Kerststal

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Kerststal

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:
Nathanaël schreef:
DDD schreef: Je zou wel het kerkelijk jaar veel langer kunnen maken door vrij snel na Pinksteren weer met Kerst te beginnen, maar ik vraag me af of dat wel recht doet aan de overige onderdelen van de bijbel, die toch ook aan de orde moeten komen.
Het kerkelijk jaar duurt van 1e advent tot eeuwigheidszondag, dus dat duurt gewoon een heel kalenderjaar. Het is een misvatting dat dit van Kerst tot Pinksteren zou zijn.
Dat weet ik natuurlijk, al had ik het iets preciezer moeten opschrijven. In veel kerken in de rechterflank van de gereformeerde gezindte doet men echter niet aan eeuwigheidszondag. Geen idee waarom niet.

Maar dat maakt geen verschil. Dan vier je eeuwigheidszondag in augustus, toch? Want afgezien van eeuwigheidszondag zijn het gewoon een heleboel zondagen na Pinksteren, die grotendeels niet eens een eigen naam hebben maar gewoon de zoveelste zondag door het jaar zijn of na Pinksteren.
Dat veel gemeenten daar niet aan meedoen is niet zo´n punt, want de inhoud van eeuwigheidszondag wordt gewoon overgezet naar de dienst op oudjaarsdag. Bovendien is het geen Bijbelse inzetting, dus het lijkt me niet noodzakelijk.

Maar volgens mij gaf je zelf al een antwoord: het is ook prettig om de tijd te kunnen nemen voor vrije stof en series. Dat kan mooi in de tijd tussen Pinksteren en de adventsperiode.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Kerststal

Bericht door Zonnebloem »

Zeeuw schreef:
Zonnebloem schreef:Ik heb niets met kerst en kerstdagen. Het is niet bijbels om net te doen alsof Jezus op die dag geboren is. Natuurlijk mag je op die dag best aan de geboorte van de Heere Jezus denken maar het is niet Zijn geboortedag.
Wel met de andere feestdagen?
Christelijke paasfeest en het Joodse pesachfeest liggen nooit ver uit elkaar liggen. Pasen heeft zijn oorsprong in het Joodse Pesach. Tijdens het Eerste Concilie van Nicea (325) zijn de data van beide feesten officieel ontkoppeld. Er waren gelovigen die vasthielden aan de oude manier van vaststellen van het Paasfeest maar zij werden daarvoor door de paus geëxcommuniceerd. Zo komt het dat ons Pasen vaak niet samenvalt met het Joodse Pesach.

Hoeveel beter om het op de juiste dag te vieren/ herdenken? Als je iemand verloren hebt ga je ook niet op een andere datum zijn sterfdatum herdenken? Het is die ene datum. Ik heb heel veel met de zondag. Niet als vervanger van de sabbat maar als Opstandingsdag.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerststal

Bericht door Zeeuw »

Zonnebloem schreef:
Hoeveel beter om het op de juiste dag te vieren/ herdenken? Als je iemand verloren hebt ga je ook niet op een andere datum zijn sterfdatum herdenken? Het is die ene datum. Ik heb heel veel met de zondag. Niet als vervanger van de sabbat maar als Opstandingsdag.
Ik denk niet dat dat gevoelsmatig zoveel zou uitmaken. We zijn het na al die jaren zo gewend toch? Ik begrijp overigens je gedachte heel goed.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik zie geen bezwaar tegen een kerstboom en ik heb er ook ieder jaar een thuis staan. Ik vind het heel gezellig en mooi en hij staat van na Sinterklaas tot ver in januari. Ik weet dat dat laatste niet hoort, maar sommige etiquette-regels zijn er om flexibel mee om te gaan.
Sinds wanneer valt het plaatsen van een kerstboom onder de etiquette-regels?
Het zijn ongeschreven regels, met het daarbij behorende bijgeloof.
Daar trek jij je toch zeker niets van aan?
De buren kieperen hem de dag na kerst alweer in de tuin, dan denk ik: wat een moeite en geld voor 2 dagen.

