Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Lilian1975 »

Adje schreef:
Geytenbeekje schreef: Maar heeft het zin om naar een dienst te gaan als je de taal niet beheerst ?
Je bent er tot verbreding en verdieping van het geloof.
Lilian1975 schreef:Het zal best mooi zïjn maar niets verstaan is ook zo wat. En dan denk ik toch... ieder hoorde hen in hun eigen taal spreken. Dat is ook wat! Kennelijk vond de Heere het nodig dat ieder het Evangelie in zijn of haar eigen taal hoorde...

En volgens mij gaat het nog steeds via het Woord. En niet via een gevoel van saamhorigheid of andere emotie. Als je dan geen woord kan verstaan...
En natuurlijk is het mooi dat mensen blij zijn met je bezoek. Maar is dat het doel van een kerkdienst?
Is het in een taal die je wel kan, vind ik het heel wat anders.
Wat let jullie om die zondag ook een Nederlandstalige dienst te beluisteren?
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Niets. Maar waar sommigen zo'n groot ding van maken om vooral een kerkdienst bij te wonen wat je niet verstaat... is ook nog al een ding.
En hoe kan je dan ooit horen of het een wasr Woord is wat gesproken wordt? Ik bedoel je kan dan wel denken o wat fijn christenen over grenzen heen. Maar als daar de grootst mogelijke nuet bijbelse leer wordt verkondigt en beleden... en ik kan mij dan ook nog eens niet verstaanbaar maken. Dan denk je toch wel eens; wordt het niet erg overtrokken allemaal. En hoe kan je dan nog als de Bereeers zijn.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:Maar vind je zulke gedachten ook in de bijbel? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik ben mij daar voorlopig nog niet van bewust, in ieder geval.
Welke gedachte...?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Arja »

Wij waren jaren terug op vakantie in Duitsland. Van te voren had ik een paar kerken opgezocht die we zouden kunnen bezoeken. Ik heb verschillende voorgangers een mailtje gestuurd of we welkom waren. Zij stuurden ons door naar de kerk waar we het beste naar toe konden gaan (die het dichtst bij ons vakantieadres lag).

We waren heel erg welkom. Warm ontvangst in de hal. We werden voor de dienst welkom geheten ( we moesten opstaan) en werden meegevraagd door een jong stel uit de kerk. Daar bleven we de hele dag. Samen eten. Samen praten. Trouwens ook een heel fijn gesprek gehad met de voorganger. Hij wist veel van de kerken in Nederland.

Nog steeds contact via de app met het Duitse gezin. De gemeente, daar heb ik nog lang voor gebeden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Jantje »

Arja schreef: De gemeente, daar heb ik nog lang voor gebeden.
Waarom spreek je in de verleden tijd, als ik vragen mag?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Arja »

Jantje schreef:
Arja schreef: De gemeente, daar heb ik nog lang voor gebeden.
Waarom spreek je in de verleden tijd, als ik vragen mag?
Voltooid tegenwoordige tijd dacht ik? Als je het hele bericht leest, zie je dat het jaren geleden is dat wij er waren. Met de kerk hebben wij geen contact meer gehouden. We zijn nooit meer op vakantie in Duitsland geweest. Maar het was wel een fijne ervaring. En ik herinner me dat ik voor die kleine gemeente gebeden heb (net als later voor een gemeente in België).
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Adje »

Lilian1975 schreef: Maar waar sommigen zo'n groot ding van maken om vooral een kerkdienst bij te wonen wat je niet verstaat... is ook nog al een ding.
En hoe kan je dan ooit horen of het een wasr Woord is wat gesproken wordt? Ik bedoel je kan dan wel denken o wat fijn christenen over grenzen heen. Maar als daar de grootst mogelijke nuet bijbelse leer wordt verkondigt en beleden... en ik kan mij dan ook nog eens niet verstaanbaar maken. Dan denk je toch wel eens; wordt het niet erg overtrokken allemaal. En hoe kan je dan nog als de Bereeers zijn.
Op de website, waar ik eerder onder dit topic een link naar plaatste, is het volgende te lezen:
"Over ons
Deze website is ontwikkeld op initiatief van enkele ambtsdragers uit reformatorische kring in samenwerking met het Reformatorisch Dagblad. We willen het RD hartelijk danken voor de bereidwilligheid om dit digitale zoekinstrument voor het onder "Home" gestelde doel te bouwen en te koppelen aan www.kerktijden.nl. Tevens danken we het bestuur van de Stichting Vrienden van Heidelberg en Dordrecht die wat betreft gemeenten in het Duitstalige gebied toestemming gaf om gebruik te maken van gegevens die vermeld staan op de website van die stichting. Tenslotte dank aan zo vele andere personen die ons van informatie over kerkelijke gemeenten in het buitenland voorzien hebben.

Het besluit om een gemeente of kerkverband in ons bestand op te nemen is gebaseerd op gegevens m.b.t. grondslag en belijdenis die gevonden werden op de betreffende websites en/of informatie van mensen die kerkdiensten van die gemeenten bezocht hebben.

Uiteraard kunnen wij niet instaan voor een schriftuurlijk-bevindelijke prediking zoals wij die in Nederland gewend zijn te horen. Men zal merken dat het een breder spectrum van gemeenten betreft dan ons vertrouwd overkomt.

Bovendien kunnen we niet garanderen dat de kerktijden altijd correct genoteerd zijn omdat deze nogal eens veranderen. Raadpleeg zelf ook de website van de gemeente van uw keuze of van het kerkverband waartoe deze gemeente behoort.

Mochten bezoekers van de beoogde kerkdiensten het nodig achten om ons nadere informatie over hun (positieve of negatieve) ervaringen mee te delen, of om evt. een nieuwe gemeente bij ons aan te melden, dan kunt u dat mailen naar h.folmer@solcon.nl. "

"Herkenning
De Bijbelgetrouwe en christelijke gemeenten en kerken in de wereld hebben met elkaar gemeen dat zij de vijf bijbels-reformatorische sola’s belijden: Sola fide, sola gratia, sola scriptura, Solus Christus en soli Deo gloria. Op deze website is informatie te vinden over niet-Nederlandstalige kerkdiensten in buitenlandse gemeenten waar een min of meer Bijbelgetrouwe prediking valt te beluisteren waarin deze vijf sola's doorklinken.

Op de digitale kaart verwijst elk rood ballonnetje naar een plaatselijke gemeente. Om het beeld op de kaart enigermate overzichtelijk te houden, verwijst een blauw balletje met een paar letters erin naar een compleet kerkverband. Na aanklikken daarvan kan in de infotekst de betreffende website met een overzicht van alle aangesloten gemeenten worden opgeroepen.

Deze website is niet alleen bedoeld voor Nederlandse vakantiegangers in het buitenland, maar ook voor werknemers en studenten (stagiaires) met een christelijke achtergrond die enige tijd in het buitenland moeten doorbrengen en kerkdiensten in het buitenland willen bezoeken."

Het is echter niet verplicht hoor om kerkdiensten van plaatselijke gemeenten in het buitenland te bezoeken!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Maanenschijn »

Is iemand bekend met kerkdiensten in Italië (Engels- of Nederlandstalig) anders dan vindbaar in het linkje hierboven? We hopen een uurtje rijden boven Rome onze vakantie te vieren en bezoeken graag een dienst.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door parsifal »

Maanenschijn schreef:Is iemand bekend met kerkdiensten in Italië (Engels- of Nederlandstalig) anders dan vindbaar in het linkje hierboven? We hopen een uurtje rijden boven Rome onze vakantie te vieren en bezoeken graag een dienst.
Google is je vriend. Ik ben ooit bij de Anglicaanse kerk in Florence geweest en ook in Turijn heb ik wel eens een Engelstalige dienst bezocht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door DDD »

Rome heeft verschillende Engelstalige erediensten. Ik ben er ook op vakantie geweest. Volgens mij ben ik er bij een Lutherse en Anglicaanse kerk geweest, of een methodistische. In ieder geval Engelstalig.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Rome heeft verschillende Engelstalige erediensten. Ik ben er ook op vakantie geweest. Volgens mij ben ik er bij een Lutherse en Anglicaanse kerk geweest, of een methodistische. In ieder geval Engelstalig.
Rome heeft zelfs een kleine presbyteriaanse "church of Scotland" http://www.presbyterianchurchrome.org
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door DDD »

Precies. Dat was het. Daar ben ik geweest. Ik vond het een prettige gemeente, er was nog een picnic na de dienst, als ik mij goed herinner.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Heeft een van jullie enige ervaring met de kerkdiensten in Sauerland?

Dan bedoel ik de diensten van Ds Wiekenraad en andere Nederlandse predikanten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Heeft een van jullie enige ervaring met de kerkdiensten in Sauerland?

Dan bedoel ik de diensten van Ds Wiekenraad en andere Nederlandse predikanten.
Ik heb er weleens een dienst van Ds Wiekenraad bijgewoond. Het bevindelijke gehalte van de preek is minder hoog dan we gewend zijn, maar verder ik vond het wel wat hebben om deze dienst bij te wonen met vogels van allerlei pluimage.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door J.C. Philpot »

In Olsberg heb ik ook weleens een dienst van de Rusland-Duitse Baptisten meegemaakt. Ook mooi om een keer heen te gaan. De ochtenddienst is altijd vrij toegankelijk. 's avonds soms ook, maar soms hebben ze dan ook een besloten dienst. Mannen en vrouwen+kinderen zitten wel apart.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door liz boer »

In Oosterbeek konden we de CGK niet vinden, het is een heel klein kerkje een stukje van de weg af, we kwamen dus veel te laat, tot overmaat van ramp zat de kerk overvol en moesten we tussen de ouderlingen zitten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie