Welke kerk?

Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Welke kerk?

Bericht door marsm104 »

Ik weet het, ik ben nog maar 17, ik moet nog veel leren. Maar ik zit al een tijdje met het probleem te worstelen waarom er zo veel verschillende kerken zijn. Wát is het eigenlijke verschil precies. Ik zal het verder uitleggen:

Bij m'n oude school (greydanus) hebben we de feiten wel besproken. Luther en Calvijn. En hun meningen. En de veele afscheidingen daarna. Maar écht objectief was het niet. Het ging er al snel over dat "onze kerk" (Geref Vrijgemaakt) de "beste" was.
Maar mijn vraag blijft er: Waarom zijn er zo veel verschillende kerken? Naar mijn mening zijn het allemaal kleine puntjes waar ze "ooit" over zijn gevallen, en dus gescheiden zijn. En daarom "eigenwijs" apart van elkaar verder gaan. En helemaal als ik eens in een andere ker kom de onze "eigen" kerk (geref. Vrijgemaakt) merk ik amper het verschil. Het zijn puur de gewoontes die er dan anders zijn. Inhoudelijk heb ik geen verschil gemerkt.
Daarom zit ik toch met de kleine vraagjes als: Vind iedereen zijn eigen kerk het beste? En waarom? En hoe kan dat dan.

Ik weet dat een tijdje geleden dit onderwerp ook al aan bod kwam in dit forum. Lecram vroeg toen welke kerk ze moesten kiezen. Dit heb ik ook aandachtig doorgelezen, maar toch lijkt me het zinniger hier een apart topic voor te openen.

Daarom heb ik een paar van die vragen hieronder opgeschreven. Omdat iedereen toch naar z'n eigen hachje (kerk) praat, graag iedereen apart antwoorden, en later pas een (eventuele) discussie.


1. Welke kerk ben jij lid?
2. Waarom lid van díe kerk?
3. Hoe kijk jij aan tegen de gereformeerd-vrijgemaakte kerk? Modern? oud? slecht? goed?
4. Waarom zou ik moeten kiezen voor jou gemeente? (waar jij lid van bent)
5. Spreekt het vanzelf dat je dezelfde kerk kiest, als je ouders?
6. Om welke (kleine?) puntjes is jullie kerk anders, dan GKV?
7. Heeft God dit gewild? Allemaal verschillende kerken? Is het geen zonde?
8. Zal er ooit nog één kerk komen?
9. Tot slot: wat is de ware kerk? de kerk waar je in zit?


Misschien zijn een aantal vragen dubbel. Toch hoop ik op serieuze reacties op enkele van mijn vragen.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
england

Bericht door england »

1. Welke kerk ben jij lid? Eastcombe Baptist Church
2. Waarom lid van díe kerk? Omdat mijn man daar predikant is
3. Hoe kijk jij aan tegen de gereformeerd-vrijgemaakte kerk? Modern? oud? slecht? goed? Verschillend denk ik, hangt van de plaatselijke gemeente af.
4. Waarom zou ik moeten kiezen voor jou gemeente? (waar jij lid van bent) Omdat wij leden nodig hebben!
5. Spreekt het vanzelf dat je dezelfde kerk kiest, als je ouders? Nee, zeker niet bij het ouder worden!
6. Om welke (kleine?) puntjes is jullie kerk anders, dan GKV? Om de doop, avondmaal en de taal!
7. Heeft God dit gewild? Allemaal verschillende kerken? Is het geen zonde? Nee, maar sinds ook Christenen nog steeds zondaren zijn...!
8. Zal er ooit nog één kerk komen? Ja, in de hemel! (misschien goed om over na te denken als je met een andere gelovige zit ruzie te maken! Over een paar jaar zit je er misschien wel naast aan het Avondmaal van het Lam!)
9. Tot slot: wat is de ware kerk? de kerk waar je in zit? Nee, de ware kerk is de Kerk van alle eeuwen en plaatsen!

Spurgeon zei: als je de perfecte kerk vind, wordt er dan geen lid, want dan maak je het imperfect!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

1. Welke kerk ben jij lid?
Oud Ger. Gem.
2. Waarom lid van díe kerk?
in deze kerk ben ik gedoopt, heb ik belijdenis gedaan en ben ik getrouwd.
3. Hoe kijk jij aan tegen de gereformeerd-vrijgemaakte kerk? Modern? oud? slecht? goed?
GKV (Kampen) heeft bijbelgetrouwe theologen (Bruggen). Meer kan ik op dit moment niet zeggen omdat dit kerkverband voor mij onbekend is.
4. Waarom zou ik moeten kiezen voor jou gemeente? (waar jij lid van bent)
moet ik onbeantwoord laten
5. Spreekt het vanzelf dat je dezelfde kerk kiest, als je ouders?
ligt eraan hoe het huwelijk is, waar je woont.
6. Om welke (kleine?) puntjes is jullie kerk anders, dan GKV?
zie vraag 3
7. Heeft God dit gewild? Allemaal verschillende kerken? Is het geen zonde?
één ding weet ik, het is zonde.
8. Zal er ooit nog één kerk komen?
nee, niet in zijn zichtbare gestalte. Wel gemeenten die op één fundament staan. Wel is er een Kerk dwars door alles heen.
9. Tot slot: wat is de ware kerk? de kerk waar je in zit?
de ware kerk is daar waar een gekruisigde Christus gepredikt en de Doop en het Avondmaal bediend wordt.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gerrie

Bericht door Gerrie »

1. Welke kerk ben jij lid? Ned. hervormd.
2. Waarom lid van díe kerk? Dat heeft de Heere zo geleidt.
3. Hoe kijk jij aan tegen de gereformeerd-vrijgemaakte kerk? Modern? oud? slecht? goed? Is veel over te lezen in de kerkgeschiedenis, kost me nu te veel tijd.
4. Waarom zou ik moeten kiezen voor jou gemeente? (waar jij lid van bent). Nee, je hoeft daarvoor niet te kiezen.
5. Spreekt het vanzelf dat je dezelfde kerk kiest, als je ouders? Nee
6. Om welke (kleine?) puntjes is jullie kerk anders, dan GKV? Zie de kerkgeschiedenis.
7. Heeft God dit gewild? Allemaal verschillende kerken? Is het geen zonde?We leven in een gebroken wereld, het komt allemaal door de zonde.
8. Zal er ooit nog één kerk komen? Bij de wederkomst zullen alle gelovigen één zijn.
9. Tot slot: wat is de ware kerk? de kerk waar je in zit? Lees hierover in Brakel's Redelijke Godsdienst
Lecram

Bericht door Lecram »

1. Welke kerk ben jij lid?
Van de Kerk van Jezus Christus. Als het gaat om het kerkverband: Op dit moment nog lid van de GG, maar we hebben ons lidmaatschap opgevraagd, om lid te worden van de NHK
2. Waarom lid van díe kerk?
Omdat deze gemeente een open gemeente is, die actief is en waar het Woord van God vekondigd wordt. Maar het maakt ons niet uit hoe die kerk heet. Nu heet deze toevallig NHK.
3. Hoe kijk jij aan tegen de gereformeerd-vrijgemaakte kerk? Modern? oud? slecht? goed?
Welke kerk is goed? Ik weet er geen. Ik ken iemand die in de GKV zit, die ervan uitgaat dat hij behouden is, omdat hij gedoopt wordt. Anderen leggen meer de nadruk op de wedergeboorte. De eerste is onbijbels.
4. Waarom zou ik moeten kiezen voor jou gemeente? (waar jij lid van bent)
Omdat het een fijne gemeente is en je hier gebouwd wordt in je geloof.
5. Spreekt het vanzelf dat je dezelfde kerk kiest, als je ouders?
Dat is vaak wel de eerste keuze, maar niet direct vanzelfsprekend. De meesten denken er niet over na en volgen hun ouders hierin (denk ik).
6. Om welke (kleine?) puntjes is jullie kerk anders, dan GKV?
De NHK is op heel veel punten anders, maar op dezelfde punten weer gelijk. Net als in de GKV is er veel verschil binnen de NHK
7. Heeft God dit gewild? Allemaal verschillende kerken? Is het geen zonde?
Hoe kan God scheuring, verdeeldheid en ruzie willen? En als God dit niet wil, dan is het idd. zonde. Johannes 17:21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
8. Zal er ooit nog één kerk komen?
Zeker weten!
9. Tot slot: wat is de ware kerk? de kerk waar je in zit?
De Kerk van Jezus Christus en die is in veel kerkverbanden, all over the world, te vinden
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Bedankt tot nu toe. Ik heb in ieder geval reacties die ik op een GKV-Forum nooit zal krijgen.

Maar goed, bij ons in de kerk (school, categesatie) word de indruk gewekt dat "wij" met onze kerk "de ware kerk zijn" en eigenlijk het beste zijn.
Let op: dit zeg ik niet, dit zegt onze kerk. Althans, die indruk wekken ze. Hoe is de houding van jullie kerk ten opzichte van andere kerken?

Ik kan me er soms wel aan storen, er worden allerlei dingen gezegd in onze kerk. Over evangelisch. Over "oud gereformeerd" Dat dat veel te streng is of juist niet. Ik ben daar niet tevreden mee. Ik wil zowiso een verhaal van twee kanten. Waarna ik zelf een conclusie kan trekken.
Het zijn een beetje dubbele gevoelens. Hoe denken jullie er over?

[Aangepast op 20/1/04 door marsm104]
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

1. De gemeente Rotterdam-Kralingen aangesloten bij de Christelijke Gereformeerde Kerken.
2. Omdat er Evangelie er recht gepredikt wordt. De sacramenten er naar Christus instelling bediend worden, en omdat de kerkelijke tucht juist uitgevoerd wordt.
3. Sterk in beweging. Er zijn redelijk opzienbarende discussies gaande rondom de hermeneutik (Woord op Schrift), alsmede dat er rond de toeëigening des heils vanuit onze kerkelijk veel kritiek is. Dit zijn slechts theologische argumenten voor mijn visie, hou dat in de gaten.
4. Zie 2.
5. Ja, de lijn van het verbond loopt door. Je geboorte bepaald is het eerste ijkpunt waarop je je keuze moet maken.
6. Op vele, waaronder (zie 3)
7/8/9 Zie bijn. de antwoorden van Ndonselaar.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

1. Welke kerk ben jij lid?
Ned. Herv. Kerk
2. Waarom lid van díe kerk?
Omdat ik er gedoopt ben, ik ben dooplid
3. Hoe kijk jij aan tegen de gereformeerd-vrijgemaakte kerk? Modern? oud? slecht? goed?
Over 't algemeen: modern, niet bevindelijk, gearriveerd christendom, steeds verder afwijken van oude gereformeerde zaken (zondagsheiliging, schriftkritiek).
4. Waarom zou ik moeten kiezen voor jou gemeente? (waar jij lid van bent)
Omdat het de kerk der vaderen is die God in ons land geplant heeft.
5. Spreekt het vanzelf dat je dezelfde kerk kiest, als je ouders?
Ja, in principe wel.
6. Om welke (kleine?) puntjes is jullie kerk anders, dan GKV?
Dat hangt van de plaats af.
7. Heeft God dit gewild? Allemaal verschillende kerken? Is het geen zonde?
Nee, God wil dat Zijn volk een is. Het is dus zonde.
8. Zal er ooit nog één kerk komen?
Weet ik niet. Onze God is een God van wonderen.
9. Tot slot: wat is de ware kerk? de kerk waar je in zit?
Ik beschouw mijn gemeente als onderdeel van de zichtbare ware kerk, anders zou ik er niet zitten.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Hoe is de houding van jullie kerk ten opzichte van andere kerken?

Bij ons wekken ze de indruk, dat wij de enigste ware kerk zijn. Moet ik dit accepteren? Is er nog wel veel onderling respect tussen kerken? Of zijn ze te ver uit elkaar gegroeid?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Hoe is de houding van jullie kerk ten opzichte van andere kerken?

Bij ons wekken ze de indruk, dat wij de enigste ware kerk zijn. Moet ik dit accepteren? Is er nog wel veel onderling respect tussen kerken? Of zijn ze te ver uit elkaar gegroeid?
Rick,

Mijn advies is: Lees maar veel van oude schrijvers. Toen waren er nog niet zoveel verschillende kerken. Volgens mij kon je ze toen nog op één hand tellen. Als je de gezonde leer wilt horen, dan moet je dat zeker doen.

Advies: Begin bij Reformator Johannes Calvijn. Misschien schrijft hij wel niet altijd eenvoudig, maar is wel zeer schriftuurlijk en beslist niet eenzijdig.
Liever Turks dan Paaps
Quazzy

Bericht door Quazzy »

1. Welke kerk ben jij lid?
Ned. Herv. (GB)
2. Waarom lid van díe kerk?
Ik zit in de gemeente waar ik sinds klein af ben opgegroeid, waar ik belijdenis heb gedaan en waar ik ook veel vrienden heb gemaakt. Naast het 'sociale' aspect ligt de leer in deze kerk niet ver waar ik in geloof en sluit het goed aan bij mijn beleving.
3. Hoe kijk jij aan tegen de gereformeerd-vrijgemaakte kerk? Modern? oud? slecht? goed?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel kennis heb van de ger-vrijgemaakte kerk. Ik ben één keer in Breda bij een belijdenisdienst geweest, maar dat is te weinig om een mening te vormen.

4. Waarom zou ik moeten kiezen voor jou gemeente? (waar jij lid van bent)
Ik besef dat het volgende antwoord wel heel postmodernistisch is, zo is het niet helemaal bedoelt; wordt alleen lid van 'mijn' gemeente als je er prettig bij voelt.
5. Spreekt het vanzelf dat je dezelfde kerk kiest, als je ouders?
Nee.
6. Om welke (kleine?) puntjes is jullie kerk anders, dan GKV?
Geen idee. Voor kerkpolitieke/inhoudelijke verschillen verwijs ik liever door naar andere forumbezoekers. :-)
7. Heeft God dit gewild? Allemaal verschillende kerken? Is het geen zonde?
Verdeeldheid, ruzie, jaloezie en machtsmisbruik zijn dingen die ik God niet toe zou willen wijzen. Blijkbaar komen kerkscheuringen door de gebrokenheid van deze wereld.
8. Zal er ooit nog één kerk komen?
Uiteindelijk wel ja.
9. Tot slot: wat is de ware kerk? de kerk waar je in zit?
De ware kerk is het lichaam van Christus, de ware ekklesia kuriake.
Hoe is de houding van jullie kerk ten opzichte van andere kerken?
Op zich wel positief denk ik. Bij gebeurtenissen als de gebedsweek wordt er ook altijd veel samengewerkt met andere lokale kerken (van evangelisch tot ...)
Bij ons wekken ze de indruk, dat wij de enigste ware kerk zijn. Moet ik dit accepteren?
{/quote]
Hierbij moet ik altijd denken aan een van de brieven van Johannes, waarbij hij schrijft dat als wij zeggen zonder zonde te zijn, dat de waarheid dan niet in ons is. Met dit in ons achterhoofd......
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

1. Welke kerk ben jij lid?
Gereformeerde Gemeente
2. Waarom lid van díe kerk?
Vanwege de bevindelijk-gereformeerde prediking
3. Hoe kijk jij aan tegen de gereformeerd-vrijgemaakte kerk? Modern? oud? slecht? goed?
Afhankelijk van de plaatselijke gemeente. Wat ik mis is het bevindelijke element in de prediking. Ik heb een aantal keer een GKV gemeente bezocht in verschillende plaatsen; er waren preken bij die ik mooi vond, maar ook waarvan ik zeg: mja, niet mijn smaak... Maar waar ik wel een hekel aan heb uit de GKV is de uitgesproken anti-patie van dr. Schilder tegenover de nadere reformatie.
4. Waarom zou ik moeten kiezen voor jou gemeente? (waar jij lid van bent)
Zie 2
5. Spreekt het vanzelf dat je dezelfde kerk kiest, als je ouders?
Nee, althans, voor mij niet. Ik had mezelf voorgenomen om lid te worden van een evangelische gemeente of van een lichte GKV, dit is echter door Gods ingrijpen verhoed, en nu ben ik, net als mn ouders, lid van de GG.
6. Om welke (kleine?) puntjes is jullie kerk anders, dan GKV?
Theologische ligging. In veel GKV gemeenten (althans, dat is mijn ervaring) word gepreekt alsof elk kerklid zalig is, terwijl in de GG er vanuit gegaan word dat ook een deel van het kerkvolk onbekeerd is. Wat ik bij de GKV mis is de oproep tot bekering
7. Heeft God dit gewild? Allemaal verschillende kerken? Is het geen zonde?
Jezus' laatste gebed voor Zijn kruisiging wat in de bijbel staat is: Vader, Ik wil dat zij één zijn
8. Zal er ooit nog één kerk komen?
Het kan, maar is niet echt waarschijnlijk. Echter, in de hemel zullen alle gelovigen één zijn!
9. Tot slot: wat is de ware kerk? de kerk waar je in zit?
Tot de ware kerk behoord elke ware gelovigen. Omdat wij niet weten wie een waar gelovige is, moeten wij een ieder die belijd dat hij gelooft in Jezus Christus, en geen anti-bijbelse leer erop nahoud, behandelen als zijnde een broeder/zuster in het geloof.

Hoe is de houding van jullie kerk ten opzichte van andere kerken?
Onze kerk werkt samen met een Hervormde Gemeente op gebied van evangelisatie (mn foldertjes rondbrengen). Vroeger ook met zelfde gemeente samen zondagsschool en hervormingsdagsdiensten (beiden door gebrek aan belangstelling opgeheven).
Bij ons wekken ze de indruk, dat wij de enigste ware kerk zijn. Moet ik dit accepteren? Is er nog wel veel onderling respect tussen kerken? Of zijn ze te ver uit elkaar gegroeid?
Ik denk dat hierop van toepassing is: wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle. Wat betreft respect, ik denk dat meeste kerken die op gebied van leer wezelijk verschillen, een beetje langs elkaar heenleven. Helaas...
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Bij ons in de kerk, als iemand de gemeente verlaat, zegt men:

"de kerkraad deelt u met droefheid mede dat broeder x zich heeft onttrokken, hij heeft zich aangesloten bij gemeenschap x"

Is het terecht dat men zegt "met droefheid?". Of is dat een vorm van "arrogantie?". Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Wat jullie hier van vinden.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Plaats reactie