Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Ander »

Er is een boek verschenen van ds. Uitslag over wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte. Vandaag hierover een artikel in het RD: http://www.refdag.nl/artikel/1438673/De ... +hart.html
refdag.nl 14-10-2009 schreef:Welke rol kan de prediking daarin spelen?

„De prediking dient evenwichtig te zijn. Het gevaar van een eenzijdige nadruk op de verkiezing –„God moet het doen”– is dat de verantwoordelijkheid van de mens buiten beeld blijft. En als dit aspect van Gods Woord minder zwaar op de hoorder drukt, staat deze meer open voor wereldgelijkvormigheid.

Aan de andere kant moet er gewaakt worden voor allerlei veranderingen in de geloofsbeleving. Vaak leidt moeite met de aanzegging van de totale verdorvenheid van de mens en de noodzaak van ontdekking aan zonde en schuld ertoe dat er op ethisch gebied steeds meer grenzen worden opgezocht en verlegd.”
In de zware kerken (eerste deel citaat) staan we meer open voor wereldgelijkvormigheid. De auteur noemt in genoemd artikel expliciet kledingstijl, zondagsrust en mediagebruik. Wel opvallend dat juist deze aspecten niet een issue zijn in deze kerken. Rechts van de GG gaan de dominees op zondag geeneens met de auto op stap en wordt de zondag nog als rustdag gezien. Ook w.b. kledingstijl zijn juist de 'zware' kerken wel opvallend refo, met de kanttekening dat er ook wel aardig voor betaald moet worden. Juist in die kerken wordt veel aandacht gegeven en gewaarschuwd tegen DVD's, open internet e.d.

Ook noemt hij hebzucht, hoogmoed en roddel. Helaas komt dat onder ons wel voor en daar is soms wat minder de vinger bij te leggen.

Goed dat dit boek verschijnt, denk ik.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door refo »

Het is helemaal een onevenwichtig gebeuren.

Want:
Er is bijna geen volk van God meer
Dus:
Is het kerkvolk zelf 'de wereld'.
En:
Alleen God kan het doen, mits verkoren, want anders wil Hij niet eens.
Dan:
Is het kerkvolk alleen gelijk aan zichzelf.

Teksten over wereldgelijkvormigheid raken niet. Dat is immers aan Gods volk gericht?

Het is wel eens tijd voor een doordenking over:
wereldgelijkvormigheid
wetticisme
farizeïsme
goede gewoontes
slechte want onbijbelse gewoontes
werkheiligheid
heilimaking en.of heiliging (als dat verschillend wordt opgevat, volgens mij hetzelfde)
tradities
Galaten beschrijft dat wie de nadruk legt op 1 gebod de hele wet moet naleven
(Ik weet dat sommigen menen dat het daar gaat over de ceremoniéle wet, maar dat is onjuist) Wat moeten we daarmee?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Kaw »

Wereldgelijkvormigheid wordt bepaald door de toestand van je hart en niet door de belemmeringen die een bepaalde kerk kan opwerpen om wereldgelijkvormigheid buiten de uiterlijke verschijningsvormen te houden. Het is waar dat in 'lichtere' kerken de wereldgelijkvormigheid zich meer openbaard in de publieke omgeving, maar ik geloof niet dat het wezenlijke van de wereldgelijkvormigheid anders zou liggen tussen lichtere en zwaardere kerken, tenzij je de uiterlijke verschijningsvorm als uitgangspunt neemt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:Wereldgelijkvormigheid wordt bepaald door de toestand van je hart en niet door de belemmeringen die een bepaalde kerk kan opwerpen om wereldgelijkvormigheid buiten de uiterlijke verschijningsvormen te houden. Het is waar dat in 'lichtere' kerken de wereldgelijkvormigheid zich meer openbaard in de publieke omgeving, maar ik geloof niet dat het wezenlijke van de wereldgelijkvormigheid anders zou liggen tussen lichtere en zwaardere kerken, tenzij je de uiterlijke verschijningsvorm als uitgangspunt neemt.
Dat is toch de enige maatstaf die je kunt hanteren?

Ik hoop overigens dat er in de kerken veel beleving is van de wereldgelijkvormigheid, in de zin van: ik ben niet zoals ik moet zijn, ook al leef ik het niet en dat smart me.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Wereldgelijkvormigheid wordt bepaald door de toestand van je hart en niet door de belemmeringen die een bepaalde kerk kan opwerpen om wereldgelijkvormigheid buiten de uiterlijke verschijningsvormen te houden. Het is waar dat in 'lichtere' kerken de wereldgelijkvormigheid zich meer openbaard in de publieke omgeving, maar ik geloof niet dat het wezenlijke van de wereldgelijkvormigheid anders zou liggen tussen lichtere en zwaardere kerken, tenzij je de uiterlijke verschijningsvorm als uitgangspunt neemt.
Dat klopt niet helemaal, want je draait een redenering om.
Je hebt gelijk als je zegt, dat iemand die zich uiterlijk niet als wereldgelijkvormig openbaart, in zijn hart wel degelijk wereldgelijkvormig kan zijn.
Maar deze bewering kan je niet omdraaien, want iemand die zich in zijn handel en wandel als wereldgelijkvormig openbaart, is dat in zijn hart ook.

Vergelijk het met de uitdrukking: iemand die steelt, heeft het hart van een dief. Dat kan je ook niet zomaar omdraaien: iemand die niet steelt, heeft niet het hart van een dief. Het kan namelijk zijn, dat hij/zij voor de uitleving is bewaard.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Kaw »

Tiberius,

We hebben op het moment een vrouw in de kerk die principieel een broek draagt, omdat de wereld korte rokjes dragen met een legging daaronder en zij dat ook deed, totdat ze tot bekering kwam en besloot dat een broek netter is. Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat wereldgelijkvormigheid niet gemeten kan worden aan de hand van cultureel bepaalde elementen die per kerk verschillen. Het gaat dan wel degelijk om het hart om te bepalen of zo'n element nu wereldgelijkvormig is of niet.

Dieven noemen we zondaren vanwege diefstal en niet zondaren vanwege wereldgelijkvormigheid. Die vergelijking gaat niet op.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Tiberius »

Ok, maar nu zet je kennelijk een is-gelijk-teken tussen wereldgelijkvormigheid en het dragen van een broek door een vrouw. Ik geloof niet, dat dat terecht is.
Wat ds. Uitslag beschrijft is: kledingstijl, zondagsrust, mediagebruik, DVD's, open internet, hebzucht, hoogmoed en roddel. Volgens mij gaat dat veel verder.

Wat die dief betreft: het ging mij niet om beide zaken gelijk te stellen, maar om het vergelijk van de redenering. Het hoeft niet persé een zonde te zijn, waarmee je deze redenering kan gebruiken, maar ook iets neutraals.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Kaw »

Tiberius,

Ik zet juist geen == teken. Lees het nog maar eens na.

Het is maar welk uitgangspunt je neemt. In Oekraïne is elke (minieme) hoeveelheid alcohol en tabak wereldgelijkvormig, maar men gaat gerust boodschappen doen op zondag, omdat je ook op zondag moet eten en drinken vinden ze. Dus qua zondagsrust zou jij ze wereldgelijkvormig vinden en vervolgens zij jou ook omdat je 1 biertje drinkt op vrijdagavond na een lange dag van hard werken.

Wereldgelijkvormigheid blijft zo een cultureel bepaald fenomeen. Dat werkt niet. Je moet terug naar de doelstelling van de bijbel omtrent de term van wereldgelijkvormigheid om eenduidigheid te vinden en dat is dat we geen twee heren kunnen dienen. Dan blijkt het bezit van een TV niet zozeer wereldgelijkvormigheid te definiëren, maar wel wanneer we onze kostbare vrije (en stille) tijd opvullen met beelden van de wereld, terwijl we het persoonlijke gebed mogelijkerwijs vervolgens achterwege laten. De wereld is dan heer in ons leven en niet onze Vader.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Tiberius »

Ik denk wel, dat ik het met je eens bent. Overigens drink ik nooit bier en gebruik ook geen tabak, maar dat terzijde.

Maar goed, wereldgelijkvormigheid openbaart zich dan toch in bepaalde zaken. In Paulus' tijd en cultuur weer in andere zaken dan bij ons of bij de Oekraïners. Daar moet toch tegen gewaarschuwd worden. Of niet?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Kaw »

Waarschuwen is altijd goed, maar wel in een Schriftuurlijk verantwoorde context. Je kunt de term wereldgelijkvormigheid niet loskoppelen van zijn context waarin dit woord te vinden is in de bijbel of je krijgt scheefgroei.

Rom. 12 schrijft er bijv. over:

1 Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige [en] Gode welbehagelijke offerande, [welke is] uw redelijke godsdienst.
2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
...
7 [Zo laat ons die gaven besteden], hetzij profetie, naar de mate des geloofs; hetzij bediening, in het bedienen; hetzij die leert, in het leren;
8 Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid.
9 De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan.
10 Hebt elkander hartelijk lief met broederlijke liefde; met eer de een de ander voorgaande.
11 Zijt niet traag in het benaarstigen. Zijt vurig van geest. Dient den Heere.
12 Verblijdt u in de hoop. Zijt geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed.
13 Deelt mede tot de behoeften der heiligen. Tracht naar herbergzaamheid.
14 Zegent hen, die u vervolgen; zegent en vervloekt niet.
15 Verblijdt u met de blijden; en weent met de wenenden.
16 Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven.
17 Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen.
18 Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.
19 Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij [komt] de wraak [toe]; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.
20 Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.
21 Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.

Zo zie je dat Paulus niet kiest voor grenzen aangeven, maar kiest voor koersbepaling.

Johannes schrijft er ook over:
Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
Want al wat in de wereld is, [namelijk] de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.

Hier ze je dat Johannes geen specifieke dingetjes er uit pakt, maar heel kernachtig en diep er over spreekt.

Er zijn nog vele voorbeelden te noemen, maar ik heb gebrek aan tijd. Wat ik nog wel wil noemen is het Woord van Jezus. Hij is wel concreet en zegt het volgende:
Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.

Waarom kan hij zo expliciet de mammon noemen? Omdat het tijd en cultuur overstijgt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Waarschuwen is altijd goed, maar wel in een Schriftuurlijk verantwoorde context.
De noties, die ik in het onderhavige boekje aantref, zijn: kledingstijl, zondagsrust, mediagebruik, DVD's, open internet, hebzucht, hoogmoed en roddel.
Vind je dat geen Schriftuurlijk verantwoorde context om daar tegen te waarschuwen dan?

Overigens zou je het artikel in het RD eens moeten lezen, waarvan Ander de link plaatste, want juist ds. Uitslag zegt: "Bij wereldgelijkvormigheid denken we algauw aan zaken als vloeken, barbezoek en televisiekijken, maar het ligt veel gevoeliger. De wereld zit diep in ons hart."
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:
Kaw schreef:Wereldgelijkvormigheid wordt bepaald door de toestand van je hart en niet door de belemmeringen die een bepaalde kerk kan opwerpen om wereldgelijkvormigheid buiten de uiterlijke verschijningsvormen te houden. Het is waar dat in 'lichtere' kerken de wereldgelijkvormigheid zich meer openbaard in de publieke omgeving, maar ik geloof niet dat het wezenlijke van de wereldgelijkvormigheid anders zou liggen tussen lichtere en zwaardere kerken, tenzij je de uiterlijke verschijningsvorm als uitgangspunt neemt.
Dat is toch de enige maatstaf die je kunt hanteren?