Overigens, wist je dit?
Een studie uitgevoerd door de University of Bergen in Noorwegen heeft uitgewezen dat er wel 25.000 insecten, mijten en spinnen bestaan die in een kerstboom zouden kunnen leven! :ouais!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kerststal

Bericht door Arja »

Ik vind dat er ruimte mag zijn voor verschillende benaderingen en meningen, verschillende keuzes en praktijken als het gaat om Kerstfeest en andere zaken. Paulus legt dit principe heel goed uit in Romeinen hoofdstuk 14, waar hij ons aanmoedigt om ons ervan bewust te zijn dat we allemaal verantwoording afleggen aan God, maar niet om anderen te beoordelen op hun beslissingen:
Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft. Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein. Maar indien uw broeder om der spijze wil bedroefd wordt, zo wandelt gij niet meer naar liefde. Verderf dien niet met uw spijze, voor welken Christus gestorven is. Dat dan uw goed niet gelasterd worde. Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest. Want die Christus in deze dingen dient, is Gode welbehagelijk, en aangenaam den mensen. Zo dan laat ons najagen, hetgeen tot den vrede, en hetgeen tot de stichting onder elkander dient.
Ik kies ervoor om uit liefde voor de ander (naar/in liefde wandelen toch?) bepaalde dingen niet te doen, hoewel ik zelf een andere mening heb.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Ik zie geen bezwaar tegen een kerstboom en ik heb er ook ieder jaar een thuis staan. Ik vind het heel gezellig en mooi en hij staat van na Sinterklaas tot ver in januari. Ik weet dat dat laatste niet hoort, maar sommige etiquette-regels zijn er om flexibel mee om te gaan.
Sinds wanneer valt het plaatsen van een kerstboom onder de etiquette-regels?
Het zijn ongeschreven regels, met het daarbij behorende bijgeloof.
Daar trek jij je toch zeker niets van aan?
De buren kieperen hem de dag na kerst alweer in de tuin, dan denk ik: wat een moeite en geld voor 2 dagen.

Overigens, wist je dit?
Een studie uitgevoerd door de University of Bergen in Noorwegen heeft uitgewezen dat er wel 25.000 insecten, mijten en spinnen bestaan die in een kerstboom zouden kunnen leven! :ouais!
Het gaat vooral om het verwijderen. Dat hoort op 6 januari, uiterlijk. Maar daar trek ik mij niets van aan, inderdaad.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerststal

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Het gaat vooral om het verwijderen. Dat hoort op 6 januari, uiterlijk. Maar daar trek ik mij niets van aan, inderdaad.
Jij blijft na 6 januari ook gezellig dóórblazen op je midwinterhoorn, toch? ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerststal

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Ik zie geen bezwaar tegen een kerstboom en ik heb er ook ieder jaar een thuis staan. Ik vind het heel gezellig en mooi en hij staat van na Sinterklaas tot ver in januari. Ik weet dat dat laatste niet hoort, maar sommige etiquette-regels zijn er om flexibel mee om te gaan.
Sinds wanneer valt het plaatsen van een kerstboom onder de etiquette-regels?
Het zijn ongeschreven regels, met het daarbij behorende bijgeloof.
Daar trek jij je toch zeker niets van aan?
De buren kieperen hem de dag na kerst alweer in de tuin, dan denk ik: wat een moeite en geld voor 2 dagen.

Overigens, wist je dit?
Een studie uitgevoerd door de University of Bergen in Noorwegen heeft uitgewezen dat er wel 25.000 insecten, mijten en spinnen bestaan die in een kerstboom zouden kunnen leven! :ouais!
Het gaat vooral om het verwijderen. Dat hoort op 6 januari, uiterlijk. Maar daar trek ik mij niets van aan, inderdaad.
En als je in januari huisbezoek krijgt, wat doe je dan ?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Niks. Als hij dan lelijk is, moet hij weg. Maar anders blijft hij staan. Ik ben heus niet de enige met een kerstboom, ik denk niet dat de ouderlingen daarvan opkijken. En los daarvan, dat zou mij verder niet storen. Maar ik zou liever in december huisbezoek hebben, als hij nog helemaal fris en fruitig is :D
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerststal

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Niks. Als hij dan lelijk is, moet hij weg. Maar anders blijft hij staan. Ik ben heus niet de enige met een kerstboom, ik denk niet dat de ouderlingen daarvan opkijken. En los daarvan, dat zou mij verder niet storen. Maar ik zou liever in december huisbezoek hebben, als hij nog helemaal fris en fruitig is :D
:D Niet bang voor tuchtmaatregelen ? :haha
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Nee hoor. Het idee.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kerststal

Bericht door Arja »

DDD schreef:Niks. Als hij dan lelijk is, moet hij weg. Maar anders blijft hij staan. Ik ben heus niet de enige met een kerstboom, ik denk niet dat de ouderlingen daarvan opkijken. En los daarvan, dat zou mij verder niet storen. Maar ik zou liever in december huisbezoek hebben, als hij nog helemaal fris en fruitig is :D
Maar hoe ga je dan om met de christelijke gouden regel dat "dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft". Ik weet dat er Messiaanse Joden zijn, die ondanks het feit dat zij er geen probleem mee hebben, ze bepaalde attributen niet in huis halen (bijvoorbeeld een kerststalletje) om verwarring te voorkomen of onnodig een struikelblok voor hun Joodse vrienden te plaatsen.

