Doel van het huwelijk

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Mijn ( mannelijke) collega is hierin zijn vrouw tegemoet gekomen. Zij werken beiden 4 dagen en zij vindt zwangerschap en babytijd emotioneel heel zwaar. Hij wilde graag nog een 3e kind. Zij zag dit niet zitten. Hij ving tijdens de zwangerschap de andere twee meer op dan zij en ook na de bevalling deed hij alle nachtvoedingen.
En mag ik vragen of deze mensen christelijk zijn?
Persoonlijk - dat is mijn mening dus - vind ik het nogal egoïstisch gedacht van deze moeder.
Om alle nachtvoedingen aan je man over te laten.
Als er verder geen zwaarwegende redenen zijn dan "ze zag dit niet zitten".
Ik heb geen christelijke collega's.

Alle ins en outs ken ik niet. Dit was hetgeen hij mij vertelde. Of er een medische indicatie is om geen nachtvoedingen te doen weet ik niet. Bij neiging tot depressiviteit en het gebruik van antidepressiva weet ik dat deze indicatie er bijvoorbeeld wel is.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:En ik vind niet dat merel een doorsnee refo is, maar laten we zeggen een drie op een tienpuntsschaal van links tot rechts, en jij een acht.
En ik?
Alsjeblieft hee…
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:En ik vind niet dat merel een doorsnee refo is, maar laten we zeggen een drie op een tienpuntsschaal van links tot rechts, en jij een acht.
En ik?
:)

Ook een acht.

Maar neem dat niet te serieus, want dit is natuurlijk geen wetenschap. Al denk ik wel dat veel forumleden min of meer op dezelfde categorisering uit zouden komen. Wel afhankelijk van wat je zwaar vindt wegen, want er zijn natuurlijk veel mensen die op deelgebieden heel verschillend scoren.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door HersteldHervormd »

DDD

Ik begrijp je niet, net zeg je nog, merel wijk niet af van wat de gemiddelde uit onze achterban vind.

Nu zeg je, van 0 tot 10 een 3.

Verklaar u nader…
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door DDD »

Iedereen van één tot tien hoort erbij. Dat is punt één.

En iemand die op acht zit, wijkt niet meer af van de gemiddelde vijf en een half dan iemand die op drie zit. Ik zeg toch ook niet dat jij ver afwijkt van het gemiddelde?
Laatst gewijzigd door DDD op 08 sep 2021, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

DDD schreef: En ik vind niet dat merel een doorsnee refo is, maar laten we zeggen een drie op een tienpuntsschaal van links tot rechts, en jij een acht.
Is er een schaalverdeling? :?
Ik heb in de afgelopen weken een aantal malen het huwelijksformulier horen voorlezen en moet ik eerlijk bekennen dat ik daar intussen ook wel van afgeweken.
Je belooft nogal wat he!
En op je 23e denk je misschien, "ach, het zal wel, we houden van elkaar dus komt het goed".
Maar als je 30 of 40 huwelijksjaren achter de rug hebt, lees je dat toch heel anders.

"Ten andere, zult gij, vrouw, weten, hoe gij u, naar het Woord van God, houden zult jegens uw man. Gij zult uw wettige man liefhebben, eren en vrezen, ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen, die recht en billijk zijn, als uw heer; gelijkerwijs het lichaam aan het hoofd en de gemeente aan Christus onderdanig is. Gij zult geen heerschappij gebruiken over uw man, maar stil zijn; want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva, Adam tot hulp. En na de val heeft God tot Eva, en in haar persoon, tot het ganse vrouwelijk geslacht gesproken: Tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben. Deze ordinantie van God zult gij niet tegenstaan, maar veel meer het gebod van God gehoorzaam zijn en het voorbeeld der heilige vrouwen navolgen, welke op God hoopten en aan hun mannen onderdanig waren; gelijkerwijs Sara gehoorzaam geweest is aan haar man Abraham, hem noemende haar heer. Gij zult ook uw man in alle goede en oprechte dingen behulpzaam zijn, op uw huishouding goede acht hebben en in alle zedigheid en eerbaarheid, zonder wereldlijke pracht, wandelen, opdat gij anderen een goed voorbeeld der zedigheid moogt geven."

Gelukkig benoemen de predikanten inmiddels wel dat vanwege de zondeval de paradijsbloem beschadigd kan worden, of zelfs kan sterven.
Welke vrouw is stil tegen haar man?
Ik niet. En ik ken er ook geen.
Zelfs mijn moeder die mijn vader in alles volgde, had op bepaalde punten wel haar eigen mening.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik heb geen christelijke collega's.
Alle ins en outs ken ik niet. Dit was hetgeen hij mij vertelde. Of er een medische indicatie is om geen nachtvoedingen te doen weet ik niet. Bij neiging tot depressiviteit en het gebruik van antidepressiva weet ik dat deze indicatie er bijvoorbeeld wel is.
Dit komt mij niet onbekend voor hoor. Ik zie in toenemende mate dat moeders zich er soms makkelijk van af maken.
Ik hoorde laatst een uitspraak: "hij wilde zo nodig een derde, dus dan zal hij toch ook flink aan de bak moeten."
Hoe zit het dan met het moeder instinct?
Ik was al wakker voordat een kind begon te huilen.
Maar het hedendaagse beleid is dus dat een vader evenveel kan en moet doen als de moeder.
Maar is dit bijbels? (Al is dat in jouw voorbeeld niet aan de orde)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door DDD »

Ik vind het zelf heel redelijk. Als de ene persoon heel graag een extra kind wil, en de andere niet, dan heeft dat toch gevolgen voor de taakverdeling?
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Iedereen van één tot tien hoort erbij. Dat is punt één.

En iemand die op acht zit, wijkt niet meer af van de gemiddelde vijf en een half dan iemand die op drie zit. Ik zeg toch ook niet dat jij ver afwijkt van het gemiddelde?
Je maakt er nu echt een spaghetti van. Appels met peren vergelijken etc.

Als je een 1-10 schaal maakt over refo’s, is het misschien wel handig om dan wel refo’s te hebben. De vraag is eerst, is merel een refo, zo ja, 1-10. Snap je?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door DDD »

Ik snap jou prima. Jij vindt misschien dat alleen de mensen vanaf vier meetellen. En ik alleen de mensen tot en met negen. Zo blijft de discussie in de wereld. :)
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

'Hoe hoog scoort merel op de refoschaal lijkt mij in het kader van het topiconderwerp niet ter zake doende. ;)
Al mag het voor @hersteldHervormd duidelijk zijn dat ook ik gerekend word tot de refogezindte.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:
Panny schreef:De NPV heeft een keuze hulp over dit thema om je te helpen hierover een mening te vormen: https://www.npvzorg.nl/producten/keuzeh ... conceptie/
Stimuleert de NPV met name 'natuurlijke' methodes?
Ik zie daar echt geen enkel verschil in. Dan heb ik het natuurlijk niet over een zwangerschapsafbreking, maar daarover zullen we hier geen discussie hebben. Voorbehoedsmiddelen of periodieke onthouding hebben maar één doel, alle mooie woorden ten spijt. En dat doel vind ik - uitzonderingen daargelaten - niet bijbels.
Met het eerste gedeelte ben ik het helemaal met je eens. Ik zie ook geen verschil in onthouding en andere voorbehoedsmiddelen. Al deel ik jouw visie dat elke vorm van ac niet bijbels is niet.
Laatst gewijzigd door merel op 08 sep 2021, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Mara schreef:Gelukkig benoemen de predikanten inmiddels wel dat vanwege de zondeval de paradijsbloem beschadigd kan worden, of zelfs kan sterven.
Welke vrouw is stil tegen haar man?
Ik niet. En ik ken er ook geen.
Zelfs mijn moeder die mijn vader in alles volgde, had op bepaalde punten wel haar eigen mening.
Wat bedoel je daarmee? Ik snap het niet zo, ook omdat je het woord 'gelukkig' er bij zet.
Ik vind dat je overigens hier geen juiste weergave geeft van het 'stil zijn'. Alsof je dan geen eigen mening kunt hebben. Juist wel. Mooi dat Sara in het huwelijksformulier wordt aangehaald. Die had een duidelijke eigen mening, waarvan de Heere ook nog tegen Abraham zei: doe wat ze zegt (in de casus van het wegsturen van Hagar).
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door DDD »

Dat had ze ook in een pijnlijke weg in Egypte geleerd.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Ik snap jou prima. Jij vindt misschien dat alleen de mensen vanaf vier meetellen. En ik alleen de mensen tot en met negen. Zo blijft de discussie in de wereld. :)
Dat is te makkelijk.

Als ik tegen je zegt hoeveel zin je zou hebben in een vakantie naar de prullenbak van 1-10, ga je mij ook vragend aankijken.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie