Kerststal

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerststal

Bericht door Ambtenaar »

Lekker strak, @Dodo.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kerststal

Bericht door newton »

Dodo schreef:Afbeelding
@Ambtenaar, ik heb een kerststalletje voor je gevonden! :)
Met £200.00 wel wat aan de prijs
https://www.sebastianbergne.com/product ... -nativity/

Wel een leuk projectje om zelf te maken
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerststal

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
Dodo schreef:Afbeelding
@Ambtenaar, ik heb een kerststalletje voor je gevonden! :)
Met £200.00 wel wat aan de prijs
https://www.sebastianbergne.com/product ... -nativity/

Wel een leuk projectje om zelf te maken
Zou die wel op het podium van de Zuiderkerk passen? :quoi
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kerststal

Bericht door newton »

-DIA- schreef:
newton schreef:
Dodo schreef:Afbeelding
@Ambtenaar, ik heb een kerststalletje voor je gevonden! :)
Met £200.00 wel wat aan de prijs
https://www.sebastianbergne.com/product ... -nativity/

Wel een leuk projectje om zelf te maken
Zou die wel op het podium van de Zuiderkerk passen? :quoi
Gelijk maar op de podium, je maakt me aan het schrikken Dia ;)

Mijn idee was een bescheiden variant voor de vensterbank. Een levensgrote variant voor op het podium is wel leuk, maar dat idee ga ik maar niet bij de broeders kerkenraad neerleggen. :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerststal

Bericht door J.C. Philpot »

In het verleden heb ik weleens met de kinderen gekeken in de grote kerststal in de St. Jan in Den Bosch. Ze maken er daar een heel levensgroot kunstwerk van.

Ook heb ik weleens een "blessing of the crib"-ceremonie in een (hoog-liturgische) Anglicaanse kerk meegemaakt, waar een gebed word gedaan voor de kerststal en een ieder die de kerststal ziet. Ik vond het een vreemde ervaring.

Ik ben er toch te Reformatorisch voor, in de zin dat het Woord het moet doen, en niet een kerststal. Wat een voorrecht dat het Woord van God in onze kerken centraal mag staan. En ik ben te bevindelijk voor dergelijke zaken, in de zin dat Christus in ons hart moet worden geboren, en dat het kerstfeest moet zijn in ons hart.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kerststal

Bericht door newton »

J.C. Philpot schreef:Ook heb ik weleens een "blessing of the crib"-ceremonie in een (hoog-liturgische) Anglicaanse kerk meegemaakt, waar een gebed word gedaan voor de kerststal en een ieder die de kerststal ziet. Ik vond het een vreemde ervaring.

Ik ben er toch te Reformatorisch voor, in de zin dat het Woord het moet doen, en niet een kerststal. Wat een voorrecht dat het Woord van God in onze kerken centraal mag staan. En ik ben te bevindelijk voor dergelijke zaken, in de zin dat Christus in ons hart moet worden geboren, en dat het kerstfeest moet zijn in ons hart.
Door de corona omstandigheden zal het dit jaar niet gaan, maar anders was ik graag op kerstavond naar St.Mary's of Weldam gegaan voor een viering van de Anglican Church Twente. De services daar zijn ook nogal High Church, maar 'the blessing of the crib'-ceremonie is niet het middelpunt van de viering. Ook daar gaat het Woord open. Daar voel je eenheid met de kerk van alle tijden en plaatsen als The Nicene Creed wordt gelezen. Gods kerk is zoveel groter dan een groepje afgescheidenen in Nederland.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerststal

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef: Ook heb ik weleens een "blessing of the crib"-ceremonie in een (hoog-liturgische) Anglicaanse kerk meegemaakt, waar een gebed word gedaan voor de kerststal en een ieder die de kerststal ziet. Ik vond het een vreemde ervaring.
Ik heb ook verschillende keren de crib service meegemaakt in Anglicaanse kathedralen en kerken. In principe is dat hun kinderkerstfeest, waarbij de kinderen vaak verkleed komen, hetzij als een van de dieren uit de stal, hetzij -en dat is favoriet- als engeltje. Alle ossen mogen naar voren komen, alle ezels (dan is het niet druk :huhu ), alle schaapjes (wordt al drukker) en tot slot alle engeltjes (niet allemaal tegelijk, jongens).

Bij zo'n gelegenheid moet je geen diepgravende bevindelijke preek verwachten. Die krijg je hier bij het kinderkerstfeest ook niet. Maar de eerlijkheid gebiedt wel om te vermelden dat de verhaaltjes bij zo'n crib service vaak vooral humaan zijn, lief zijn voor elkaar, en weinig kerstevangelie laten horen.

Maar verder: helemaal eens met Newton. Gods kerk reikt vele malen verder dan de biblebelt.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerststal

Bericht door J.C. Philpot »

newton schreef:Gods kerk is zoveel groter dan een groepje afgescheidenen in Nederland.
Hendrikus schreef:Maar verder: helemaal eens met Newton. Gods kerk reikt vele malen verder dan de biblebelt.
Uiteraard is Gods Kerk groter dan Nederland. Maar dat ervaar ik niet per definitie als er een aantal rituelen worden gevolgt.

Die eenheid ervaar ik wel waar Gods Woord als hoogste norm centraal staat, bekering gepredikt word, en Christus als volkomen Zaligmaker voor onwaardige zondaars. Of het dat Baptisten of Luthersen zijn, maakt dan even niet meer uit.

Overigens ben ik niet bekend met de betreffende gemeente in Twente, dus is het een algemene opmerking.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerststal

Bericht door Herman »

Hoe kan het woord opengaan als even ervoor een activiteit wordt verricht die ik niet echt binnen het houden van het 2e gebod kan plaatsen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerststal

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Hoe kan het woord opengaan als even ervoor een activiteit wordt verricht die ik niet echt binnen het houden van het 2e gebod kan plaatsen?
Een de ene kant vind ik dat een lastige vraag: een Russische Baptist zou het zich mogelijk niet kunnen voorstellen dat bij ons het Woord opengaat, als we een avond daarvoor een glas wijn drinken. Overigens horen dergelijke rituelen met een kerststal niet in Gods kerk thuis, als we het Nieuwe Testament als leidraad serieus willen nemen.

Ook is mijn ervaring met veel rituelen en "entertainment" (zei het hoog-liturgisch of evangelisch), dat dit ten koste gaat van de kwantiteit en de kwaliteit van de Woordverkondiging.

Ik acht het daarom een groot voorrecht dat ik op geen enkele manier wil relativeren, dat Gods Woord in de kerken van de Reformatie centraal staat. En dat is ook een zaak waar we verplicht zijn om voor te strijden mocht dit nodig zijn. Zonder Gods Woord zijn we aan de afgoden overgeleverd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Het woord centraal is ook maar heel relatief. In Engelse kathedralen hoor je bij een Evensong nauwelijks anders dan letterlijke bijbelteksten. Veel preken in mijn kerk bevatten vooral veel bespiegelingen van een dominee daarover, en een herhaling van de bepreekte bijbeltekst in allerlei toonaarden. Niet dat daar perse iets mis mee is, maar ik heb niet het idee dat het Woord in het ene geval meer of minder centraal staat dan in het andere.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerststal

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Hoe kan het woord opengaan als even ervoor een activiteit wordt verricht die ik niet echt binnen het houden van het 2e gebod kan plaatsen?
Een de ene kant vind ik dat een lastige vraag: een Russische Baptist zou het zich mogelijk niet kunnen voorstellen dat bij ons het Woord opengaat, als we een avond daarvoor een glas wijn drinken. Overigens horen dergelijke rituelen met een kerststal niet in Gods kerk thuis, als we het Nieuwe Testament als leidraad serieus willen nemen.
Dat is ook meer mijn worsteling. Het drinken van wel of geen wijn is van een dergelijk weinig belang, en ook nog eens bijbels toegestaan, om daar dan het begrip zonde aan te koppelen.
Voor een kerststal die dan ook nog eens onderdeel uitmaakt van de liturgie, durf ik niet zomaar de vrijheid van het geweten in te zetten. En als het dus dichtbij zonde komt, kan je het dan niet beter laten?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kerststal

Bericht door Forummer »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Hoe kan het woord opengaan als even ervoor een activiteit wordt verricht die ik niet echt binnen het houden van het 2e gebod kan plaatsen?
Een de ene kant vind ik dat een lastige vraag: een Russische Baptist zou het zich mogelijk niet kunnen voorstellen dat bij ons het Woord opengaat, als we een avond daarvoor een glas wijn drinken. Overigens horen dergelijke rituelen met een kerststal niet in Gods kerk thuis, als we het Nieuwe Testament als leidraad serieus willen nemen.
Dat is ook meer mijn worsteling. Het drinken van wel of geen wijn is van een dergelijk weinig belang, en ook nog eens bijbels toegestaan, om daar dan het begrip zonde aan te koppelen.
Voor een kerststal die dan ook nog eens onderdeel uitmaakt van de liturgie, durf ik niet zomaar de vrijheid van het geweten in te zetten. En als het dus dichtbij zonde komt, kan je het dan niet beter laten?
Kun je uitleggen waarom je een kerststal niet vind passen binnen het tweede gebod?

Ik heb daar natuurlijk wel een idee over, maar ben toch benieuwd naar je redenatie.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerststal

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Voor een kerststal die dan ook nog eens onderdeel uitmaakt van de liturgie, durf ik niet zomaar de vrijheid van het geweten in te zetten. En als het dus dichtbij zonde komt, kan je het dan niet beter laten?
Zeker. Je zult mij een dergelijke praktijk niet horen verdedigen ;) De tempelreiniging heeft ook hede ten dage nog veel te zeggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Ik heb jarenlang stellig gemeend dat het drinken van alcohol zondig is, en ik betwijfel nog steeds of dat niet werkelijk zo is. Je kunt er verschillend naar kijken, maar in vergelijking met drugs lijkt me een kerststal zeer onschuldig aanschouwelijk onderwijs, zolang ook het Woord zelf open gaat.
Plaats reactie