Ik hoop overigens dat er in de kerken veel beleving is van de wereldgelijkvormigheid, in de zin van: ik ben niet zoals ik moet zijn, ook al leef ik het niet en dat smart me.
Dus het is een gegeven dat in 'lichtere kerken' de wereldgelijkvormigheid zich meer openbaart. Hoe zou dat komen? In lichtere kerken is toch, naar de mening van die kerken, meer geestelijk leven dan in de zwaardere kerken. Denk aan de avondmaalstafeldiscussies. Hoe komt het dat wanneer ik die twee naast elkaar zet er meer wereldgelijkvormigheid is in de lichtere kerken. Je ziet dat zelfs al in lichtere gemeenten van een zware kerk. Dat is voor mij nog steeds een beetje een raadsel.

De aanvulling van Erasmiaan is een juiste: wanneer ik mijn eigen hart leert kennen dan smart het me dat ik niet ben zoals ik moet zijn en beleef ik wereldgelijkvormig te zijn. Wanneer dat de beleving is dan valt dat onmiskenbaar samen met de uiterlijke verschijningsvorm.
Ik erken dat deze laatste zin een oordeel in zich heeft.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door memento »

Ander schreef:Dus het is een gegeven dat in 'lichtere kerken' de wereldgelijkvormigheid zich meer openbaart. Hoe zou dat komen?
Dat is maar net wat je "wereldgelijkvormigheid" noemt. Rechts benadrukt dan vooral het uiterlijk: geen broeken/leggins voor meisjes, hoeden tijdens eredienst, geen TV, geen open internet, etc. Links benadrukt dan meer een christelijke levenswandel en levenshouding, in de zin van matig alcoholgebruik, de overheid gehoorzamen (ook met snelheidsregels, ook in belastingaangifte), eerlijk en oprecht zijn, en niet roddelen.

Dat is even heel zwart-wit natuurlijk, maar ik wil er maar mee laten zien dat afhankelijk van je definitie van "wereldgelijkvormigheid" je rechts of links als beter beoordeeld. Persoonlijk zou ik zeggen: Laat dat rechts-links onderscheid varen, en kijk naar wat je van elkaar kan leren. Want anders vrees ik dat wereldgelijkvormigheid iets is waar niet ikzelf, maar de ander van verlost moet worden...
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Ander »

memento schreef: Dat is maar net wat je "wereldgelijkvormigheid" noemt. Rechts benadrukt dan vooral het uiterlijk: geen broeken/leggins voor meisjes, hoeden tijdens eredienst, geen TV, geen open internet, etc. Links benadrukt dan meer een christelijke levenswandel en levenshouding, in de zin van matig alcoholgebruik, de overheid gehoorzamen (ook met snelheidsregels, ook in belastingaangifte), eerlijk en oprecht zijn, en niet roddelen.

Dat is even heel zwart-wit natuurlijk, maar ik wil er maar mee laten zien dat afhankelijk van je definitie van "wereldgelijkvormigheid" je rechts of links als beter beoordeeld. Persoonlijk zou ik zeggen: Laat dat rechts-links onderscheid varen, en kijk naar wat je van elkaar kan leren. Want anders vrees ik dat wereldgelijkvormigheid iets is waar niet ikzelf, maar de ander van verlost moet worden...
Dan heb je mijn posting niet goed gelezen:
De aanvulling van Erasmiaan is een juiste: wanneer ik mijn eigen hart leert kennen dan smart het me dat ik niet ben zoals ik moet zijn en beleef ik wereldgelijkvormig te zijn. Wanneer dat de beleving is dan valt dat onmiskenbaar samen met de uiterlijke verschijningsvorm.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Bert Mulder »

Dit lijkt een lekker onderwerp geworden te zijn om op de splinter in het oog van onze naasten te wijzen...

Maar wat van die balk?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie