Kerststal

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerststal

Bericht door Dodo »

Als er al verschil van inzicht zou zijn, dan zou je daar toch een volwassen gesprek over kunnen hebben? Lijkt me een mooie start van een huisbezoek. Beter dan het weer en de vakantie.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Precies, maar ik kan mij niet voorstellen dat het een gespreksonderwerp is, althans niet meer dan de orchideeën, waar ik wel eens een compliment voor heb gekregen;-)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

DDD schreef:Precies, maar ik kan mij niet voorstellen dat het een gespreksonderwerp is, althans niet meer dan de orchideeën, waar ik wel eens een compliment voor heb gekregen;-)
Dan citeer ik voor jou even een stukje uit het blad van de Jeugdbond van de GG, Eigenwijs: (febr. 2011)

“Jullie hebben een kerstboom. Dat mag niet van de Heere.” Voor kinderen is de wereld vaak eenvoudig. Zebekijken alles vanuit hun eigen perspectief. Dat wordtthuis gevormd en in de kerk. De Bijbel, de Heere en Zijndienst zijn vanzelfsprekende dingen. Zo’n basis is belangrijk,
maar in de loop van de jaren blijkt dat de wereld tochingewikkelder is dan gedacht. Dan blijken die mensen
met de kerstboom óók naar de kerk te gaan…

Is dat in 8 jaar dan zo veranderd?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Nee hoor. Acht jaar geleden had ik ook een kerstboom, en anderen in de kerk ook. Niet dat ik mij daar verder druk om maakte, maar dat kan ik mij herinneren. De Jeugdbond publiceert de normen van de Veluwe/rechterflank GG, en daar ligt een kerstboom gevoelig. Met dameskleding precies hetzelfde, en zoveel meer van dergelijke dingen. In de GG heeft rechts altijd voorrang, en dat zie je ook in de kerkelijke bladen. Overigens nuanceert het stukje ook dat uitgangspunt gelijk in de laatste zin en terecht, want het zou belachelijk zijn om te zeggen dat christenen geen kerstboom hebben.

Er zullen vast ook anderen zijn die daar iets van vinden, maar ik weet genoeg leden van de GG die een kerstboom hebben, allemaal in middengemeenten of gemeenten rechts van het midden. Ik denk dat het in gematigde gemeenten niet minder zal zijn. Ik weet ook mensen die geen kerstboom hebben, juist ook omdat dit voor anderen gevoelig ligt.

Het is niet standaard, ofzo. En er zullen ook vast mensen zijn die om principiële redenen geen kerstboom hebben. Ik houd het ook niet perse bij. Er staat geen kerstboom bij de vrouwenvereniging in ieder geval.

Het staat mij vaag bij dat ik wel eens huisbezoek heb gehad terwijl er een kerstboom stond, maar dat weet ik niet zeker. Dat zou ik in mijn agenda moeten opzoeken en zo belangrijk lijkt het mij niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

DDD schreef: Het is niet standaard, ofzo. En er zullen ook vast mensen zijn die om principiële redenen geen kerstboom hebben. Ik houd het ook niet perse bij. Er staat geen kerstboom bij de vrouwenvereniging in ieder geval.
Het grootste deel van mijn familie is GG (geworden) en er staat echt in geen enkel huis een kerstboom. Ook niet bij de jonge stellen, de nieuwe generatie dus.
Ik zie ze ook niet in de verschillende zorginstellingen.

Wat ik dan wel apart vind is dat ze wel te koop zijn bij een tuincentrum, waarvan de eigenaar lid is van de plaatselijke GG.
Maar die zegt: handel is handel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerststal

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
DDD schreef: Het is niet standaard, ofzo. En er zullen ook vast mensen zijn die om principiële redenen geen kerstboom hebben. Ik houd het ook niet perse bij. Er staat geen kerstboom bij de vrouwenvereniging in ieder geval.
Het grootste deel van mijn familie is GG (geworden) en er staat echt in geen enkel huis een kerstboom. Ook niet bij de jonge stellen, de nieuwe generatie dus.
Ik zie ze ook niet in de verschillende zorginstellingen.

Wat ik dan wel apart vind is dat ze wel te koop zijn bij een tuincentrum, waarvan de eigenaar lid is van de plaatselijke GG.
Maar die zegt: handel is handel.
Die handelaar is gewoon inconsequent en niet principieel vasthoudend.
Toen de AH bij ons nog een franchisezaak was, (alweer een hele poos terug) hadden we een principiële supermarktmanager. Bladen als Panorama, Revue, enz. kwamen niet in de rekken, maar wel Terdege, de GezinsGids, het RD enz. Ook producten als wijn van het merk Casillero del Diablo bleef uit de zaak. Het moest wel aanwezig zijn, maar het werd opgeslagen in het magazijn. Daar kon men niet om heen omdat zo'n product nogal eens landelijk in de Bonus staat. Handel was handel, indedaad, maar niet ten koste van principes.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Ik zie wel een groot verschil tussen de Panorama en een kerstboom. Maar goed.

Ik vind het een volkomen onbelangrijk punt en Mara zal ongetwijfeld gelijk hebben dat er veel leden van de GG zijn die geen kerstboom hebben. Ik weet het gewoon niet. Van de mensen uit de GG waarvan ik het wel weet, is er nog een vrij groot percentage dat wel een kerstboom heeft. Soms een kleintje en soms een gewone.

Het zou interessant zijn om te onderzoeken hoe dat zit. Omdat er in de GG soms wordt gewaarschuwd tegen een wereldse invulling van het Kerstfeest, zal een deel van de leden daar vast bezwaren tegen hebben. Een deel daarvan heeft wel kerststukjes en ik weet ook mensen met principiële bezwaren tegen kaarslicht. Die hebben alleen een felle keukenlamp. Maar goed, dat betreft een gezin uit de GGiN.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik vind het een volkomen onbelangrijk punt en Mara zal ongetwijfeld gelijk hebben dat er veel leden van de GG zijn die geen kerstboom hebben. Ik weet het gewoon niet. Van de mensen uit de GG waarvan ik het wel weet, is er nog een vrij groot percentage dat wel een kerstboom heeft. Soms een kleintje en soms een gewone.
Er zijn hier genoeg GGers die dit kunnen bevestigen, toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Kerststal

Bericht door Jeremiah »

DDD schreef:Ik zie wel een groot verschil tussen de Panorama en een kerstboom. Maar goed.

Ik vind het een volkomen onbelangrijk punt en Mara zal ongetwijfeld gelijk hebben dat er veel leden van de GG zijn die geen kerstboom hebben. Ik weet het gewoon niet. Van de mensen uit de GG waarvan ik het wel weet, is er nog een vrij groot percentage dat wel een kerstboom heeft. Soms een kleintje en soms een gewone.

Het zou interessant zijn om te onderzoeken hoe dat zit. Omdat er in de GG soms wordt gewaarschuwd tegen een wereldse invulling van het Kerstfeest, zal een deel van de leden daar vast bezwaren tegen hebben. Een deel daarvan heeft wel kerststukjes en ik weet ook mensen met principiële bezwaren tegen kaarslicht. Die hebben alleen een felle keukenlamp. Maar goed, dat betreft een gezin uit de GGiN.
Vrij groot percentage? Ik schat dat minder dan 1% een kerstboom heeft. Wellicht minder.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

@Mara:
Natuurlijk. Als je het interessant vindt, zou je er een poll over kunnen aanmaken. Al denk ik niet dat de leden van Refoforum representatief zijn. Ik denk dat zij relatief hoog zijn opgeleid, althans taalvaardig zijn en relatief meegaand participeren in de subcultuur van de GG.

Dat geldt in ieder geval voor mij, terwijl ik op dit forum toch wel tot de uiterste linkerflank behoor, als ik de moderatoren moet geloven. Ik zie mijzelf trouwens meer als midden linkerflank GG afgezien van de hermeneutiek, maar dat is ook een onderwerp waarvoor in de GG nauwelijks aandacht is en de aandacht die er wel is, is erg oppervlakkig en kort-door-de bocht, naar mijn idee dan.

@Jeremiah:
Van de mensen in de Gereformeerde Gemeenten waarvan ik weet of zij wel of niet een kerstboom hebben, heeft ongeveer de helft er een. Maar nou weet ik het niet van heel veel mensen, dat scheelt. Maar 1 procent is eenzelfde schatting als over de voorstanders van de vrouw in het ambt, naar mijn idee. Die schatting zegt niets, om het maar in andere woorden te zeggen. Het lijkt me uitgesloten dat het minder dan vijf procent is, maar echt zeker weten doe ik het niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerststal

Bericht door Hendrikus »