Als je bij een bepaalde kerk hoort waar een kerstboom als heidens gezien wordt, zou ik voor een ster van Bethlehem kiezen, in de plaats van een kerstboom. Er zijn heel mooie kerststerren te koop. En hàd ik een kerstboom, dan zou ik het huisbezoek verplaatsen naar een ander tijdstip zodat ik mijn broeders niet zou ergeren. Of ben ik te soft?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerststal

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:
DDD schreef:Niks. Als hij dan lelijk is, moet hij weg. Maar anders blijft hij staan. Ik ben heus niet de enige met een kerstboom, ik denk niet dat de ouderlingen daarvan opkijken. En los daarvan, dat zou mij verder niet storen. Maar ik zou liever in december huisbezoek hebben, als hij nog helemaal fris en fruitig is :D
Maar hoe ga je dan om met de christelijke gouden regel dat "dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft". Ik weet dat er Messiaanse Joden zijn, die ondanks het feit dat zij er geen probleem mee hebben, ze bepaalde attributen niet in huis halen (bijvoorbeeld een kerststalletje) om verwarring te voorkomen of onnodig een struikelblok voor hun Joodse vrienden te plaatsen.

Als je bij een bepaalde kerk hoort waar een kerstboom als heidens gezien wordt, zou ik voor een ster van Bethlehem kiezen, in de plaats van een kerstboom. Er zijn heel mooie kerststerren te koop. En hàd ik een kerstboom, dan zou ik het huisbezoek verplaatsen naar een ander tijdstip zodat ik mijn broeders niet zou ergeren. Of ben ik te soft?
Nee, je denkt Christelijk en dat is te prijzen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Arja schreef:
DDD schreef:Niks. Als hij dan lelijk is, moet hij weg. Maar anders blijft hij staan. Ik ben heus niet de enige met een kerstboom, ik denk niet dat de ouderlingen daarvan opkijken. En los daarvan, dat zou mij verder niet storen. Maar ik zou liever in december huisbezoek hebben, als hij nog helemaal fris en fruitig is :D
Maar hoe ga je dan om met de christelijke gouden regel dat "dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft". Ik weet dat er Messiaanse Joden zijn, die ondanks het feit dat zij er geen probleem mee hebben, ze bepaalde attributen niet in huis halen (bijvoorbeeld een kerststalletje) om verwarring te voorkomen of onnodig een struikelblok voor hun Joodse vrienden te plaatsen.

Als je bij een bepaalde kerk hoort waar een kerstboom als heidens gezien wordt, zou ik voor een ster van Bethlehem kiezen, in de plaats van een kerstboom. Er zijn heel mooie kerststerren te koop. En hàd ik een kerstboom, dan zou ik het huisbezoek verplaatsen naar een ander tijdstip zodat ik mijn broeders niet zou ergeren. Of ben ik te soft?
Ik denk niet dat ik de broeders er mee zou ergeren. Ik geloof niet dat ik een uitzondering ben, of in ieder geval was voordat een belangrijk deel van de leden vertrok. En voor zover er broeders zouden zijn die zich daaraan zouden storen, dan is het des te belangrijker om daarin niet mee te gaan.

Ergernis of aanstoot geven ziet op mensen die voor eeuwig verloren gaan omdat zij iets niet kunnen rijmen met hun geloof, niet op mensen die andere mensen regels opleggen die helemaal niet aan de Schrift zijn ontleend. Als dat zou gebeuren -waar ik trouwens totaal niet op reken, en wat mij ook erg zou verbazen- dan zou het des te beter zijn om dergelijke invloeden van raak niet, en smaak niet en roer niet aan, te bestrijden. De mensen waarop jij doelt zijn zo vast overtuigd van hun eigen ideeën dat voor hen zelfs de grootste steen geen struikelblok is. Dan is het niet mogelijk om iemand te ergeren in de bijbelse zin.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik denk niet dat ik de broeders er mee zou ergeren. Ik geloof niet dat ik een uitzondering ben, of in ieder geval was voordat een belangrijk deel van de leden vertrok.
Bof jij even dat in de tweede helft van december vaak geen huisbezoeken gepland worden. ;)
DDD schreef:En voor zover er broeders zouden zijn die zich daaraan zouden storen, dan is het des te belangrijker om daarin niet mee te gaan.
Zouden ze er wel vragen over mogen stellen?
Wat is het nut van een huisbezoek volgens jou.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie