Hoe vieren we pasen?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wij hebben in totaal 4 kerkdiensten. Vrijdag 1, zondag 2 en maandag 1. Overigens is het vieren van paasfeest in de kerk niet iets bijzonders. Het is toch iedere zondag weer te horen: de Heere is waarlijk opgestaan.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ik zie de ongelovigen met hazen en eieren in de weer. Ik weet dat God het volk Israel opdracht gaf om Zijn feesten te houden.
Ik zie dat wij alleen 1 kerkdienst hebben.
Ik vind het een beetje kaal allemaal en wat geven we onze kinderen hierin mee?
Wat doen we met Pasen en heeft symboliek daarin een plaats?

Ik zie hier in gouda ook gelovigen met hazen en paas-eieren slepen.
Zelf gaan we morgenavond naar de St Jan voor een zangdienst van Vox Jubilans waar ds. Joz. de Koeyer een kleine toespraak houdt.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Hier hadden we Donderdag een speciale Laatste Avondmaaldienst , vandaag GoedeVrijdag een speciale "stille dienst" en met Pasen hebben we om 8 en 10.15 am een dienst en tussen deze diensten een Paasbrunch.
Tweede Paasdag kennen ze hier niet!!!!!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
limosa

Bericht door limosa »

We hebben uiteraard de kerkdiensten op Goede Vrijdag, tweemaal op Eerste Paasdag en eenmaal op tweede Paasdag. Daarnaast is er in de periode ervoor ook aandacht aan besteed in de preken. En ik denk, onze predikant een beetje kennende, dat de Pinkesteren en de Hemelvaartsdag er ook wel aan vast gepreekt worden. Het gaat ook om de samenhang tussen de heilsfeiten natuurlijk.

Verder hebben we met de basisschool een gezamenlijke Paasviering gehad. We doen het ene jaar met de Kerst en het andere jaar met de Paas. Dat is wel mooi, met al die kinderen. Juist naar de kinderen toe wilden we aangeven dat het Kerstfeest niet het hele verhaal is maar dat ook de andere heilsfeiten gekend moeten worden. We hebben hier op 't dorp een nogal brede (qua kerkelijke afkomst) schoolbevolking, van zeer vrijzinnig hervormd tot OGGiN. Die zitten dan met zo'n viering met z'n allen weer eens in één kerk.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Als we het even alleen toespitsen op kerkdiensten houden vind ik dat "bevindelijk gereformeerden" of "refos" wel wat zouden mogen veranderen.
een gebedsdienst gehouden in de weekvoor goede vrijdag of een avondmaalsdienst op donderdag.

Katholieken hebben op dinsdag een boeteviering op donderdag nog een dienst en op vrijdag een kruiswegviering.
op zaterdagavond zijn er paaswakes.
(Nu gaan we maar even niet in of je het inhoudelijk hier mee oneens bent dat doet er niet toe.)
Kena

Bericht door Kena »

Ik vier Pasen op zowel de Joodse als Christelijke manier.

Betreft het Joodse: 8 dagen de Exodus herdenken met de bij behorende lit. Betreft het christelijke: iedere dag Heilig Avondmaal en gedenken we Zijn leiden en Opstanding. Dit laten we dan acht dagen overlappen. Morgen de laatste avond.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door JelleZelf gaan we morgenavond naar de St Jan voor een zangdienst van Vox Jubilans waar ds. Joz. de Koeyer een kleine toespraak houdt.


Ik reed zaterdag om halfelf langs Klein Amerika. Stond jij ook in die rij, Jelle ??!!
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Als we het even alleen toespitsen op kerkdiensten houden vind ik dat "bevindelijk gereformeerden" of "refos" wel wat zouden mogen veranderen.
een gebedsdienst gehouden in de weekvoor goede vrijdag of een avondmaalsdienst op donderdag.

Katholieken hebben op dinsdag een boeteviering op donderdag nog een dienst en op vrijdag een kruiswegviering.
op zaterdagavond zijn er paaswakes.
(Nu gaan we maar even niet in of je het inhoudelijk hier mee oneens bent dat doet er niet toe.)
Nou ja, jij geeft wel je mening over hoe 'bevindelijken' het moeten doen, dus nu niet goed doen?!?!
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door refo
Oorspronkelijk gepost door JelleZelf gaan we morgenavond naar de St Jan voor een zangdienst van Vox Jubilans waar ds. Joz. de Koeyer een kleine toespraak houdt.


Ik reed zaterdag om halfelf langs Klein Amerika. Stond jij ook in die rij, Jelle ??!!




Nee gelukkig niet, ik was bij tijds de kerk uitgegaan en was een van de eersten op Klein Amerika en omdat ik daar een parkeer pas heb was ik de eerste die weg kon rijden.
Even op de rest gewacht bij de makelaar bij de Karnemelksloot en zo naar huis gegaan.

Was trouwens wel een mooie avond, de hele kerk zat vol.
strik

Bericht door strik »

Woensdag: Ziekenzalving
Donderdag: metten van Goede Vrijdag met de lezing van de 12 Evangeliën
Vrijdag: Het sterven van onze Heer en de graflegging
Zondag, 00.00 Opstanding van onze Heer: Paasmetten en paasliturgie

Na de paasdienst (duurt circa 3 uur) gaan we met elkaar eten, ik was zo rond 05.00 thuis. En om ongeveer 14.00 weer in de kerk om alles op te ruimen.

En het paasfeest mag echt gevierd worden! Wij gedenken iedere zondag de Opstanding van Christus, maar met Pasen mogen we dat best uitbundig vieren. En dat doet de kerk al heeeeeeeeel lang zo!
Kena

Bericht door Kena »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Wat is de bijbehorende lit Kena? Ik ben benieuwd.
Bedoel je de Joodse?

Dat is vrij lang en uitgebreid. Als je wilt dat ik het neerzet en niemand heeft hier bezwaar, wil ik dat uiteraard doen :-)
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Waarom om 00:00 's nachts een paasdienst?
Dat heb ik nooit begrepen.

wij hebben vrijdagavond een dienst,
zondag morgen en middag, en natuurlijk maandag. Maar daar ga ik nooit heen.

Zondagmorgen hadden we een paasdienst, gecombineerd met kennismakingsdienst en doopdienst. Het was wel een hele bijzondere dienst. Normaal dopen we niet met pasen, maar vanwege omstandigheden kon het nu niet anders.

Met de feestdagen hebben we meestal kennismakingsdiensten, juist omdat er dan veel ongelovigen in de kerk komen.

Deze paasdienst was ook de eerste keer dat we het nieuwtestamentische lied in de gemeente zongen. (Doen we nu voortaan slechts bij bijzondere diensten)
Het was echt bijzonder om tijdens de dienst te mogen zingen van de Opgestane Heere! We hadden altijd al het 'kwartiertje voor de dienst' met pinksteren, kerst en pasen. Maar nu ook tijdens de dienst dus.

Ook voor het eerst dat de kinderen voor de zegen uit de creche terug kwamen. Het waren er veel (40?) en ze gingen allemaal voorin de kerk zitten. De dominee legde hen uit waarom het zo belangrijk was dat ook de kinderen de zegen meekregen.

En dat natuurlijk allemaal in de Nieuwe Kerk in Delft.
We hebben dus het "U zij de glorie" in het nederlands kunnen zingen, met heel ons hart!

Al met al een zeer bijzondere dienst.

's middags hebben we in Delft altijd 'de paasjubel' op de markt.
Van alle kerken / gemeenten in Delft komen dan mensen naar de markt om een uur lang paasliederen te zingen. We staan dan met +- 1000 man te zingen. Echt geweldig.
Honderen mensen staan dan te luisteren, en natuurlijk de paasboodschap, dit jaar van onze evangelist.

's avonds hadden we opnieuw een hele goeie dienst.
ds Marcus preekte over de vraag waarom God wacht met het 'orde op zaken stellen' (in mijn woorden)

Tip: orgainseer ook een paasjubel in je stad / dorp!
Het is echt geweldig met christenen onderling uit verschillende richtingen. En natuurlijk een goede vorm van evangelisatie, juist met pasen!
Plaats reactie