COVID-19

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

merel schreef:Eigenlijk zou minister de Jonge door refo's op handen gedragen moeten worden. Allerlei verderfelijke zaken worden aan regels onderworpen: horeca ( bier en drugs) evenementen ( popmuziek en dansen) cultuur ( theater), bioscoop ( film). Een betere minister met SGP uitgangspunten konden ze niet krijgen :haha
Weet je dat ik hier steeds aan moet denken?
Zou het een bescherming kunnen zijn?
Zodat we een eenvoudig/sober leven leiden, gericht op Zijn komst?
Het zijn de dagen van boetvaardigheid, Joods/Bijbels feest.......
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:Ik schrik behoorlijk van wat er nu allemaal besloten is.
Ik ben geen wappie en gevaccineerd dus het raakt me niet.
Maar hoe makkelijk er hier grondrechten opzij worden gezet is wel beangstigend
Ik ben ook geen wappie en niet gevaccineerd. Wacht nog maar even met het aanschaffen van een museumjaarkaart. Hopelijk blijven onze restaurantcadeaukaarten wat langer geldig.

Deze maatregelen doen mij totaal geen pijn maar bizar dat ik nu in een land woon waar bordjes hangen: Voor ongeteste ongevaccineerde personen verboden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door -DIA- »

Quercus schreef:
-DIA- schreef:
Quercus schreef:
-DIA- schreef:Als ik het zo beluister denk dat botte weigeraars, of anderszins niet-gevaccineerde op een hoop worden gegooid met hen voor wie het werkelijk een principiële zaak is.
Wat versta je onder botte weigeraars? Zijn er "goede" en "slechte" weigeraars?
Wappies, anti vaxxers, weigeraars kende ik al. Ze schijnen ook weleens flutredenen te hebben zo lees ik in dit topic.
Bijvoorbeeld mensen die er het nut niet van inzien, of die er bang voor zijn. Dat zijn natuurlijk geen echte principiële zaken die de consciëntie raken.
Helder, dan begrijp ik hoe je het bedoelt. De term "botte weigeraar" is dan niet op z'n plaats in mijn optiek. Er zijn uiteindelijk maar een handjevol mensen die gewetensbezwaard zijn i.b.t. vaccinatie. Twijfelen aan het nut is toch wel principe, en m.i. een terechte.
Er is verschil in principe. Als je uit principe nooit rookt of alcohol drinkt, dan ligt dat voor mij toch anders dan wanneer iets de consciëntie raakt. Denk hierbij aan de drie jongelingen die niet bogen voor het beeld van Nebukadnézar. Anderzijds kun je denken aan de Rechabieten. Zij worden ten voorbeeld gesteld omdat ze de belofte aan hun voorgeslacht gedaan onderhielden. Toch ligt dit naar mijn gevoel net iets anders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: COVID-19

Bericht door -DIA- »

Ik zou hierboven kunnen zetten:
SCHERP, maar RECHT.
De Leidse politiek filosoof Josette Daemen is beducht dat niet-gevaccineerden nog meer vervreemd zullen raken "van onze instituties en van de rest van de samenleving."
Een coronabewijs is gebaseerd op wantrouwen van de overheid tegenover de burger, stelt Daemen op Twitter.
Van "je bent een fraudeur tot het tegendeel is bewezen", naar
"je bent een gezondheidsgevaar tot het tegendeel is bewezen".
Haar verzuchting "Leren we het dan nooit?"

Bron: Reformatorisch Dagblad
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Quercus »

-DIA- schreef:
Quercus schreef:
-DIA- schreef:
Quercus schreef:Wat versta je onder botte weigeraars? Zijn er "goede" en "slechte" weigeraars?
Wappies, anti vaxxers, weigeraars kende ik al. Ze schijnen ook weleens flutredenen te hebben zo lees ik in dit topic.
Bijvoorbeeld mensen die er het nut niet van inzien, of die er bang voor zijn. Dat zijn natuurlijk geen echte principiële zaken die de consciëntie raken.
Helder, dan begrijp ik hoe je het bedoelt. De term "botte weigeraar" is dan niet op z'n plaats in mijn optiek. Er zijn uiteindelijk maar een handjevol mensen die gewetensbezwaard zijn i.b.t. vaccinatie. Twijfelen aan het nut is toch wel principe, en m.i. een terechte.
Er is verschil in principe. Als je uit principe nooit rookt of alcohol drinkt, dan ligt dat voor mij toch anders dan wanneer iets de consciëntie raakt. Denk hierbij aan de drie jongelingen die niet bogen voor het beeld van Nebukadnézar. Anderzijds kun je denken aan de Rechabieten. Zij worden ten voorbeeld gesteld omdat ze de belofte aan hun voorgeslacht gedaan onderhielden. Toch ligt dit naar mijn gevoel net iets anders.
Ik begrijp de vergelijking met het buigen voor het beeld van Nebukadnezar. ik ontken ook niet het bestaan van een principe uit geloofsovertuiging, of als ik het zo mag uitdrukken, het op het oog hebben van Gods eer (dit kan in dit geval zowel voor als tegen vaccineren gelden). Maar om elke andere praktische reden weg te zetten als bot, dat is toch niet terecht. Daar doelde ik op. Zou bijvoorbeeld een mens die niet voor het beeld van Nebukadnezar wilde buigen omdat hij het gewoon onnozel vond een botte weigeraar genoemd mogen worden?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Het geeft vast een morele boost, ongevaccineerden vergelijken met Sadrach, Mesach en Abednego.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Quercus »

Ambtenaar schreef:Het geeft vast een morele boost, ongevaccineerden vergelijken met Sadrach, Mesach en Abednego.
Ach ik ben dit soort reacties van Ambtenaar inmiddels wel gewend. Die laat ik lekker links liggen
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door -DIA- »

Quercus schreef:
Ambtenaar schreef:Het geeft vast een morele boost, ongevaccineerden vergelijken met Sadrach, Mesach en Abednego.
Ach ik ben dit soort reacties van Ambtenaar inmiddels wel gewend. Die laat ik lekker links liggen
Het zal duidelijk zijn dat ik daar ook niet meer op in kan/wil gaan. Men kan zichzelf buiten de gereformeerde belijdenis plaatsen, zowel met woorden als met daden. Dan is er totaal geen inleving meer, en niet God maar stelt men de rede centraal.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 15 sep 2021, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Ik begrijp de commotie hier niet zo.
Zijn we allemaal vergeten hoe het geweest is en hoe het nu is?
Inmiddels hebben we weer alle vrijheden, je mag zelf weten of je je laat vaccineren of niet.
Maar er is één beperking: op plaatsen waar veel mensen door elkaar lopen willen we vooraf zeker weten dat deze mensen gevaccineerd, negatief getest of inmiddels genezen zijn. Toch heel redelijk? Met die controles zal het wel meevallen, denk ik. Horeca-uitbaters hebben je tenslotte liever wel dan niet in de zaak, maar toch zal er wel regelmatig naar een bewijs gevraagd worden.

In Oostenrijk hadden we van de zomer hetzelfde. Niet dat er nu zo intensief gecontroleerd werd, maar je kreeg wel de indruk dat iedereen zich er vanzelf al aan hield. Mijn kinderen moesten om de 48 uur een test halen. Lange rij bij het station van Seefeld. Binnen 20 minuten een mailtje en dan kon je weer 2 dagen toe. Ik vraag me af of die capaciteit er in Nederland is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: COVID-19

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Ik begrijp de commotie hier niet zo.
Zijn we allemaal vergeten hoe het geweest is en hoe het nu is?
Inmiddels hebben we weer alle vrijheden, je mag zelf weten of je je laat vaccineren of niet.
Maar er is één beperking: op plaatsen waar veel mensen door elkaar lopen willen we vooraf zeker weten dat deze mensen gevaccineerd, negatief getest of inmiddels genezen zijn. Toch heel redelijk? Met die controles zal het wel meevallen, denk ik. Horeca-uitbaters hebben je tenslotte liever wel dan niet in de zaak, maar toch zal er wel regelmatig naar een bewijs gevraagd worden.

In Oostenrijk hadden we van de zomer hetzelfde. Niet dat er nu zo intensief gecontroleerd werd, maar je kreeg wel de indruk dat iedereen zich er vanzelf al aan hield. Mijn kinderen moesten om de 48 uur een test halen. Lange rij bij het station van Seefeld. Binnen 20 minuten een mailtje en dan kon je weer 2 dagen toe. Ik vraag me af of die capaciteit er in Nederland is.
Het om het principe, en dan blijkt dat ook u dat niet ziet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

refo schreef:Ik begrijp de commotie hier niet zo.
Zijn we allemaal vergeten hoe het geweest is en hoe het nu is?
Inmiddels hebben we weer alle vrijheden, je mag zelf weten of je je laat vaccineren of niet.
Maar er is één beperking: op plaatsen waar veel mensen door elkaar lopen willen we vooraf zeker weten dat deze mensen gevaccineerd, negatief getest of inmiddels genezen zijn. Toch heel redelijk? Met die controles zal het wel meevallen, denk ik. Horeca-uitbaters hebben je tenslotte liever wel dan niet in de zaak, maar toch zal er wel regelmatig naar een bewijs gevraagd worden.

In Oostenrijk hadden we van de zomer hetzelfde. Niet dat er nu zo intensief gecontroleerd werd, maar je kreeg wel de indruk dat iedereen zich er vanzelf al aan hield. Mijn kinderen moesten om de 48 uur een test halen. Lange rij bij het station van Seefeld. Binnen 20 minuten een mailtje en dan kon je weer 2 dagen toe. Ik vraag me af of die capaciteit er in Nederland is.
Veel mensen die nu luidkeels ageren tegen dit beleid, vonden het tijdens de vakantie afgelopen zomer geen enkel bezwaar. Idem met vaccinaties; veel mensen die weigeren nemen voor tropische vakanties allerhande vaccinaties zonder erover na te denken.

Hoe zien de bezwaarden tegen de vaccinaties/maatregelen dan de heropening van de maatschappij voor zich? Gewoon alles open en zien waar het schip strand? En aanvaarden zij het risico als straks in de ziekenhuizen er geen plek voor hen of hun naaste zal zijn? De beelden van Bergamo, New York, Barcelona, India etc staan nog behoorlijk op mijn netvlies. Of gebeurt zoiets niet in Nederland?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

merel schreef:
refo schreef:Ik begrijp de commotie hier niet zo.
Zijn we allemaal vergeten hoe het geweest is en hoe het nu is?
Inmiddels hebben we weer alle vrijheden, je mag zelf weten of je je laat vaccineren of niet.
Maar er is één beperking: op plaatsen waar veel mensen door elkaar lopen willen we vooraf zeker weten dat deze mensen gevaccineerd, negatief getest of inmiddels genezen zijn. Toch heel redelijk? Met die controles zal het wel meevallen, denk ik. Horeca-uitbaters hebben je tenslotte liever wel dan niet in de zaak, maar toch zal er wel regelmatig naar een bewijs gevraagd worden.

In Oostenrijk hadden we van de zomer hetzelfde. Niet dat er nu zo intensief gecontroleerd werd, maar je kreeg wel de indruk dat iedereen zich er vanzelf al aan hield. Mijn kinderen moesten om de 48 uur een test halen. Lange rij bij het station van Seefeld. Binnen 20 minuten een mailtje en dan kon je weer 2 dagen toe. Ik vraag me af of die capaciteit er in Nederland is.
Veel mensen die nu luidkeels ageren tegen dit beleid, vonden het tijdens de vakantie afgelopen zomer geen enkel bezwaar. Idem met vaccinaties; veel mensen die weigeren nemen voor tropische vakanties allerhande vaccinaties zonder erover na te denken.

Hoe zien de bezwaarden tegen de vaccinaties/maatregelen dan de heropening van de maatschappij voor zich? Gewoon alles open en zien waar het schip strand? En aanvaarden zij het risico als straks in de ziekenhuizen er geen plek voor hen of hun naaste zal zijn? De beelden van Bergamo, New York, Barcelona, India etc staan nog behoorlijk op mijn netvlies. Of gebeurt zoiets niet in Nederland?
1. Gevaccineerden kunnen her virus bij zich dragen en verspreiden zie o.a. situatie Israël.
2. Om in deze tijd van het virus te komen met Bergamo etc. is nogal vreemd. 80 % is immers nu gevaccineerd en van de overige 20 % heeft zeker 30% Covid doorgemaakt. Nu sanquin bij 95% van zijn donoren antistoffen vindt kun je toch niet met Bergamo aankomen ?
3. De logica met de kennis van nu over de vaccinatie zou eisen dat iedereen (gevaccineerd of ongevaccineerd ) een negatieve test moeten laten zien voor binnengaan van bv horeca. In sommige Duitse steden doen ze dit al en ook in China ben je als gevaccineerde niet gevrijwaard van testen.
4. Triest dat er zo’n tweedeling in ons land is gekomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

merel schreef:
refo schreef:Ik begrijp de commotie hier niet zo.
Zijn we allemaal vergeten hoe het geweest is en hoe het nu is?
Inmiddels hebben we weer alle vrijheden, je mag zelf weten of je je laat vaccineren of niet.
Maar er is één beperking: op plaatsen waar veel mensen door elkaar lopen willen we vooraf zeker weten dat deze mensen gevaccineerd, negatief getest of inmiddels genezen zijn. Toch heel redelijk? Met die controles zal het wel meevallen, denk ik. Horeca-uitbaters hebben je tenslotte liever wel dan niet in de zaak, maar toch zal er wel regelmatig naar een bewijs gevraagd worden.

In Oostenrijk hadden we van de zomer hetzelfde. Niet dat er nu zo intensief gecontroleerd werd, maar je kreeg wel de indruk dat iedereen zich er vanzelf al aan hield. Mijn kinderen moesten om de 48 uur een test halen. Lange rij bij het station van Seefeld. Binnen 20 minuten een mailtje en dan kon je weer 2 dagen toe. Ik vraag me af of die capaciteit er in Nederland is.
Veel mensen die nu luidkeels ageren tegen dit beleid, vonden het tijdens de vakantie afgelopen zomer geen enkel bezwaar. Idem met vaccinaties; veel mensen die weigeren nemen voor tropische vakanties allerhande vaccinaties zonder erover na te denken.

Hoe zien de bezwaarden tegen de vaccinaties/maatregelen dan de heropening van de maatschappij voor zich? Gewoon alles open en zien waar het schip strand? En aanvaarden zij het risico als straks in de ziekenhuizen er geen plek voor hen of hun naaste zal zijn? De beelden van Bergamo, New York, Barcelona, India etc staan nog behoorlijk op mijn netvlies. Of gebeurt zoiets niet in Nederland?
Ik ben heel erg voor vaccinatie. Maar dit soort dwang op het moment is echt een grote stap en waarschijnlijk niet erg zinvol. Ja het is goed als meer mensen zich laten vaccineren, maar probeer dat eerst door meer vaccinatiebussen, makkelijke toegang en eventueel een "Ohio-achtige" loterij voor iedereen met een groen vinkje. Door de rhetoriek nu krijg je echt situaties als begin jaren 80 met hemofiliepatienten en homoseksuelen en de angst voor AIDS. En echt druk op tieners en twintigers (de groep die eigenlijk vrij hard geraakt wordt door de maatregelen) gaat niet zorgen voor heel veel minder ziekenhuisopnames (als inderdaad groepsimmuniteit buiten bereik is).

Nu is het beleid echt een middelvinger naar lichamelijke integriteit. Het zorgt er voor dat veel hakken in het zand gaan en het stigmatiseert de niet-gevaccineerden. Zonder dat er echt al te veel winst behaald verwacht kan worden (de zestigplussers zijn al voor meer dan 90% gevaccineerd). De stap die nu gezet is echt een grote. Hoe ver is het naar de verplichte vaccinatie tegen kinderziektes voor schoolgang (of kinderdagverblijf).

De grote vrees is dat Corona nog extra druk op de zorg geeft als er een griepgolf komt en die zorg deel ik echt. Maar ik begrijk dan echt niet dat je dit soort vergaande maatregelen neemt terwijl er echt veel en veel meer winst te halen is met (minder effectieve) griepprikken, waar de vaccinatiegraad veel makkelijker omhoog te brengen is door promotie en betere bereikbaarheid. Ik vrees dat nu eindelijk het idee van groepsimmuniteit min of meer begrepen wordt door politici en een groot deel van de bevolking men niet meer wil toegeven dat het nu mogelijk (waarschijnlijk) echt buiten bereik is, tenzij je maatregelen voor altijd volhoudt of blijf boosteren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ik begrijp ook niets van de commotie. Ik ben het met de Leidse hoogleraar eens dat een groot nadeel van de maatregelen is dat de niet-prikkers zich tekort gedaan voelen. Dat komt echter omdat ze alles vanuit hun eigen perspectief bekijken en niet vergelijken met de toestand dat er geen vaccinatie was. Dan waren de beperkingen nog veel strenger geweest en nu vraagt de overheid van hen net iets meer maatregelen.

Er is wat mij betreft alle reden om de kloof tussen de elite en de ontheemden te dichten. Maar laat dat gebeuren met volkshuisvesting, onderwijs, een behoorlijk minimumloon en ingrijpen in de geldmarkt en huizenmarkt.

Nu krijgt vaccinatie de schuld van het wantrouwen van de achtergestelde groepen.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:
refo schreef:Ik begrijp de commotie hier niet zo.
Zijn we allemaal vergeten hoe het geweest is en hoe het nu is?
Inmiddels hebben we weer alle vrijheden, je mag zelf weten of je je laat vaccineren of niet.
Maar er is één beperking: op plaatsen waar veel mensen door elkaar lopen willen we vooraf zeker weten dat deze mensen gevaccineerd, negatief getest of inmiddels genezen zijn. Toch heel redelijk? Met die controles zal het wel meevallen, denk ik. Horeca-uitbaters hebben je tenslotte liever wel dan niet in de zaak, maar toch zal er wel regelmatig naar een bewijs gevraagd worden.

In Oostenrijk hadden we van de zomer hetzelfde. Niet dat er nu zo intensief gecontroleerd werd, maar je kreeg wel de indruk dat iedereen zich er vanzelf al aan hield. Mijn kinderen moesten om de 48 uur een test halen. Lange rij bij het station van Seefeld. Binnen 20 minuten een mailtje en dan kon je weer 2 dagen toe. Ik vraag me af of die capaciteit er in Nederland is.
Veel mensen die nu luidkeels ageren tegen dit beleid, vonden het tijdens de vakantie afgelopen zomer geen enkel bezwaar. Idem met vaccinaties; veel mensen die weigeren nemen voor tropische vakanties allerhande vaccinaties zonder erover na te denken.

Hoe zien de bezwaarden tegen de vaccinaties/maatregelen dan de heropening van de maatschappij voor zich? Gewoon alles open en zien waar het schip strand? En aanvaarden zij het risico als straks in de ziekenhuizen er geen plek voor hen of hun naaste zal zijn? De beelden van Bergamo, New York, Barcelona, India etc staan nog behoorlijk op mijn netvlies. Of gebeurt zoiets niet in Nederland?
1. Gevaccineerden kunnen her virus bij zich dragen en verspreiden zie o.a. situatie Israël.
2. Om in deze tijd van het virus te komen met Bergamo etc. is nogal vreemd. 80 % is immers nu gevaccineerd en van de overige 20 % heeft zeker 30% Covid doorgemaakt. Nu sanquin bij 95% van zijn donoren antistoffen vindt kun je toch niet met Bergamo aankomen ?
3. De logica met de kennis van nu over de vaccinatie zou eisen dat iedereen (gevaccineerd of ongevaccineerd ) een negatieve test moeten laten zien voor binnengaan van bv horeca. In sommige Duitse steden doen ze dit al en ook in China ben je als gevaccineerde niet gevrijwaard van testen.
4. Triest dat er zo’n tweedeling in ons land is gekomen.
1. Gevaccineerde kunnen inderdaad het virus bij zich dragen, maar uit onderzoek is gebleken in veel mindere mate dan ongevaccineerde
2. Hoe kom jij aan het percentage dat 30% van de ongevaccineerden het virus heeft doorgemaakt? Bij mijn weten is 1,5 miljoen van de mensen niet gevaccineerd en dan met name in de achterstandswijken in de randstad en de biblebelt. Daar kan het zeker zorgen voor een toename en overloop van de zorg
3 en 4 mee eens

Jij geeft nog geen antwoord op mijn vraag hoe jij het opengaan van de samenleving voor je ziet? Naar mijn idee moet iedereen
( ongevaccineerd en gevaccineerd) kunnen gaan en staan waar men wil, maar wel met die verstaande dat het aantal bedden in ziekenhuizen voor covid patiënten beperkt zullen blijven zodat de reguliere zorg door kan gaan.
Plaats reactie