Zeeuw schreef:
Hendrikus schreef:Hoe vaak horen we niet dat het Kerstfeest eigenlijk een afknapper is? De weken vóór kerst zijn zo gevuld met bijeenkomsten die al vooruitgrijpen op het Kerstfeest, dat we tegen 25 december geen Ere zij God en geen Stille nacht meer kunnen horen.
Wat we doen op weg naar Pasen, een Stille week met momenten van bezinning, zou dat niet een veel betere voorbereiding zijn op het naderende Kerstfeest? Helaas neemt de commercie ons zo in beslag dat de hele decembermaand al in het teken staat van de kerstboom, de lampjes en de glitter. Koren, kerkelijke verenigingen en scholen willen allemaal hun kerstviering houden, en dus puilen onze agenda's uit van de kerstbijeenkomsten. En zijn we uitgekerst tegen de tijd dat het Kerst is.
Tijd voor herbezinning?
Doe eens een suggestie. Want inderdaad, je agenda schiet vol met schoolkerstbijeenkomst, kerkkerstbijeenkomst, koorkerstbijeenkomst, samenzingenbijeenkomsten etc. Ik moet wel zeggen, dat dit bij mij absoluut niet tot 'uitkersten' leidt.
Nou, zoiets bijvoorbeeld:
Adventsbijeenkomst

Advent is de tijd van verwachten. Eigenlijk zou dat een stille tijd moeten zijn, immers: het feest van de geboorte van onze Zaligmaker moet nog komen!
Zoals we ons in de lijdenstijd voorbereiden op het feest van Pasen, zo zouden we ons ook in de adventsweken kunnen voorbereiden op het Geboortefeest.
Om praktische redenen houden allerlei koren en verenigingen hun kerstavond al in de eerste weken van december en klinken dan reeds de liederen die de komst van de Zaligmaker bezingen. Toch zou het goed zijn om ook in die drukke decembermaand even tot rust te komen, een moment van bezinning te hebben op het komende kerstfeest. Daarom houden we op woensdag 18 december één avond met lezingen en liederen voor de Advent, vergelijkbaar met de avonden zoals we die kennen uit de Stille week.
We hopen dan ook op een goede belangstelling en op een inhoudsvolle en zegenrijke avond. Net als in de Stille week begint ook deze avond om 20.30 uur.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

DDD schreef:@Mara:
Natuurlijk. Als je het interessant vindt, zou je er een poll over kunnen aanmaken. Al denk ik niet dat de leden van Refoforum representatief zijn. Ik denk dat zij relatief hoog zijn opgeleid, althans taalvaardig zijn en relatief meegaand participeren in de subcultuur van de GG.

Dat geldt in ieder geval voor mij, terwijl ik op dit forum toch wel tot de uiterste linkerflank behoor, als ik de moderatoren moet geloven. Ik zie mijzelf trouwens meer als midden linkerflank GG afgezien van de hermeneutiek, maar dat is ook een onderwerp waarvoor in de GG nauwelijks aandacht is en de aandacht die er wel is, is erg oppervlakkig en kort-door-de bocht, naar mijn idee dan.
Nou, jij bent de meest linkse GGer die ik ken. :D
Ik hoef geen poll aan te maken om te weten dat een zeer groot percentage refo's (dus niet alleen GGers) de kerstboom afwijst.
En ik denk niet dat het in hoog of lager opgeleid zit. Maar meer de ligging van de gemeente, de plaats waar deze gevestigd is, familie- en vriendenkring. (sociale controle)

Maar ik kan zelf nooit zo goed uit de voeten met die strikte regels en meningen. En dat kom je wel tegen in de GG.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Het punt van de opleiding ging over de achterban van het forum, even om misverstanden te voorkomen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerststal

Bericht door Dodo »

Afbeelding
@Ambtenaar, ik heb een kerststalletje voor je gevonden! :)
Online
merel
Berichten: 9655
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerststal

Bericht door merel »

Mara schreef:Ik heb nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag (alleen van Desiree)
Mara schreef: ik heb altijd geleerd dat het een rooms versiersel is, dus niet thuishorend in de protestante gezindte, laat staan de reformatorische.
Google maar eens op het woord kerststal en de ene na de andere R.K. site komt tevoorschijn.
Geef je je (klein)kind een kerststalletje van Dick Bruna om mee te spelen?
Is de kerststal bijzaak en staat hij ook in jullie kerkelijke gemeente, (naast het liturgisch bloemstuk?)
Mijn ( RK) schoonouders gaven inderdaad een kerststalletje aan onze kinderen. Net zoals mijn man opgegroeid is met (houten) engelen in de kerstboom. Het ligt eraan wie de boom optuigt of ze er bij ons inhangen. Als mijn man de boom optuigt, komen er engelen in en doen de kinderen en/of ik het dan laten wij ze in de doos. Geen punt van discussie. De kinderen zijn inmiddels wat meer protestants beïnvloed en doen het ook niet.
Plaats reactie