganger. Een kennis van mij is ook voorganger in een evangelische gemeente, hij heeft 3 jaar in Engeland een theologische opleiding gevolgd daartoe. Dat geldt voor meer evangelische en pinkstervoorgangers.

Wel vreemd dat er geen oudsten te zien waren. In het verleden bezocht ik vanwege vrienden ook wel eens een doopdienst in de Europoort gemeente (destijds nog de Kandelaar geheten en onder leiding van Jan Sjoerd Pasterkamp). Er waren altijd een aantal oudsten aanwezig op het podium. Dopelingen werden daar toen ook door heel de gemeente gezamenlijk toegezongen, onder leiding van een band, dat wel.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Ik ben met het ritueel dat @Mara noemt, niet bekend. Voor mij hoeft het ook helemaal niet. De predikant staat daar als de Bedienaar van het Goddelijke Woord, en het is dus op dat moment geen familiefeestje. Al zal het indrukwekkend zijn en goed bedoeld zijn, ik vind het geen goede ontwikkeling.

Net als het gezin rond het doopvont: prima als je dat wilt omdat ze het dan beter kunnen zien, maar niet als gezinsevenement. Het is een sacrament in het midden van de gemeente. Daarom zag ik de afgelopen tijd met lede ogen aan dat op nogal wat plaatsen eigen gemeente geweigerd werd omdat familieleden van elders bij de doopdienst moesten zijn. Hoe begrijpelijk ook, ik vind het fundamenteel onjuist. (En begrijp mij goed: ik zou er misschien als kerkenraad ook best voor gekozen hebben, omdat het anders veel gedoe binnen families op kan leveren, maar het gaat mij nu even om het principe).
Bij ons staat het gezin bij het doopvont. Dus bij het eerste kind alleen de ouders, bij de tweede inclusief eerste kind etc. Ik was het niet gewend, maar vind het mooi dat het hele gezin er mag staan.
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Dat is echt niet te horen. Ik heb hem even opgezocht op internet, maar hij heeft geen theologische opleiding. Hij genoot veel aanzien in die gemeente, begreep ik en is wellicht daarom de voorganger geworden. Ik zag trouwens ook geen "oudsten". Wat ik zelf erg gemist heb, is het gezamenlijke meezingen onder begeleiding van een orgel.
Ik heb het over de gemiddelde voorganger. Een kennis van mij is ook voorganger in een evangelische gemeente, hij heeft 3 jaar in Engeland een theologische opleiding gevolgd daartoe. Dat geldt voor meer evangelische en pinkstervoorgangers.

Wel vreemd dat er geen oudsten te zien waren. In het verleden bezocht ik vanwege vrienden ook wel eens een doopdienst in de Europoort gemeente (destijds nog de Kandelaar geheten en onder leiding van Jan Sjoerd Pasterkamp). Er waren altijd een aantal oudsten aanwezig op het podium. Dopelingen werden daar toen ook door heel de gemeente gezamenlijk toegezongen, onder leiding van een band, dat wel.
Ligt dat ook niet aan de soort evangelische gemeente? ik ken diverse mensen die naast hun reguliere baan op zondag voorganger mogen zijn, maar ben niet onder de indruk van hun kwaliteiten omtrent de woordverkondiging. Ik ben iig altijd blij dat binnen de PKN een universitaire opleiding nodig is.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Ik ben wel overigens voor een wat dieper doopvont, waarbij de babies (net zoals in de Orthodoxe Kerk) ondergedompeld worden. Niet dat ik het een halszaak vind, maar dat doet meer recht aan het grondwoord van dopen.
(Heb jij nu eigenlijk al een Sjofar om de kinderen op zondag te wekken broeder?)
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Onze ene dominee geeft gelijk na het amen van het dankgebed uit het formulier de psalm voor de preek op en onder het voorspel gaan dan de gedoopte kinderen de kerk uit incl. evt andere kinderen van het gezin. Dan pas na het zingen doet hij de schriftlezing en begint dan gelijk aan zijn preek zonder nog eens te laten zingen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mara

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Wel vreemd dat er geen oudsten te zien waren.
Misschien waren die er wel, maar er waren alleen rijen banken tot ong een meter voor het podium, alwaar alles zich afspeelde.
Maar ik weet niet hoe ik die had kunnen herkennen.
Ambtenaar schreef:In het verleden bezocht ik vanwege vrienden ook wel eens een doopdienst in de Europoort gemeente (destijds nog de Kandelaar geheten en onder leiding van Jan Sjoerd Pasterkamp).
Dat was toch de familie Lock??
Daar ging het nog luidruchtiger aan toe, met de voeten stampen.

Zoals ik alles als refomeisje aanschouwde, vind ik het heel erg gevoel. Staande zingen met de handpalmen naar boven gericht en ogen gesloten.
Ik kende geen enkele tekst, dus ik kon niet meezingen. Er waren ook enkele zelfgemaakte liederen bij, speciaal toegepast op het bruidspaar.
Wel is het opvallend positief dat seks voor het huwelijk echt wordt afgewezen en dat de meeste jongelui daar heel erg serieus mee bezig zijn.
Samenwonen is er niet bij.
Susanna

Bericht door Susanna »

Ik vind de doop van een volwassen persoon indrukwekkend. Vooral door onderdompeling.
Johannes S

Bericht door Johannes S »

Ik ook. Zeker als het een uitbeelding is van wat binnen in het hart gebeurd is.

Of iemand van bijv. 12 kan ook.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Willem87

Bericht door Willem87 »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:

Ligt dat ook niet aan de soort evangelische gemeente? ik ken diverse mensen die naast hun reguliere baan op zondag voorganger mogen zijn, maar ben niet onder de indruk van hun kwaliteiten omtrent de woordverkondiging. Ik ben iig altijd blij dat binnen de PKN een universitaire opleiding nodig is.
O de PKN je bedoelt die Kerk waar de predikanten vaak een heel boekwerk voor hun neus hebben en eigenlijk leesdienst houden
i.p.v. een predikatie
Zeg maar gewoon Willem.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Onze dominee heeft inderdaad altijd een enorm boekwerk voor z'n neus. Een kanselbijbel noemen ze dat.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:Onze dominee heeft inderdaad altijd een enorm boekwerk voor z'n neus. Een kanselbijbel noemen ze dat.
Bij ons hebben de ouderlingen een snelhechter voor hun neus. :slurp
Plaats reactie