Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door sela »

caprice schreef:
sela schreef:
Bert Mulder schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Weet je wat bij mij een gevaar is? Dat ik zelf zo graag wat wil zijn. Dat ik kijk naar mijn eigen prestaties en de fouten van anderen om mij vervolgens daarboven te verheffen. Om trots te zijn over wat ik heb bereikt, wat ik allemaal doe. Dat ik vergeet afhankelijk te zijn van de Heere. Om vervolgens weer door Hem helemaal afhankelijk te worden gemaakt.
En dan kom ik er iedere keer achter hoe hardnekkig deze zonde is, want iedere keer trap ik in dezelfde valkuik van mijn hart.
Dat is ook mijn probleem
weet je wat ik lastig vind? dat ik bedacht heb dat het goed is om na te denken en daardoor soms enorme vertwijfeling in mezelf zaai. ik verzaak woorden uit de Schrift zoals 'geloven als een kind'.
Dat staat er nou net niet. Er staat: 'worden als een kind'.
:sweat ben ik ook nog eens zo eigengereid het uit het hoofd te doen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door refo »

Wie wordt als een kind gelooft als een kind.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Luther »

Ander schreef:
Luther schreef: Maar juist je laatste alinea is waar het óók om draait en daar schijn je een beetje een blinde vlek voor te hebben. Juist dat is óók wereldgelijkvormigheid!
En nu maak ik uit jouw postings op dat je dat minder erg vind dan een af-en-toe-een-broek-dragende-vrouwelijke-HA-ganger met wie je bij het doorspreken merkt: dit is geen beschouwing. Ik denk dat dat volgens jou niet kan, maar (ik heb niemand speciaal op het oog) toch zou ik er daarom voor oppassen om snel te oordelen.
Luther. Bedankt voor je antwoord. Verhelderend. Ik begrijp ook best wat je bedoelt. Maar waarom in deze door mij gequote zinnen zoveel vooroordelen:
-ik heb een blinde vlek voor de wereldgelijkvormigheid in de rechtse kerken. Waarom? Helaas zie ik in de rechtste kerken vreselijk veel wereldgelijkvormigheid. Dát heb ik niet ontkend. De conclusie van jou, en in dit topic eerder van memento: Ander zegt iets over de 'linkse' kerken en niets over de rechtse kerken, dus hij ziet niet wat er rechts allemaal loos is.
-Ik vind het minder erg dat een zware broeder te hard rijdt, de belasting ontduikt etc. dan dat een vrouwelijke avondmaalganger een broek draagt. Hoe kom je erbij??
OK, helder! Dan is dat uit de wereld. Ik meende dat op te maken uit je postings.
We mogen zeker in gesprek over het boek van ds. Uitslag, maar dan in de ik-vorm en niet in de zij-vorm, als je begrijpt wat ik bedoel. Ds. Doornenbal (1909-1975) heeft meermaals gezegd dat er veelal diepe ontdekking is aan de zonden van een ander...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Ander »

Luther schreef:OK, helder! Dan is dat uit de wereld. Ik meende dat op te maken uit je postings.
Dat is wel interessant. Vaak is het zo dat wanneer zulke dingen ter sprake komen er soms een kramp ontstaat en heel snel geroepen wordt: kijk naar jezelf. Wees gerust, dat doe ik ook wel.
Luther schreef:We mogen zeker in gesprek over het boek van ds. Uitslag, maar dan in de ik-vorm en niet in de zij-vorm, als je begrijpt wat ik bedoel.
Nou ja, de ik-vorm is ook wel saai, om alleen maar over m'n eigen boosheden te praten. Laten we dan maar de wij-vorm nemen.
Luther schreef:Ds. Doornenbal (1909-1975) heeft meermaals gezegd dat er veelal diepe ontdekking is aan de zonden van een ander...
Mooi dat je ds. Doornenbal aanhaalt. Inderdaad een bekende uitspraak van hem. Anderzijds schuwde hij niet de vinger bij de zere plek te leggen.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Ander »

Vanavond in dé boekhandel het boek van ds. Uitslag doorgebladerd. Mijn geld is op dus ik heb het niet gekocht. Maar verrassend genoeg gaat ds. Uitslag wél in op het wereldgelijkvormig zijn in uiterlijke vormen en niet alleen het wereldgelijkvormig zijn in het hart. Wat een verfrissend geluid. Ik beveel het boek na wat ik gezien heb van harte aan. Ik ga het vast nog eens kopen. Wanneer iemand het gelezen heeft zie ik graag zijn/haar mening hierover. Goed dat dit boek verschenen is!!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

Ander schreef:Vanavond in dé boekhandel het boek van ds. Uitslag doorgebladerd. Mijn geld is op dus ik heb het niet gekocht. Maar verrassend genoeg gaat ds. Uitslag wél in op het wereldgelijkvormig zijn in uiterlijke vormen en niet alleen het wereldgelijkvormig zijn in het hart. Wat een verfrissend geluid. Ik beveel het boek na wat ik gezien heb van harte aan. Ik ga het vast nog eens kopen. Wanneer iemand het gelezen heeft zie ik graag zijn/haar mening hierover. Goed dat dit boek verschenen is!!
Hmmm... Nooit geen last van een wereldgelijkvormog hart? Beetje vreemd. Of ik begrijp iets niet goed... Als je het Godvrezende overblijfsel hoort moeten ze veelal klagen over dat de wereld vaak zo'n plaats in het hart heeft. We hebben de strijd ook niet alleen tegen vlees en bloed. Het innerlijke deugd nie. Niet bij de wereldling, maak ook Gods volk moet vaak zo met (ovewonnen) vijand strijden. En al is het uiterlijk niet te merken, persoonlijk zal je het zeker wel merken... Ik bedoel dit niet als lege vrome woorden, maar het komt me vreemd voor...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Ander »

-DIA- schreef:
Ander schreef:Vanavond in dé boekhandel het boek van ds. Uitslag doorgebladerd. Mijn geld is op dus ik heb het niet gekocht. Maar verrassend genoeg gaat ds. Uitslag wél in op het wereldgelijkvormig zijn in uiterlijke vormen en niet alleen het wereldgelijkvormig zijn in het hart. Wat een verfrissend geluid. Ik beveel het boek na wat ik gezien heb van harte aan. Ik ga het vast nog eens kopen. Wanneer iemand het gelezen heeft zie ik graag zijn/haar mening hierover. Goed dat dit boek verschenen is!!
Hmmm... Nooit geen last van een wereldgelijkvormog hart? Beetje vreemd. Of ik begrijp iets niet goed... Als je het Godvrezende overblijfsel hoort moeten ze veelal klagen over dat de wereld vaak zo'n plaats in het hart heeft. We hebben de strijd ook niet alleen tegen vlees en bloed. Het innerlijke deugd nie. Niet bij de wereldling, maak ook Gods volk moet vaak zo met (ovewonnen) vijand strijden. En al is het uiterlijk niet te merken, persoonlijk zal je het zeker wel merken... Ik bedoel dit niet als lege vrome woorden, maar het komt me vreemd voor...
Volgens mij had je al een beetje slaap, DIA!
Natuurlijk gaat het om de wereldgelijkvormigheid in het hart! Juist! Ds. Uitslag benadrukt dat ook. Maar dat betekent niet dat we uiterlijke vormen van wereldgelijkvormigheid niet mogen noemen/bespreken. En daar gaat ds. Uitslag in zijn boekje uitgebreid op in. En de manier waarop hij dat doet is verfrissend. Dat heb ik aan willen geven.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door helma »

Ander schreef:Vanavond in dé boekhandel het boek van ds. Uitslag doorgebladerd. Mijn geld is op dus ik heb het niet gekocht. Maar verrassend genoeg gaat ds. Uitslag wél in op het wereldgelijkvormig zijn in uiterlijke vormen en niet alleen het wereldgelijkvormig zijn in het hart. Wat een verfrissend geluid. Ik beveel het boek na wat ik gezien heb van harte aan. Ik ga het vast nog eens kopen. Wanneer iemand het gelezen heeft zie ik graag zijn/haar mening hierover. Goed dat dit boek verschenen is!!
ik krijg het voor mijn verjaardag hoorde ik van de week van mijn schoonmoeder
moet ik nog even wachten.....(16-01)
anders had ik het vlg week aan mijn man gegeven
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door helma »

mijn man kreeg het boek van zijn ouders zondag
ik heb het inmiddels uit....
het heeft me erg geraakt. Wat houdt het mij een spiegel voor.

Dringend aanbevolen voor de hele gereformeerde gezindte.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Orchidee »

Nu velen hier toch echt vinden dat je een hoofdbedekking op moet in een eredienst, vraag ik me af of er ook zo stellig ge/beredeneerd word over het wel of niet prikken van gaatjes en het wel of niet dragen van oorbellen.
Lijkt ook helemaal ingeburgerd in véél refokringen.
Ook het haar verven, knippen en stylen bij de kapper en thuis is gewoon geworden.
Jezelf in de make-up zetten word ook meer wél dan niet gedaan, al is het bij sommigen zgn naturel en subtiel, het hoort er wél bij...

Eenvoudig en kuis kleden (ook bij mannen) is vaak ver te zoeken!

Eenvoudige levensstijl wat betreft huis, auto, vrije tijd, voedsel...

Persoonlijk heb ik daar méér vragen bij...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Hollander »

Het niet navolgen van het ene Bijbelse gebod is natuurlijk geen argument om het andere Bijbelse gebod dus ook niet op te volgen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Jantje »

Bovendien zijn oorbellen op grond van Ezechiël 16: 12 niet af te wijzen, mijns inziens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Als gast hier
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Als gast hier »

Jantje schreef:Bovendien zijn oorbellen op grond van Ezechiël 16: 12 niet af te wijzen, mijns inziens.
Interessant...ik weet van een heel aantal gemeenten van 'ons sigment' moeten de oorbellen uit met belijdenis en dopen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Jantje »

Dat is nieuw. Ik heb daar hier op Walcheren nog nooit over gehoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Bovendien zijn oorbellen op grond van Ezechiël 16: 12 niet af te wijzen, mijns inziens.
Dat is natuurlijk op te vatten als beeldspraak.
Plaats reactie