Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

MGG

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door MGG »

DDD schreef: Vandaag, 18:55
huisman schreef: Vandaag, 17:10
Middenrefo schreef: Vandaag, 13:58
Reformer schreef: Vandaag, 13:33

Toch wel triest als mensen blijkbaar zó vast zitten aan een kerkverband...
Maar waarom daar zó krampachtig aan vast houden als de CGK Zwolle 1895 en CGK Zwolle 2025 niet eens in de verste verte meer op elkaar lijken?
Dat is niet triest, ik begrijp echt niet hoe je zoiets kunt zeggen. Voor mij is dat het post-modernisme, we hoppen van kerk naar kerk en als het ons niet bevalt dan gaan we weer ergens anders naar toe. Daartegenover staat dat je trouw bent aan de plek waar de Here je gesteld heeft, lokaal en landelijk.
Maar dit geldt niet voor ds. N.C. Smits? Die hopt van de GG naar de CGK. Echt jullie gebruiken zulke dubbele standaarden dat het gewoon lachwekkend is. De zij-instromers van Rijnsburg mogen niet meedoen en krijgen Huijgen over zich heen maar het artikel van een linkse zij-instromer is opeens geweldig. Gelukkig had ik vandaag geen tijd voor het RF. Heb net even bijgelezen maar zie maar één ding. De loopgraven zijn ingenomen en men schiet vandaar met scherp maar nog vaker met losse flodders.
Natuurlijk. Het is mijns inziens ontzettend jammer dat hij geen predikant is binnen de GG. Maar goed, door een aantal geroepen predikanten te weigeren, kan de GG wel beter zichzelf blijven. Dat is ook de opzet van het hele systeem.

Andere kerken kunnen wel uit hun evenwicht raken door zulke veranderingen van kerk.
Zie jij alle ex GG'ers die dominee zijn als geroepen predikanten die helaas in een ander kerkverband dienen?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

MidMid schreef: Vandaag, 22:01
Refojongere schreef: Vandaag, 20:53
Michaels schreef: Vandaag, 20:24
MidMid schreef: Vandaag, 20:03
Ik begreep je vraag helemaal. Daar heb ik eerder mijn mening over gegeven. Dat ga ik niet verder herhalen. Het is te vinden. Mijn perspectief en een voorgestelde uitweg.
Dit dus: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 6#p1195336
Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van MidMid rond gemeenten die homoseksuale praxis toestaan, maar die staat niet in de posting die jij aanhaalt.
Ik heb maar even voor jullie gezocht. Tip, kijk even bij de berichten van een persoon en gebruik het zoekvenster links bovenin...

viewtopic.php?p=1195437&hilit=homoseksualiteit#p1195437

viewtopic.php?p=1195522#p1195522
Je spreekt over vermaan, opvolgen, uiterste consequentie: uiteengaan. Maar wat is dan vermaan 'opvolgen' kerkordelijk gezien. En als dat in de nieuwe constellatie straks niet gebeurt? Oprechte vraag en ik vermoed zo maar dat jij daar ook mee in je maag zit. Ik leef met jullie allen mee en het is echt heel erg dat die scheuring er gaat komen.

Overigens vind ik je toonzetting bijna altijd prettig en in voel herkenning in de posting waar je naar verwijst ook al ben ik het niet eens met loskoppelen v&a en genderdiscussies qua Schriftvisie.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: 57 minuten geleden
Middenrefo schreef: Vandaag, 13:58
Dat is niet triest, ik begrijp echt niet hoe je zoiets kunt zeggen. Voor mij is dat het post-modernisme, we hoppen van kerk naar kerk en als het ons niet bevalt dan gaan we weer ergens anders naar toe. Daartegenover staat dat je trouw bent aan de plek waar de Here je gesteld heeft, lokaal en landelijk.
Maar dit geldt niet voor ds. N.C. Smits? Die hopt van de GG naar de CGK. Echt jullie gebruiken zulke dubbele standaarden dat het gewoon lachwekkend is. De zij-instromers van Rijnsburg mogen niet meedoen en krijgen Huijgen over zich heen maar het artikel van een linkse zij-instromer is opeens geweldig. Gelukkig had ik vandaag geen tijd voor het RF. Heb net even bijgelezen maar zie maar één ding. De loopgraven zijn ingenomen en men schiet vandaar met scherp maar nog vaker met losse flodders.
Natuurlijk. Het is mijns inziens ontzettend jammer dat hij geen predikant is binnen de GG. Maar goed, door een aantal geroepen predikanten te weigeren, kan de GG wel beter zichzelf blijven. Dat is ook de opzet van het hele systeem.

Andere kerken kunnen wel uit hun evenwicht raken door zulke veranderingen van kerk.
Zie jij alle ex GG'ers die dominee zijn als geroepen predikanten die helaas in een ander kerkverband dienen?
Dat weet ik niet. Ik kan individuele gevallen natuurlijk niet beoordelen, dat lijkt me maar het beste. Maar als uitgangspunt: ja.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 34 minuten geleden
MGG schreef: 57 minuten geleden

Dat weet ik niet. Ik kan individuele gevallen natuurlijk niet beoordelen, dat lijkt me maar het beste. Maar als uitgangspunt: ja.
Het is echt heel bijzonder dat in elk topic de GG er weer bijgehaald wordt vroeg of laat.
Plaats reactie